jarrut hukassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja bandit_1, 8.5.2005.

  1. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    löytyisköhän apua seuraavanlaiseen tapaukseen:

    auto on chevrolet malibu 1965 alunperin 1-piiri jarrullinen, rummut joka kulmassa. syksyllä katsastuksessa kivisti epätasasesti ottavat etujarrut, rummut sorvattiin gm merkkiliikkeessä, laitoin uudet kengät, pyöränsylinterit eteen sekä taakse. ilmaus.

    koeajolenkillä meni kaikki hyvin, kunnes yht-äkkiä poljin painui pohjaan, mutta jarrutehoa jäi vielä jonkinverran jäljelle. no siinä sitten avasimme pääsylinterin, joka siis vasta 40 vuoden iässään on syöpynyt pilalle, ja vyosi hieman tehostajan sisään. pähkäilimme ja katselimme pihalle jääneitä autoja, päätimme laittaa nissanin :soosoo: pääsylinterin autoon tulppaamalla toisen (takapiirin) lähdön, koska kysessä oli 1-piirijarrut. mittailimme, että polkimen liikerata riittää painamaan pääsylinterin mäntää tarpeeksi syvälle. pääsylinterin asennus ja ilmaus.

    poljin yhä vaan pohjaan, mutta jarrutus 4 pyörää lukossa. no taas tuumailua, ja muuttamaan jarrujärjestelmä kaksipiiriseksi ( tehostajan puolen putki etupiiriin, T-jakaja, etummainen putki taakse, taka-akselin etupuolelle uusiksi). taas ilmausta useampi kierros, rauhallisesti polkien, eikä tulosta :( ! no toinen nissanin pääsylinteri kokeeksi paikalleen ja ilmausta, eikä mitään vieläkään :( :(

    jarrunestettä ei vuoda mistään, poljin en nouse pumppaamalla, eli ei pitäis olla ilmaa, jarrutustehosta ei osaa sanoa mitään, kun auto on tällähetkellä pukeilla (taas), mutta poljin menee lattiaan auton ollessa sammuksissa, jos käynnissä menee lattiaan vielä kevyemmin. pääsylinteri on siis 80-luvun sunnystä, siis molemmat jota kokeilimme; jossa tietenkin levyt jo edessä, voiko se vaikuttaa?? kun mulla 4*rummut tossa omassa. mistä tää "jarruttomuus" voi johtua ja onko millään korjattavissa helposti ja "halvalla". alkaa ideat loppumaan :cry: ja mieli masentumaan, kun paanalle pitäis päästä...
    mutta jarruissa vika ei taida enää olla, koska ne on ilmattu jo noin 15 kertaa :oops: . jarrurummuissa "varaa" vielä riittää, eli eivät ole loppuunkuluneet, kengät säädetty vähän kihnaamaan edessä ja takana. nissanin pääsylinterissä suunnilleen sama halkaisija kun alkuperäisessä 1-piirisylkässä. joudunko hankkimaan vielä alkuperäisen pääsylinterin
    (67-> oli jo 2-piiri rumpujarrut) , siis tollasen 2-piirisen. mahtaisko muutaman millin heitto pääsylinterin halkaisijassa aiheuttaa moista, vai voiko olla jokin muu?

    H E L P !

    no hupaisan masentava kevennys: rupesin tota laatikkoa vaihtamaan, innolla hommiin ja vanha pois. no uuteen laatikkoon turbiini kiinni, kun mieleeni tuli että "chevyhän on tehnyt usemman mittasia laatkoita", mitta käteen ja yllättäen; uusi loota ~7 cm liian pitkä, hanskat santaan ja kaljapullo auki kiroten :x , kait sitä vaan on syntynyt vääränä päivänä, kun mikään ei onnistu.
     
  2. Suburban

    Suburban 1st gear

    missä päin liikut?tietää varoa...
     
  3. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    en tuolla tällähetkellä missään...

    ja tuskin tulee koskaan ouluun asti eksyttyä :odroll: (~500km)
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olisko mäntien halkaisijat pahoin erilaiset kun noin tapahtuu.


    poljin yhä vaan pohjaan, mutta jarrutus 4 pyörää lukossa. no taas tuumailua, ja muuttamaan jarrujärjestelmä kaksipiiriseksi.

    Mittaile vähän mäntien kokoja.
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    siis pääsylinterin, vai ? heittoa tais olla muutama mm, käyn mittaamassa...

    joo, vanha 1-piiripääsylkkä 25mm, uusi nissanin pääsylkkä 24mm, eli heittoa 1mm
     
  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mutta tuleeko paine jarruille kaksinkertaisena kun pääsylinterin halkaisija on noin liki sama, mutta järjestelmä siis nykyään 2-piirinen?mutta eihän jarruneste ookkaan kasaanpuristuvaa...
    sopiiko esim. tollaset 2-piiripääsylinterit käytettäväksi 4 pyörä rumpujarrujen kanssa, jotka siis alkujaan ovat levyt+rummut kokoonpanosta? ei kait niissä mitään erillaista ole?
    toki tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta löysyn pääsylinterin, ns. alkuperäistä vastaavan, joka oli 67-> drum+drum brakes, onkohan tossa nyt mitään taikaa? tavalliselta pääsylkältä toi minusta näytti. KUN EI KEKSI MIKÄ ON VIALLA ? pitäskö polttaa koko paska, perkele?
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älä nyt vielä polta pitää vähän tuumaalla.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko se nissanin etu/takapaineensäädin paikallaan. Antaako se eteen liikaa painetta.
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ei ole etu/takapaineensäädintä, en laittanut, kun ei alkuperäisessä 1-piirisysteemissäkään ollut säädintä
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    no eikös se oo kaksipiirisissä...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    ainakin moparin sylintereissä on eroja rumpu ja levyjarrullisten välillä...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katos, ei riitä tuotto levyjarrupääsylkässä rumpujen kanssa. Levyissä kun palat "kantavat" koko ajan vähän ja jarruttaessa ne eivät oikeastaan liiku paskaakaan, vaan vain puristavat tiukemmin. Rummuissa litkua pitää siirtyä enemmän , koska kenkien siirtyminen lepoasennosta kehälle jarruttamaan vaatii jo aikamäärän litkua kulkemaan putkessa pääsylkyltä pyöräsylkyille, että vapaaliike saadaan pois > ja vasta sitten aletaan puristaa, eli jarruttaa..

    Sulla ei se nissanin sylinterin tuotto cc/isku riitä sekä liikuttamaan vapaaliikkeet veks kengistä + jarruttamaan.. Loppuu litku ja isku..

    Ei auta itku markkinoilla.. Tietysti kehimällä kengät ihan rummun tuntumaan saat jonkinlaiset jarrut, jotka yllättäen menettävät tehonsa kenkien kuluessa .. En suosita aikapommin rakentamista, tai muten saat kehiä niitä kenkiä joka toinen päivä..
     
  13. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    joo, tuo kuullostaa aikas viksulta, jotain ton suuntasta aattelin itsekin, KIITOSTA, pistän viestiä jos tällä parani. muuten täytyy hakata taas päätä seinään... :poff:
    tiedustelinkin tossa jo s.postitse sitä 2-piirirumpujarrujen pääsylinteriä, kait se on sitten vielä sijoitettava :-?

    perhana, olis tossa ylimääränen vanin pääsylkkä..... no en kyllä viitti enää ruveta rassaa...
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eihän se kakkospiiri vaan pääse mitenkään kusemaan sitä ykköspiirin painetta. Meinaan etteihän siellä sylinterissä/männässä ole mitään tasaus virtausta tiettyyn määrään asti. V***n Ruunebäri, selitystä löytyy kunhan sais kirjoitettua.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo.ei riitä tuotto 4 kertaa rummuille siin nissan etulevyille tarkotetus pääsylkäs...95%varmuudel luuliosin asian olen näin
     
  16. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    uusi pääsylkkä 41e, ja kaksipiirinen, ei tee vielä konkurssia, katsotaan josko se sillä...
     

Kerro tästä muillekin!