Jarruttaessa melkein sammuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JTE3, 16.8.2006.

  1. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mistähän johtuu että kun jarruttaa voimakkaasti, niin moottori melkein sammuu. Kierrokset käyvät lähes nollassa ja palaavat sitten normaaliksi.
    Normaalisti jarruttaessa toimii normaalisti.
    On testattu vapaalla ja tekee samaa. Paikalla ollessa kun painelee jarrua niin toimii normaalisti. Kone on 440cid ja kaasutin 750cfm tuplapumppu.
    Bensapinnat ovat kohdallaan.

    Juha
     
  2. sutinen

    sutinen Gearhead

    Vaikuttas että sa bensaa liikaa jarrutaessa.

    Kokeile bensan pintaa vähän alentaa, jos heittää bensaa liikaa koneelle tai sitten ei saa bensaa tarpeeksi. Kato neulaventtiilit että ovat ehjät ja ei ole kulumia.
    Voisi jumittaa. Yksi seikka mistä voi bensaa heittää niin kiihdytys pumpun suuttimien kautta tai kaasarin kannen tiivisteen välistä.
     
  3. mirage

    mirage 3rd gear

    jarrutehostin...

    Mun mielestä toi kuulostaa siltä, et kone haukkoo liikaa ilmaa tehostajan kautta.. ts. ehkä ns. takaiskuventtiilin toiminta kannattas tarkistaa
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    jarrutehostin...

    Mun mielestä toi kuulostaa siltä, et kone haukkoo liikaa ilmaa tehostajan kautta.. ts. ehkä ns. takaiskuventtiilin toiminta kannattas tarkistaa
     
  5. JTE3

    JTE3 Gearhead

    takaiskuventtiilissä ei varmaan ole vikaa koska, vuorokausi myöhemmin oli vielä alipainetta tehostajassa.
     
  6. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mulle aikoinaan sanoivat että ilmiö johtuu isosta kaasarista ja nokka-akselista, jotka sitten alentavat imusarjan alipainetta pikkukierroksilla. Parannus tautiin kuului: korkeempi tyhjäkäyntikierrosluku, ettei jarrutehostinmen imaisema ilma sekoita käyntiä... :cry:

    Mulla ei itellä silloin ollu vielä alipainemittaria, että en sitten tiedä oisko itse alipainetta voinu parantaa sytkän- yms. säädöillä. Kaikkee kantsii koettaa varmaan.
     
  7. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    paiskaa sinne tollanen dashpot niin pääset ongelmista.

    http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... /11-4.html

    mainostetaan manuaalivehkeitten kaasareihin sopivana mutta toimii myös automaateissa,elikkä toi kikkares hidastaa kaasun palautumista loppuvaiheessa jolloin turhat sammumiset on historiaa..

    noitahan löytää rommareilta melkein mistä tahansa tusinakiinalaisen kaasarista.siitä vaan soveltamaan.
     
  8. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Taitaa olla holleyn ominaisuus.

    Mulla on manuaali-foordissa/DB sama ongelma.
    Just tuota palautuksen hidastinta olen itsekin suunnitellut.
     
  9. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Sama juttu täälläkin. Ominaisuus lisää vaan jonkun verran jarrutusmatkaa kun joutuu kaasua polkemaan jarruttaessa... Naapurin Esan sallin koeajaa autoa ja sehän sammui jarrutuksessa. Hyvä ettei pakkia tai parkkia hädissään temponut sisään vauhdista.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Omassa Vetessä oli 383sen ja 750dp:n kanssa sama oire, mutta kun ei oo edes jarrutehostinta.
    Oire korjaantui BG:n valmistamilla suuttimen "pilleillä".
    Primääri kun on se etummainen kammio ja jarruttaessa bensat loiskahtaa pois päin suuttimista, niin tuppaa hyytymään.
    Yleensä noi pillit pannaan takapuolelle secundääriin kiihdytys tilanteen korjaamiseksi, mutta ite laitoin molempiin.
     
  11. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Paina kytkintä? :odroll: Sori oli pakko :poff:
     
  12. jukka63

    jukka63 1st gear

    Toi vois olla ihan järjellinen selitys kyseiselle mysteerille.Olen ihmetellyt samaa ilmiötä useamman auton kanssa.Täytyypä kokeilla.
     

Kerro tästä muillekin!