Jatkuvasti huutavan flektin vaihto sähköiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja itkonen, 13.1.2008.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Alkaa ottaa kupoliin pikkarissa tuo heti startista asti huutava flekti. Varsinkin kun se talvikäytössä on aivan turha koko flekti. Kesällä vois jotain käyttöö ollakin, mutta sähköinenkin varmaan selviää urakasta. Onko kokemusta sen vaihtamisesta sähköiseen, onko olemassa jotain "bolt-on-kittiä" millä sen voisi toteuttaa?

    Siitä ei liene mitään haittaa, että jättää sen flektin hihnapyörän sinne ilman siipiä, niin ei tartte alkaa hihnan suhteen mitään muuttelemaan? :eek:
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Aiheesta tarinoita pilvin pimein. Käytä hakua.

    Ja seuraavaksi alkaa tappelu anturin paikasta:
    Ylävesiletku eikun alavesiletku no eikun imusarja eikun eikun jne...

    :D
     
  3. WTF

    WTF Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=88407

    Mulla on ollut parissa autossa tuo Mr Gasketin flekti.
    Muuten ok mut ne kiinnityshilut on p....ä.
    Laitoin kuminpalat ja mustilla nippusiteillä flektin kiinni.

    Jos sulla pitää kovaa ääntä se nykyinen niin saattaahan siitä olla hajoamassa se viskokytkin.
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ottia tuota, taisin tulkita onkelman vähän väärin, mutta jos en, niin ei ainakaan mun autoissa potkurit ihmeemmin metelöi, jos vesipumpun ja laturin laakerit ja remmi on kunnossa? Capricessa on vieläpä amerikan insinöörin työnnäytteenä viskotuuletin, joka vissiin pyörii tiiviimmin, kun paikat lämpenee, mutta kylmänä sitä voi pyöritellä käsin minne päin vaan.

    Mitä noihin sähköpropelleihin tulee, niin monasti ne pitää ihan hemmetinmoisen metelin, kun ne sattuu käynnistyyn. Ja kun ne ei yleensä pyöri lainkaan, moottori voipi olla juntturassa silloin helteellä, kun pitäis alkaa tuuletteleen.

    Mutta jos mua kiinnostaisi tuollainen, niin menisin kai romuttamolle zoomaileen valmiita potkureita, euroissa ja japseissahan niitä on ollut pitkään ja ruuvaisin auton oman potkurin pois hihnapyörästä ja kokeilisin, että tuleeko sille siitä joku hikka.
     
  5. WTF

    WTF Gearhead

    Kannattaa jättää, kun se pyörittää myöskin vesipumppua :eek:
     
  6. itkonen

    itkonen 3rd gear

    :rotfl: Aivan joo :rotfl:

    Niin se meteli nyt ei ole mitään kauheaa rousketta, vaan siis tuo melkoisen kova humina joka peittää kivan käyntiäänen tyhjäkäynnillä kokonaan. Ja varmasti hidastaa aika paljon pakkasella koneen lämpenemistäkin. Tuo flektihän pyörii miljoonaa heti kun laittaa koneen käyntiin. Enkä varmasti laittaisi kättäni siihen kun kone on kylmänä. Vaikka olis 25 astetta pakkasta. Oliskohan tuossa sitten visko jumissa/deletoitu/tms? Sinänsä sama onko se sähköllä vai miten, kunhan ei pyörisi turhaan kylmänä.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Joo, siis enhän mäkään tietenkään moottorin käydessä sormiani mihinkään potkuriin laittaisi, siinähän vois saada paitsi näpeilleen, myös kalvosimet hihnan ja siivapyörän väliin, mutta tarkoitin, että koneen sammuksissa ollessa tota viskopropellia voi pyöritellä miten lystää, eli oletan, että ei sekään ihan 100% koko ajan pyöri.
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Kylmän koneen käynnistämisen jälkeen visko pyörii hetken aikaa hyvinkin tiiviisti koneen kierrosten mukaan. Johtuu viskon sisältämän öljyn pakkautumisesta toiseen laitaan. Jahka masiina hetken pyörii niin öljy asettuu aloilleen, ja visko toimii niinkuin pitääkin.

    Vaihdoin toissakesänä Capriceen uuden viskon kun entinen toimi potkurina. Uusi on hiljainen, toimii niinkuin pitääkin.

    Astroon vaihdoin juuri uuden viskon. Se on Capricen viskoon verrattuna äkäisempi, ja menee tosiaan hetkinen ennenkuin se hiljenee. Muutaman minuutin ajon jälkeen siitä ei kuulu yhtään mitään ylimääräistä. Ei kierroksilla eikä tyhjäkäynnillä.
     
  9. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Perskeles, sitten tuossa mun viskossa varmaan on jotain vikaa, kun se älämölön määrä ei muutu miksikään vaikka kävis kuinka kauan. Voiko tuota jotenkin tutkia että saisi varmuuden. Ei viittisi turhaan ostaa osaa jos se ei sillä kummenekaan miksikään. Eikä toisaalta turhaan vaihtaa sähköiseksikään jos orkkiksen saa toimimaan hiljaisemmin. :eek:
     
  10. W201

    W201 3rd gear

    :eek: Käy tarkistamassa ettei ole viskokytkin jumissa, tai joku on voinut tehdä siitä kiinteän niin silloin kyllä "humisee" ja kovaa. Mulla oli kerran sierra josta joku oli hitsannut viskokytkimen kiinteäksi niin kyllä "humisi". :eek:
     
  11. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ei tuo jumissa ole, siipiä pystyy pyörittämään kone sammuksissa. Aika jähmeästi kyllä pyörii, eli vaikka kuinka kovaa koittaa pyöräyttää niin heti pysähtyy lapa kun käsi irtoaa siitä. Onko ok jäykkyys vai ei? Kun ei oo oikeen vertailukohtaa, en ole ennen viskoflektejä pyöritellyt. Voiko noita jotenkin voidella tms vai onko se suljettu paketti joka vaan vaihdetaan kun tunnit tulee täyteen?
     
  12. W201

    W201 3rd gear

    :odroll: Kokeile ilman flektiä, niin varmistuu ainakin että se humina tulee todella flektistä eikä jostain muualta. :odroll:
     
  13. Damned

    Damned Gearhead

    Eipä nuo vanhat jumissa ole olleet, liikkuneet vaan tosi nihkeästi. Eivätkä sitten toimineet lämmettyään oikein.

    Uudetkin ovat olleet sellaisia, että ei ropeli kyllä vapaasti ole pyörinyt, mutta ei noista meteliä lähde.
     
  14. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Näin täytynee toimia. Pitää huomenna testata!
     
  15. W201

    W201 3rd gear

    :eek: Joko testasit? :eek:
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ei kerenny, meni kasa palloniveliä ja puslia vaihtoon. Laturin ja muutama pusla vielä ens viikolla niin sitten ehtii syventymään flektiin. Tosin voimansiirron puolelta kuuluu joku isompi ääni joka voi mennä kiireysjärjestyksessä ehkä edelle. So many parts to change, so little time ( and money )...
     

Kerro tästä muillekin!