Jeep 4.0 stroker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 28.5.2019.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Laitan nyt tännekin, FJDC:ssä on hiukan asiaa käsitelty mutta ei kovin kattavasti, jos sattuisi joku täällä olemaan, joka ei siellä ole.

    Satuin vähiä ropojani tuhlaamaan yhteen romukasaan, joka sisältää jeepin 4.0 H.O. koneen vuodelta 1992 muistaakseni (myös lootat) ja sitten mukana tuli jeepin 258:n kampura sekä veivit.
    Koneesta on kärähtänyt/palanut/sulanut ruisku ja suutintukit eli se mitä imusarjan päällä polttoainepuolta on.

    No se mitä olen tähän mennessä käsittänyt asiasta, niin tuohon lohkoon istutetaan tuo 258:n kampura ja veivit, käytetään niitä 4.0:n omia mäntiä ja saadaan aikaiseksi iskutilavuudeltaan isompi H.O., jossa myös puristus nousee vakiosta 8.7:1 (?) ~9.7:1 ja alkuperäinen ruisku (jos semmoinen olisi ehjänä) myös sekoaisi. :D
    Kampiakselin päätä dampperin puolelta pitäisi hiukan lyhentää, ~1/3", että 4.0:n moniurahihna käy siihen paikalleen.
    Näillä eväin pitäisi siis tulla pyörivä moottori.

    No pihassa on myös jeeppi, joka on renix-systeemillä. Renixin imusarja joko käy tai sitten ei käy H.O:n kanteen? Tästä on ollut kahta mieltä.
    Jostain jenkkifoorumilta myös luin, että pääsee helpommalla kun kaasaroi tuon vehkeen eli 258:n imusarja ja siihen saa sitten vaikka mitä kaasaria. No se imusarjan sopivuus sitten H.O. kanteen, epäilen. Jeeppikopassa tuskin edes mitään järkeä.
    Toisaalta ehjät H.O:n läppärunko ja suutintukki on sovellettavissa renixin sähköihin kuulemma pienellä modauksella, lähinnä tps on se soviteltava osa?

    Tarvitsisin ehkä lähinnä henkistä tukea, uskonvahvistusta... Voiko se olla edes teoriassa noin helppoa?


    Toisaalta, jos budjetti venyisi muutamaan tuhanteen (epäilen), niin loota-adapteria on saatavilla, jolla amc-kuutosen saa GM:n TH-lootaan ja 258:n imariin on bolt-on holley sniper...
    Niin, jos joku saisi päähänsä laittaa nuhaisen 305:n tilalle stroukatun 4.0 H.O:n... :rolleyes:
    Mutta ei kai kukaan semmoista edes ajattele.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mielenkiintoinen rojekti. Sen verran tiedän, että vuoden sisällä ainakin yksi 4.5-4.7 tma stroker cherokee xj nettiautossa on ollut.
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla ois suunnitelmissa joskus tehä strokeri tuosta meidän Jeepin kutvosesta. Tässähän en ole tosin päässyt kuin ajatuksen tasolle vasta.. tarkoitus olisi tuolla vakiolla ajella niin pitkään kuin se vaan liikuttaa Jeeppiä etiäppäin. Tällä hetkellä siinä ei taida olla vasta kuin jotain ~221000 mailia mittarissa.. and still going strong! o_O

    "Valitettavasti" nämä 4.0L kutoset on melkoisen kestäviä joten luultavasti ainakin osien keräilyyn ja suunnitteluun on luultavimmin reippaammin aikaa.. :rolleyes:

    Mut ei siinä, laitan ketjun seurantaan..! Mielenkiintonen rojekti kyllä.. :)
     
  4. Saiskos tuon 4 litrasen porattua 282:n männille:

    https://en.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine

    Bore 3.917 in (99.5 mm)
    Stroke 3.895 in (98.9 mm)

    EDIT:
    The 282 which had a larger bore is considered the ancestor of the 4.0 stroker engine where it is common for the engine rebuilder to use an AMC 258 crankshaft in a Jeep 4.0 cylinder block - a 4.5 uses the stock AMC 258 connecting rods (with a stock or .020 overbore using aftermarket pistons) while the 4.6, 4.7, and 5.0 strokers use the 258 crank but retaining the 4.0 connecting rods.
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Taitaa kutosen isoimmat ongelmat olla ihan puhtaassa kulumisessa. Strokeria tehdessä pitää sitten ettiä matalampaa mäntää muutenkin, niin porautus on hyvä tehdä samalla.
    Mun käsitys on ettei Renixin imari istu kovin hyvin HO kanteen.

    Aiheeseen tuli joskus perehdyttyä jonkin verran kun omassa Grandissa oli selkeitä väljyyden merkkejä 250 tmiles mittarissa..

    Jeepstrokers.com oli täynnä noita.. Toivottavasti osoitteen kirjotusasu on oikeen..:D Tää puhelin ei meinaa löytää sitä.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Monestakin eri lähteestä on tullut esiin, että pitäisi nimenomaan toimia noilla 258:n kangilla ja 4.0:n männillä. Jossain jenkkifoorumilla kyllä oli huolissaan puristussuhteen noususta, kun se nousee siitä 8.7:1->9.7:1. Sekin kyllä taisi liittyä siihen, että moottorinohjaus ei vakiona pysy perässä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nyt kun sanot, niin niinhän se olikin. Puristuskorkeus on ihan eri noissa 258 männissä 4.0 verrattuna.:confused:

    On näköjään perusasiat unohtunu, kun 10 vuotta sitten noita ihmetelly..:D
     
  8. Jos ymmärsin tuon Wikipedian oikein, niin se menee juurikin noin.

    Mutta jos taas käyttää niitä Meksikon 282 moottorin mäntiä, niin silloin on taas ne 4.0 litran kanget. Yritin googlata niitä meksikaanien mäntiä. Löysin yhden valmistajan joka tekee niitä. Tässä Moresan kataloogi. Siitä löytyy se mäntä:

    [​IMG]
     
  9. Laitetaas nämä tiedot vielä. Ton Wikipedian mukaan:

    Connecting rod lengths

    1964–1970:
    199 cu in (3.3 L) - 6.125 in (155.6 mm)
    232 cu in (3.8 L) - 5.875 in (149.2 mm)
    252 cu in (4.1 L) - 5.875 in (149.2 mm)

    1971–2006:
    232 cu in (3.8 L) - 6.125 in (155.6 mm)
    242 cu in (4.0 L) - 6.125 in (155.6 mm)
    258 cu in (4.2 L) - 5.875 in (149.2 mm)
    282 cu in (4.6 L) - 5.875 in (149.2 mm)

    Sitten mäntien puristuskorkeus:

    JEEP 4.0L/242 AMC INLINE 6-CYLINDER

    Compression Height (in)
    1.592 in. (36)
    1.581 in. (24)
    1.353 in. (8)
    1.585 in. (7)



    JEEP 4.2L/258 AMC INLINE 6-CYLINDER

    Compression Height (in)
    1.581 in. (12)
    1.630 in. (10)
    1.633 in. (7)

    Ja tuo 282:n tiedot löytyi tuosta kuvasta:

    1.601 in. / 40,66 mm
     
  10. Tässä on sieltä Jeepstrokersilta paremmin noi männän korkeudet:

    4.2L engine: Bore 3.750", stroke 3.895", deck height 9.487-9.493", rod length 5.875", piston compression height 1.601" ('71-'78) 1.653" ('79-'90), deck clearance 0.0665" ('71-'78) 0.0145" ('79-'90)
    4.0L engine: Bore 3.875", stroke 3.411", deck height 9.450-9.456", rod length 6.125", piston compression height 1.601", deck clearance 0.0215"
     
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla on noita samoja osia (258 + Renix sekä H.O. kansi) odotellut jo monta vuotta, että saisi inspiraation kohdalleen ja kokeilemaan niitä paikoilleen.... Ja samaa läjään on päätynyt erilaisia vaihteistoja ja Jagen perä ja erilaisia viri-imusarjoja ja kaasareita... Hooker pellisarja 4.0 koneelle jne jne. Farkku Americaniin pitäisi istuttaa. Niin kuin myös Volvon etuakselistokin... Näitä huippuideoita on muitakin, kunhan saisi edes jotakin ajoon...
     
  12. Tämä mun tulkinta on kyllä ihan paskaa. Mutta voisi onnistua noilla 258:n kiertokangilla.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkohan stroukkauksella tehoa tavoitteena vai mitä? Vai tekemisen ilo?
    Voisko tuon stroukkaamisen sijaan harkita ahtamista, sillainkin sitä puhtia saa lisää, jopa Banksilla on joku turbosarja saatavilla tuohon koneeseen.
    Mekaanisellakin ahtimella vois saada kans mukavan teholisän, joku Eaton M90 tai M112 kylkeen niin saattais olla mukavan luontoinen vaikka maasturiin.

    Turbolla aika kovat tehot:

     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miksi siihet TH adapteri pitää saada? Amsun koneitten persiissä on ollut gm 400 ja mopar 904 toosia tehtaan jäljiltä.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No kun osat jo on...

    Tuohan se vääntöä lisää ja tehoakin siinä sivussa. Järkeä ei varmaan sinällään hommassa ole.
     
    4d sedan ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä tällä halpoja hevosia saa, eikä kestävyyden kustannuksella. Jos tuota ahtamaan alkaa, niin vaatii kuitekin moottorinohjauksen ja alakerran läpikäynnin!

    Näiden virittely on kuitenkin harrastamista, niin ei siinä järkeä tarvii niin ollakaan.

    Miks se loota pitäis vaihtaa? Eikös sulla AW-4 siinä ole? Senhän saa kestämään ainakin saman kuin jonkun TH700:n..
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    700 toosaan saa palikkaa jolla sen saa kestämään luotettavasti yli 600 kaakkisen "katukoneen", tosta AW toosasta en olis ihan yhtä varma kun osatarjonta on aika tavalla suppeampi.
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Näkyy siihen jossain saavan jotain palikkaa, kun Supra-foorumeilla kehuvat siihen laittaneensa Kevlar-pakkoja, parempia teräslevyjä, sprageja, modattuja venttiilipöytiä, kovempia akseleita, 4200 stallin turbiineja, jne.
    Vielä 1 ja 2JZ-GTE perässäkin pysyy kasassa. Ahdettunakin..
    Vakiona A340E vaikuttais useampien kokemusten perusteella kestävän tehoa 350-400rwhp kunhan huolehtii jäähdytyksestä..
    Kympin aikoja vetävät sitten noilla modatuilla( Big $$$) laatikoilla..

    Joka tapauksessa parempi laatikko kuin RH42/RH44
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllähän noissa Suprissa ja Aristoissa sekä Soarereissa tehoa on ja sama AW-4/A340E mutta ei nyt mennä vielä ainakaan siihen.

    Täytyy nyt saada purettua se H.O, että näkee miltä sisukset näyttää. Männäntapithan taitaa olla prässätyt? Eli tarvitsee käyttää jossain sitten, kun siihen männän/kangen vaihtoon alkaa. Niin ja onhan se kampuran pääkin muokattava.
    Jostain sitten kaivettava kaikki momentit sun muut.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on aika haastavaa saada prässätyt männäntapit pois niin että mäntään ei tule vammaa. Ja sitten kun suprissa on oikeasti tehoa niin niihin laitetaan th400 toosa mutta ei niistä enempää.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!