Jeep Grand Cherokee WK '06 kellojousi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pertura, 12.5.2025.

1. Pertura

Pertura Gearhead

Rouvan Jeeppi ('06 WK Hemi QDII ja ESP:llä yms.) alkoi tuossa soittelemaan torvea kun pesee tuulilasia, nopealla päättelyllä päättelin että kellojousihan se siellä alkaa antamaan periksi. Tuossa kellojousessa näemmä on ajoneston ohjauskulmatunnistin samassa, eli onkin nimellä Steering Control Module ja ollut aiemmin kallis, nykyään ei näytä olevan mistään saatavilla uutena. Käytettyjä näyttäisi siellä täällä olevan, mutta käytetty sähköosa voi olla huono tai tosi huono.

Mutta olisiko kellään tiedossa että onko noita kellojousia jossain kaupan, vai meneekö käytetyn kanssa lottoamiseksi? Keskinopea googlettelu ei antanut saatavilla olevia versioita, menneitä osanumeroita kyllä on vaikka kuinka ja monta.

2. JAMANT

JAMANT Double Gearhead

Annas se rekkari, niin katson olisko vaikka mulla hyllyssä....

3. JAMANT

JAMANT Double Gearhead

Tutkittu, ja no can do... Ei oo enää saatavana...

4. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Alle kakskymppinen ”mopar” paaliin jonkun boxin / kikkareen puutteen takia?

5. JAMANT

JAMANT Double Gearhead

No tää on nykypäivää... Auton elinikä on nykyään 10 vuotta tai 150.000 kilometriä... VMP...

Mulla on pihassa 2016 KL-Cherokee, josta on perä paskana, 182.000 mittarissa ja mitään osia ei noihin enää saa (tai ei oo koskaan saanutkaan), vain koko uutta perää, ja maksaa irrallaan tuohon lattialle tuotuna jo melkein 9k€ + sen asennus, ja mahdollisesti sen ohjainlaite ei ole yhteen sopiva uudelle perälle ja sekin pitää vaihtaa ja koodata siihen perään ja autoon, ei se auto oo sen arvoinen... VMP...

Onneks toi mun Comanche on ikuinen, sitä ei saa ajamalla rikki, mätäni kyllä, mutta poika teki sille ihmeitä miggiliimalla... Sen uudempaa mulle ei tuu, vanhempaa kyllä...

6. Pertura

Pertura Gearhead

Osan saatavuusongelmien lisöäksi selvisi myös että vuosimalli on '05, en ole sitä ikinä laiskuuttani selvittänyt :rotfl:

Mutta tosiaan, ei näytä olevan edes tarvikkeena tarjolla tuota oikeaa osaa, joka paikassa olisi kyllä '08 eteenpäin olevaa kaupan. Tilasin nyt sitten käytetyn osan, löytyi myöhäistä mallia olevaa osanumeroa, joka internetin mukaan on parempi osa kuin aikaisemmat. En ole kurkistanut mikä kellojousi siellä nyt on paikallaan, mutta oletus on että aikaisempaa numeroa siellä olisi.

Tai no, näytti Mopar Online Parts vielä kauppaavan uuttakin osaa, mutta tuo liki 800 taalan hinta tuntuu kovalta. Katsotaan minkä verran tässä nyt lopuksi käytetyllä osalla säästää...

7. Slant Sickness

Vähän jää tyhjäksi EU:n asettamat vaatimukset tavaroiden korjattavuudesta. Ei ole ilmeisesti määritelty, minkä verran korjaus saa kustantaa suhteessa tuotteen arvoon. Autoissahan tommonen 9k hintainen varaosa ei enää edes hämmästytä, mutta kun tonnin hintaiseen valkoiseen kodinkoneeseen (pakastin, jääkaappi, astianpesukone, pyykinpesukone, kuivausrumpu jne) tulee vika, niin likipitäen aina, jossei laite ole takuun alainen ja valmistajan edustaja korjaa sitä "ilmaiseksi", laite menee romuksi. Varaosa voi maksaa kymmeniä prosentteja koneen (uushankinta) hinnasta ja korjauksesta saa muutaman kuukauden takuun.

Ainoa positiivinen noissa on se, että kodinkoneliikkeet kantaa uudet sisälle ja vievät vanhat pois. Hissitön talo ja ikäihmiset, niin ei vaan nouse noi koneet enää omin voimin.

...hihi. Ihan viimeisinä aikoina työelämässä laittelin mulle tuttuihin, vuosikymmeniä sitten itse suunnittelemiini tuotteisiin tehden pari muutosta, jotka pidensivät muutaman kulutusosan kestoa liki äärettömyyksiin. Vuosittain huollettavaksi tarkoitettuja osia ei enää tarvitsisi vaihtaa. Ajatus oli kaunis. Kunnei niistä laitteista muut niin hyvin ymmärrä, niin pääsevät vähemmällä, kunnei heidän tarvitse asiaan enää oikeastaan koskaan paneutua. Varaosapäällikkö pystyi omalla päätöksellään estämään parannusten käyttöönoton. Syytä ei ollut vaikea arvata.

Niin ne muutkin firmat tekevät.

8. JAMANT

JAMANT Double Gearhead

No tuskin se EU:n direktiivi tavaroiden korjattavuudesta koskettaa 2016 mallia vielä, eikös se ole aika uusi direktiivi??? Ja eihän se korjauskelvoton ole, mutta kannattaako...

9. Slant Sickness

Sehän sen direktiivin suunta oli, että on korjattavissa. Ja se tarkoittaa sitä, ettei korjaaminen ole tehty kohtuuttoman vaikeaksi tai kalliiksi. En osaa sanoa, milloin se tuli voimaan, mut jo noilla suosituksilla "en koskisi pitkälläkään tikulla tämän vuosituhannen mopareihin".

Jo aiemmin olen lukenut ettei johonkin diisselivojakkeriin saa moottorin tms kumityynyjä tai jotakin sinnepäin. Osa tietty johtuu siitä että Chrysy on myyty vuosikymmenen välein jollekin, joka ei ota vastuita edellisen tekemisistä. Mut silti huono tuote tommosena.

Ihan niin kuin Mielen kodinkoneet, joita en ole yhtäkään saanut korjautettua.

10. JAMANT

JAMANT Double Gearhead

Muillakin merkeillä keskittyminen aika rankkaa, Ford omistaa monta alamerkkiä jotka yhtäkkiä on Fordeja (mm Mazda) ja GM:llä sama juttu (mm Daewoo)...

Mieleä ei tarvitse korjata, meidän pesukone on 25 vuotta vanha ja oon sen itse korjannut yhden kerran.... Ja oli helppo korjata, letku oli pullahtanut klemmareineen paikoiltaan, koo etuseinä on saranoitu, helppo avata ja sulkea... Ja kuitenkin tehty ennen EU direktiiviä helposta korjuasmahdollisuudesta....

11. Oikeastaan imperfektissä tuo Mazda:

Ford Motor Company omisti Mazdasta neljänneksen vuodesta 1979 lähtien, ja se nosti osuuttaan yhtiössä 33 prosenttiin vuonna 1996.[1] Vuoden 2008 lopulla Ford myi talousvaikeuksiensa takia 2/3 omistuksestaan Mazdassa, minkä jälkeen sen omistusosuus putosi 13,4 prosenttiin, jolla ei enää saanut valta-asemaa yrityksessä. Toimitusjohtaja Hisakazu Imaki siirtyi syrjään, ja uudeksi johtajaksi nousi Takashi Yamanouchi

Samoihin aikoihin Ford luopui Volvosta, Jaguarista ja Aston Martinista.

Myös GM luopui noihin aikoihin Saabista ja nyt myöhemmin Opelista ja Vauxhallista.

Eli jenkkimerkeillä suunta ollut toiseen suuntaan. Muuten kyllä tullut keskittymistä, kuten Stellantis.

12. Slant Sickness

Pidä se kone. Nuo uudemmat tekevät sen 5-10 vuotiaina. 999€ hintaisen tiskarin vesipumppu oli noin 400€ plus 200€ työt, koska sitä pumppua ei myyty - vanha menee korjaajan mukana.

13. JAMANT

JAMANT Double Gearhead

Joo, en ajatellutkaan siitä luopua, hintansa syönyt jo 25 vuoden aikana, ei oo tullu paljoa per päivä hintaa sille (ei ollut halpa uutena), sillä kuitenkin 7 hengen pyykit hoidettiin pitkään, nyt enää kolmen (kun lapset 4 kpl muuttaneet omilleen), siis mun ja rouvan ja anopin pyykit enää...

14. Slant Sickness

Kävin toissavuonna Kölnissä messuilla ja kun jäi aikaa, kiertelin kaupungilla. Kuin sattumalta vastaan tuli Mielen ja muutaman muun saksalaisen (edelleen, ei myyty) merkin kodinkoneliike. Mielekoneiden paskottumistiheyteen leipääntyneenä menin keskustelemaan myymälän omistajan kanssa, mikä olisi sopiva taso Mielen koneissa, jottei niitä joutuisi romuttamaan 5-10 vuoden välein. En valistunut. Kaikki ovat kuulemma yhtä hyviä.

Kerro tästä muillekin!