Jeep WJ ei lämpiä sisältä

Ketju osiossa '4x4', aloittaja freetime-cruiser, 8.1.2016.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Alkaa omat ideat loppua. Kyseessä '00 Grand Cherokee 4,0 bensa, manuaali-ilmastoinnilla.

    Moottorin lämmöt pysyy nätisti siinä vähän alle 100'C, mittarista huomaa milloin termostaatti aukeaa kun lämpö laskee johonkin 90'C paikkeille ja lähtee hitaasti nousemaan, joten olettaisin termostaatin olevan kunnossa.

    Uudet pakkasnesteet juuri vaihdettu ja lämppärin kenno huuhdeltu, ei sieltä vesijohtopaineella tullut mitään moskaa vaan nätisti kulki vesi molempiin suuntiin, tosin huuhdeltu vain kylmällä vedellä ilman mitään pesuaineita. Jos kenno niin tukossa olisi että kylmyys johtuisi siitä, luulisin että kylmällä vedelläkin huuhdellessa tulisi jotain moskaa veden mukana ulos.

    Maantienopeuksia ajaessa sisälle ei tule yhtään lämmintä ilmaa, kaupunkinopeuksissa tulee himpun verran haaleaa ilmaa. Kun moottori on ajon jälkeen lämmin, ja sammuttaa auton n. 5 minuutiksi (esim. tankatessa) niin sen jälkeen tulee lämmintä niin perkuleesti, mutta kun lähdet ajamaan niin hetken päästä tulee taas pelkkää kylmää/haaleaa.
    Myös tämän ymmärtäisin niin, että kenno ei voi olla tukossa koska paikallaan seisottuaan kenno selvästi on kuuma.

    Hanskalokeron irrotin ja sen takaa löytyvät servon joka kääntelee läppää, akselia käännellessä tuntui painosta päätellen että läpät on paikoillaan ja stoppaa kyllä kääntäessä.

    Onko WJ:ssä vesiventtiiliä joka voisi takerrella? Tuntuisi että ajoviimasta tuo ongelma johtuu, mutta en nyt ymmärrä miten se olisi mahdollista.
    Autoa on käytelty paikallaan lämppäri täysillä ja vesiletkuja puristellen joten en usko että siellä ilmaakaan olisi enää, vai vaatiiko WJ:n ilmaus jotain tietynlaisia temmpuja onnistuakseen kunnolla?

    Seuraavaksi pitänee vielä irrottaa hanskalokero ja sahata huoltoluukku lämppärin koteloon, jotta näkee onko ne läpät siellä varmasti paikallaan. Jos ovat niin lienee kutsuttava paikalle manaaja :mad:

    Oli muuten mukava eilen ajella töihin, auton ulkolämpömittari näytti -30'C, onneksi pakkanen kuivattaa ilmaa niin ei mene lasit huuruun :poff:
     
  2. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ei oo vesiventtiiliä. Joku muu juttu siellä on, mutta vaikea sanoa näkemättä, miksi noin toimii...
     
  3. ville400

    ville400 2nd gear

    joskus oli jossain autossa samanmoinen vika ja johtui siitä että lämppärin kennoon tuli ns ilmalukko eikä vesi kiertänyt
     
  4. tedi

    tedi Gearhead

    Ongelmana voi olla myös tarvike lämppärinkenno, nissensin kennoissa on ainakin ollut ongelmana että ne on vähän pienempiä kun orkkis ja tarvii jotain tiivistystä kotelon ja kennon väliin muuten tulee ilma kennon ohi. Tota "vikaa" puoltais sekin että kun ilma ei liiku niin se koko kotelo lämpee ja lämppärin kun laittaa takas päälle ni puhaltaa hetken lämmintä.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    No onkos tuohon kenno vaihdettu? Rakenteen tuntien (kaksi lämmityslaitetta per vuosi korjanneena), sanoisin että aika paljon pienempi saa olla että olis ohivuotoa... Ilmalukkoa epäilisin myös ensin, se on kumminkin helpommin kokeiltavissa/ilmattavissa: keula ylös ja kierrokset hetkeks neljään tonniin, mieluummin sen verran kylmällä koneella, että ei ole termari vielä auennut, että vesipumppu saa virtausta kennoon aikaiseksi ja ilmat pitäis tulla pois.
     
  6. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Kennon vaihdosta ei ole mitään tietoa kun ostin auton n. viikko sitten (ihan perseestä ostaa auto liikkeestä kun eihän ne myyjät tiedä mitään noista autoista ja jos joku vika sattuis olemaan niin eivät ainakaan ole tietävinään).
    Pitää kokeilla tuota ilmailua vielä, keulan nosto kävi kyllä mielessä mutta sitä en tehnyt. Se onnistuu helposti ihan tossa kotipihassa, kun pihalta tielle noustessa on tuollanen 45 asteen nousu, yksi syy miksi Jeepin halusin :)

    Silloin ilmatessa kun auto kävi nosturilla ja letkuja puristelin ym, niin silloin kyllä työnsi ihan hulluna alkuun lämmintä, kuten nyt myöhemminkin kun pysähtyy hetkeksi, joten onneksi jotain eloa on systeemissä.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Entä jos ajat tovin maantietä ja pysäät tiensivuun kokeilemaan letkuja kennolta ym?
     
  8. ville400

    ville400 2nd gear

    monessa bemarissa samat oireet, ainut keino ilmata on nokka ylös, ja sekin auttaa jos avaa lämppärin kennon paluu letkua
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mun mielestä noi oireet viitais niihin läppiin tai niitä käyttäviin moottoreihin. Jos kerta paikallaan tulee lämpöä ja vauhdissa ei jolloin ajoviima pääsee lämmityslaitteeseen.

    Ei ainakaan meidän WJ:n jäähdytysjärjestelmän ilmaus vaatinut mitään keulan nostoja yms. Vaan paikallaan käyttämistä jonkin aikaa.
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Lämppärille menevä letku on kyllä ollut aina kuuma kun olen vaihtelevien olosuhteiden jälkeen kokeillut, ja paluuletku myös lämmin mutta ei toki niin kuuma kuin menoletku.

    Jos ne läpät olisi päässyt akselistaan irti kuten näissä on tapana ollut niin ei kai tuonne tulisi yhtään lämmintä hitaassakaan ajossa, mutta voisiko se läppiä kääntävä servo olla niin löysä että ajoviima sitten painaisi läpät auki...
    Noh, se selviää kun teen huoltoluukun lämppärikennon kylkeen, ja lukitsen jollain patentilla ne läpät kiinni.

    To be continued.... :)
     
  11. Latva jr

    Latva jr 3rd gear

    Omaani juuri vaihdoin lämppärin kennon. Kaks päivää meni, tuli tosin purettua se koko lämmityslaiteyksikkö pelkän kennon vaihdon lisäksi ja pestyä liuottimella kanavat jne.

    Sitten se vanha kenno. Heti näkyi että oli vuotanu hieman koteloon.
    Ruumiinavaus tuli siinä samassa tehtyä ja ei ihme että oli hieman vilakka ajella.

    Pohjan alla oli tämmöstä
    [​IMG]

    Ja sit kannen alla oli tämmöstä
    [​IMG]

    Ken tietää mitä mahtoi olla tämä karmea kuona?
     
  12. Itellä kans wj:ssä tulee aika haaleaa ilmaa, koneen lämmöt nousee kyllä normaalisti ja läppä tuntuis toimivan joten veikkaisin että kenno on varmaan tukossa. Uus kenno kyllä jo hommattuna mutta kun ei oo tarpeeks huono vielä niin ei oo saanu aikaseks aloittaa vaihtoprojektia :)
     
  13. Latva jr

    Latva jr 3rd gear

    Mulla toimi kanssa kyllä luukut kuten pitikin, paitsi raitisilmaluukku, jossa oli liikematkan kanssa ongelmia. (lämppärin koodi 52) Vaihdoin sen koko kanavan luukkuineen ja moottoreineen siinä samalla kun kerran oli paketti pöydällä. Viime talvena huuhtelin kennoa molempiin suuntiin sitruunahapolla ja kuumalla vedellä, mutta mitään ihmeellistä sieltä ei ulos tullut. Liekö toi tahna sitten kalkkia, syylarisementtiä vai mitä ikinä mutta kovaa se oli ainakin kiinni.

    Nyt sulaa lumet tuulilasille ja ajella tarkenee hanskoitta ja karvalakitta. Voi olla että paranee vielä kunhan ilmautuu kunnolla.

    Eihän toi Aspeniin saunaan verrattuna ole kuin jääkaappi, mutta korjaustoimenpiteiden jälkeen huomattavasti "4x4 arkkupakastin" lähtökohtaa parempi.

    Pitänee vielä ilmastointi täytellä jossain välissä kun sekin piti tyhjentää tässä projektissa.
     
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    En oikein jaksa uskoa että kenno olisi tukossa, koska huuhdellessa painoin vettä suoraan valtakunnan verkosta suuntaan ja toiseen eikä tuntunut ahdistavan yhtään. Luullisi että jos kenno olisi tukossa / tukkeutumassa niin eihän sieltä huuhteluvesikään menisi kunnolla läpi.

    Tosin minun tuurilla se kenno on tukossa, koska sen vaihtaminen on ihan hillitön homma...
     
  15. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Tänään tuli tehtyä huoltoluukku lämppärin koteloon. Kyllä siellä läpät oli paikoillaan kaikkine vaahtomuoveineen.
    Raitisilmasuodatinta ei näkynyt olevan ollenkaan, näköjään sieltä tuulilasin alaritilän alta ei sinne kanaviin juurikaan näy.

    Nostin läpät ylös ja työnsin kameran lämppärikotelon sisään, ihan hyvännäköinen kenno siellä oli mutta jonkin verran irtolehtiä ym törkyä näkyi olevan. Töhäytin paineilmaa kotelon pohjalle, niin jonkin verran kuivia lehtiä ja pölyä sieltä lenteli, samanaikaisesti pidin imurin letkua siellä kotelossa niin sai roippeet pois kopasta.

    Tähän asti on tullut ajettua töihin kiertotietä (max 50km/h rajoituksen kautta) mutta nyt ajelin kotiin moottoritien kautta, ja motarinopeudessakin työnsi tuulilasille kättä polttavaa ilmaa puhaltimen ollessa yhtä asentoa vaille täysillä.
    Jätin hanskalokeron vielä pois ja laitoin siihen servon akselille nippusiteestä tehdyn osoittimen, niin näkee jos se alkaa itekseen kääntyillä.

    Olispa helpotus jos tuo kennon ulkoinen putsaus auttoi noin paljon, mutta katsotaan nyt tarkeneeko huomenna ajaa motarin kautta töihin vai palataanko kinttupoluille :)
     
  16. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    lämppärin kennossa varmaan samanlainen rakenne kun isommassakin jäähdyttimessä, jos tulo ja menoputket on samassa päädyssä niin kennon ollessa tukossa vesi heittää vaan mutkan putkesta toiseen kiertämättä kennossa. Eli kun letkulla testaa ahdistaako=ei ahdista mutta ei se kenno silti enää toimi. Latva jr kun on juuri tehnyt ruumiin avausta niin onko näin?
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Tuota itsekin mietin, että pääseekö neste kiertämään "oikotietä" ettei menisi koko kennon läpi vaan vähän jostain reunasta. Silloin kun sitä huuhtelin niin se ei tosiaan ahdistanut yhtään, ja kun tietää millaista pilliä pitkin se neste kiertää niin en uskonut kennon olevan tukossa.

    Mutta olipa mukavaa ajaa tänäaamuna lämpimällä autolla töihin, moottoritiellä ajaessakin lumet vielä suli tuulilasille kun nyt puhaltaa lämppäri pirun lämmintä :D
    Ei sieltä lämppärinkotelosta niin paljoa lehtiä tullut että olisin uskonut vaikutuksen olevan noin suuri, mutta jälkeenpäin mietittynä melkoinen pölly siellä kävi, joten saattoi olla rivat täynnä pölyä eikä ilma päässyt kunnolla läpi.
    Pitänee raitisilmasuodatin tuohon asentaa niin ei tule sama homma vastaan uudestaan niin helposti.

    Nyt kuitenkin vehkeet toimii ja tuli tuota luntakin vihdoin sen verran että neliveto pääsee oikeuksiinsa :)
     
  18. Latva jr

    Latva jr 3rd gear

    Kennossa on tulo ja meno juurikin vierekkäin samassa päädyssä.
    Kuvissa myös miten kenno sijoittuu sinne lämmityslaitteeseen.

    Kenno oli siis myös vuotanut koteloonsa.

    [​IMG]

    Tässä kuvassa lämmityslaite on yläosa purettuna vanha kenno vielä paikallaan.

    [​IMG]

    Toivottavasti näistä vaatimattomista otoksista on jotain hyötyä vastaavien ongelmien kanssa painiville.
     
  19. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Kyllä saattaa hyvinkin olla kuvista hyötyä, näyttää siltä että pääsen ehkä sittenkin tutustumaan aiheeseen tarkemmin...

    Pari päivää kennon ulkoputsauksen jälkeen tuli lämmintä, nyt ei taas tule maantienopeuksissa yhtään lämmintä.

    Pari huomiota mitä nyt parin päivän sisällä tullut tehtyä:
    - Lämpömittari seilaa vähän ajossa, käy karvan yli 100:ssa ja tippuu siitä n. 90 asteeseen ja lähtee taas nousemaan
    - Ylävesiletku on todella pehmeä ajon jälkeenkin kone kuumana ja käynnissä ollessaan, tämä vähän ihmetyttää
    - Tänään ajon jälkeen sammutin auton, parin minuutin päästä avasin varovasti syylärin korkin niin ei tuhahtanut ollenkaan eli painetta ei ollut yhtään :eek:
    - Kotio ajaessa on tollanen pirun pitkä ja jyrkkä ylämäki, siihen vedättäessä välillä lämmityslaitteesta kuuluu lorinaa
    - Nestettä ei ole hävittänyt eikä sotkenut sentään...


    Ostin auton liikkeestä, tuo jäätymis-episodi tapahtui 4 päivää kaupanteon jälkeen ja sen jälkeen auto ei ole ollut aivan kunnossa.
    Myyjäliike ei tietenkään aio autoa korjata, kaupanpurkua yritin ja se onnistuisikin, mutta ovat jo ehtineet pestä ja vahata viemäni vaihtoauton niin kuluja tulisi kuulemma 400e minun maksettavaksi :eek:
    Pitänee huomenna rimpauttaa kuluttajaneuvojalle että miten tämän kanssa jatkaisi...
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Case closed minun osaltani, kannentiivistehän sieltä porsi.
    Purin kaupan, myyjäliike saa ruveta suunnittelemaan korjaushommia.
     

Kerro tästä muillekin!