Jeepin korotus

Ketju osiossa '4x4', aloittaja kartaainx, 8.3.2008.

  1. kartaainx

    kartaainx 1st gear

    Olis jeeppiin pari ylimääräist korotuspalaa. Etupään jousiin kaks tuumaa korottavat. Valmistettu teräksestä. Ottakaa yhteyttä jos tarviitte. (saa halval)
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Aha, mihin Jeeppiin :odroll:
     
  3. kartaainx

    kartaainx 1st gear

    korotuspala

    Jeep XJ. cherokee vm.1988. Kyl se vissiin myös muihin sopii....
     
  4. saatsi

    saatsi 1st gear

    Vieläkö löytyy korotuspalat? Tarviiko muutoskatsastaa vai meneekö sallitun rajoissa?
     
  5. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Mikähän se sallitun raja sun mielestä on? Kaikki jousituksen muutokset pitää muutoskatsastaa.
     
  6. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Eikös tuo kaks tuumaa ole just se lain sallima maximi? Siis muutoskatsastamalla ja suurempaan tarvii rakennelupa muutoksen.
     
  7. saatsi

    saatsi 1st gear

    Niin joo, tais mennä puurot ja vellit allekirjottaneelta sekasin...
     
  8. kartaainx

    kartaainx 1st gear

    korotuspalat

    juu kyllä palat vielä löytyy....
     
  9. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    auton Kokonaiskorkeus ei saa nousta yli 150mm . siis renkaiden aiheuttama korkeuden muutos+jousituksen aiheuttama korkeuden muutos.Renkaista löytyy tuo säädös jossa renkaan koko ei saa nousta yli 51mm ilman AKE:n poikkeuslupaa.Siis esimerkkinä jos vaihtaa autoon 50mm suuremmat renkaat niin korotusta tulee renkaista 25mm niin voisi jousituksella vielä korottaa 125mm.Niin kuin jo mainittiinkin on auto aina muutoskatsastettava jos jousitusta muutetaan.Renkaissa leveys saa 30mm leveämpi ja 51mm korkeampi ilman muutoskatsastusta.Tässä esimerkisää tuo 125mm:n jousituksen muutos ei ole pelkillä korotuspaloilla järkevää toteuttaa vaan tarvitaan tukku osia lisää kuten jakolootan alennus-sarjaa,pitempää iskaria pitempiä tukivarsia jarruletkuja sun muuta. 50mm:jousituksen muutos ei tarvitse kuin ehkä pidemmät iskarit jos ei niitäkään.
     
  10. saatsi

    saatsi 1st gear

    Entäs sitten pelkästään kierrejousien (etu) ja lehtijousien (taka) uusiminen tai takominen? Tarjollahan on vaikka minkälaista ratkaisua, miten alkuperäinen korkeus mitataan kaksikymmentä vuotta vanhasta lässähtäneestä autosta?
     
  11. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Sillä ei ole väliä laitetaanko uudet pidemmät ja jäykemmät jouset kokonaan tai sitten vanhojen jousien alle korotuspalat .katsastuskonttorilla auton alkuperäinen korkeus tiedetään kyllä mikä se alkujaan on ja katsastusmies sitten konttorilla mittaa katsastuksen yhteydessä kokonaismuutoksen .Jos itse et tiedä autosi alkuperäistä korkeutta niin kannattaa ensin ottaa siitä selvää vaikkapa katsastuskonttorilta.Jos autosi alla on jo korkeammat renkaat ja jotain alustasarjaa niin sillä ei ole merkitystä vaan muutosta verrataan aina rekisteriotteessa merkittyihin alkuperäiseen rengaskokoon ja korkeuteen.Näin ainakin minun kohdallani tapahtui,mutta poikkeuksiakin varmaan löytynee. :D
     
  12. Killman

    Killman 1st gear

    Ei kannata olla hirveän huolissaan montako milliä nousee, harva tietää mistä mitataan ja paljonko pitäisi olla.
     
  13. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Paitsi jos korotuspaloilla korottaa niin ei ehkä kannata laittaa mitään 200mm paloja... ne kyllä huomataan ja on helppo mitata :D
     
  14. vieläkö korotus palat on ja mitäs pyydät niistä
     
  15. kartaainx

    kartaainx 1st gear

    korotuspalat

    olis viel pari, 10e kpl.
     
  16. Got hemi

    Got hemi 1st gear

    Jos auto on rek. Henkilöautoksi niin eikös se rajoitus ole 150mm?

    Jos on Maastohenkilöauto tai M1G niin noi korotukset on vähän sallitummat?

    Oma Blazeri on jotain 170mm korotettu 33" renkailla + alustan korotuksilla ja leimat paukkuu joka kerta...

    Tosin nytten on 36 alla, niil ei uskalla yrittää kyl 8)
     
  17. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Korin korottaminen runkoon nähden
    (lainattu aken sivuilta)


    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n maastohenkilö- tai maastopakettiauton korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

    a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

    b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;

    c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset, ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;

    d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm

    Tuossa valossa 150 on se maksimi.
     

Kerro tästä muillekin!