Jeepistä rodiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RatrodJohn, 19.2.2023.

  1. RatrodJohn

    RatrodJohn 1st gear

    Mitenkäs, oon torissa aina silloin tällöin nähnyt venäläisten jeeppien raatoja myynnissä alle tonniin, onko kukaan koskaan ajatellut sellaisesta rakentavan "oikean auton" eli tottakai jenkkityylisen Rodin...

    Heräsi itsellä ajatus että miksei tekisi jotain gi Jeepin tapaista 2 rähinän ajalta , turha sitä nättiä koria on hukkaankaan heittää ;)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  2. Slant Sickness tykkää tästä.
  3. RatrodJohn

    RatrodJohn 1st gear


    Tätäpä hyvinkin tarkoitan ;)
     
  4. RatrodJohn

    RatrodJohn 1st gear

    Lisään myös että GAZ Jeep on ehkä se todennäköisempi vaihtoehto projektiksi. Jakaa enemmän yhtäläisyyttä gi Jeepin kanssa
     
  5. GAZ-69:ssä on lättiskone:

    [​IMG]
    Siihen ahdinta kylkeen ja avot..:cool:
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tohon ku laittaa ahtimen kylkeen niin no jos haluaa vaihdella koneita niin joo :( toi lättis ei ole niitä kaikkein kestävimpiä. Kansiventtiili kone mikä mullakin on UAZ:is on ihan luotettavaa tekniikkaa. GAZ:in tekniikassa on hyvänä puolena erillinen jakolaatikko toisin kuin UAZ:is. Irto jakolaatikko mahdollistaa helpommat kone ja vaihteisto muutokset!!! Nyky pykälillä alle 100kw v-8 kone nokalle ja välitykset uusiksi jne saa kyllä ihan toimivan pelin. Ajatuksena ihan kiehtova :cool:. Itte kyllä UAZ:in omistajana lähtisin hakemaan korotuksilla monsteri tyyliä tai joku Mad Max tyyli......
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, deeäxä ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. No ei sitten. Ajattelin, että noiden puristukset järjettömän alhaiset, niin jos sinne laittaa jonkun mekaanisen lärpyttimen tuottamaan max 0,5 bar, niin pitäisi käydä vielä mukavasti pumppubensalla..

    Secu 3 -foorumilla on moisen koneen ruiskutusprojekti. Tässä Google -kääntäjän kautta:

    https://secu--3-org.translate.goog/...l=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko sivuventtiilinelonen sukua Pobedan moottorille? Tarinankertojain, vanhoja ukkoja, jotka mainituilla ajelivat, juttujen mukaan venttiilit paloivat aika herkästi. Ja jos se kansiventtiilimoottori on puolestaan hirvi-Volgan, niin "aika paljon niitäkin vaihdettiin takuuseen".

    No ei ne muutkaan sen ajan autojen moottorit mitään pitkäikäisiä olleet. Paitsi slant...
     
  10. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Miten tuossa riittää muutos%, jos laitteesta tekee käyttökelpoisen auton ja rodin?
     
  11. Mikäli uskomme Wikipediaa, niin kyllä:

    Voimanlähteenä ollut nelisylinterinen, nelitahtinen sivuventtiilimoottori oli sama, jota käytettiin Pobedassa. Alkujaan moottorimalli periytyi 1920-luvun Fordeista.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Hyvin riittää prosentit jos vertaa useimpiin Suomen Ford Hot Rodeihin. Jossain länsirannikolla yksi roadster jossa muovikori, uustuotantorunko, uusi maski ja syyläri, 8" perä, chevy pikkulohko, chevy automaatti... Aitoa ei ole kuin samat 4 kirjainta nimessä.
    ja monia edellistä "korimallia" joissa on vaihdettu akselit, moottori, vaihdelaatikko, runko, syyläri, maski....

    joten Äkkiä tekemään jeep hot rodia, prosentit riittää kuin jaloviinassa.


    A


    Lukiko tuossa jossain edellä että ryssien autosa on ollut sama kone kuin A-fordeissa.
    Jos nyt ei kuitenkaan sama. Voi olla samannäköinen, mutta ryssä kone on ryssäkone ja amerikan öljypumputon flat nelonen on tehty lännessä. Molemmat koneet hyviä puolivalmisteita.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei jaksa kuukkeloida, mut muisti väittää, että toveri Uspatoff oli ”lisensioinut” chryslerin sivuventtiilikutosen melko tarkasti. Ja isä aurinkoinen puolestaan tykkäsi, että Gulag saaristoreissuille lähtijöille riittää neloskoneen kyyti. Joten se Pobedan mylly voi olla ideoitu Gaz kuormurin koneen piirustuksista lyhennellen. En tiedä, mutta kovasti arvaan.

    ”Lisenssi-Fordejahan” niillä oli Raatteentien ajoissa jo.
     
  14. Vaihteeksi Wikipediaa:

    Pobedan moottorina toimi ennen toista maailmansotaa suunniteltu 4-sylinterinen ja 4-tahtinen sivuventtiilikone, joka tuotti tehoa 50 hv @ 3600 r/min. Sylinterin halkaisija oli 82 mm, iskunpituus 100 mm ja iskutilavuutta 2112 cm3. Kone oli varustettu aluksi K22-, mutta vuodesta 1948 lähtien K22A-mallisella alaimukaasuttimella. Puristussuhde oli 6,2:1. Moottori kehitettiin Dodgen 6-sylinterisestä sivuventtiilimoottorista vähentämällä 2 sylinteriä ja käyttämällä (milli)metrijärjestelmää (Retro Auto Moto No 71).

    Tossa kyllä näyttää olevan samat speksit kuin siinä GAZ 69:ssä. Muistaakseni Popedasta oli myös 6 pyttyinen Tseka -malli.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noi ryssän tekeleet on jotain ihan toisesta maailmasta. Ihan vahingossa ostin aikoinaan GAZ66 V-8 koneen. No sehän on 4.2litrainen alumiini lohko ja silti painaa enemmän kuin kuin Oldsin 350cid valurauta kone. Onhan sellainenkin nyt jemmassa kun teen asuntoautoa GAZ66 kulkineesta........ 2021 kun ajettiin paha nokkakolari lapissa (vastaantulija ajoi suoraan meidän keulaan meidän kaistalla) emäntä tuumas teholla ettei lähde enää mihinkään reissuun muuta ku panssarivaunulla. Kaverilla sattui seisomaan pihalla GAZ66 ja sehän on ehkä lähinnä panssarivaunua :cool::cool: minkä saa kilpiin ;).
    Paras mitä yks kaveri laittoi kuvan UAZ koneesta niin ryssä oli tehnyt siitä PEILIKUVA version :confused:...... Ja noi UAZ/volga koneista vielä että mullahan on sitten se RAF977 (volgan tekniikka) auto. Kun tein sitä niin meinasin kasata koneen kahdesta eri koneesta käyttäen parhaat osat. EI MENNY kampiakselit ristiin :confused::confused: oli koneistettu eri lailla en enää muista mistä kohdasta mutta ei käyneet vaihtaa..... Mutta jos nyt joku haluaa Ryssän tekniikasta tai edes korista tehdä rodin niin antaa mennä. tulee ainakin erilainen :cool:. Unkaris oli noita gaz69 yhdessä autonäyttelyssä "tuunattu" suht mielenkiintoiseksi.
     
  16. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Noin samantehoinen ja hyvä saundinen kone löytyy harrikasta. Evossa on noin 60 hp ja likelle saman verran vääntöä.

    Toki pitää olla pelle peloton, sillä startti, laturi, kytkin ja vaihteisto tuottaisi päänvaivaa. Mitään ei löydy valmiina enkä usko mopon vaihteiston ja kytkimen kestävän autossa. Ai niin ja jäähdytys. Evoa ei ole pilattu pistämällä vettä moottoriin...
     
  17. spike

    spike Gearhead

    Ei muuta kuin tekemään. Jos pitää rungon ja suurimman osan korista niin pitäis prosentit riittää. Olis taas jotain muuta kuin samat 32 tai 34 ford mitä tehty jo enemmän kuin tarpeeksi.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    MP-messuilla oli laitettu parhaat mahdolliset yhteen. Fiat 126 ja HD:n TC-kone. Ihan kuin siinä olisi ollut rekisterikilpikin, mutta oli vaan teipit päällä (ettei ole piha täynnä renkaanpotkijoita).
     
    jknR, isalmela ja Riku Rotten tykkäävät tästä.
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    GAZ A ja AA oli fordin lisenssillä tehtyjä neuvostoautoja ja niissä oli myös fordilta lisenssoitu moottori.
    Ja todennäköisesti sekin moottori on jatkanut elämäänsä joissain myöhemmissä sovellutuksissa.

    Saattaa joissain kotimaisissa vanhemman pään entisöinneissä olla käytetty aidon ford-osan sijaan myös gaz-osia.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Neloskone saattoi saada jatkot GAZ M1 (tai sinnepäin) olevassa 30-luvun puolenvälin Fordia kovasti muistuttavassa ajopelissä. Siihen M1:een tuli myöhemmin "lisenssillä" Chryslerin kutonen, joka taas pätkäistiin Pobedaa varten lyhyeksi. Ihan näppärää kierrätystä.

    Tossa semmosen M1:n kuva:

    https://en.wikipedia.org/wiki/GAZ-M...l_Victory_Day_Parade_GAZ-M1_IMG_1572_1725.jpg

    Tämmöinen M1 oli ainakin aiemmin Lahden MP museon tontilla katoksessa. Luulin kovia kokeneeksi, kun pellit oli kaikki vähän niin kuin vasaralla viimeistellyt. Mutta kun katson tuota ukrainassa kuvattua, niin kyllä ne on enempi vähempi kaikki samasta muotista.
     

Kerro tästä muillekin!