Jeepisti kaipaa tietoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja meteli, 31.1.2006.

  1. meteli

    meteli 1st gear

    Jeeppi tuli taloon. Cherokee 4.0 -90 Limited automaatilla.
    Joitakin pikkuvikoja tuli kaupantekijäisinä ja niistä olis kyssäreitä:

    -onko jotain tyyppipaikkaa josta tankki vois vuotaa ja millä helpoin korjata?

    -mistä edulliset varaosat?

    -automaatti vaihtaa turhaan pienemmälle tai "lyö tyhjää" esim pintakaasulla tasasella tai tai loivassa alamäessä. Mikä vikana?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Täältä ( www.jamant.com )
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Se on ominaisuus, eli turbiinilukko irtoaa, kun kaasua ei paineta.
     
  4. meteli

    meteli 1st gear

    Ei liene ihan normaali ominaisuus jos tasasella tasakaasulla vaihtaa pienemmälle? Voisko saada jotain säätämällä pysymään lukossa?
    Onko kaasupolkimessa tms joku asennontunnistin tai vast joka haistelee vaihtamistarvetta??
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joko TPS on viallinen tai joku muu, mutta parasta olisi kun saisi testeriin ja tekisi vianmäärityksen sitten!!

    Paras mitä mulle on tullut vastaan, oli asiakas joka oli käyttänyt autoaan merkkiliikkeessä ja siellä oli sanottu että laatikko rikki, vaihdettava!!! Korjasin sen vaihtamalla TPS:n ja ohittamalla laatikon tietokoneelle tulevan jarruvalokatkaisijan signaalijohtimen releellä!!!
     
  6. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Tankki vuotaa varmaan sieltä kiinnityspantojen alta... Sieltähän ne aina :wink:
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo siitä TPS:stä pitää laittaa offset kohdilleen. ulostuleva jännite kaasun ollessa kiinni pitää olla 82% sisäänmenevästä. Mitataan siitä lootalle menevästä pistokkeesta työntämällä joku ohut piikki sinne pistokkeeseen.

    saathan säö turbiinilukon pois toiminnasta kun otat jarrupolkimelta sen kytkimen pois paikoiltaan (mutta bensan kulutus lissäntyy litralla parilla).
     
  8. meteli

    meteli 1st gear

    Ihan pakko kysyä: mikä on TPS ihan suomeksi, mikä sen virka on, pystyykö säätämään, mistä se löytyy?

    Toimiiko AW4:ssa kickdown vaijerilla vai miten?

    Voisko väärä öljy aiheuttaa em oireita?

    Vai voiskohan se turbiinilukon kytkin olla jostain syystä pois pelistä?
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    TPS=Throttle Position Sensor=kaasuläpän asennontunnistin, ilmoittaa tietokoneelle paljonko kaasuläpät on auki, pystyy säätämään, löytyy läpäkotelosta!!

    On siellä TV-kaapeli, mutta kick-down taitaa kyllä ohjautua sähköisesti, TPS:n avulla!!

    Oikea öljy on AW-4:n Dexron III, en usko väärän öljyn aiheuttavan tuota!!

    Turbiinilukko voi olla poissa pelistä, mutta vika on yleensä tietokoneen ja vaihteiston tietokoneen yhteydessä (=testerii apuun, sillä sen näkee)!!
     
  10. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Halpa keino, joka kannattaa kokeilla: Irroita akku joksikin aikaa(15-60min?) Sitten kokeilet uudestaan.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuskin -90:sessä auttaa, mutta tuskin haittaa kokeillakaan :odroll: ....

    Vikadiagnostiikka on noissa 87-90 malleissa tosi surkea (=sitä ei ole), testerillä näkee vain mitä dataa kulkee, eli mitä mikäkin anturi tekee, mutta ei mitään vikamuistia!!!

    -91:ssä on sitten jo kunnollisempi muisti, mutta se onkin sitten Chryslerin PCM!!
     
  12. meteli

    meteli 1st gear

    TPS:n testaamiseen löytyy lontoonkieliset ohjeet mut ei ole se murre ihan absoluuttisesti hanskassa!
    Yleismittari löytyy ja ko mottelo on paikallistettu.

    Kirjottelisko joku osaaja selkokieliset ohjeet mittaamiseen ja säätämiseen! Ja vielä mistä tiedän onko se toosa kokonaan pimeä?

    Mitä Jamantilla maksais moniurahihna? Nykyisessä alkavaa pykimistä. Ja onko paha homma vaihtaa? (kiertää aika monta mutkaa)

    Ja ISO kiitos tähänastisista asiantuntijalausunnoista!!!
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Serpentiinihihna maksaa 69,- (+rahti??) , löytyy varastosta.

    Ei ole paha vaihtaa (tai miten sen ottaa, joillekin on konepellin avaaminenkin vaikeata :rotfl: ), löysää ohjaustehostimen pumpulta hihna (kolme ruuvia + 1 mutteri ja säätöruuvia kiertäen), hihna pois ja uusi paikoilleen ja kiristä hihna + ruuvit kiinni (+ mutteri)!!!
     
  14. meteli

    meteli 1st gear

    TPS mitattu ja säädetty eli se ainakin toimii! Ei vielä varmuutta auttoko kun en käyny kovempaa ajamassa. Tein säädöt ja mittaukset kone sammuksissa ja virta päällä.

    Kumpikohan oleellista TPS:n säädöissä vaihdelaatikon toiminnan kannalta: ulostulevan ja sisäänmenevän jännitteen suhde vai ulostuleva jännitelukema??

    TPS:ään menevä jännite on 5.44V ja ulostuleva kaasuläpän ollessa kiinni 4.49V eli 82.5% sisäänmenevästä. Lienee ok?
     
  15. meteli

    meteli 1st gear

    Ohjaustehostimen neste: Power steering fluidia, mutta onko merkillä ja laadulla väliä?? Merkkiliike tarjos Moparin PSF:ää 17€/l. Olisko edukkaampaa vaihtoehtoa ja mistä sitä saa?
    Edelliseenki saapi vielä vastata!!
     
  16. Ahis

    Ahis Gearhead

    Joku voisi myös valaista -89 cherokeen part-time nelivedon toimintaa... Ei oikein tunnu neliveto menevän päälle, tai sitten automaattinapalukot takeltelee. Mistäs kannattais vikaa etsiä? Ei toimi hitaalla eikä nopeella, paitsi satunnaisesti... Mitä tuo part-time käytännössä oikein meinaa?
     
  17. meteli

    meteli 1st gear

    Ei kai näissä napalukkoja ole eli kiinni on vetarit navoissa. Part-time-asennossa pitäis keskitasauspyörästön olla lukossa eli vetoa koko ajan eteen ja taakse. Toimiiko 4wd ollenkaan missään asennossa?

    Huonosti tulee vastauksia :mad: !!! Viitaten myös edellisiin....
     
  18. Harri

    Harri 1st gear

    Tosta varsinaisesta nelivedosta en ole ihan varma, ainakin sutii kaikilla pyörillä kun on joko part time tai jatkuva neliveto käytössä, part time tuntuisi siinä suhteessa "tiukemmalta" että kun käännät fillareita silloin kun se on päällä niin tuntuu sellaista "jäkitystä" eli ilmeisesti siellä jotain lukkoa on ja sen verran siitä part timesta on tietoa että se päällä EI SAA ajaa kuivalla pitävällä alustalla jos ei halua alkaa remonttia korjaamaan...Jamant varmaan tietää enempi kun kerkiää töiltään vastaamaan...
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kiitti Harri (taas)!!!

    Kiirettä pitää, ja ei jaksa aina kirjoittaa näitä samoja vastauksia uudestaan tosta nelivedon toiminnasta, nää on käsitelty tällä samalla foorumilla varmaan kaks´kytä kertaa :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

    Jos viitsisitte vaivautua etsimään, ja jos ei löydy vastauksia, kokeilkaa vaikka puhelimella, tulee helpommin vastattua kun samalla pystyy töitä tekemään (kevät painaa päälle, kesäautot selkeesti tulossa liikenteeseen :D )......
     
  20. meteli

    meteli 1st gear

    Cherokeen alustasta: Vaihtuuko vm-90:stä -91:een etupään tuenta! Eli käykö -91 kallistuksenvakaajan välitintanko -90:een?

    Merkkiliikkeessä hinta ilman kumeja 79€!!! (vittu mokomasta tapista :mad: ) Tarvikkeena 32€, mut vaan -91-->

    Myös muut eroavaisuudet kiinnostaa jos joku jaksaa naputella! Osia näyttäs saavan -91--> paremmin...
     

Kerro tästä muillekin!