jenkkien copypastettamiset...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja juro the dog, 9.12.2010.

  1. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    :rotfl:

    pakko oli, ettei alkuperänen topicci häiriinny...

    voiko joku ihan oikeesti väittää, että jenkki(siis auto, ei purukumi) olis enää mitenkään persoonallinen/eroais mitenkään japsi/euro kotteroista?
    ja mä en nyt tarkota näitä kipittömiä kuorma-autoja vaan ihan henkilöpelejä.

    tuo toisaalla mainittu -99 käkkyläkin vois olla mikä tahansa paremman luokan mazhonnisyota...

    saattehan te olla tietenkin eri mieltä, mutta kyllä se ameriikan auton "oma persoona" katosi jotakuinkin, noiden jo meidänkin liikenteestä pikkuhiljaa katoavien 80-90-lukujen taitteen piilofarkkujen myötä.

    oliskohan detroit vielä voimissaan, jos jenkit olis jatkanu jenkkien tekoa eikä olis lähteny huonojen kopioiden tielle?

    :eek:
     
  2. raggar

    raggar 3rd gear

    Amerikkalaiselle autoteollisuudelle tais käydä vähän niin kuin brittiläisten moottoripyörätuotannolle. Ei uskottu että jossain kaukana on sellainen maa kuin Japania, ja siellä tehdään laadukkaita ja pieniä ajoneuvoja joita ihmiset joilla ihmiset jopa mielellään ajaa :eek:

    70-luvulla tais japsit yleistyä amerikassa, oman maan tuotteet rupes vissiin ällöttämään jenkkejäkin :rotfl:
     
  3. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Olen tänne jonnekin topikkiin aiemminkin "avautunut" nykyjenkkien muotoilusta. Ei ihme, että autoteollisuus on lamassa kun nykyjenkkien design on sitä samaa tuulitunnelihumppaa kuin euroopassa ja Japanialandiassa. Jenkeissä on todennäköisesti vielä huonompaa tekniikkaa.
    Jenkkien kannattais puhaltaa pölyjä vanhojen '50- ja '60-lukujen autojen piirustuksista ja muokata niitä hiukan (jos on aivan pakko). Laittakoon osan hybridiksi tuhnuille ja miehille kunnon koneet.
    Takuulla myynti kääntyy nousuun.
    Karvat nousee pystyyn, kun vastaan tulee esim. se pikkunen dotsin city-maasturihäksätin....voi perhana.
     
  4. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear


    Ottamatta kantaa jenkkien "pelisilmättömyydelle" väittäisin, että on olemassa myös vastakkainen näkemys pienten riisikippojen ajamisen ihanuudesta.

    Silloinen energiakriisi lienee ollut alullepaneva tekijä japsien esiinmarssille.

    Japsiharrastajien entisöinti- ja harrastuskohteet ovat suurimmaksi osaksi jo ajat sitten muuntuneet alkuaineiksi...ihan luonnonmukaisesti kierrätyksen hengessä :rotfl: Onneksi näissä uudemmissa riisikipoissa on enemmän kestävää muovia, niin on helpompi duunata se auto siihen ympärille...pellistä :D :D
     
  5. raggar

    raggar 3rd gear

    Ajettavuus japseissa ei oo ikinä ollu hyvä, ne on pärjänny enemmänkin laadulla ja toimivuudella.

    Energiakriisin aikoihin jenkit oli isoja, isomoottorisia laivoja, joissa ei oikeastaan ollu järjen hiventäkään :rotfl:
    Varmasti moni amerikkalainen koki semmosella ajamisen paheksuttavaksi, tuli ikäänkuin huono omatunto ajaa paljon kuluttavalla ja saastuttavalla autolla, niinkuin tänäpäivänä pitäs kaikkien ajaa jollain hybridillä :odroll:

    Jenkkien omat yritykset ekoautomarkkinoilla ei sillon oikeen toimineet.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jotkut varmaan näin, toisaalta vähintään puoli kansaa ajaa SUVia ja pikuppia mikkä hörppää vähintään saman kuin 60-70 luvun pelit.

    Kulutuksesta kiinnostuneet ja henkilöauton haluavat tosiaan siirtyi japsiin ja heitä on ollut erittäin vaikea saada takas ostamaan jenkkiä. Toi tapahtui tavallaan kahdessa vaiheessa, ensin -70 luvun energiakriisin seurauksena ja loputkin -80 luvun päästötekniikan seurauksena. Ei voi tavallaan moittia kun miettii miten toivottoman kivikautista tekniikkaa jenkeillä oli vielä 80 luvulla verrattuna euroihin/japseihin. Otetaan taas vaikka taannoinen -86 Volvo esimerkiksi; oli ruiskut ja turbot erittäin kestävässä/huoltovapaassa paketissa ja kulutus kohdallaan, kun jenkit vielä räpelsi täysin avuttomien ja paskojen sähkökaasariensa sun muiden vakuumiletkujensa kanssa.
     
  7. rapis

    rapis 1st gear

    onhan "retro" mustang ja charger minusta ainaki hienoja pelejä
     
  8. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    70 luvun puolivälistä näihin uusiin Mustangeihin, Chargereihin ja Camaroihin USA:sta ei tullut kyllä mitään häikäiseviä luomuksia. 80-90 luku oli suoraan sanottuna hirveää.
     
  9. 69

    69 Gearhead

    Tosi, mut ei tulloin oikeen mikään muukan iskeny, no ehkä Volvo ja Mersu oli ihan autoja.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tosiasia on, että jenkit olivat suunnannäyttäjiä teknologiassa vielä 80/90 luvulla. Siellä kansanautoissa oli paljon tekniikkaa mistä täällä ei kansanautoilla ajelijat tienneet mitään.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_V6_engine

    Missä autoissa oli suorasytytys, skevenssiruisku ja turbo 84? Ainakin Buickeissa sitä oli saatavana ja 86 tuli vielä välijäähärimalli.

    Mites katalysaattorit, muistan elävästi kun vuonna 89 Pihlajämäen parkkipaikalle naapuri ajoi 240 farkkuvolvon jonka kyljissä luki kissan korkuisilla kirjaimilla KATALYSATOR. Sanoin hänelle että niin tässä meidän 82 Oldsissakin on, ne kun on olleet pakollisia jenkeissä jo 70-luvun alkupuolelta.

    Milloin muuten Volvoon tuli suorasytty, sekvenssiruisku ja turbo? Katoin Wikipediasta, ei selvinnyt. Se selvisi että jenkkiversion Volvoissa oli todella vähätehoisia moottoreita 80-luvulla, täkäläiset eivät menneet jenkkien päästönormeista läpi. Sekö oli sitä teknistä etumatkaa?

    Tuo tietokonekaasutin muuten on ihan hemmetin luotettava. Toki se on kaasutin kylmäkäyntiongelmineen jne. mutta se olikin tuotannossa ainoastaan siksi, että ruiskuteknologiaa hyödynnettiin kutoskoneissa ja kaseihin se tehtiin vasta myöhemmin.
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    olikos tossa nyt pientä provokaatiota ilmassa?

    miul on kokemusta sekä -86 volvosta, että -86 sähkökaasarivakuumiletkujenkeistä.. oonpa ajanu saman ikäisillä japseillakin.

    kulutuksen suhteen japanilainen pesi mennen tullen noi, mut suorituskyvyssä jäikin sit molemmille. volvosta löytyi suorituskykyä yhtä riittävästi miun tarpeisiin ku amerikan serkustakin, kulutuskin ylsi lähes yhtä mukaviin (korkeisiin) lukemiin.. painoakin tais tosin olla hiukan vähemmän (mutu). mut sit taas jos pikaisesti arvostelisin ajomukavuutta, ni ainakin miun makuun kunnossa olevan amerikan serkun pehmeä jämäkkyys tuntui kivemmalta ku kunnossa olevan volvon hiukan kovempi jämäkkyys.

    enkä mie nyt tarkoita sanoa mitään sen suuntaista ku et kaikkipaitsijenkitonpaskaa.. tykkään vanhoista autoista melko laidasta laitaan.
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    siinä oot oikeassa, et vertaaminen on turhaa. jokaiselle autoharrastajalle löytyy varmasti se oma suosikki jonka hyviä puolia mieluusti puolustaa.

    mut käsittääkseni tää ei edelleenkään ole jenkkiautofoorumi, vaan harrasteautofoorumi..
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä vetäisin ehkä rajan viimeisiin takaveto-fullsizeihin, kyllä joku ´95 Impala on vielä ihan selvästi jenkki. Kun taas joku Citation, Aries tai vastaava etuveto-compact ei juuri eroa japsitötteröistä muuten kun huonommalla laadullaan... Onneks amerikkalaiset on nyt tehnyt edes noita retromuskeleita jotka taas erottuu liikenteessä.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Tuolla on se japsien copypastetus-topicci. Sattui vaan pöydällä olemaan takakansi näkyvissä vuoden 1993 Car and Driver, toisaalla NSU:n esite. Oho, eikö oo samaa näköä?
    [​IMG]
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Joo ja toi NSU kopioitiin ekaks VW K70:ksi!
    :poff:
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    sanailin justiinsa tästä(kin) aiheesta tuonne uusinveekasi aiheeseen, että sieltä saa lukea paheksuntaani tästä viimeisimmästä badge-engineering sähläämisestä. muistuttaa mitä englannissa tehtiin viimeisinä ennen suurtuotantomallien loppumista. nythän britit ymmärtävät keskittyä siihen mikä on hienointa; käsintehtyihin aristokraattimalleihin hillityn konservatiivisen arvokkaaksi muotoiltuna.

    toivon ja uskon että amerikan sisämarkkinat pitävät yllä jonkinlaista autoteollisuutta, vaikka laatu heikkenisi kuinka huonoksi. aina löytyy valtava määrä niitä punaniskoja jotka vaan haluaa ajaa rohjoilla jotka on tehty rennommalla asenteella ja muotoiltu just niinkuin huvittaa röyhkeän huoletta viljelemällä komeita nimiä ja vaakunoita koristeltuna puujäljitelmillä.

    pakko todeta että nsu todellakin todistuu olevansa ainakin 10 vuotta edellä aikaansa, siinä missä tuo buikki ja 80-luvun muotoilut ovat vastaavasti myöhässä... ja pikkubuikki siitä 20 vuotta myöhässä.

    kehtaan silti veikata että isojen lahnojen aika tulee vielä, tai ainkin marginaalissa- ja ainakin USA-markkinoilla. taksit poliisit ja isot perheet kaipaavat oikeasti isoja autoja jotka ei näytä pakuilta. saattaa tosin olla että silloin kun niin käy moottorit todella käyttää jotain muuta kuin bensaa- mutta mitäs siitä.
     
  17. M

    M Gearhead

    k70 oli kyllä alunperin nsu:n kehittämä, mutta eipä siinä ro80:n kanssa ollut juurikaan samaa. eri moottori, eri vaihteisto, erilainen kori, eri jarrut jne... nsu maksoi melkein tuplaten k70:iin verrattuna.
     
  18. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    tosiasiassa autoteollisuus on aina ratsastellut trendien mukaan. yks on onnistunu luomaan jotain myyvää, niin loput kipittelee perässä.
    pirun paha sanoa mikä on milloinkin aloittanut minkäkin tyylin.

    tietyn aikakauden kotterot tuppaavat muistuttamaan toisiaan. otetaan nyt vaikka 4d sedanit pyöreesti vuosi 1987: volvo 740, toyota corolla, nissan sunny...

    ja mainitun volvon kartanomallin piirrustuspöydän yläpuolella on melkoisella varmuudella ollut usa-ford stw:n kuva. tiedä sitä sitte.
     
  19. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    No joo, tiedän. Oli nääs mulla parhaillaan 3 kpl tuollaisia Volsuja!
     

Kerro tästä muillekin!