Jenkkilotjalla mutkista? BB vs SB?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Sarkar, 27.5.2017.

  1. Sarkar

    Sarkar Gearhead

    Tuli vuosien varrella kunnostettua ruosteen syömä 1971 Charger. Vehje on nyt originaalikuosinen VIN G eli nokalla on 2 bbl 318, joka ei herätä massiivisesti intohimoja. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa rakennella kulkineesta melko lailla ripeämpi. Vieläpä siten, että mutkistakin pääsisi vauhdikkaasti, koska tämä on luonnollisesti järkevä tavoite melkein 50 vuotta vanhalle 2 tonnin rautamalmiharkolle. Lisähaasteina on pitää kiinni vääntöjousituksesta, 15" vanteista ja kaiken kukkuraksi saada homma tehtyä rivitutkijan budjetilla (ja osaamisella).

    Alustan suhteen on jo tehty tai tekeillä seuraavaa: 11.75" etulevyjarrukonversio, QA1 ylätukivarret parantamaan ohjausgeometriaa, alatukivarsien jäykistys hitsaamalla sopivat jäykistepalat, jäykemmät .960" vääntöjouset, Hellwigin kallistuksenvakaajat eteen ja taakse, säädettävät iskarit (tähän saa ehdottaa hyviä, QA1 kenties?), runkopalkkien yhdistäminen ja jäykisteiden hitsaaminen (torque boxit, core support ym.)

    Takajousituksen suhteen hyviä ideoita otetaan vastaan. Kuinka pitkälle pääsisi pelkästään jäykemmillä takajousilla, kallistuksenvakaajalla ja paremmilla iskareilla, vai onko syytä asettaa tähtäin suosiolla coilover + n-link-tyyppiseen ratkaisuun? Mitään IRS-virittelyjä en taida taipua itse sovittamaan autoon.

    Toinen keskeinen kysymys jonka kanssa painin on, että mitä kautta hakemaan lisätehoja: pikku- vai isolohko, ja kuinka paljon isolohko lopulta vaikuttaisi ajettavuuteen? Olen yrittänyt järkeillä jotain tämänsuuntaista: Moparin 440 patoja tuntuu olevan kaupan ainakin Overdrivellä useammin kuin 360 motteja, puhumattakaan 340 pikkulohkoista, ellei halua sitten jenkeistä laivata sikaa säkissä. Vähimmän vastarinnan vaihtoehdot taitavat siis olla joko isolohko-swap tai rakentaa jo olemassaolevasta 318 pytystä riittävän jämerä. Erityisesti jälkimmäisen vaihtoehdon järkevyys mietityttää.

    Kummassakin tapauksessa lienee tarvis investoida alumiinikansiin ja -imusarjaan ja perus koneistushommiin. Tämän lisäksi isolohkolle pitäisi löytää kaveriksi 727, kardaani lyhentää ja vaihtaa nokka-akseli ja ainakin männät, jotta tyypillisesti kaupan olevien matalapuristeisten vehkeiden puristuksia saisi vähän ylöspäin. Olen arvaillut budjetin olevan tässä vaihtoehdossa ainakin ~6500 eur (kone ~2500, laatikko ~500, kannet + imari ~1500, nokka kaikkine hilppeineen ~1300, männät ~500, kardaanin lyhennys ehkä 200? + mahdollisia apulaitteita ym. tilpehöörejä). Olemassaoleva 318 vaatisi alumiinikamojen (~1700) lisäksi ainakin stroker kitin (~2500 ehkä?), laatikon vahvistuksen (> 150?) ja uuden nokan hiluineen (~1300). Jääkö tässä nyt huomioimatta jotain kriittistä? Mainittakoon, että jossain tulevaisuudessa siintää myös ajatus manuaalivaihteistokonversiosta.

    Eroa tulee näin karkeasti ynnäiltynä n. tonni pikkulohkon eduksi, ja painojakauma ja ajettavuus olisivat luultavasti parempia. Mutta jotenkin tulee sellainen olo, että tuossa tulisi maksaneeksi kalliisti jokaisesta hevosvoimasta ja tehoissakin lopulta päätyisi ehkä nipin napin 400 pintaan? 440 koneella noilla kamoilla olettaisi 400 hp menevän rikki kohtuullisen kevyesti, ainakin päätellen netin jorinoista ja Overdriven rakentelulangoista. Olisko palstalaisilla jotain viisasta sanottavaa tähän projekti-ideaan?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tekniikan suhteen edullisimmaksi tullee ostaa verottamaton 300C Hemi ja ottaa siitä kone ja loota ja myydä loppu hylsy pois osina. Kaveri teki toissa talvena niin `68 Chargeriin ja tekniikka jäi käteen loppujen lopuksi "ilmaiseksi". Moparin alustan suhteen mulla ei oikein ole mitään järkevää sanottavaa.
     
    Roc, Charger´69 ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  3. starcraft

    starcraft Gearhead

    Suosittelisin myös tekniikaksi 2000 luvun hemiä mieluummin kuin vanhoja malmikasoja. Ja se paino on pahasta, jos haluaa että auto taittuu mutkiin. Yksi ehdotus on mennä tiirailemaan historic race kisoihin kilpureiden toteutuksia. Kuskeilta luultavasti tulee myös vinkkiä, kun niitä jututtaa. Sit jos rupeaa rata-ajo kiinnostamaan niin manuaali on oikeastaan pakollinen.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos pikkulohkosta vs isolohko pitäisi valita, niin stroukattu pikkulohko + manuaali.
    318cid saa stroukattua 390cid, jossa riittää jo vääntöä tulla mutkista ulos.
    Lehtijouset takana riittää ihan tarpeeksi pitkälle.
    Jarruille letkut edestä, että ne jäähtyy nopeammin. Satuloiksi voisi sovittaa jotkut Brembon 4 mäntäset, saisi vähän lisää tehoa jarruihin. Taakse vaikka Scarebirdin levyswappi.
    Painoa pois, mahdolisimman painoa pois. Se vaikuttaa melkein eniten.
    Kevyttä vannetta, kuitua, kevyempää penkkiä, alumiinisyyläriä yms.
     
  5. 3964

    3964 2nd gear

    Jos meinaat oikeasti ajaa mutkaradalla tommosella malmikasalla ni perus settiä on etujousi jäykäksi tuo 0.960 sauva on aivan liian hento ja paksuhko vakaaja,taka jousta löysemmäksi eikä luultavasti tarvitse vakaajaa.

    Pikku lohko parempi kuin isolohko,tehoa tulee nykyään noista hisse mosista 273-289 parhaillaan 400+ suurimmalla osalla taitaa olla alle.

    Jarrut ? Hissessä mennään vakio jarruilla paremmilla paloilla ja nesteillä tosin autot painaa n.1200kg
     
  6. Sarkar

    Sarkar Gearhead

    Hyvää vinkkiä tulikin näemmä jo kosolti. Tässä kohtaa pitäisi varmaan tarkentaa, että varsinaista kilpa-autoa ei ollut tarkoitus rakentaa. Ihan täysi amatööri tässä asialla. Kunhan ohjattavuudessa ja tehoissa pääsisi siihen pisteeseen, ettei kovin pahasti jää oman käyttiksen tai Priuksien jalkoihin.

    Noista vääntöjousista, kuinka järeää tankoa mahtaa kehdata laittaa, ennen kuin ajotuntuma peruskruisailussa alkaa muistuttaa rekeä? Subjektiivinen homma tietysti, mutta ilmeisesti .960" on siis kumminkin sieltä lerpummasta päästä.
     
  7. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Aluksi voi kokeilla jäykemmällä etuvakaajalla ja säädettävillä kaasuiskareilla ennen kuin alkaa vaihtamaan vääntöjousia. Ja paraskaan alusta ei auta jos kori on pehmeä, eli strategisiin paikkoihin vahvistuspeltejä ja hitsauksia.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Apurunkojen yhdistäminen varmaan jo tekee huomattavan eron?
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pikkulohko mahtuu paremmin ja sen saa alemmas + taaemmas
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopareissa on ollut alunperinkin aika pienellä mitoituksella noi vääntösauvat. Jotkut 1.06" olisi varmasti sopivat, ettei tarvitse pahoinvointipillereitä popsia mutkasella tiellä.
    Myös Borgesonin tai Firm Feel boksia voi myös harkita, että ohjaus paranee.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan myös aliohjaukselle kannattaa tehä jotain. En tiedä chargerista mutta 100% jenkkiautoista mitä olen ajanut on ihan hirveitä aliohjaajia ja mieluummin sais yliohjata vähän kun aliohjata ollenkaan jos haluaa ajon olevan edes vähän sujuvaa.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo tuli aikanaan huomattua, kun 1st gen avo Camaron jousitusta yritti parantaa. Ei siihen ollut mahdollisuuksia oikeesti, jäykempi jousi/vaimennus siirsi vaan sen liikkeen korin tehtäväksi.
     
    peto tykkää tästä.
  13. hzemax

    hzemax Gearhead

    Kyllä malmikasastakin saa ratakilpurin. Tiedä sitten, et millanen alusta tässä voortissa on, mut nätisti kääntyy raralla.
     
  14. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Mulla on Challengerissa muuten toi Hothkis tvs setti
    http://www.hotchkis.net/search-by-vehicle-results/?mk=40&yr=1970&md=286&sm=20&category1=TVS Kits,
    mutta takajouset on mopar performancen hd ja rungonyhdistäjät itsetehdyt. Alatukivarret boksattu ja k-palkin kaikki saumat hitsattu uusiksi. Firm feelin stage 3 simpukka ja fast ratio ohjausvarret. Vääntösauvat juuri nuo .96 ja minusta ainakin Challeen riittävän kova. Kallistuksenvaimentajat edessä ja takana. Iskarit pitäisi vielä päivittää mutta jo nytkin varsin nautittava ajettava. Helppo hallita pitkissäkin sladitteluissa.
    Putkiylätukivarrret antoi mahdollisuuden säätää kulmat kohdalleen. Casteria 4 astetta=> auto kulkee suoraan ja ohjaus keskittää hyvin.

    Takakallistuksenvaimenninta säätämällä pystyy vaikuttamaan tuohon ali/yliohjaukseen.
     
  15. jusi99

    jusi99 Gearhead

  16. Sarkar

    Sarkar Gearhead

    Kiitos porukalle pointtereista, niistä on ollut hyötyä.

    Alkuperäinen suunnitelma alustalle on aika samanlainen kuin 360fourbarrelilla.

    Ajattelin siis laittaa kantikkaalla palkilla runkopalkit yhteen ja hitsata myös pohjaan kiinni, ja laittaa vahvikkeet ("torque box") eteen ja taakse. Ihan edestä tarkoitus on yhdistää runkopalkit syylärin alta vahvikeraudalla, ja mahdollisesti vielä laittaa tukipalkki tulipellistä iskunvaimentimen yläpään yli runkopalkkiin, osapuilleen tähän malliin http://www.magnumforce.com/magnumstore/images/!IMG_004696.jpg
    Tuosta viimeisestä en tosin osaa sanoa liekö miten tarpeellista?

    Ohjauksen osalta olin kovasti ajatellut hammastankoa, mutta ainakin bolt-on -osista netissä on varoiteltu huonosta sopivuudesta, vähentyneestä liikeradasta ja bump steeristä. Tarvisi siis vissiin Firm Feelin tai Borgesonin simpukkaa, koska nykyisellään ohjaus (tehostettu) on kyllä aika tunnoton ja epätarkka. K-palkkiakin pitäisi varmaan siis vahvistaa erityisesti tuon simpukan kiinnityksen kohdilta. Pitemmät ohjausvarret olisivat myös paikallaan, ja tuossa Borgesonissa olisi muutenkin nopeampi välitys. Nuo .960" tangot tuli jo tilattua, joten niillä nyt ajellaan ainakin tovi. Saa nähdä onko B-koriselle tosiaan kovin pahasti ohuet.

    Tekniikan suhteen taidankin miettiä hommaa uusiksi alusta. Jotenkin ei käynyt edes mielessä, että homman voisi tietysti tehdä täysin modernistakin lähtökohdasta. Plus ehkä salaa haaveilen jostain tämänkaltaisesta EFI-projektista: http://www.dodgecharger.com/forum/index.php/topic,99432.0.html Kun nyt teoreettinen pyörittely, sularit ja koodaus on muutenkin lähempänä omaa ydinosaamista.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  18. JariV

    JariV 2nd gear

    Kaikella kunnioituksella halullesi pitaa vakiotyylinen alusta ja varsinkin Moparissa, mutta se alusta on taysin aikansa elanyt. Kuitenkin haluat pitaa sen joten ensimmainen asia minun mielestani on muuttaa yla- ja alatukivarsien kulmia. Katso, millaiset kulmat vakio BMW M5 -autossa on edessa ja kopioi ne Mopariin muuttamalla geometrioita.
    Tein taman aikoinaan eraaseen El Caminoon jonka omistaja hihkui ilosta mutkaan ajettaessa taman jalkeen.Tama oli Suomessa. Kuulemma Keha Ykkosen rampit oli lastenleikkia muutoksen jalkeen.

    Takapaahan jaykalla akselilla suosittelen nelilinkkeja ja panhardia seka coilovereita, kaikki saadettavia tai GM-tyylista erisuuntaista tehdasnelilinkkia panhardilla. Ohjaukseksi ehdottomasti hammastanko, Moparin omalla boxilla ei performance-rata-kaytossa tee oikein yhtaan mitaan ellei jouston maaraa rajoita todella vahaan. Raidetanko-muutoksia joutuu tekemaan seka vaantovarsimuutoksia.
     
    Muokattu: 30.5.2017
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta aloittaja ei käsittääkseni hae mitään ultimate pro street alustaa esim http://www.schwartzperformance.com/suspension/
    Vaan budjetilla kurveihin.
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Omasta mielestani kerroin mielipiteni ja sen jalkeen kirjoitin budjetivahtoehdoista. Geometriamuutokset ovat vain teraspalojen hitsamisia uusiin paikoihin ja GM-tyylisia tukivarsia saa siella Suomessa halvalla sopivista paikoista, esim romuttamo.
     
    1purehell tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!