Jenkkipoliisiautot suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja karivanner, 18.3.2014.

  1. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Se koskee ainoastaan valaisimia... 90-luvulla oli eka police vani ja silloin konttorilla eivät tykänneet punaisista kattovilkuista... Silloin määritelmä "valaisin" oli jos linssissä on valaisimen merkinnät (nuo E-jotain ym.) Se ei riittänyt että kupujen alla ei ollut heijastimia, polttimoita tai johtoja.

    Eli toisinpäin ajatellen ; sininen kattomajakka voisi olla katolla, mutta muoviosissa ei saisi olla mitään valaisimen merkintöjä (joku kiinanmajakka ehkä...) :D :D

    Tuo kuitenkin jo 20 vuotta sitten.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joo toihan vois olla aika passeli vipu ollut joskus, ellei sit ole määritelty mitkä nykyään on sallittu DOT valoista
     
  3. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    No, tämä menee hiukan "läheltä liippaa" kategoriaan koska seuraavat autot menivät muuttokuormassa Ruotsiin. Ehkä kuitenkin osanottajia kiinnostavia projekteja?

    1972 Dodge Polara Pursuit, ex California Highway Patrol. 440 Hi-Perf, automaatti. Viimeeksi liikenteessä 1975 tienoilla. Yksi alkuperäinen Good Year Pursuit rengas tallella. Kaikki "H" vanteet tallella. Ollut slicktop vailla vilkkuvaloja, 1972 oli muuten ensimmäinen vuosi jolloin Federal Signalin legendaarinen Twinsonic tuli osaan CHP:n laivuetta ja silloin Calfornia erikoismallina. Tämä yksikkö on luultavimmin ollut harvaan asutulla alueella Pohjois-Californiassa ja on myös ollut varustettuna Antenna Specialties kaksoisantennein. Korrektit jalat jousineen on hankittu sekä 102" piiskat. Samoin myös CHP:lle erikoistilauksesta valmistettu radio. Nämä ovat erittäin vaikeita löytää ja maksoi lähes saman kuin auto. Korrekti versio Federal Interceptor PA-20 sireenistä on myös kuten Roxter karttavalo NOS asussa. Samoin NOS:sia on Motorolan LA-puhelin. Korrekti kiväärilukko, hattuhyllyn valot sekä kovaääninen maskin taakse puuttuvat vielä. Takaluukun rekvisiitasta on vasta radion vastaanotinyksikkö hankittuna. Pikku entisöintiäkin auto tarvitsee...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toiminnan keskipisteessä 1972. Ei minun autoni mutta tunnen nykyisen omistajan.
    [​IMG]

    Toisen tutun korrektisti entisöity 72 CHP Polara. Huomatkaa CHP special, valkoinen ohjauspyörä joka ei kuulu normioptioihin.

    [​IMG]

    Seuraavana 1968 Plymouth Fury I Pursuit, ex Nebraska State Patrol. 383 Hi-Perf ja automaatti. Oli menossa purkuun, pakko pelastaa, isolohko poliisiautoja ei ole liikaa. State Patrolin jälkeen omistajana Butlerin Piirikunnan Sheriffi. Autoon vaihdettu aikanaan keulan pellit ja nekin on töytäisty kevyesti uudelleen. Fender Tag hävinnyt siinä vaiheessa mutta Build Sheet löytyy. Tervepeltinen suuremmalta osin kuten Polarakin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tässä entisöity NSP Fury, autossa korrektit Pursuit mallin poliisivanteet, ovat todella vaikeita löytää kuten kapselitkin. Ne jotka tietävät mirä omistavat pyytävät vanteista $1000/sarja. Huomatkaa myös samankaltainen pysäytysvalo lokasuojassa jota Michiganissakin on käytetty konepellillä.

    http://copcardotcom.fotki.com/photograp ... /nsp1.html

    Viimeisenä Texas Department of Public Safety (DPS) Highway Patrol 1961 Plymouth Pursuit. 361 4bbl ja 3-speed manual. Kumimatto ikävä kyllä syönyt lattiat mutta auto muuten kovapeltinen. Tekniikka on hankittu oikeaa ilmanpuhdistinta ja kaksikärkijakajaa myöten. Lattia ja takalasi ja muuta pientä uupuu. Korrekti hälytyslaitevarustus vielä tutkimatta. Vanteita pölykapseleita saattaa olla tarpeeksi mutten ole ihan varma. Samat kuin 68 Furyssäkin.

    [​IMG]

    Ja joskus silloin ennen...

    [​IMG]
     
    Kristian9 ja Hannu_L tykkäävät tästä.
  4. Crash_

    Crash_ 2nd gear

    Nonii. Äsken sitten siviilipoliisi pysäytti ja käytiin reilu 30 min keskustelu aiheesta, valo katolla. Soitti kahteen eripaikkaan eikä siltikään saanut oikeaa vastausta. Sovittiin sitten että hän selvittää pykälän miten se menee ja onko mun auto sellainen että se saa pitää valonsa (muistuttaako erehdyttävästi suomalaista viranomaisajoneuvoa) mikäli auto täyttää "kriteerit" että saan pitää nii tarjoaa kuulemma pulla kahvit vaivasta. Jos taas ei nii sitten joudun huputtaa sen.

    Pakko sanoa että TODELLA asiallinen poliisi oli, naureskeli vielä ku hokas takana olleen "poliisissa on munaa" tarran. HÄNEN mielestään se saa olla mutta kun hän joutuu lakipykälien mukaan toimia. Hieno auto kuulemma :D

    Niin. Tulin kysyneeksi siitä että mitä jos tuo onkin mun kattokuorma ja lakihan ei pitäs määrittää kattokuorman ulkonäköä. Sano et pitäs olla 2kpl niitä kaiteta ja valo siinätapauksessa pitkittäin että laskettaisiin kuormaksi :D
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    forwardlookilta todella asiallista matskua nyt! :)
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    [​IMG]

    Talvikäyttöä.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

     
  8. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    Todella asiallista settiä! Näitä lisää. Eikös muutama vuosi sitten ollu nettiautossa myytävänä joku 60 luvun puolivälin letukka Arizona poliisiauto?
     
  9. Crash_

    Crash_ 2nd gear

    No katotaa ku se laittaa mulle sen s-postin. Siihen asti en tee tasan mitään. Kumma kun taas muut partiot on vaan naureskellu tolle autolle, eräskin partio pyys liittyy mukaan niiden puhallusratsiaan vilkuttelee ku sellaseen satuin ajaa. JOTEN, miksi siinä vaiheessa ei käsketty huputtaa saati poistaa valoa? Kaipa se laki menee nii miten kukin sitä tulkitsee ja näköjää eri lakipykälät kaikilla poliiseilla.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Kaikki poliisit eivät välttämättä edes tunne kaikkia lakipykäliä ja useimmilla mieleen muistuu vain ne mitä eniten tarvitsee.
     
  11. Crash_

    Crash_ 2nd gear

    Sattumoisin tänää jälleen kerran osuin isompaa ratsiaan (tai siis olivat aloittelemassa). Äkkisältää mitä ohitte ajoin nii maija, 2 farkkua tunnuksilla ja yksi siviili oli. 3 poliisia seiso siin tien laidas. Yks osotti mun autoa, 3 muuta repee nauraa ja yks näytti vielä peukkua. JÄLLEEN kerran, miksi minua ei pysäytetty (siihen olis ollu mahdollisuus ku kaukaa näkivät mun tulevan, saati että olis alkanu valitus tosta valosta. Vissiin jokainen poliisi tulkitsee lakia niin kuin ITSE haluaa.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Niil on lakikirjat autossa (ainakin maijassa) ja ne on ilmeisesti velvoitettuja etsimään vetoamansa lain siitä kirjasta (näin veisteli liikkuvan vanhempi konstaappeli)
     
  13. masafi

    masafi 1st gear

    Itselle tulossa tuommoinen Musta valko vm 2007 Floridasta.Näkee sitten koska saa liikenteeseen.Kopioin kuvan FB sivuilta.Ei taida toimia tartteko jonkin kuvapalvelun?Siinä on valojen läpivienti reijät katossa.Silikoonattu Amerikkalaiseen tapaan.Onko jotain järkevää tapaa tukkia reijät.Joku lätkä ja kiristys mutterilla sisältä?

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.10.2016
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hyvin on kestänyt liimattu peltilätkä alapuolelle ja kolo kitillä tasaiseksi, ja maali päälle. Jos ei hitsaushommia viitsi alkaa tekemään.
     
  15. M

    M Gearhead

    Mikäs on poliisiautojen (tai palokunnan) tämänhetkinen tilanne? Onko autoja myytävänä?
     

Kerro tästä muillekin!