Jenkkipolttimoiden tehot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tlento, 22.7.2006.

  1. tlento

    tlento 1st gear

    Onko kellään mielipitetitä/tietoa noista jenkkien tyylistä ilmoittaa valoteho candela - lukuna. Eli onko ne jotenkin muutettavissa vastaamaan meikäläisiä Wattilukuna ilmoitettua tehoa? Nyt siis esim. letukan mittaristoon tarjoaa candelaluvuilla 1 ja 2 olevia polttimoita eri paikkoihin, niin saisi näihin oikeantehoiset valot ettei lampunpohjat yms rupea käryämään!
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Nuo CP (candle power) luvut eivät taida olla edes suoraan verrannollisia wattien kanssa. Jonkinlainen nyrkkisääntö on, että merkkivalot ja mittarivalot ovat wattimäärältään pienimpiä mitä löytyy, eli metallikannalla merkkivalo 2W ja mittarivalo 2-3W ja lasikannalla 3W.
    Parkeissa ja sivuvaloissa pikkupolttimot ovat 4-5-wattisia. Kojelaudassa ne käyvät liian kuumina. Amerikkalaiset mittariston metallikantaiset pikkupolttimot ovat pienestä wattimäärästään huolimatta usein harhaanjohtavasti isokupuisia ja sellaisilta näyttävät esimerkiksi Philipsin 6-wattiset, mutta sellainen on aivan liian kirkas.
     

Kerro tästä muillekin!