Jenkkkien polttoaineen kulutuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice85, 18.11.2012.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ne ketkä väittää että niiden jenkit kulkee alle kympillä sadalla, tehkää niin kuin ne. Valehdelkaa niin kuin ne. Tämän olen monta kertaa kirjoittanu tänne.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Viikonlopun ajeluissa oldsilla suunnilleen 15 litraa sadalle....ja keskinopeus taisi olla siinä satasen pinnassa....ja kaikki ohitettiin jotka eteen tuli.....
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla vei Cadillac korkeepuristus 472 18 litraa satasella aina. Kaasari oli loppu kuten koko konekkin. Jos remontin jälkeen pääsisi johonkin järkevämpiin lukemiin, kuulemma 13 litraan näillä kuuluis päästä kesällä matka-ajossa jos kaikki on ehjää ja hyvissä säädöissä.

    Mikä nyt jenkiksi lasketaan...Kyllä noilla northstar cadillaceilla naapurin mukaan pääsi alle 10 kunhan ajo rauhallisesti. Tosin kansiremontin hinnalla olisi ostanut monta litraa bensaa :D

    Yksi mikä tekee ylipieniä kulutuksia on nopeusmittarin virhe. Mulla oli joskus Carina 2 1.3 koneella mikä kulutti jotain 8-9 litraa sadalle. Kuitenkin koko ajan sai juosta tankilla ja nopeusmittari näytti ihan törkeesti liikaa. Oikeasti toi carina vei jotain 11-12 litraa sadalle...eli ihan törkeesti...
     
  4. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Aikanaan oli astro 80km lätkällä cruiserilla 9-9.5 l
    Seka ajoa 12l polkiessa 18l ja service valon palaessa 22.4l.

    -72 charger 400cid vei kaiken.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    valehtele vaan ite,aja joskus jenkillä joka toimii oikeasti eikä oman mutu tuntuman mukaan,yli 30 v oon ajellu ja pitkiä työmatkoja,on ollu kaikenlaista mottia ja kiulua,ei tartte paskaa jauhaa,jos vitullaan auto vaikka oman perseen mukaan hienosti toimii vie helposti tuplat,täällä ukot saa 305 viemään 20 L satkulla,silloin pitää kattoa peiliin,jos selittää et on viritetty niin esim 86 ajettiin esim hankoon tai pohjanmaalle kisoihin,396 alle 13 vartti ja 15 L satkulle,eikö ole ihmeellistä,etuveto käkkylä fleetwood samaa työmatkaa 120 km pvä,alle ysin on menty,88 caprice,kuninkuusraveihin ,800 km tuli mittariin eipä käyty tankilla jne,joku varmaan kaataa yöllä gasoa tankkiin,sitä paitsi xj6 vie meillä 8,5-9 Lkesällä satkulla vaikka pieni kutonen,ei jenkit ne vasta viekin jos yli 3 L bensakoneet,motohome 7000 kg ja 460 jos 80 ajan niin 25L ollut lämppärin ja generaattorin käytön kanssa,100 ajaa 31L on tuo ilman vastus niin olematon,kohta lähden norjaan ajelemaan,toiset lässyttää toiset ajaa ja huolehtii laitteistaan,sitä paitsi eikö vittu ole muuta tekemistä kuin porata kulutusta etenkin autoharrastaja sivulla,ymmärtäisin vihreiden kokouksessa.
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Emmä poraa! Silloin viimeks kun kulutuksella rupes olee merkitystä lompakossa niin 70 Cuda Hemillä 680 nostoisella rollerilla ja 1150 dominatorilla minimi 60 litraa sadalla. Saman kokoinen se saatanan seitsemän litraa kaks tonnii painavassa 58 avo Buickissa Dynaflowlla minimi kun tultiin Forssasta perseaukisena rankan viikonlopun jälkeen hissun kissun tasan 20 litraa maantiellä. Ei tippaakaa sen alle. Nämä mitä jenkillä viimeks mitannu ku rupes käymään perseen päälle. Suomi ex taxi 8 hengen full size farkku uudella 350 motilla ja säädöissään olevalla carterilla minimi 15 litraa vaikka oli pitkä perä. Pitkään maantiellä ajaessa ois menny alle tuon? Kaks etuveto Buickkia. Toinen Rauta Homo 2.5 nelosella ruiskulla ja toinen samanlainen 3.0 kaasari kuutosella vei vähemmän kuin nelosella kun ei tarvinnu polkee että pysy muun liikenteen perässä. Mökille mentäessä tuli koitettua meniskö alle kympillä. Ei menny, mutta vähemmän vei V6 kuin nelonen. 90 luvun Thunderbird cruisella ajaen 5.0 V8 vei lappiin ajaessa 11 litraa ilmastointi päällä, vaikka tietsikka näytti alle kympin. Ainoa V8 jenkki millä ois päässy kymppiin ja allekin, jos ois ajanu ilman ilmastointia ja cruisea? V8 jenkkejä ollut paljon. Vaikka en polje ja palikat säädöissä en ole alle kympin päässy vaikka miten koittais pihistellä. Kaverilla vast Tane 4.6 litrasella. Sano maantiellä menevän alle kahdeksalla. Valehteli.
    C
     
  7. BBC

    BBC Guest

    Flathead fordit vie aina sen 15-16l sadallakun mittaan pidemmillä reissuilla ja minusta se on enemmän kuin kohtuullista.

    2005 mustangini vie reissussa 9,5litraa sadalla seka-ajossa, josta suurin osa isolla tiellä. ko autolla ajan n. 25t km vuosi ja ei tarvi enää diesel autoa kun kulutus on noin pieni.

    Eipä 409cid isolohko vie edes tuota lättäpäälukemaa kun on istutettuna myös rodiin ja välitys on maltillinen 3.2:1. menee helposti 12litralla sadalla aivan pintakaasulla, tosin ei nuo vessat paina kuin +1000kg.

    ah
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo ei siinä paljon valehdella tarvi jos sanoo että kyllä nelivaihteiset lukkoturbiinilliset ruiskut pääsee helposti alle kympin matkalla. Kerran mittasin ponulla jämsän reissulla alle kympin matkalukeman ja tehoja oli sillon karvan reilu 300. Eikä lisäviritys juurikaan vaikuta matkalukemaan,seka-ajoa en kovin tarkkaan ole mittaillu mutta pieniruokainen auto toi on vajaa 400 heposenakin. Ja vaikka se kulutus ei tässä hommassa tietenkään pääasia ole niin onhan se todettava että jos auto alkaa hörppimään jotain 20-30 matkalla niin on se jo mautonta,ei maha mitään.
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    -79 delta 88. Isolohko olds räyhänokalla, tuplapumpulla ja löysähköllä turbiinilla 25L\100km sekä ajossa jossa ehkä kolmasosa kyläajoa

    Pelkkää maantietä ehkä alle 20
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Buick Electra 225 '72 455 koneella ja th400 lootalla.
    Ajeltiin reilu 460km siivu sekalaista ajoa, kaupunkeja, kyliä ja matka-ajoa isoilla baanoilla mutta enimmäkseen syheröillä maaseututeillä. Matkanopeus oli rajoitusten mukaan, eli isoilla teillä 100km/h.

    Kulutus oli 15-16 l/100km, tarkan tiedon saan kun tankkaan tankin täyteen, mutta vaikuttaisi olevan lähempänä tuota 15 l/100km.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    Ei huono. Omalla nakkasin 400km maantie reissun 90kmh lasissa niin painu 18L\100km
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    '70 Buick GS, orggis 350+350 tekniikka, 3.23 välityksellä näkyy imuroivan maantiellä n. 15 l/100km. Työmatka-ajossa (kehä II ja kehä I) hiukan nousee, n. 18 litran tietämille.

    Ihan jees lukemat minusta.

    Ei saisi verrata, mutta on se jotenkin hassu fiilis tankatessa havaita, miten taloudessa oleva '15 Octavia riisseli menee samoilla maantie-reiteillä alle neljällä litralla...

    -JJ-
     
  13. ministeri

    ministeri 3rd gear

    67 monaco 383 moottoritiellä ku ajelin 120-130 km/h niin vei 18 litraa sadalle. Takasin tulin pienempiä teitä kulutus vajaa 14 litraa.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eipä tuolla juuri merkitystä ole, uteliaisuuttani toissa kesänä laskeskelin Ristiina-Namibia välillä ajettaessa "rekkkavauhtia" meni semmonen 11-12/100
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    70 b body ja 130kmh matkavauhti. 20 litr/100km. Pikkuisen hieraisin silmiä tankatessa. Moottori 500cid bb ja auto matalan 11 sekan varttimailin jäljiltä. Pidin ihan siedettävänä, jopa yllätyin positiivisesti.

    Hemi vei Dominalla racesäädöissä sen 30litr. Harmi etten sillä koskaan kerennyt ajaan kelloa vastaan virallista aikaa. Olis saattanu mennä pienemmälläkin, mut toi 4.1 perä ja manuaali vaikeutti pisaralla pisimmälle touhuja.

    70 charger 383:lla seka ajossa n. 15litr. Maantiellä lähempänä kymppiä. suht vakio kone ja 750 vac holley
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos tolle linjalle mennään niin toi citikka meni 4 hengen kuormalla matkatavaroineen tehtaan lupaamaan 3,8 matkakulutukseen.. :) Kyllähän se tosiaan mukavasti antaa perspektiiviä kun näitten kulutuseroa kattelee,jotenkin tuntuu hullulta kun käy tommosella autolla vaikka jonkun 50-100 lenkin eikä tankkimittari liiku mihinkään.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tankkasin äsken, meni 68 litraa bensaa samassa tankkauspisteessä eli auton pitäisi olla suunnilleen samassa asennossa. Kulutukseen muuten varmaan vaikutti vielä se että menomatkan, lähes puolet oli eturenkaat todella alhaisilla ilmanpaineilla, 1,5kg toisessa. :oops:

    Eli keskikulutus kahdella "kylmäkäynnistyksellä" oli 14,6 l/100km
     
  18. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear



    On kyllä pienet lukemat,vuonna 1990 kävimme 2 kaverin kanssa Norjassa saakka ja Valiant alkuperäinen 318 cid kone, 2 kurkkunen kaasari ja mittasin koko matkan keskikulutuksen (n. 2500 km) 14,8 litraa.
    En usko vaikka kerrot,että 383 Charger menee lähemmäs 10 l/100 km.
    Minulla nyt -82 Trans Am,350 viritetty kone,ylivaihdeloota... mitattu 1000 km matkalla n.11 l/100 km.Muutama ohitus tai kunnon polkaisu,niin sitten menee yli 20 litraa.
    Vanha totuus...kaikki menee,mitä tankkiin laittaa.So,what.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No joo, mutta eipä niitä oikeen kannata vertailla. Onhan välissä ollut 30-50 vuotta kehitystä. Kulutus on asia missä on menty eteenpäin, mutta esimerkiksi noissa VAG tuotteissa ja aika lailla muissa nykydieseleissä on käyntiääni se missä ollaan siellä 70-luku ja Valmet osastolla, vaikka jo 80-luvulla oltiin mersun kutosissa ja nelosissakin hyvin lähellä sen ajan bensakoneita. Tehoissakin nuo on ihan saakelin laiskoja menemään mihinkään jos miettii että nyt kuitenkin eletään 2010- lukua ja tarttis sitä voimaakin olla hiukan enemmän (jopa diesel) autossa ettei kaikki 80-luvun turbosaabit ja e34 bemarit tuu ohi. Yksikin uusi diesel Q5 Audi alko keräilemään 80-90km/h nopeudessa, siihen saakka se kiihty...noh...kohtalaisesti.

    Eli noissa kannatttaa myös huomioide ne kohdat missä ollaan junnattu paikallaan, tai ollaan jopa otettu takapakkia. Mutta jos kulutuksesta puhutaan, siinä ollaan joittenkin mallien osalta menty kyllä jonkun verran eteenpäin. No, jos silti miettii että pääsin 96- saabilla 6,5 litran kulutuksiin kun sääsin koneen, niin eipä silläkään saralla noissa bensa-autoissa kauheesti olla eteenpäin menty 40-vuoden aikana..Kuitenkin kun se konetila, huollettavuus ja suunnittelu on ihan törkeästi tajapajuisempaa nyt mitä vielä jossain 80-luvun autoissa
     
  20. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    607CID RB mopar 38 litraa satasella 80kmh eikä yhtään ohitusta 200km lenkkillä

    ja käyttiksenä 3 litranen sakudieseli 800Nm ja 350hv 6,72 ltr satasella viimeiset 20tkm
     

Kerro tästä muillekin!