Jenkkkien polttoaineen kulutuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice85, 18.11.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla oli turbo 740 manuaalilla, kyllä se sen 12 litraa satkulla veteli vaikka ajelin suurimmaks osaks työmatkaa, eikä edes motaria ollut tuolla pätkällä kovinkaan paljoa. Kylällä nous pari litraa viel.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jotain vastaavaa niissäkin on kuin noissa aiemmin puhutuissa jenkkien isoissa kulutuksissa jotka meneekin säädön tms piikkiin.


    2.8 autom 760:kin meni matkassa just kympillä, joskus litran alle. Ajettu oli 470tkm. Nyt 370tkm mottarissa 940. Volvo kun ei ole edes painava auto.



    Kehutaan vielä 4x4 exploreria, eka malli ja 4.0l. Maantiellä 9,2 alin kulutus ja talvella 10,5. Kylillä Tottakai paloi mutta veikkaan että pakkasilla volvo nokittaa ton kulutuksen. Negatiivisessa mielessä.
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Nätisti ajellen matka-ajossa n.12 litraa sadalle....täytyy myöntää että oli ihan mukava ettei kulutus ainakaan noussut nokan vaihdon jälkeen....toisaalta onhan rullanokassa vähemmän kitkaa.....
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo kaverin 940 on sitä uudempaa pyöreämpi peräistä mallia ja ihan suht modernilla ruiskutuslaitteistolla, lambdat sun muut sitä ohjaa. Ja kun pakokaasupäästöt on kohdallaan, ei pitäisi säädöissä olla mitään pielessä?
     
  5. madsin

    madsin 2nd gear

    Emännän vanilla kävin Linnacruisingissa, 6.5d vapariks tehty, th700r4 ja joku lukkoperä. Meno matkalla laskin 11,1 kulutukseks. Ei paha omasta mielestä.
     
  6. impala67

    impala67 Gearhead

    mittasinpa gm a-bodyn kulutuksia, vuoden 70 vakio 350 (tehtaalta 8.5:1- 255bhp), edelbrock performer ja 600cfm uusi kaasari, mutta ei missään ihanne säädöissä- vähän puskuri mustuu putkien kohdalta, ettei laihalla vaan käy. perä 3.08, eli täysin "tavallinen", semi-aavikko, maantie. vaihteisto vakio eli senkin suurimman vaihteen välitys suora 1:1, ei loikkareita tms.

    ajoin tasan 400mi ja mittari näyttää nykyisellä rengastuksella oikein; 640km ja tankkiin meni 98 litraa+lyijyn lisäaineet, ei millään mahtunut enempää (oli halpaa soppaa tarjouksessa niin oikein tuli yritettyä 98e5:ttä 1.499 hintaan...)
    pörräsin viikon mökkiteitä ja pikkutaajamia mäntsälä-espoo-kangasala-tampere-ruovesi-teisko-tampere sekä ajoin viitisen sataa kilometriä maantieajoa vaihtelevasti 80-120 kmh, motaria ehkä 300km. kovin hiljaa ei viitti ajaa kun alle ysikympin vauhdissa rosteriputket kumisee kovaa.

    mielestäni ihan hyvä tulos. siis tuo n.15 sadalla, väittäisinpä sitä jopa eu-yhdistetyn maantieajon kulutukseksi kelpaavaksi... ainakin itselleni niin väitän.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikki 940 pitäs olla modernilla ruiskulla ja pyöreellä perällä. Kyllähän volvo vie mutta ei se sentään jenkki ole.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan hurreissa tehty jenkkejä -50 luvulla :rotfl: .
    Mutta tota omaa kulutusmittausta tehdessä unohtu kertoa että tuntikakskytminsaa oltiin pydähdyksissä ja melkein koko ajan kone kävi ja siihen vielä ruisinkiajo joka ei todellakaan ollut mitään sujuvaa tasaista maantieajoa. Ja vielä yks burnisyritys päälle ja silti koko reissun keskikulutus oli vain 17litraa satkulla..
    Todellinen maantiekulutus on siis vulvan luokkaa :poff: .
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Nostetaan aihetta ylös. Bensan hinta nousee.

    Ja omalla kohdallani toisaalta myös kilometrejä kertyy nykyään enemmän, pääasiassa matka-ajoa.
    Kesäharrasteauton kulutusta en jaksa laskeskella.

    Astrolle seka-ajossa 12..15 litraa ja matkassa kympin pintaan. TBI ja ilmastointi päällä.

    Lincoln MARK VIII.
    Matkassa alle 11 ja taajamassa alle 15 litraa. Katsotaan miten talvella syö se enemmän. Nyt siinä on kuitenkin asennettu lohkolämmitin.
     
    Muokattu: 27.9.2021
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    No, kolmesylinterinen yhden litran koneinen suzuki vitara, olevinaan nelivedolla vie sen 7,5 litraa sekalaisessa ajossa kehä kolmosen liepeillä. Ei se ero Lincolniin ole kauhean valtava.

    Silleen suosittelen mieluummin ajamaan sillä, millä on kiva ajaa.
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    2003 Seville STS; Ennen kuin aurinkotuuli puhalsi keskikulutusmittauksen nolliin, oli vajaa kymppitonnin kohdalla 10,9 l/100, keskinopeus 57 kmh. Mahtui talvea ja kesää, enimmäkseen 55 km työmatkaa ja maantietä.

    Sitikka veis neljänneksen vähemmän mutta mutta..
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  12. MR_Peace

    MR_Peace 1st gear

    Citroen C5 2006 2.0 bensa vie keskimäärin sen 8 litraa sekalaisessa ajossa
    GMC Sierra 1997 6,5TD vei ensimmäisten laskujen mukaan n. 18 litraa :D

    Tosin Riesalla aika paljon nurkkapyöritystä ja turhaa kengitystä ääniä ihastellessa + paikallaan polkemista ja lyhyitä remppa koeajoja. Mutta eiköhän se siitä lähde tasaantumaan kun ensi ihastus laantuu :rolleyes:
     
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Astron kanssa vertailu; Chevy Caprise -89 4, 3 tbi, ihan samoissa menee :)
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Sellainenkin oli pari vuotta ympärivuotisessa ajossa. Matkassa meni jopa alle 9 litraa satasella. Tosi miellyttävä auto, mut olis vaatinut isoa remppaa koriin ja tekniikkaan niin sai jatkaa matkaa, ei ollut tiloja ja aikaa alkaa sitä entraamaan.

    Ollaan kyllä sellaisia aina välillä katseltu chättiautosta jne.
     
    hantta tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Kyllä kutosella liikkui riittävästi, tosin alle kympin se ei mennyt koskaan, mutta lopullinen kohtalo yhteisen elämän jatkamiseksi oli haurastunut runko, johtuen taksihistoriasta, eli suola oli tehnyt tehtävänsä. ;)
     
  16. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Vastaava suburbani söi Norjan reissulla 12l/100km.



    Ja kun kaikki noiden vanhojen jenkkien kulutusta kauhistelee niin ajelin kesällä Desotolla pidemmän lenkin (360km) mitaten gps:llä matkan. Lähtiessä tankkasin tankin täyteen ja kotiin tullessa sama homma.
    360km ja tankkiin sain lirutettua 39litraa! Tekee pauttiarallaa 10.8litraa/100km.

    Kone kuitenkin alkuperänen 341hemi vuodelta -57. Alkuperäsellä nelikurkkusella kaasarilla ja alkuperäsillä sytkävehkeillä. Ei ne mitään älyttömiä syö...
     
    Muokattu: 27.9.2021
    Anza, MR_Peace, roadmaster95 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Crown Victoria P71 '05 millä on veivattu 200tkm näyttää kuluttelevan vaihteluvälillä 11,1 - 14,7. Se on ainoa auto mitä on, ajelen sillä tasaisesti liikenteen mukana, ei jaksa painella poljinta tarpeettomasti. Pääosinhan toi on nurkissa pyörimistä kun ei jaksa turhan päiten lähteä mihinkään muualle. Ja yleensä ollaan siinä 12 litran paikkeilla mutta on näemmä saanut menemään joskus enemmänkin.
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Isolohkokin, 440 Chevy näyttää kulkevan melkein hajulla kun kaasarin ja sytön säädöt kohdallaan sekä pienet kierrokset ylivaihteella. Ja tietysti riittävästi vetoja alakierroksilla että jaksaa mennä pienillä kiekoilla. Elokuussa mittasin 12,4 L pitkällä maantieajolla, kone pyörii 1700 rpm satkun vauhdissa vitosella, perä 3.23. Matkamittarin tarkistin Racelogic Boxilla ja tankki korkkia myöten täyteen molemmissa päissä.
     
  19. 1320

    1320 Gearhead

    En oo pahemmin bensankulutuksesta ollut kiinnostunut, sitä menee sen verran kun menee, onneksi huoltikselta saa ostettua lisää.
    Nyt kuitenkin kun Ramblerilla on tullut tälle vuodelle suhailtua noin 18 000 kilsaa, ja lisää tulee päivittäin, niin piti huvikseen laskea yhden tankillisen kulutus kun sitä aina vähän väliä joku kyselee. Kyseisellä tankillisella meni kaupunki/maantieajo varmaan aika lähelle 50/50, niin keskikulutukseksi tuli tasan 10l/100km. Enkä ajellut pisaralla pisimmälle tyylillä, vaan ihan normaalisti muun liikenteen mukana.

    Ei mun mielestä yhtään paha kulutus alkuperäiskuntoiselle kutoskoneiselle 57 vuotiaalle Amerikanautolle.
     
    Kustom STW, faikku66, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Kyllä Eurooppalaisetkin kuluttaa.... "Iso-lohko" Capri joka muutettu etanolille ja viritetty.
    Maantiellä selviää noin 14-16l kulutuksella ja kaupungissa mitattu 24-27l/100km kulutuksia.
    Vakio 3.09 perävälitys, puristus ~9:1. EI itseasiassa ole kovin paha edes. Ottakaa huomioon että etanolia palaa se 33% enemmän kuin bensaa, jos seokset on kunnossa.

    Harvasta perävälityksestä seuraa se vielä että kaupungissa pitää ajaa kakkosella tai kolmosella käytännössä aina ja vitosen saa käytännössä käyttöön vasta kun on 90km/h mittarissa.

    Seokset tasaisessa ajossa hyvät, mutta kaasua survoessa hieman paksulla saisi varmaan lisä säätöjä tekemällä ehkä sen 1-2l pois tuosta kaupunkikulutuksesta. 11l/100km on tehdas ilmoittanut kulukseksi bensalla.

    Kysessä kuitenkin moottorirakenne jonka juuret on -60 luvulta.
     

Kerro tästä muillekin!