Jousipaineista ja nokasta kyssäriä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mantariini, 5.1.2015.

  1. Mantariini

    Mantariini Gearhead

    Semmosta mietin että, minulle on tulossa ohessa oleva nokka.
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=195&sb=2
    Valmistaja suosittelee ohessa olevia jousia.
    http://www.summitracing.com/int/parts/cca-986-16
    Muuten ostaisin noi jouset mutta pitäisi alkaa koneistamaan kansia, kun jousen halkaisija kasvaa.
    Näissä jousissa seetipaine 147lbs tarjolla olisi Edelbrockin jouset jossa seetipaine 104lbs jotka taas kävisivät suoraan. Onko kellään suosituksia jousista vai käviskö noi edelbrokit ? vai onko toi koneistus iso homma ?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuolle nokallehan suositellaan kahtakin eri jousta, toisessa seeti/aukipaine 132/293 ja toisessa 121/343.
    Mitkä nuo sun edelbrockin jouset mahtaa olla, 5703 edeleille ilmoitetaan seetipaineeksi 120 @ 1.7" ja aukipaine 330 @ 1.18". Kyllä nuo arvot tuolle nokalle riittää hyvinkin.

    Samoille jousille näyttää muuten olevan vähän erilaisia arvoja riippuen kuka ilmoittaa.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Minkähän takia noin miedolle nokalle pitää laittaa noin kova seetipaine? Onko noi kaiken lisäks tuplajouset?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nokkavalmistajien jousisuositukset on enneminkin suuntaa antavia kuin ehdoton ja ainut oikea. Usein saman sarjan miedoimpien nokkien ja matalampien kierrosten kanssa pärjää huomattavasti löysemmilläkin jousilla kuin suositellut.

    Törmäsin aika erikoiseen asiaan Compin suosituksissa kun samalle rollerille riitti BBC:ssa 148lbs seetipaine, kun taas hyvin samantapaisen venttiilikoneiston omaavassa BBF:ssa ehdotettiin 210lbs. Lisäksi Fordissa tuota jäykkää jousta suositeltiin jo sarjan miedoimpaan max 6200r/min nokkaan, mutta Letukassa 148lbs riittäisi sarjan rajuimmankin nokan 7200r/min kierrokset.
     
  5. DX

    DX Gearhead

    comppi antaa moottorikohtaisesti saman suosituksen kaikille XE sarjan nokille jos en väärin muista?

    itella oldsissa (letukan vastaavia huomattavasti köykäsemmät venat) XE 268 nenun kanssa jotain 85 seetipaineita, aukiolon en muista, pattia tosin jenkotaan vain viiteen tonniin asti.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    luulis että tuossa nokassa riittäis alle 100lbs seetipaine. Ilmeisesti ei kiertätetä lainkaan yli 6k....

    Asian vierestä niin tuolta tubesta löytyy hyviä videoita siitä mitä tapahtuu kun on väärät jouset venassa.
    Vena kyllä aina sulkeutuu mutta jousi ei kerkeä muodostamaan stabiilia painetta niin vena heiluu ku hullun mulkku, samoin jousi.
    "valve" "floating"
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Näyttää tuohon Oldsinkin pariin miedompaan XE:n olevan 104lbs suositus ja 268:lle jo 115lbs. Ison letukan suositus 112lbs samalle nokalle vaikka vippasuhde isompi...
    Aika suurpiirteisiä nuo suositukset ja DX:n esimerkkikin kertoo että tapauskohtaisesti voi pärjätä aika paljon kesymmilläkin jousilla.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samaan hengenvetoon on kyllä myönnettävä että liian heppoiset jouset kyllä voi rajoittaa yläkierrostehoa radikaalistikkin.

    Omakohtainen kokemus on takavuosilta kun aika rajun nokan kanssa oli löysät jouset niin kone oli aivan voimaton jo kolmesta tonnista, jousien shimmaaminen kohdalleen tuplasi tehot ja kierrokset.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    paljon kestää sbc kansien alkuperäiset keinujan studit ennen ku pomppaa ylös?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Toi hydyrullanosturi on aikas painava kapistus ja taatusti "pomppii" edestakas löysillä perinteisillä jousilla.

    Koitin joskus prässättyä studia omalla mutterilla irti niin meni perkele jenka paskaks eli aika jousipaineet saa olla.
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo rullanostajalla pitää olla kovemmat seetipaineet, koska nostajan rulla ei kestä jos rulla alkaa pomppia nokan pinnalla. Laahurinokalla seetipaineella ei ole niin väliä jos vaan jousi on tarpeeksi jäykkä. Tai kun mulla oli 260 @.050 mekaaninen laahurinokka niin seetipaineen nosto 80lbs:stä 130lbs:ään ei lisännyt tehoja ollenkaan.

    Laahurillahan ei seetipainetta edes saa olla kovin paljoa.
     
  12. jpe

    jpe 2nd gear

    Kyllä studi voi nousta helpostikkin riippuen kansista. 882 kasista nypin juuri prässätyt pois käyttämällä ihan keinujen muttereita ja kahdesta kannesta lähti irti kaikki helposti rikkomatta kierteitä mutterista. Osa studeista oli todella löysässä, joten itse en lähtisi kyllä laittamaan kovin vahvoja jousia jos ei ole ruuvattavia studeja.
     
  13. 3964

    3964 2nd gear

    Joskus porasin kierrereiän ehkä 4mm valunläpi studiin hieman upoten ja siihen terävä kärkinen top ruuvi.

    Ei noussu studit ainakaan niistä kansista.
     
  14. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Mistä olette muuten hommanneet näitä prässättäviä studeja?
    Us-partsissa niitä ei ainakaan joku aika sitten enään ollut,numero vielä oli mut ei studeja ja ei vät kuulemma saakaan tällä hetkellä.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Nyt tulee maailman tyhmin kysymys, miksi niitä pitäis saada?
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Tarttis yksiin kansiin vaihtaa pari uutta studia,kun kierteet vaurioituneet eikä viitsis sen takia alkaa repiin kaikkia pois ja asentaa kierteitä kunnon studeille...
     
  18. jpe

    jpe 2nd gear

    MR Gasgetilta löytyy sellanen "tavallisen" näköinen studi, jossa silti kierteet. Eli sellanen ettei silti tarvi ajaa jalkaa alas vaikka on ruuvattava.


    Edit: mrg-1076
     

Kerro tästä muillekin!