Julmaa peliä Ruotsissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja cdv70, 21.9.2021.

  1. cdv70

    cdv70 Gearhead

    Jos joku haluaa tietää mitä vihreät puuhaa ruotsissa, niin kääntää tekstin. Ei ole auton tuonti Ruotsiisn enää ihan kivutonta. Yhden miehen yritys ei kyllä kestä tollasta hölmöilyä.

    https://www.facebook.com/100008444169711/posts/2758692677755511/?sfnsn=mo


    EDIT:

    No pahus En sannut laittaa linkkiä niin että aukeaisi kaikille. Tää tuli mulle Whats Appin kautta, niin pääsin kyllä lukemaan vaikka minulla ei ole lärvikirja tunnuksia.

    Jos joku osaa niin saa muokata linkin niin että näkyy kaikille kirjautumatta. Kyyti on kylmää jos tälle linjalle lähdetään suomessa.
     
    Muokattu: 21.9.2021
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Koti
    Ruotsin ympäristönsuojeluvirasto lopettaa innokkaiden ajoneuvojen tuonnin ja viennin!
    [​IMG]
    Ruotsin ympäristönsuojeluviraston opas tarkoittaa, että Ruotsin tulli ja lääninhallitukset eivät voi nykyään erottaa kunnostuskohtaa jätteestä.

    Ruotsin ympäristönsuojeluviraston ohjeet, joiden tarkoituksena on tukea Ruotsin viranomaisten ylläpitäjiä ja tarkastajia käytettävien ajoneuvojen rajat ylittävien kuljetusten valvonnassa, ovat kaikkea muuta. Ohje on sen sijaan vaikuttanut siihen, että Ruotsin tulli ja lääninhallitukset eivät nykyään kykene erottamaan tuontia remontoivaa kohdetta jätteestä!

    Esimerkiksi Yhdysvalloissa sijaitsevan Ford 32a: n, ranskalaisen Citroën DS: n tai italialaisen Alfa Romeo Giuliettan maahantuojana saatat joutua tuontikieltoon, kun ostamasi ajoneuvo saapuu Ruotsiin. Tämä tarkoittaa sitä, että Ruotsin ympäristönsuojeluvirasto auttaa pysäyttämään innokkaiden ajoneuvojen tuonnin ja estämään siten yksittäisiä harrastajia toteuttamasta unelmiaan ja jopa johtamaan yrityksiä konkurssiin. Tämän vuoksi Ruotsin autohistoriayhdistys on pyytänyt kiireellistä kokousta Ruotsin ympäristönsuojeluviraston kanssa kesäkuun alussa. Pyyntö on esitetty viraston pääjohtajalle Björn Risingerille.


    "
    Käännöstyypit
    Tekstikäännös
    Lähdeteksti
    1079 / 5000
    Käännöstulokset
    Lääninhallituksen ja Ruotsin tullin valitettavien päätösten vuoksi, jotka perustuvat Ruotsin ympäristönsuojeluviraston ohjeisiin, lukemattomat harrastusautot voivat luokitella jätteeksi. Prosessi on parhaillaan käynnissä useimpien asianomaisten yksityishenkilöiden sekä yritysten kanssa, joissa tuodut harrastaja -autot ovat juuttuneet tulliin, koska lääninhallitus on päättänyt, että ne ovat jätettä - eivät autoja. Tämä siitä huolimatta, että kauppakamari on päättänyt, että kyseessä ovat autot - eivät jätteet - ja että nämä autot on tulliselvitettävä tullin välityksellä. Asianomaiset osapuolet eivät saa oikeusapua, ja jos mitään ei tehdä, tästä voi tulla ennakkotapaus eli opas tulevia tapauksia varten. Tällä hetkellä voittoa tavoittelemattomia aloitteita ovat tekemässä osittain yksityishenkilöt, mutta myös autoteollisuudessa toimivat, joissa keskitytään koko tämän prosessin kääntämiseen. Tämän varainkeräyksen tarkoituksena on kerätä tarpeeksi varoja auttaakseen niitä, joilla on oikeusapua ja oikeusapua. On erittäin tärkeää, että nämä asiat käännetään autojen omistajien hyväksi, koska muuten saatamme kohdata tilanteen, jossa innokkaiden autojen maahantuonti ja kunnostus on enemmän tai vähemmän mahdotonta.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Lyhennetty versio suomeksi ja alla videoklippi autoista:

    Vintage -autot takavarikoitu - Autoharrastaja raivoissaan: "Aivan helvetillistä"

    Timantteja vai roskaa? Mielipiteet jakautuvat neljästä vintage -autosta, jotka ovat takavarikoituna Göteborgin tullivarastossa. Lääninhallitus katsoo, että ne ovat ympäristölle vaarallista jätettä.

    - Mielestämme niiden kunto osoittaa, etteivät ne ole vintage -autoja, sanoo Västra Götalandin läänin asianajaja Ann Dahlberg.

    Tapausta puidaan nyt maa- ja ympäristötuomioistuimessa, ja sitä seuraavat useat sidosryhmät. American Car Clubin mukaan, joka aikoo hakea apua Yhdysvaltain suurlähetystöstä, yli 6000 vintage -ajoneuvoa tuodaan Yhdysvalloista Ruotsiin samalla tavalla vuosittain, useimmat niistä Göteborgin kautta.

    Maan harrastajat ja autokauppiaat ovat nyt erittäin huolissaan.

    - Tämä on hullua, ajattelee veteraaniautokauppias Janne Karlsson.


    https://www.tv4.se/artikel/2LGIeBE6fzmUl9IIDnML4m/strid-om-veteranbilar-anses-vara-miljoefarliga
     
  4. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    asiaa!
    Nyt on turha suomalaisten myyjien huudella "myydään ruottiin, jos ei löydy ostajaa suomesta" :D:D:D
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Asiahan ei ole ihan äskettäin pompannut pintaan. Tämmöinenkin tapaus sieltä löytyy jo vuosien takaa:
    https://mhrf.se/forbud_mot_ utforsel_av_ historiskt_ fordon
    Google-käännös paikalliselle kielelle:
    "
    Kielto viedä historiallisia ajoneuvoja
    Maa- ja ympäristötuomioistuin hylkäsi heinäkuussa valituksen Skånen läänin lääninhallituksen joulukuussa 2017 tekemästä päätöksestä kieltää 6 998 km: n pituisen vuonna 1982 valmistetun VW -linja -auton vienti Ruotsista. Omistaja, Saksan kansalainen, joka on ostanut ajoneuvon huutokaupasta Ruotsissa, on hakenut lupaa valittaa korkeimpaan maa- ja ympäristötuomioistuimeen.

    Maa- ja ympäristötuomioistuin katsoi, että ajoneuvo on jätettä, koska vain veteraaniajoneuvoja säilytetään järkevällä ja ympäristöystävällisellä tavalla joko käyttökunnossa tai purettuna osiin, jotka jätetään jätemääritelmän ulkopuolelle, kun otetaan huomioon ELV -direktiivi, 2000/ 53 / EY johdanto -osan 10 kappale. He katsoivat, että auton ikä, kunto, ilmoitettu ajokielto, tarkastuksen puute ja paljon muuta osoittavat, että se on jätettä eikä vintage -auto.


    Lääninhallituksen päätösperustui siihen tosiseikkaan, että ajoneuvoa pidettiin vaarallisena jätteenä, viitaten muun muassa siihen, että jos ajoneuvoa on pidettävä tuotteena, sen oletetaan toimivan tai siinä on pieniä vikoja, jotka ovat helposti ja että ajoneuvo on jätettä, koska myyjä on myynyt sen. LST: n mukaan ostoarvo osoittaa, että se ei ole toimiva ajoneuvo. Se, että sillä on ollut ajokielto kahdentoista vuoden ajan, on merkki siitä, että kyseessä on käytetty ajoneuvo. Heidän mielestään ajoneuvon on oltava sellaisessa kunnossa, että sille pitäisi pystyä tekemään ruotsalainen autotesti ilman, että sitä ajokielto asetettaisiin ilmaiseen ajamiseen maasta. LST voi harkita kiellon poistamista, jos ajoneuvon tarkastukset osoittavat, että se on korjattavissa ja että yhteyshenkilö nimeltä mainittu yritys tai henkilö, jolla on dokumentoitua kokemusta vastaavista ajoneuvojen korjauksista tai korjauksista,voi osoittaa, että hän kunnostaa kohteen. Tämän mahdollisuuden pitämiseksi avoimena LST väittää, että he ovat pidättäytyneet määräämästä myyjää luovuttamaan auton auton romutuslaitokselle.

    Tuomion syy perustuu näin ollen yksinomaan kapeaseen tulkintaan, joka ei ole oikeudellisesti sitova syy ELV-direktiivissä sovellettaessa vastaavasti ei-oikeudellisesti sitovien kirjeenvaihtajan ohjeiden nro 9 "Jäteajoneuvojen siirtoja" ohjeita."
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yksinkertaistettuna siis: Jos auto ei ole siinä kunnossa, että sen saa katsatettua Ruotsissa, katsotaan se jätteeksi, jota ei saa rajan yli viedä kumpaankaan suuntaan.

    Paitsi osina.:confused:
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Eikö tuossa oltu haettu ajolupaa ruotsista saksaan huutokaupasta ostetulle katsastamattomalle autolle?
    Kai nyt rekan kyytiin saa lastata millaisen romun tahansa ja ajaa sen minne haluaa.
     
  8. BHBS

    BHBS 2nd gear

    Ei, nyt se vasta alkaa Suomalaisten museoautojen virta Ruotsiin, jossa laadusta maksetaan, ilman "hulluhan se on jos ei puolta tarjoa" hassuttelua kuten täällä.
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tuolla on tainnu löytyä jo pitkään käsite "hon"
    Tää on muuten leviävää!!
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Kerrankin joku asia on menossa Ruottissa enemmän vituilleen kuin Suomessa.
    Mutta pahinta on, että suomipäättäjät ottaa oppia sieltä.
    Mitä isot edellä, sitä pienet perässä...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei uskalla mennä harrasteella käymään rajan tuolla puolen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tuojalle tuontikielto, autolle vientikielto, takavarikko. Jätettä. Näitä pelkäsin aikoinaan koska tulevat. Mitä Ruotsi edellä, sitä suomi perässä.
    Englantilainen murskain tulliin ja katsastuskonttoreihin niin loppuu jätteet liikenteestä
     
  13. spike

    spike 3rd gear

    Samaa "asiantuntemusta" on aina ollut viherpiipertäjien puheissa. Niitä ei saa päästää valtaan. Sitten ollaan oikeasti kusessa. Niillä kun ei yleensä ole mitään realismia ja ymmärrystä oikeasti mistään.
     
    Pikuppeilija, rebel58, Zejk1 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Pitää liikutella osina rajan yli niin kuin ennenkin , onhan tää ollut ihan naurettavan helppoa , sen kuin painanut nappia kuvia katsellessaan ja kohta postipate tuo autoa pihaan.
    Hyvä vaan palaa vanhat hyvät ajat , vielä kun noi kiinalaiset tuhoais sateliitit taivaalta , palattais kohta lankapuheliminn ym.
    Ja nyt saa suomalaiset paremman hinnan hurreilta kun osaa käyttää tilannetta hyväkseen .
     
    rebel58 tykkää tästä.
  15. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Ihan rohkeesti oon käynyt. Ei oo autoa viety eikä porattu itseä perseeseen.
     
    rebel58 tykkää tästä.
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Nooh,uhittelusta huolimatta Suomi on menossa ihan samaan eikä siihen vuosikymmentäkään mene ja miksi menisi eturintaman marttyyreina jos muutkin EU maat laajemminkin rintamana suunnittelevat tämmöisiä vakavasti ja perusteena saasteet ja ilmastoteot joka päivän ykkösaihe koronan kera.
    Molemmilla voi rahastaa ja Suomelle se sopii kuin nenä päähän,joulupukin ihmemaassa ainainen pula kahisevasta jota jaella ympäri maailmaa kuin lentolehtisiä.
    Ei ilmastojutuissa ajatella Mikon Barracudaa tai Kjellin Impalaa erikoistapauksina kuten ei Hansin Mersuakaan tai Carlosin Seattia jos ikää liikaa ja päästöjä.
    Tässä voi todellakin käydä niin että kalustoa liikutetaan maasta toiseen niin kauan kuin sallittua,saa edes jotain ja löytyy niitä ostajamaita joissa kalusto "laillista"vielä omistaa ja peräti ajaa.
    Siksipä niillä oikeilla autoilla kannattaa vielä ajaa,loppukäyttäjinä ja nauttia eikä mikään toki estä niitä yhä harrastamasta rakentelu, ruuvausmielessä tai näyttelykaluston osalta,ajohommat onkin sitten sumuisempi asia eikä kristallipallo tuonut siihen mitään takarajaa muuta kuin maissa joissa stoppi on jo tehty,kuulemma Espanjassa harrasteluajot loppusuoralla ja kalusto myynnissä ulkomaille enenevässä määrin.
    Ymmärrämme varmaan kaikki että lopunajat lähestyy perinteisten autojen suhteen ja mitä vanhempi saastesyöpäläinen sen hankalampi tapaus omistajalleen joka tietty ikävä juttu jos hirveät summat kiinni tai kukapa potee isompaa innostusta jonkun raadon kera aloittelemaan kun ehjiäkin löytyy yhä enemmän jos jonkinmoista ollen todella ostajan markkinat,niin täällä kuin koko EU:ssa.
    Siis nauttikaamme mitä kullakin on ja ajetaan niin kauan kuin saa,tasarahareissu.
     
    Muokattu: 23.9.2021
    rebel58 tykkää tästä.
  17. Cortina71

    Cortina71 2nd gear

    Cocco Bill, eikös niitä vanhoja autoja Espanjassa viety näyttelyihin hinaamalla vetokoukusta joka etupuskurissa kiinni:p?!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Minusta tää on jo toinen merkityksellinen asia joka on Ruotsissa huonommin kuin Suomessa.
     
    rebel58 tykkää tästä.
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No katsotaanpa, kun kerran on tämmöinen nimimerkkikin tullut otettua. Googleen haku spain vintage cars ja tulee jonkunmoinen nippu kauppapaikkoja ja entisöintiä ja kustomointia tekeviä pajoja. Tuossa olisi Malagassa myynnissä Apache:
    http://www.blueskyclassicandcustomc...t-apache-1961-for-sale-marbella-malaga-spain/
    Katsastus voimassa 5 (viisi) vuotta. Museorekisteriä vastaava systeemi on sielläkin käytössä.
    https://lifestylegroup.es/classic-cars-historical-licence-plates-cost-del-sol/
    Museorekisterissä on halvemmat vakuutukset, pidempi katsastusväli, ja verot jää pois. Kuulostaako tutulta?

    Käyttöveroja voi laskeskella tällä laskurilla:
    https://www.dieselogasolina.com/calcular-precio-impuesto-circulacion-ivtm.html
    Kieltä osaamattomana en nyt alkanut enempiä testailemaan.
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No piti sitä laskuriakin kokeilla. Se on vähän rajoittunut mallien osalta, mutta 4.3-litraiselle -69 Capricelle (en tiedä onko semmoista olemassa, laskurin mielestä on) verot on 219,97€/vuosi, jossain Madridin osassa. Tuolla päin kun verot riippuu asuinpaikastakin.
     

Kerro tästä muillekin!