Jumissa oleva pultti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fuselage, 13.7.2021.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli Dodgessa iskarin alapään pultti on yhtä puuta iskarin holkin kanssa.
    Millä vit** se irti.
    Annettu runtua Milwaukeen isolla akkupulttimopolla, ei mitään.
    Väännetty 2 metrin putkella, ei mihinkään.
    Annettu lämpöä sen verran mitä kuumailmapuhaltimesta tulee, ei mihinkää, paitsi pusla sytty tulee :D
    Vasara, moska ja 5 kg leka... ei mihinkään.
    Väliin ei mahdu rälläkällä tai puukkosahalla ja käsipelissä en perkele ala rautasahan terällä nitkuttaa. Hetken mielijohteesta kokeilin sitäkin, mutta saanu kuin pinnan kiiltämään.
    Auttasko Motonetista joku paineilmataltta yms?
    Katkasu ulkopuolelta ei auta, kun alatukivarren sisään jää 3-4mm per puoli...
    Vai onko ruvettava irrottaa alatukivartta.. johon en haluaisi ryhtyä..
    https://aijaa.com/larKQT
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Agan pillillä punaiseksi, niin aukeaa. Onko iskarit tarkoitus vaihtaa tai muusta syystä saada pultti auki?
     
    Fuselage tykkää tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Katkasun jälkeen porailet/snurrailet pultin tynkiä sen verran että sopii lähtemään?
     
    Fuselage tykkää tästä.
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Prässää se pullotunkilla.
    Joutuu tekemään miniprässin parista profiilista, kierretangoista ja sopivat holkit.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Olet iskaria vaihtamassa vai miksi pitää saada pultti pois ? Leikkaat rälläkällä pultin kolmeen osaan , on kai siinä iskarissa alapäässä kumipusla , siitä vaan kahta puolta alasilmukkaa leikkaat pultin poikki ja pätkät lähtee kyllä sitten irti alatukivarresta vääntämällä.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taakse on menossa KW alustasarja. Eli toi pultti poikki ja kanta poikki taitaa olla ratkasu ja sit vaan poranterää/vinkua lopulle ja sorkkarauta käyttöön.
    Uudet pultit tulikin eilen.
    Pulloja ei ole käytettävissä, valitettavasti.
     
  7. Jos ei muu auta, niin tuhoa se kumipusla ja otat sen pultin holkin kanssa pois.
     
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ongelmahan on todennäköisesti pultti ruostunut puslassa olevan holkin sisään , ja siksi ei auta kuin katkaista tukivarren ja iskarinsilmukan väit , niin iskari nousee ylös tukivarresta ja ulkopuoliset pätköt irtoaa helposti tukivarresta. Samanlainen ongelma on joskus tukivarren narina helan kanssa kun pultti ruostunut ja pyörii väljässä helassa.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se ei taija ”nylkkysaha” paineilmatoinen paljon maksaa. Sähköinen sitte enämpi. Jos rautasahan terä kerta vaan mahtuu muttei mikkään rälläkkä. Se tuleen sytyttäminen on tosiaan hyvä konsti sen puslan poistoon kun on irti iskari tai tukivarsi. Hetken palaa, työntää meisselillä (ruuvi) sisäholkin ja kumit pois. Sitte sillä jo ostetulla nylkkysahalla se ulkoholkki poikki taikka äkkiä rautasahallakin menee ja lyömällä pois. Ellei sitten prässää ruuvipenkissä tai ihan oikeassa prässissä sitä ulos.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  11. Kokeilemalla tuo selviää, Eiköhän tolla sen punahehkuun saa. Sen perään laitat kylmä+irrotusöljysprayta, niin saat sen jäähtymään nopeasti.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lieköhän niitäkin kovin paljon erikokoisia niitä nylkkyjä? Tämä linkin näyttää ainakin pienemmältä kuin puuilotalon kuumennin. Ainoa linkin kuva mikä löyty hetvällein. Yhtä olen käyttänyt ja se oli suorahiomakoneen kokoinen eli helvetin pieni.

    https://www.ak24.fi/fi/tavarat/pain...tiset-sahat-ja-leikkurit/paineilma-puukkosaha
     
  13. kippis

    kippis Gearhead

    ruosteeton kalivornia auto =) ( ei ollu pakko mut möläytin silti )
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei ollut apua induktiokuumentajasta. Nyt on vaan holkki irti iskarin puslasta... Mutta holkki ja pultti edelleen yhtäpuuta.
    Artsin keino käyttöön, pultti poikki ja kanta rälläkällä pois ja sit poranterää perään, että mahtuu tulemaan alatukivarresta pois.
     
  15. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Itse tappelin pari vuotta sitten auton alla takaiskarin pulttia pois ja ei millään. Koitin sitten Feinin värähtelevällä sahaterällä ja ihmettelin kun ei mitään vaikutusta.....no ei kai mennytkään poikki kun se metalliholkki pyöri samaan tahtiin sahan terän kanssa. Toi lähti sitte vaan lisäämällä vääntövartta. Tossa sun jutussa voisi toimiakin, hitaanpuoleista nylkytystä kyllä.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mitäs jos sitä rautasahan terää pitää paikallaan ja pyörittää pulttia?
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla oli joskus Ramissa tukivarren pultit samalla tavalla jumissa. Pilleillä kuumentamisesta ei ollut mitään apua, pultti ja holkki olivat yhtä puuta edelleen. Ilmeisesti pultti ruostuessaan on sen verran päässyt turpoamaan, että on muodostunut kunnon krymppiliitos. Mulla noi sisäholkit olivat sen verran kovaa kamaa, että puukkosahalla ei saanut kuin pintaa naarmutettua, ei toivoakaan että olisi saanut pultin holkkeineen sisäpuolelta poikki.

    Poraamaankaan ei mahtunut molemmilta puolilta, eli mulla ratkaisuksi muodostui tukivarsien täydellinen tuhoaminen ja sen tuoman lisätilan avulla pulttien katkominen isolla rälläkällä. Olipahan talkoo tuossakin, onneksi oli uudet tukivarret odottelemassa asennusta.
     
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikös ton iskarin vois ajaa vingulla pois ja sisä holkin sen jälkeen jos sitä iskaria ei tarttee sääliä
    Vinku=paine-ilma pyöröviila
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän tässä tapauksessa vanhasanonta, eli väkivalta lopettaa vittuilun oli toimivin ja nopein.
    Rälläkällä pultti poikki ja kanta pois pultista. 4,8,10mm poran terät pulttiin, paineilmataltalla loput jäysteet pois ja n. tuntia myöhemmin oli iskari irti. Nyt pääseekin sit tappelemaan keskimmäisten alatukivarsien sisempien pulttien kanssa, että saa jouset pois. Ettei tarvii koko taka-apurunkoa laskea :D:D:D
     
    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Miksiköhän näitä kasatessa harvoin laitetaan jotain mikä estäisi kiinni ruostumisen.
    Ruostuessa metalli turpoaa ja ongelman juju on siinä.
    Osia kiinnitettäessä itse käytän terva sprayta.
    Toimivaa...
     

Kerro tästä muillekin!