K-125 eli "tähtipyörä"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja ESMCB, 4.9.2004.

  1. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    Liekkö noita olevan minkä verran suomessa? Löysin äsken yhden OD:n käyttäjän kotisivuilta tollasen ja kyllä laitoinki hälle heti yv:tä. Mutta onko kellään tietoa toimiiko tälläiset yhtä luotettavasti kuin muutkin Venäjän vehkeet? Itse en ole koskaan tollasta livenä kait nähnyt. Mutta jos jolla kulla on tollane ylimääräne tai edes rojekti tai osia tms ni laittakeepa yv:tä tulemaan...
     
  2. Erppa

    Erppa Gearhead


    Varmasti yhtä luotettavia kuin koot ja uralit :wink:
     
  3. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    No hyvä että "toimiivat" meinaan vaa jos huonommin toimii ni liekkö tommosta olevankaan... :D Meidän urre kyl toimi mainiosti suomen toiselle puolelle ja takas ainut et kerran jakajan pyörä irtos mut eipä tuo nyt iso vika ollu kun se löyty... :p
     
  4. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    No, ainakin niitä on suomessa ollut taannoin jonkun verran kun melkeinpä kaikki papat muistavat ainakin jollain olleen Tähtipyörän. Eli ei voi ihan huono olla. Löysin yhden kuvan: http://www.sunpoint.net/~reijo_siltala/k.jpg
    Ja kyllä se Iiceekin kestää kun on vaan tarpeeks välyksiä, liian timmi kone leikkaa kiinni.
    t: Nimim. "6 mäntää 1-pyttyiseen koneeseen kevään aikana..."
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Isäpappa onnistu siirtämään ajokorttiaan kun jäi tanssilavan nurkalla kiinni tähtipyörällä ajelusta ilman korttia, kokeili kaverin pyörää. Sen oma solifer varmaan kulki sen saman 60. :wink:

    Antaa väärän kuvan laadusta jos käy mobiliassa ihailemassa, ei ne ollu niin nättejä alunperin
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Mul on viel hetken kellaris tollanen eli saa tulla ihastelemaan :eek: jos ei ikänä o livenä nähny. :D
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Eiköhän nuo kaikki itä-pyörät ole tehty rajua käyttöä kestämään jopa Siperian pakkasissa. Varauksetta ihmiset on niitä kehuneet, monet vanhat parrat jopa siirtynet HD:sta itä-pyöriin juuri luotettavuussyistä. Näin on ainakin nuo vaarit mulle jutelleet nyt kun tästäkin aiheesta on juttuja käyty erinäisissä tapahtumissa tms.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Aika tahtoo kullata muistot, ja itäpyöriä kehutaan osittain muista syistä :wink: . Eikä 60-luvulla harrikkaa vielä pidetty missään arvossa. (ei niitä ollut). Ja saksalaisiltahan kaikki oli kopioitu/viety.

    No jawa on hyvä pyörä mutta isäukko (brittipyörä tuolloin) kertoili miten serkkujen mz:tit oli aina rikki. Sähköthän ne suurin ongelma oli, eikä ne käämit ja releet ainakaan parempia ollut kuin briteissä.
    Öljyt oli tuolloin kelvottomia, ja 2tahti pumpusta sai jäteöljyä bensan sekaan
    .
    Puhdistusten vuoksi itäblokin (esim unkari-pannoonia) metallurgian ym tieto-taito oli kadonnut ja työmotivaatiosta johtuen laatu ei ollut aina parasta.

    Mutta ajaahan niillä jos on asennetta. Kaikki saa tien päällä kuntoon, toisin kuin nää nykyajan ruiskukone kattimuovimopot.

    Kyllä jos samaa luotettavuutta tarjotaan 1/20 hintaan niin ennemmin ajan itäpyörällä kuin 20te maksavalla hd:llä... :lol:
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Oliko se niin että moskva-pyörässä 40-luvulta oli risukeula (vaikka joku väitti sitäkin tähti-pyöräksi), sitten varsinainen tähti-pyörä on "teleskoopilla " ja k-piikki 5-60-luvun vaihteesta (jossa on hämäävästi tähti-kuva tankissa) on uudempimallinen. Onkos se lähes sama kuin minsk jota tuli 70-luvun alussa?
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Jos joku haluaa kuvija tollasesta niin voin exästä lähettää. Se oli projektikuntoinen 50-luvun alusta mutta hahmon saa.
     
  11. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Paljon on noita Suomessa ollut, ja löytyy niitä edelleen WMPK:n kaverien kokoelmista. Itselleni tuli joksus läjä puretun K-125:n osia jostain. Jäljellä on hyväkuntoinen tankki ja työkalukotelo, jos joku tarvitsee. P. 0500-401 852/Fiskis
     
  12. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Tämä kuva on minun pyöräni joka on malliltaan K-55 vm57.

    Juttu menee jotakuinkin näin 40 luvun lopulla valmistettiin mockba merkkistä ns.tähtipyörää. (nimi ilmiesesti suomessa annettu) Jossain yhteydessä olen törmännyt samankaltaisesta pyörästä käytettävän nimitystä M-1-A. Tässä on jäykkä takarunko ja ns. peltikeula, se risukeulan tapainen.

    Sitten tästä seurasi 50 luvun alussa se K-125 jossa on pumppu keula ja jäykkäperä. Tankissa tähdenlentoa muistuttava kuvio missä "k-125" teksti.

    Vuonna 55mallia (oma pyöräni) modernisoitiin ja nimeksi tuli loogisesti
    K-55. Pyörä sai huonohkon takajousituksen, sekä syvemmät lokasuojat. lisäksi pieniä muutoksia sinne tänne, esim. sylinterin jäähdytys rivoitus on suurempi.

    Sitten vielä vuonna 58 seurasi K-58 jossa vastaava takajousitus mutta runkoon tuli koteloituja muotoja. taisipa tulla perannuksia laturiin etc.
    50luvun loppu ei ilmeisesti ollut mitään kevyt moottori pyörien kulta aikaa koska käsitykseni mukaan näitä K-58:n malleja on tuotu todella vähän.

    näistä uudemmista minsk. etc. en tiedä kovin tarkoin.

    itseltäni löytyy jonkin verran osia k-125 ja k-55 malleihin. moottorin osia yms. joista voin harrastaja ystävälliseen hintaan luopua.

    T:Olli, Vantaalta.
     

Kerro tästä muillekin!