kaarijuotto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ventora, 27.4.2014.

  1. ventora

    ventora 2nd gear

    terve.onkos kokemuksia kaarijuotosta? mites esim ihan täyttäminen tinan korvaajana?
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kallis menetelmä,käytetään joissakin uusien autojen hitsuuhommissa kun valmistaja on sen niin määritellyt.Tinaustahan käytetään lähinnä isojen pintojen täyttöön yms oikaisemiseen. Joten kaksi eri menetelmää ja kaksi eri käyttötarkoitusta.
     
  3. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

  4. ventora

    ventora 2nd gear

    no perusjutut mitä google tuo on luettu tietenkin.kalliina en enää pidä. ite nyt tinalla täytän koloja ja saumoja viimeistelee,eiköhän pellit ny tarvi sinnepäin saada tehtyä ettei tinalla tarvi isoja pintoja täytellä.

    esim kattopellin vaihto,ammatimies ei siinä tarvi tinaa edes migillä mutta näin harrastelijalla jää jotain pientä huokosta mitkä tulee täytettyä,kaarijuotolla ei pitäisi tälläistä ongelmaa olla ja sillähän juuri nimen omaan pystyy täyttämään eli juottamaan koloja ym painanteita.

    ja pieni lämmöntuotto,vähemmän vetelyä ja nopeampi tehä.

    joten kokemuksia kiitos..
     
  5. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Ilmeisesti kysymys on nyt CuSi kaarijuotto vehkeistä?

    Tuli vuosia sitten korjaamoille mullistavana uutuutena "normaali kempin syrjäyttäjänä"...

    Saumoja ei voi juotella kiinni, ei oo kiinni pellissä oikeesti juuri ollenkaan.

    Pieneen täyttelyyn ei käy, paksu lanka-> iso virta-> iso kakku-> paljon lämpöä-> paaaaaljon vetelyä...

    Pehmeetä hiottavaa, mutta napsahtaa pienestäkin väännöstä tai tärähdyksestä irti kuin pannukakku leivinpaperista..

    Sopii perinteisen hitsauksen "varmistukseen" paikoissa joihin auton korjausohjeet velvoittavat tätä laittamaan.

    Kokonaisuudessaan harrastajalle täysin mitääntekemätön vehje.
    Korjaamoillekkin myydyt laitteet seisovat peränurkissa pölyyntymässä...



    Varmaan seuraavaksi joku kehuu tuotteen maasta taivaaseen, mutta jo vastakysymykseksi, miksei voi korjata niinkuin kuuluu?

    -J.Ruotsalainen
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Juu,ei tämäkään taas ole mitään rakettitiedettä. Tuo tuli joku kymmenen vuotta kohisten että on ainoa oikea tapa tehdä saumoja muka.. Huoh ja paskat.Tässä on jokunen vuosi vedetty mikillä(mag) ja ei ne mihinkään vedä kun tekee hommat oikein eikä ala soveltaan mitään omia tekniikoita eikä OMIA leikkuulinjoja. Eli kun pistät sauman siihen tehtaan tekemään paikkaan niin eipä ole ongelmia ollut. Ihan muutaman kattohomman jälkeen tiedän kyllä..
    Me emme lähteneet tuohon hömppään hommaan noita koneita,ja oikea ratkaisu jälleen kerran.Edustamamme merkit kun antavat sauman tehdän perinteisin menetelmin.. Saumaan voi hivasta tinaa tai vaikka metallikittiä jos epäilee saumaansa. Tosin tuo katon seutu harvemmin mätii jos hommat tehty oikein ja siististi. Pidin tuota Cusi lankaa kalliina aikoinaan ,tulleet hinnat alaspäin ilmeisemmin?!

    No jokatapauksessa tällä koneella ja langalla ei kannata tavallisen autotallikorjaajan kovin päätään vaivata.
     
  7. Miki76

    Miki76 2nd gear

    Oliko tämä menetelmä nyt näille nykyautojen "suurlujuus" pelleille jne. kehitetty?Eli normi magilla jos menis niitä hitsaamaan,niin rapsahtelis pellit hitsin vierestä liian suuren lämmöntuonnin seurauksena?
    Ja sinkitykset palas taivaisiin?
    Jotain tämmöstä ne jutteli esim. hitsauskoordinaattori koulutuksessa.

    Liimaamiseen tuo yks Kempin äijäkin sitä oikeestaan vertasi...
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Lähinnä kait kehitetty kun tehtaat touhus noiden lasersaumojen kanssa niin korvaamaan niitä. Opel ainakin etunenässä rummutti tätä kaarijuottoa. Eli ruostetta tuo kaarijuotto vastustaa ja pienemmän lämmöntuoton seurauksena ei sinkki pala niin kaukaa poies-mikä estää rauhallisesti hitsaamasta ja pitämällä lämpökuorman kohtuullisena?!
    Mutta magilla vedät ja taakse saat suhautettua kotelosuojat niin ei se kyllä ruostu... Kun päälle tulee maalit sun muut emmeet..
    Suurlujuusteräs hitsattavissa oikein loistavasti,yleensä kovat kamppeet lisäksi seinämäpaksuudeltaan tyyliin 2mm plootua niin sitä on ihana suorastaan hitsata. Nykyautohan rakentuu pitkälti sillai että nuo näkyvät pintapellit on ohuita ,ei niin kovia matskuja mutta ne suurlujuusteräkset on siellä rakenteissa pitkälti mitä silmällä ei näe. Esim helmapellin takana,katon ruoteissa, ovien turvapalkeissa jne..
     
  9. ventora

    ventora 2nd gear

    lämmöntuotto puolet migistä.saumalujuus sama tai vahvempi.kitti kuuluu viimeistelyyn eikä mihinkään saumoihin.kysymys nyt kuitenkin harrasteautojen koritöistä eikä käyttiksistä.tigillä menee ja kivasti mutta kysymys ei olekkaan siitä.
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Selvä tunnut tietävän kuin myyntimies. No,mikä estää ostamasta?Etkö siis osaa tinata vai mikä niissä peltihommissa sitten takertelee? Kun tässä ihan kokemuksesta osaan valaista tätä hommaa. Autokorimestari kun sulle vastaa.
    Kun puhutaan harrasteautojen koritöistä niin kyllä se mig/mag hitsuu piisaa,ja saumat viimeistelet miten viimeistelet. Toiset tekee paremmin toiset huonommin.
    Ajattelitko seuraavaksi ostaa vastushitsikoneen ,sillä kun saa tehtyä pisteet vimosen päälle..
    Niin viimeiseksi :mitä ajat takaa?Kun tarkkaan luet ulosantisi niin tässä on yksi sun toinen nyt ihmeissään mitä haet?

    Ja tämä ei vi*tuiluna vaan vastauksena.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin jos ei tuosta ole omakohtaista kokemusta niin ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä netissä lukee tai joku kertoo.. Nimenä jo harhaanjohtava,kyllä se lähinnä toimii kuin mig/mag ,jälki joo helpommin työstettävää mutta ei se mitään löysää tinaan verrattavaa massaa ole jota voit laittaa saumojen tukkimiseenHuokosiin...Siihen käy ihan normihitsuukin.
    Nimi johtaa harhaan.Jos tämä on se mitä hait kysymykselläsi.. Saumojen huokoisuudesta ei nyt kannata huolestua jos ne koneet pysyy kädessä ja hitsata osaa. Kannattaa pitää mielessä että ihan pikkuisen on koneet parantuneet vuosien saatossa ja työnjälkikin voi olla kotikorjaajallakin parempaa kuin tehtaalta lähtiessä..
     
  12. ventora

    ventora 2nd gear

    ei ole tinaus ongelma.pistehitsit syntyy tigillä laadukkaasti ei tarvi pistekonetta/kahvaa. konetta vaihdan kyllä ja juottoominaisuus tulee varmasti väkisinkin mukana,lähinnä kokemuksista oli kyse. se on se harrastamisen ilo kun asiat voi tehdä toisinkin.
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

Kerro tästä muillekin!