Kaasari vai ruisku 454 päälle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raisu37, 2.2.2008.

  1. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Miten ihmeessä mega eroaa noista bolt on valmisruiskuista? Samat anturit, samat suuttimet.. Netistä vaan saa valmiita karttoja ja tietoa ziljoonakertaa enemmän kuin noihin "valmiisiin" . Aika älytön perustelu. Mutta mikäs siinä, kun omat ovat rahasi.
     
  2. napa

    napa 3rd gear

    kannattaa käydä tutustumassa megaan, jos jollakin tutulla on käytössä tai kuulee jonkun käyttävän...

    se mitä mega oli 3-4 vuotta sitten (kun se tuli käsittääkseni markkinoille) on ihan eri purkki, mitä se on nykyään, osat on samat, mutta koodi ja siihen liittyvät apuohjelmat ovat kehittyneet huimasti, mega jopa osaa säätää itse itsensä nykyään (megalogviewerin avulla, joka on ilmainen ohjelma, vaikka siitä saa maksaa 20 €, jos haluaa...) :wink:

    kun jaksais niin tekis nämä megan säätö ohjeet valmiiksi asti, mitä joskus tekemisen puutteessa aloitin :D http://jysal.pp.fi/extran ohjeet/Megasquirt extra perus.htm

    megasquirttia on käytetty pienistä 1 sylinteristä aina 27 litraiseen V12 moottoriin (voi olla vielä suuremmissakin käytössä...) suurin vahvuushan megassa on juuri tuo säädettävyys ja siksi se sopii oikeastaan mihin moottoriin tahansa, "bolt on" moottorinohjaus systeemit toimivat vain tietyssä koneessa ja tietyillä osilla, jos muutat jotain, niin joudut kuitenkin ostamaan uuden ohjelman tai ainakin säätämään sen uusiksi (yleensä maksua vastaan tietysti :wink: )

    perustietoja mega haluaa koneelta kuitenkin aika vähän, että se osaa ohjata moottoria, eli kierrosluku, imusarjan paine, moottorin lämpö, imuilman lämpö ja kaasupolkimen asento, lisäksi sille on hyvä antaa laajakaista lambdan antamaa tietoa seos suhteesta ainakin säätöjä tehtäessä...

    itse "säätö" kohteita megassa ei sitten olekkaan, kuin VE kartta ja sytytysennakko kartta, kun tietyt perusasetukset on saatu kohdalleen, hienosäätöjä varten löytyy sitten ihan riittävästi erilaisia kohteita, kuten kiihdytys rikastukset, kylmäkäynnistys rikastukset, käynnistyksen jälkeiset rikastukset, imuilman lämmön vaikutukset seokseen, ryyppy asetukset jne. mutta niitä ei tarvitse säätää/asettaa kuin kerran, jos ei halua 101% täydellisiä säätöjä kaikkia mahdottomia ja mahdollisia olosuhteita varten... (aika karkeillakin arvoilla moottori suostuu toimimaan noiden osalta...)

    omaan moottoriin vaihdoin jossain vaiheessa vakiona olevien 210 cc/min suuttimien tilalle 760 cc/min tuottavat suuttimet, ja ainoan muutoksen jonka megasquirttiin tein oli, että muutin megassa suuttimien koon sellaiseksi, kuin ne olivat ja kone toimi ihan ok... (no, en kyllä ollut säätänyt moottoria vielä oikeastaan ollenkaan sitä ennen, mutta onnistuuko tuollainen toimenpide kuinka monella kalliimmalla moottorin ohjaus systeemillä noin vain 5 sekunnissa :odroll: )
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siinä vaiheessa kun megaspruuttaan tarvii 760cc suuttimia ja sen tueks pumppua, alkaa toi bidjettiosasto siinäkin olla vähän kintaalla. Mun käsitykseni mukaan tota ruiskuasiaa on monesti ihan turha järkisyin perustella, se on harrastus siinä missä muukin rakentelutoiminta ilman, että sille pitäis mitään kauheita järkiselityksiä edes löytyä. Mut jos tosta ruiskusta odottaa jotain pelastajaa jotka pyyhkäisee kaikki valtakunnan ongelmat tiehensä, on aika hakoteillä. Toi keskustelu kaasari vs ruisku on vähän samanlaista kun keskustelu työntötanko vs dohc 4 valve. Eihän moottori voi olla toimiva ilman ylänokkia ja neljää venttiiliä koska se on nykypäivää, eihän? Vai mitä uus corvette?
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ottamatta sen kummemmin kantaa mega-giga-tai eetelprökkiruiskuihin /kaasarikilpaan,laittaisin itse tohon mosaan Moonin venakopat ja kaks nelikurkkuista kaasutinta matalalla hotrod-imusarjalla ja tyyliin sopivilla putsareilla. Rakennat kai kuitenkin AUTOA etkä mitään ihan näppärää piilovarkkua,tollasilla toi pelaa kivasti ja näyttää siltä miltä pitääkin!!!
     
  5. napa

    napa 3rd gear

    niin, siksi juuri sen megaspruutan laitoinkin, että jää rahaa niihin oheislaitteisiinkin... suuttimet maksoi 600 €/6 kpl ja bensapumppuja on 2 kpl ( 50 €/kpl :wink: ) mutta turbo perk... maksoi 1200 €.

    kipinän saaminen oli mulla kuitenkin se ensimmäinen asia, jonka takia päädyin megaan, koneessa kun ei ollut mitään virranjakajaa tai muuta ilman "aivolaatikkoa" toimivaa sytytysjärjestelmää, ainoastaan hukkakipinäpuolat ja joku musta mötikkä joka halusi käskyjä sähköisesti...koneen omaa ECU boksia en saanut ikinä toimimaan (kai siinä oli jotku käynnistyksenestot tai muut hienoudet esteenä :odroll: )

    rakentajahan sen lopullisen päätöksen sitten tekee, että miten toteuttaa eri asiat, eli kaasutin vai ruisku, jakajasytkä vai suorasytytys jne. jokainen tehköön omien mieltymystensä/tarpeiden mukaan :D
     
  6. mielenkiintoista olis tietää miten holikka säätää seoksen eri ilman lämpötiloille. Vaikkei puhuta talviajosta, niin kylmänä syysaamuna ja kuumana hellepäivänä on "pikkasen" eri tuo ilman tiheys. Jollain pitäisi pystyä tuo kompensoimaan jos meinaa, että voi puhua auton toimimisesta. Tietty hardcore holikkamies vaihtaa suuttimia rööki suupielessä tuhkaa röpöttäen.

    Mites, onko noissa halvoissa holikoissa kovinkin säädettävä kiihdytyspumpputoiminnon määrä, kesto ja herkkyys. Nuo asiat kun "vähän" vaihtelee moottorikohtaisesti.

    Mites kun haluais säätää sytkää vielä näppärästi joka kierroslukualueelle ja kaasunasennolle. Ostakko läjän alipainesäätimiä ja jakajan painoja jousineen (nehän on ilmaisia ja käteviä vaihtaa)

    Mites mites.. luetteloa vois jatkaa..

    Kolme tonnia ruiskuun on aika kova hinta. Reilulla parilla pitäisi päästä ihan kaupallisillakin romuilla. Megalla tietty n. tonni pois purkin hinnasta.
     
  7. napa

    napa 3rd gear

    osa megan saamasta negatiivisestä maineesta voi myös johtua siitä, että ne muut ruiskun osat (suuttimet, lisäilmaventtiilit, läppärungot jne.) ovat olleet ihan kaatopaikka tavaraa jo valmiiksi ja sitten haukutaan megaa, että ihan paska värkki, ei sillä saa toimimaan mitään :argue:

    itse olen pyrkinyt/pystynyt sijoittamaan ihan laatu kamaan osien suhteen (msd:n suuttimet, bosch:n anturit jne.) eli sen mitä säästin ohjaimessa, sijoitin muihin osiin...
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kolmella, tai kahdellakin tonnilla vaihtelee hollikkaan kummasti kiihdytyspumpun nokkia ja suuttimia. En oo 20v kisaajelujeni aikana ikinä vaihtanut suuttimia lämptilojen mukaan, enkä just muutenkaan, ihan kohtuullisesti on kuitenkin pärjätty apneutumisen vakavuus huomioonottaen. Aika harvassa taitaa olla noi ruiskutkin, jossa on asianmukaisesti haettu niin optimisäädöt joka tilanteisiin, etteikö vastaavaan kaasarillakin pystyis samalla vaivalla. Ainakin noilta autotehtailta no itoimenpiteet vaatii aika kuikeen määrän simulointia ja dynotusta, mut ehkä ekskivertoharrastajat vaan on sen verran pätevämpiä, tai niillä on paremmat vehkeet? Kolme tonnia ruiskuun on vajaa puolet siitä mitä vaikkapa meillä on omassamme. Varmaan on ominaisuuksia ja mahdollisuuksia säätää sytkää ja seosta sinne sun tänne, mut en mä niistä alueista ainakaan just yhtä oikeeta säätöä enempää tarvis. Edelleen väittäisin, että vakltaosa näistä "uusteknologiafriikeistä" jotka vannoo ruiskun siunauksellisuuden nimiin, ei todennäköisesti koskaan oo tutustuneet kunnon kaasarilla varustetulla laitteella. Ruisku vaan pitää olla, koska se pitää olla. Mun ensimmäinen konversio oli sellanen, että kun myöhemmin korvasin sen Brad Urbanin preppaamalla kaasarilla, pidin sitä kenties rakentelu-urani parhaana ratkaisuna. Tää tuntuu samanlaiselta alueelta kun joku uskonto, mun mielestä ruiskun hinta/hyötysuhde on harrastevehkeessä yleensä aika kehno.
     
  9. napa

    napa 3rd gear

    saattais kyllä olla, että itse laittaisin kaasarin tuollaiseen (oletettavasti vapariin) V8 koneeseen :odroll: tässä ei käsittääkseni ole kyse mistään kisakireästä koneesta, vaan ihan perusmoottorista, jossa on toimiva sytkäpuoli jne.

    omaa ruiskukonetta en kuitenkaan nähnyt järkeväksi muuttaa kaasari peliksi, johon pitäis tehdä sytkäpuolikin vielä jollakin vanhan V6 voorttin kuluneella jakajalla, joka olis vielä patentin patentilla kiinni koneessa :p varsinkin kun oli tiedossa, että kone vielä turbotetaan...
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mutta mites se sun vanha apinakeinus (millä todennäköisesti "harrastat")jossa oli/on kaasutin noi hommat hoitaa???Kyllä kai se kaasutin niissäkin pelas ilmoista riippumatta?Oli apinakeinu tehty sitten japaniassa tai saksassa tai sillä välillä!
    Kyllähän se kaasutin toimii ympäröivän ilmanpaineen ym.muuttujien mukaan tietenkin - jopa holleykin!! Ei kai se nyt mikään vakioannoksen bensaa moottoriin työntävä paloruisku sentään ole??? :eek:
     
  11. garagektc

    garagektc Gearhead

    tosta kylmästä syysaamusta tuli mieleen että kyllähän nelireikäiseenkin ryypyn saa...
    en tiedä miten kylmällä säällä on tarkoitus vedellä rodin kanssa mutta tuskin pikku pakkasiakaan varten tarvii ruveta tunaamaan kun kerran on palikat kohdalleen laitettu.
     
  12. ajatko ryyppy päällä sitten koko ajan, että kone saa oikean määrän soosia jos kaasarin säädöt on tehty 20c kesäpäivää ajatellen ?

    Mutta eipä tässä voi ruveta kinaamaan, Holley on uskonto Amerikassa ja sitä kautta näissä kinkereissä..

    Vipottajakin kyllä menisi lujempaa kun olisi ne 8-tötteröä koneen päällä... :D
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Kun tää on niin huikeasti jo off-topic, niin ei kai yksi viesti vielä haittaa. Annan täten juhlallisen vakuutuksen: Kun tuo dominator on ajettu väljäksi, niin lupaan laittaa ruiskun sen tilalle.

    Voi kyllä mennä tovi....

    Eiks noi edelin ruiskut olleet jotenkin niin että niihin on joku calibr module, että ne ei oo ihan sellaisia joka miljoonan asian kohdalta säädettäviä, vaan ennemminkin sillä modulella jotenkin haetaan pienet korjaukset ? Mitä nyt summitin sivuja tavailin.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    [/quote]Mutta mites se sun vanha apinakeinus (millä todennäköisesti "harrastat")jossa oli/on kaasutin noi hommat hoitaa???Kyllä kai se kaasutin niissäkin pelas ilmoista riippumatta?Oli apinakeinu tehty sitten japaniassa tai saksassa tai sillä välillä!
    Kyllähän se kaasutin toimii ympäröivän ilmanpaineen ym.muuttujien mukaan tietenkin - jopa holleykin!! Ei kai se nyt mikään vakioannoksen bensaa moottoriin työntävä paloruisku sentään ole??? :eek:[/quote]

    Holleymiehellä taisi mennä herne nenään. Kaasutinkoneessa seos vaihtelee ilmanpaineen ja lämpötilan mukaan. sen takia autotehtaat siirtyi ruiskuihin katalysaattorien vaatiman tarkan seoksen takia (Lambda 0.97-1.03)

    Kyllä kaasutin(kin) voi toimia hienosti VAPARIKONEESSA. Vanhan liiton vehkeisiin, niinkuin tässäkin tapauksessa kaasutin (tai pari) kuullostaa hyvältä.
     
  15. garagektc

    garagektc Gearhead

    Hyvä että herne menee nenään vaan kaasarimiehillä :rotfl:
    Mites moni on muuten ajanut ympäri vuoden jollain kaasariautolla?? No entäs moniko on joutunu talvisäädöt tekemään erikseen??
    Aivan. Ja se mitä tulee jatkuvasti ryyppy päällä ajamiseen niin suosittelen joskus kokeilemaan kaasariautoa talvella, ihme kyllä käy ilman ryyppyä sitten lämmettyään vallan hienosti.
    En sano ettäkö ite laittaisin joka sovellukseen kaasaria tai ruiskua mutta tähän topicin 454:seen rodissa valitsisin kaasarin ennemmin kuin tuon edelin ruiskun.
     
  16. Tähän on pakko pulauttaa pieni anekdootti motariajelusta Chevyn 454:llä jonka säädöt oli "tarkastanut" eräs kuuluisa Hemi-mies korvakuulolta (niinhän 750cfm holikan säätökuuluu tehdä, vai oliko 850, ei muista enää). Hyvinhän se veti kun on pannussa tilaa, vaan soosimittari tapissa joka kuormalla ja kierroslukualueella. Pienin maantiekulutus karvan alta 30litraa ja dynossa alta 400 kaakkia rpm tyyliin rakennetusta padasta kun tuli mustaa putken täydeltä.

    Voe pojat mitä siitä olis tullu Kinslerin torvilla ja kunnollisella säädettävällä ruiskulla pelkästään pienellä iltapuhteella läppärin kanssa polkemalla tai tietty penkissä nysväämällä.
     
  17. napa

    napa 3rd gear

    minä...


    minä...

    tosin "auto" oli vw jetta 1.8 sillä saksalaiset pirullisella pierupurkki "kaasarilla", mutta silti :argue:

    sitä sai oikeasti säädellä kerran kuussa, että meni jotenkin nykimättä :mad:
     
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mulla on herne sitäpaitsi munassa! Olen vaan elänyt sitä aikaa kun ajettiin kaasuttimilla/kaasuttimella AINA,enkä mitenkään vastusta noita spruuttia.
    Kannattais vaan uudemmankin polven tutkia miten laitteet oikeasti toimii eikä vaan heitellä mahti virtuaaliroddarina kaikennäköistä näppärää "faktaa"!!
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Oli ne vaan aikoja kun eräs herrasmies veteli meillä päin blower-koneisella maverickilla nastat alla vastaan ja niin komeasti 850dp loisti pellin läpi :D
     
  20. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    mut eihän se voinu talvella pelata-varmaan kesäsäädöissä kuiteskin!! :poff:
     

Kerro tästä muillekin!