Kaasari vai ruisku 454 päälle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raisu37, 2.2.2008.

  1. garagektc

    garagektc Gearhead

    tuo jetta kyllä kyykkäs :D
    ehkä sitte kuitenkin se edeli :rotfl: :rotfl:
     
  2. garagektc

    garagektc Gearhead

    eikä mave edes tosiaan ollut VAPAASTIHENGITTÄVÄ niinkuin jossain korostettiin :rotfl:
    taisit vaan nähdä kime2 samoja näkyjä kuin minäkin, vaan toiselta puolelta sitä pumppua...
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Asian ytimessä. Jos palataan tohon imuilman lämpötilaan suhteessa seokseen, niin kaasari annostelee bensaa suhteessa ilman tilavuuteen. Ruisku imuilman lämpötilakorjaimilla suhteessa ilman massaan. Kylmä ilma on tiheämpää kuin lämmin, jne.. Ruisku ottaa asian huomioon, kaasari ei. Ekan kerran asia itelle valkeni perstuntumalta havaittavaksi vasta viime syssynä mopoillessa.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jenkkiharrastaja laittaa autoonsa 5-8 litraisen mosan, siihen remmiahtimen päälle ja sen päälle pari kaasaria. puristuksen pudotetaan johonkin kuuden- seitsemän korville "jos joskus tulee nostettua ahtoja" Ja sitten ajellaan polleana 0.5 bar paineilla ja tehoja saatiin jopa 400-500hv. Tämmöinen kone kestää vaikka sen ruuvaa korvakuulolta käymään hyvin. Bensaakaan ei mene kuin 40 litraa sadalla.

    Euro/japsi porukat ottaa turbollla jostain 2.5 - 3 litraisesta saman tehon. Ahtoja pitkälti yli kilon ja puristuksia jopa 10 tolla paineella. Tässä tarvitaan "vähän" tarkempia säätöjä joka ei onnistu kaasuttimella.

    Mitäs sitten kun asiansa osaava kaveri yhdistää nämä???

    Niitä voi lukea vaikka tuolta:

    http://www.theturboforums.com/smf/index ... board=17.0

    Mutta käyttäähän tuollakin joku KAASUTINTA :poff:
     
  5. garagektc

    garagektc Gearhead

    Juuri näin. Aletaan olla lähellä tämän topicin lähtötietoja...
    Menee täysin ooteeksi, mutta aika hyvin linttacruiserin määritelmä osui ainakin omalle kohdalle. joskus ollut liikenteessä autolla jossa kaikki nuo määritelmät kulutusta lukuunottamatta osuivat kohdalleen. se vessa ei vienyt normiajossa kuin 15 l/100km, toki siinä oli vain yksi kaasari.
    vetoalue?? 1500-7000rpm. muutenkin toimi tosi paskasti.
    onneks oli vielä automaatti niin ei saanut kunnolla tehoja pyörille :wink:
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Itse itseäni laineaten sivulta 1:

    "Rodiin kaasari, ruisku johonkin muualle."

    Jos joku on noin vannoutunut antiikkisen teknologian paremmuuteen niin siitä vaan. Itselläkin on ollut useita kaasarilla toimivia laitteita ja ne on toimineet hienosti ja helpolla. Mutta.
     
  7. [​IMG]

    [​IMG]

    n. 600 dolsua, ei paha ees... nami nami

    tommosella ja pystyläppiksillä sais olla overlappia aivan homona ja silti laitos käy tyhjää asiallisesti + toimii alhaalta alkaen. Tietty jos se paska käynti on respectin lähde niin sitten tarttee laittaa jotain muuta :rotfl:
     
  8. raisu37

    raisu37 1st gear

    Kun valitettavasti on tullut ruvettua yrittäjäksi ei ole tuota ajanpaskaa aivan älyttömästi käytettävissä tuohon rakenteluun niin joutuu jossakin oikomaan.

    Siispä sen takia olen ajatellut pysyä erossa megaruutasta, koska sen rakentelu ja säätö vie enemmän aikaa kun noiden valmiiksi märehdittejyn pakettien asennus ja säätely. Uskon, että megallakin saadaan laitteet soimaan kun on aikaa miettiä ja hieroa vehkeitä iskuun.

    Toisaalta, jos laittaa megaan vastaavat läppärungot ja uudet osat kuten suuttimet, pumput ym ei ollakaan enää hurjan etäällä edelin paketin hinnasta.

    Meikäläinen on vaan sen verran mukavuuden haluinen, että vaatii harrastus peliltä varmaa ja mukavaa käyntiä. Kun kesällä tulee rankan työviikon jälkeen reissusta himaan niin odottaa pääsevänsä ajelemaan leluilla ilman ongelmia. Siksipä ajatus oli joko ostaa uusi kaasari taikka muiden valmiiksi pähkimä ruiskulaitteisto.

    Kun vaan nyt joku kehtaisi kertoa niitä viestiketjun alussa pyytämiäni kokemuksia edelin ruiskuista ja toteutuneita kulutuslukemia niin ruiskuilla kun kaasareillakin.
     
  9. napa

    napa 3rd gear

    teoreettisesti ruiskulla on aina pienempi kulutus, kuin kaasutin pelillä, mutta vain teoreettisesti :odroll:

    siihen vaikuttaa niin moni asia, esim. se, että moottorijarrutuksessa ruisku osaa katkaista polttoaineen syötön ja saadaan osakaasulle sopivan laiha seos kruisailuun, siitä ne erot taitaa kulutuksessa tulla :odroll: samoilla tehoilla kone kyllä kuluttaa saman määrän polttoainetta, tuli se sinne kaasarista tai ruiskusta (olettaen tietysti, että säädöt nyt on edes hieman "kartalla" eikä ihan sikarikkaalla...)
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Jaaha-jos nyt joku rakentaa noinkin tosissaan isolohko-rodia ja on huolissaan kulutuksesta niin suosittelen harkitsemaan eri moottoreita pariin otteeseen uudestaan!Oma 427 vei dynosäädön jälkeen n.25L/100km
    4,1 perävälityksellä ja automaatilla(400) kaupungissa enemmän ja kaahatessa vielä huomattavasti enemmän!! Tosin siinä oli vain 540hv...nykyäänhän nää ruiskupäälliköt ottaa saman verran niistä piilojameksistaan!
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead


    Nonniin jos ne 5-kilon ahdoilla turbottavat 1.2litraiset 7000hv moottorien tekijät nyt lukisi tämän ja miettisivät uudemman kerran mitä tämä arvon herra kysymyksellään halusi.
    Tätä kun lukee läpi niin tuntuu että joka toinen on megaruutan myyntiedustaja ja haluaa kuumeisesti puollustella(myös itselleen siinä sivussa)että miksi juuri megaruutta on se ainoa oikea vaihtoehto kun sellainen nyt sattuu omassa autossa olemaan.Eihän kukkan meistä tee virhevalintoja harrastevehkeissään,eihän?Mulla on ainakin jonninverran epäkuranttia romua hyllyissä kun on tullut vika ostoksia mutta so what?Virheistään oppii mutta jos niitä ei tee niin sittenhän tietää jo kaiken.
    En mollaa megaa,vaikken siihen ole ikinä jaksanut suuremmin perehtyäkkään.Saati moneen muuhunkaan ruiskuun,muutakuin joskus semmoisten kanssa ottanut matsia.

    Kaasarista saa sen ryypyn pois semmoisella vaijerikäyttöisellä napilla,se vaatii vaan pientä aloitekykyistä ajattelua,mitä luulisi olevan ruiskun rakentajalla.Ja lämpötila anturi löytyy joka harrastajalta omasta takaa,se on sormi jonka voi laittaa lämppärin ritilän eteen ja kun alkaa tulemaan lämmintä,ryyppy pois.Hardcore harrastaja tietää otsanahkassaan kun lämpö on ok.No pientä kettuilua,anteeksi vaan.

    Ja se joka kertoi että vipottaja menisi lujempaa kinslerin ruiskulla,i double dare you.

    Mutta jos ajatuksella lukee tuon topikin aloittajan kommentin(jonka lainasin tähän) ja miettii mitä se hakee?
    1.luotettavuutta
    2.helppoutta
    3.fuck the fuel economy,se syö mitä syö!
    Eli:jos sen saa edelillä toimimaan,kertokaa se!Ei se nyt varmaan halua kuulla väittelyä mikä ruisku on paras!se haluaa semmoisen jonka saa toimimaan melkein out-of-box!!!!
    Ja se lähtee käyntiin kun avaimesta kääntää.Kaasarissa roska,ei toimi.Ruiskussa bitti poikittain,ei toimi.Molempiin voi tulla vikoja koska vaan.
    Ja jos tekee rodin 454:lla,ei kiinnosta paskan vertaa mikä on maapallon vihertilanne ja onko 100% säädetty joka kasupolkimen millimetrille erikseen sytkät,pensanpaineet ja ennakot.
    Pahoittelut jos meni viherpallot klyyvariin,mulla ei menny,oma on häpeänne :rotfl:

    Jos se on vakio 454 jossa on ollut esim TBI-ruutta niin se varmasti toimii edelin ruiskulla.Mun mielestä.
     
  12. garagektc

    garagektc Gearhead

    ranchero 429 performer, automaatti ja 3.08:1, 14 tiellä. 750 vacuum.
    ranchero 429 paremmat kannet (rautaiset), automaatti, 4.1:1, 18 tiellä. 850 dp.
    torino 429 hyvät kannet (rautaiset), manuaali, 3.9:1, 13 tiellä. 850 dp.
    maverick 289blower, rautakannet, automaatti, 3.5:1, 15 tiellä. 850 dp.
    mustang fox3, 5.0ho "vakio", manuaali,3.08:1, 7 tiellä. SEFI.
    kylillä kaikki haukanneet pyöreästi tuplat tuosta maantiekulutuksesta.
    näitä verratessa hyvä huomioida että foxissa vitonen aika loikkari eli kierrokset maantiellä aivan eri luokkaa kuin noissa muissa, ja tilavuuskin (sekä tehot) tietysti omassa sarjassaan.
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Hyvät vertailut.....
    Mikä pointti?
     
  14. 4.3125

    4.3125 1st gear

    Kato yv
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pointti oli varmaan että ei kannata laittaa yli 5litraista säksätintä :rotfl: .

    Jos ei halua harrastaa niin kyllä toi kaasari on paras valinta ja lootaksi tietenkin loikkaritomaatti niin kulutuskin on niin pientä varmasti kuin yleensä tollasella koneella voi olla.

    Tollanen 454 ruuttasubbe vei maantiellä ~16l satkulla kärry perseessä!!

    En rupee edes megaa kenellekkään tyrkyttämään vaikka viime viikolla tossa pöydällä oli 3 sellaista ja en suosittele kyllä minkäänlaista ruuttaa jos sellaista haluava pelkää että menee bitti poikittain. Toisaalta kun vie sen ruutan jollekkin ammattilaiselle kellä on dyno säätöön niin eipä siihen sen jälkeen tarvii enää koskea. Aiaan perehtynyt säätää tollasen kartat kohdalleen parissa tunnissa ja jos dynotunti maksais vaikkapa 80€gee niin eipä voi kalliiksi sanoa?

    Mun mielestä tollanen rodi olis todella hifin näköinen jos siinä olisi 8 kpl 10" pitkiä 2" torvia ja molemmissa lokasuojissa 4puolaa jne. :rotfl: .
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noiden asiantintijoiden, jotka säätää motin kahessa tunnissa kohdalleen kantsis oikeesti hakeutua joidenkin autotehtaiden palvelukseen. Ne käyttää noiden karttojen kohdalleen hakemiseen varmaan kuukausissa mitattavan ajan. Ehkä siitä sais neuvoteltua sellasen diilin, et tekis vaikka pari tuntii kuussa säätöhommia, ja vetäis loppuajan lonkkaa täydellä liksalla? Kohdallaan on aika suhteellinen käsite, yhdelle se merkkaa sitä, että motti käy eikä prötää, toiselle jotain muuta. Mä luulen, noin siitä päätelleen kun totta läppärijengiä kattoo vaikkapa kisoissa, ettei vähnitään 3/4 aftermarket rusikuista oo sen enempää kohallaan kun keskiverto kaasarirakennelmatkaan. Se on totta niin ruiskujen kun kaasarienkin kanssa, että kun ne säädöt on kohallaan niin niihin ei tarvi juuri koskea. Vielä kun joku muistais kertoa sen niiden omistajille. :rotfl:
     
  17. WTF

    WTF Gearhead

    Plug and play :argue:

    Jos ei säätää halua niin ainoa vaihtoehto taitaa olla hommata jonkun auton alkuperäinen ruuttaboksi ja soveltaa siitä mieleinen.

    Itelläni on TBI:n johtosarja sovellettuna TPI ruiskuille, jota ohjaa Haltech.
    Sytkäpuolella Cranen boksi.

    Ei ole ihan Bolt on rakennelma tuokaan :rotfl:
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä nämä ammattilaiset jotka noita ruuttia säätää saa kartat kohdalleen rullissa ajamalla muutamassa tunnissa niin hyvin että se tyydyttää 90% kävijöistä. Ne 10% on taas niitä jotka haluaa että se toimii vieläkin paremmin ja säätää sitä ruuttaa lopun elämäänsä.

    Kaikki megat jotka olen tehny lähti pelittämään ja oli ajokuntoisia pelkkien hätäisesti tehtyjen peruskarttojen kanssa. Tossa megassa on ohjelma joka laskee koneen tietojen mukaan perusbensakartan ja sytkäkartan voi kopsata sellaisesta tehdasruutasta parissa minuutissa. Tollasella voikin sitten ajaa rullille, tällätä laajakaistalambdan kiinni ja säätää bensakartta sillä kohdalleen vaikkapa ekaks autotunen avulla joka hakee itellään sen kartan lähes kohdalleen. Sen jälkeen pikku hienosäätö ja se on siinä :odroll: .
     
  19. 4.3125

    4.3125 1st gear

    Ja ei ammattilaiset saivat kasitorvisen sekasikiö rakennussarjan peruskartat kohdalleen siten,että käydä louskuttaa,loput säädöt löytyy mottidynossa,sen jälkeen ei enää karttoihin kosketa pelkästä säätämisen ilosta.Boksina GM Haltech.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kaikki oikeinvalitut kaasuttimet, jotka olen pultannut imusarjaan, lähti pelittämään heti vain tyhjäkäyntiseokset ja kierrokset säätämällä. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!