Kaasari vai ruisku 454 päälle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raisu37, 2.2.2008.

  1. 4.3125

    4.3125 1st gear


    :rotfl: Jees totta varmaan toikin,mutta yks nelikurkkuinen ei oo mistään kotoisin avonaisessa konehuoneessa ja kaksikin on vielä vähän poloinen ja kolme on jo liikaa,paitsi 3x2 ja siitä ylöspäin :rotfl: :p
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Totta tuokin, ja ne mahdollisesti näyttävät kaasariratakisut ei sitten välttämättä oo sen toimivampia kun ne näyttävät spruutatkaan. Miten niin muuten kolme nelikurkkusta on liikaa?
    [​IMG]
     
  3. 4.3125

    4.3125 1st gear

    Ei vaan näytä mun mielestä hyvältä :wink:
     
  4. Roots ja kaasareita... toi on oikein oldschoolia isolla ooolla.

    Kattos joskus BMW:n 5 litrasen M5 moottorin imukoteloon, siin on gyntter nahkahousu tehnyt kasin kuten pitää (pl pakosarjat jotka on hirveet). Olennaisena komponenttina siinäkin 8kpl tötteröitä...
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    ...puhumattakaan kun tollaseen gyntherin moderniin ruiskukasiin vielä ymppää kask turboa, ja asiantuntija dynossa säätää spruutat kohalleen. Ihan turha on siinä oldschool kaasareilla ruveta pullistelee, vai mitä?
    http://www.youtube.com/watch?v=9ezoeJWo23E
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Olipas kivaa katseltavaa :D

    Meille kävi hiukan samansuuntaisesti tuolla Pudasjärven finaaleissa viime syksynä kun kaverin malibu oli hiukan nopeampi kuin M6, ja se tuntui aiheuttavan riemua naapurileireissä tai ainakin meillä riitti juttukavereita iltaan asti ja hymyä oli mahdoton saada kaverin naamalta viikkoon pois ja eipä sille vieläkään tarvi kun huikkata "ämkuus" niin jo vaan virnistelee :poff:

    Joten oldschool kaasari saa äänen täältäkin!
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead


    Ja vaparilla....
    kyllä nykyaika on voitokasta :rotfl:
     
  9. tabs

    tabs Gearhead

  10. garagektc

    garagektc Gearhead

    voi bemuparkaa. ton lähdön jälkeen on varmaan ollu sitte "tärkeimpänä" rakentelukriteerinä just joku kaupunkikulutus ja ajaminen 250 km/h pitkin autobaanaa...loistava video :D

    omakohtaiseen kokemukseen perustuva listaus muutamasta kulutuslukemasta oli vaan ihan sillä varjolla tehty että ei kaikki kaasaripelitkään vie 40 l/100km. en millään muotoa tarkoittanut antaa 454:selle vaihtoehtoa jostain pienemmästä!!
    ja onhan noista tarvikeruiskuistakin kuullut kokemuksia ettei kulutus, kulku eikä oikeastaan mikään muukaan parane mutta voipa irvistellä entistä leveämmin kun tulee puhetta paljonko katiskaan on tumpattu rahaa...
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Vähän offtopic mutta kyllä mekin ens kaudella tullaan 6/71 rootsilla ja parilla hollikalla kisailemaan. Ei kai se sillon oo oldschoolia jos 2008 vielä näillä ajetaan.

    Samaan rahaan olis varmaan saanu kaikenmailman prochargereita ja pari turboa mutta eihän siinä oo yhtään munaa. :rotfl:

    nm. mikä vit** hyötysuhde. :poff:


    http://www.moparts.org/moparts/picture/ ... rneau.html
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Sitä en epäillytkään,vaan ihmettelin että miksi moinen litania tänne putkahti.
     
  13. garagektc

    garagektc Gearhead

    nokunoku... :rotfl:
    oli vaan tossa noista kokemuksista kulutuksesta kaasareilla jne kysymys. sori että uhrasin palstatilaa :D
     
  14. tää on vähän kun selittäis helluntailaiselle että ei peijooni se jeesus o mikään jumalan poika kun kisaäijätkin vaahtoo vanhanaikaisen tekniikan nimeen.

    Mutta ehkä se olis turhaa survoo rodiin grandprix-moottorin hardwarea kun se kerran toimii käyttötarkoitukseen nähden riittävästi halvemmilla värkeillä ja kulkee jo liian kovaa puolillakin tehoilla.
     
  15. garagektc

    garagektc Gearhead

    Niin no, omatkin jutut rönsyilleet aika tavalla ohi alkuperäisen aihepiirin mutta että grandprix-moottorin hardwarea...täh! :eek:
    Eihän tässä nyt ollutkaan vertailua kaasarin ja ruiskujen välillä vaan aika hyvin speksattu lähtökohta kaasari vai edelin ruisku...
    Jos haluaa näistä vaihtoehdoista mennä kehittyneempään suuntaan moottorinohjauksessa niin ei tarvi vetää 100k€ esimerkkejä kehiin, Fiestassakin on monipisteruutta ja sytytyksen ohjaukset tietokoneella. Vai toisko semmonen vertaus M5 seisottajan liian lähelle muita autoja :poff:
    Mutta jos ruiskulla saa puolet lisää tehoa niin täytyy kait omaankin projektiin hankkia sefi kamat takasin ja dumpata tuo mehumaija. Makso mitä makso :wink:
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn kun tiedät kaiken ruiskun ja kaasuttimen toiminnasta;millä itse harrastat/ajat?Mitä olet rakentanut?
     
  17. 4-6cyl moottoreita ahdettuna ja astmaattisina. Säädettävien ruiskujen kanssa 10v kolmen eri valmistajan purkeilla. Sori nyt jos joku nostalgiamies on vittuuntunut näihin kommentteihin. Tötteröt on muodostuneet mulle uskonnoksi sen jälkeen kun yhteen N/A pataan tuli 20% lisää möyhyä, 1000rpm enemmän käyttökierroslukualuetta ylöspäin, rupesi käymään tyhjää, pelasi myös alakierroksilla kiltisti, laittamalla joka pytylle tötteröt :D . Tietty olisi voinut valmistaa myös customin "sheetmetal" tyyppisen tunnelramin näköisen plenum hökötyksen pilkistämään konepellistä ja mehumaija/maijoja päälle, mutta miten se olisi poistanut sen ongelman että samasta tilasta imevät imutahdit häiritsee toisiaan muissa tilanteissa kuin korkeilla kierroksilla (tarpeeksi massavirtaa).

    Ei tää ole niin vakavaa.. nettitauhkaamista vaan, vai ?

    Ihmettelen vaan, miksei näissä vehkeissä ajatella samalla tavalla moottorin virittämistä kuin vajaapyttyisten piireissä ? ottomoottorin toiminta kun kuitenkin pyörii samassa hiekkalaatikossa oli sitten kyse briggs strattonista tai Jaguarin V12:sta. IRL-motteja sentään kun katsoo merten takaa, sieltä löytyypi samaa ajatusta. Nascarissa tietty mennään valkotukkaisten stetsonipäiden vaatimuksesta muskelikauden perinteitä kunnioittaen, huimasti niilläkin eväillä tosin :D
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On se vaan mahtavata, että on osaavia ihmisiä jotka kokeilee uutta ja löytää käänteen tekeviä asioita joita just kukaan muu ei oo kokeillut tai tajunnut. Muutenhan me vielä roikuttais puissa ja vedeltäis banaaneja. :rotfl: Mut kuten sanottu, uskontoja on monenlaisia.
     
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    On se kumma kun muuten hakataan harrastepeliin kaikki omat, lainatut ja varastetutkin rahat mutta jos haluaa laittaa ruiskun niin "tosijenkkimiehet" on heti tyrkyttämässä kaasutinta "kun ne ruiskut on niin kalliitakin"
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    No en mä ainakaan ole, meillähän on, ja on aiemminkin ollut myös ruiskuja, ja oon tuonut useempaankin otteeseen esiin, että täähän on harrastus ja harrastepohjaltahan ruiskukin on mielenkiintonen jos siihen viitsii paneutua. Mut jos joku kuvittelee siitä ruiskusta olevan jotain suunnatonta hyötyä, tai havittelee siitä jonkinlaista pelastajaa kun ei mikään muuten toimi, ni silloin on mun mielestä vähän epärealistisin dodtuksin liikkeellä, eikä lopputulos ehkä sitten aina kaikkinen mielestä vastaa sitä sijotettua rahamäärää. Se on hyvä tiedostaa, valitsee sitten minkä syöttöjärjestelmän tahansa.
     

Kerro tästä muillekin!