Kaasarin korotuspalat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Coolaid, 26.6.2004.

  1. Coolaid

    Coolaid 1st gear

    Onko jollain kokemusta kaasarin korotuslevyistä? Uudessa Summitin luettelossa oli sellasia. Muistelen että tää on jo ikivanha kikka mutta ikään kun tuli taas uutena ja ihmeellisenä asiana...

    Voikos tollasen korotuspalan laittaa kaasariin kuin kaasariin? Miten voi laskea sopivan korotuksen vai onko vain konepelti/taivas rajana?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin Ford 302:ssa kun oli performer imusarjassa holley 650 kaasari ilman 1" välilevyä niin alavääntöä ei ollut ja kone takerteli ennen 2500rpm.Kone oli ihan vähän ruuvattu.(218 ast.nokka+performer imusarja+peltisarjat muuten vakio).Eli 1" välilevyllä missä on 4 reikää alavääntöä tuli kunnolla ja kone ei takerrellu yhtään..
    Sitten sama juttu enemmän viritetyssä koneessa.Torker2 imusarja kyseessä.Jos kaasari oli imusarjan päällä ilman välilevyä
    kone ei oikeestaan vetänyt ollenkaan alhaalta.(Ford 302+torker2+650 holley
    peltisarjat+351W kannet+11.8 puristussuhde+244 asteinen nokka).Kokeilin 2" välilevyä siinä ei huomannut mitään eroa 1" välilevyyn..Tässä minun kokemuksia välilevyistä..
     
  3. simpleman

    simpleman 1st gear

    Jossain vanhassa Mopar lehdessä äijät penkitti 340 Cid. mottia ja kokeili näitä välilaippoja. 1/2" laipalla tehonlisäys n. 2% ja tuumasella n.3-4% vääntöäkin vähän muistaakseni lisäsi...
     
  4. Coolaid

    Coolaid 1st gear

    Hmm. Tätä täytynee kokeilla. Vois kokeilla johonkin mopoon tai broidin harrikkaan enste.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Yleisesti teoriana pidetään sitä että korotuspala lisää plenumin tilavuutta joka lisää hieman yläkierrosten tehoa mutta vastaavasti huonontaa alavääntöä.

    Mutta ainahan ei teoriat pidä paikkaansa, kaikkihan riippuu kaikesta...
     
  6. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Minä olen ymmärtänyt että, jos välilevyssä on pelkät kaasarin kurkkujen kokoiset reiät, niin silloin se tasoittaa kaasarin virtausta samalla tavalla kuten imusuppilot.

    Avonainen välilaippa voi sitten olla eri asia.

    Korjatkaa ,jos olen väärässä.
     
  7. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Suakeli, taas uus virityskikka! Eiku putkesta hitsaamaan semmonen 5 tuumaa korkea tötterö pellistä läpi ja johan kulukoo... :grin:
     
  8. Jukka351

    Jukka351 1st gear

    Tossa viime kesänä tuskailin kaasarin lämpöjen kanssa. Se kun lämmitti bensan liian kuumaksi, ja sitten tulvi imusarjaan.
    Lämpöhän nousi valusarjasta johtumalla kaasariin.
    Siinä sit yksi vanhempi stara kertoili notta jo kuuskyt luvulla kaikissa ralli autoissa käytettiin fiiberilevyjä imusarjan ja kaasarin välissä. Se fiiberilevy oli kuitupakeliittiä. Hain Etolasta 6mm levyä, ja tein neljä tiivisteen mallista palaa. Ne siihen imusarjan ja kaasarin väliin (tietysti tiivarit joka palan väliin).
    Tehoista en osaa vaikuttiko mihinkään, mutta lämpö ongelmiin vaikutti huomattavasti.
    Pakeliitin työstö oli aika helppoa. Saheten ja viilaten onnistu aika helposti. Verrata voisi vesivanerin työstöön.
    Luultavasti tässä tapauksessa ei ole tehollista eroa lukeeko sen palan kyljessä made in USA, vai made in HOME.
     
  9. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    mitä noita jenkki lehtiä oon lukenu ,niin toisiin koneisiin asennettuna välipala tuo tehoa ja toisissa taas ei mitään positiivista vaikutusta
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    toi ihan totta,että tulee lisää tehoa.jossain vanhassa hot rodissa oli testi noista.potkua ja vääntöä tuli lisää.aukinainen malli lisää heppoja kierroksilla.nelireikänen tuo vääntöä lisää.suosittelivat,että halvimpia hevosia mitä saa, kannattaa laittaa aina koneeseen,jos on tilaa.muistaakseni jotain 5-10 hp 5 dollarilla.toisaalta jos pellin alla on joku 500hp onko sillä nyt sitten väliä.
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    En asiasta mitään tiedä, mutta eiks jos imari+kaasariyhdistelmä on sopiva ko. koneeseen, ei minkäänlainen laippa tuo ihme-ekstra-hevosia. vai?
     
  12. Comrad

    Comrad 1st gear

    Entäs tälläset tekniset muovit sitten? Osa laaduista kestää bensaa ja lämpöäkin ilmeisesti kiitettävissä määrin(oikaiskaa jos ei näin).
    Olis tarve saada nostettua kaasaria ylemmäs erinnäisistä syistä ja tuollaisia muoveja olis käytettävissä.

    Niin ja jos joku nyt ihmettelee että mistä muoveista se ny puhuu niin linkin takana olis esillä.
    http://www.tka.fi/?section=tuotteet&pag ... 57f4fee036
     
  13. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Tuskin on mitään estettä. Onhan noita tehty vaneristakin.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kunnon vesivaneri tai mikä sen tiiviin ja kovan vanerin oikea nimi sitten onkaan on hyvä materiaali...eristää lisäksi lämpöä hyvin.
    Kyseistä materiaalia näkyy käytettävän paljon myös ihan kisapeleissä kun seurailee tuolla varikoilla.
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla oli mdf-levystä tehty, ja kaverilla on ollu PE-muovisia. Molemmat on toiminu.
     
  16. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Nylon kestää kanssa.

    Jos on tarpeeksi vanha auto ,niin kaikki mitä sille tekee, tuo lisää hevosia!
     

  17. Eihän tuo uusi kikka ole. Kun 5-tuuman putkesi on valmis, tulee joku kysymään, että miksi teit tunnelramisi itse, etkä ostanut valmista :smile:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiks tollanen kaasarin ja imusarjan välinen laippa ole ole kaikissa gm:n pikkulohkoissa tbi:n tai rokkiorkesterin välissä ? Paksuutta ei ole kuin 10 mm mutta voishan niitä laittaa päällekkäin...
     
  19. 68corvette

    68corvette Gearhead

    cruisingeissa oli jollain "blower"scooppi laitettu pellin läpi, niin oli putkseta tehty korotusta scoopin alle jotta oli näyttävämmän näköinen =)
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jatketaan tätäkin:

    Kestääkös noi vanerista tehdyt kuinka kauan? Jenkkilän pojat sano että vääntyilis kemikaaleista ajan saatossa.

    Entä tehdäkö vakiokoneeseen sellainen pala missä suora iso neliö vai kurkkujen reiät? Quadrajetti kaasarina ja imusarja kakstasonen vakio isolla neliö-aukolla.
     

Kerro tästä muillekin!