Kaasarin kromaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Kalu, 5.10.2012.

  1. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jotain jo haulla etinki alumiinin pinnottamisesta, ja anodisoinnista kotikonstein, mut kysytään nyt vielä. Missä ja kuka tekis kaasareihin kromausta/anodisointia, tai jotai?

    Tossa linkissä sanotaan että kromatut, mutta kromataanko alumiiniä vai anodisoidaanko sitä vaikomitköettäkö? http://www.stromberg-97.com/carburetion ... sp#prodfrm

    Mulla on vastaavan näköset Edelbrockin kaasuttimet mitkä kiillotin, mutta muuttuivat käytössä tosi nopeesti harmaiksi verrattuna muihin kiillottettuihin alumiinikilkkeisiin mitä moottorissa on. Johtuneeko sitten että bensa lilluu noissa tai alumiinin seoksesta?

    Vinkkejä kaivataan mistä kannattais kysellä?

    Ja mitenköhä tukkoon kanavat/kierteet moisen operaation jälkeen voi mennä? No voihan ne tietysti avata tapilla ja poralla, mutta on noita risteäviä reikiä mitkä on tulpattu ja niitä en viittis alkaa aukomaa, ellei ihan pakko ole. Jotkut kannet kaasarin ylä/alapuolelle ettei litkut/kemiallinen reaktio pääse vaikuttamaan sisälle?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kaasarithan on monesti jotain sinkkivalua, esim. Holleyn runko-osa, eli varmaan sen takia tummui. En tiedä onko sitte helpompaa kromata vai huonompaa.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Illat pimenee ja talvi tulee, pitäs vissii alkaa taas harrastaa jotai, eli palataan aiheeseen...

    Tolloin viimetalvena kookletin tota alumiinin pinnotusta ja mopedimiehethän sitä on harrastanu. Löysin kooklella jokusen firman ja samaten mopofoorumilla oli että useimmat niistä oli pilanneet pinnotettavat osat käyttämällä esim. liikaa virtaa ajan säästämiseksi...

    Eli löytyiskö joltain jotai ideaa missä ja miten käyttäsin noi kolme kaasarii jossai pinnotettavana ettei niitä tarttis heti kiillotuksen jälkee kuukauden päästä harmaana katella? Noi olis just modattu vörkkimää omassa laitoksessa, niin ei viittis niistä kierrätyskamaakaan tehdä, plus että tuhlaa taas reilun tonnin uusiin
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Naantalissa VacMet oy (vacmeteu.com) joka tekee tyhjiömetallointi-käsittelyjä. Googlettamalla löytyy muitakin.

    Joskus muinoin kyselin Holleyn ja 6-71 ahtimen kuoren pinnotusta, olisi onnistunut mutta ei kuulema olisi bensaa kestänyt.

    Itse olen kiillotetut alumiiniosat pyyhkiny tentturätillä, pitkään kestää ennekuin alkaa tummumaan mut ei kuitenkaan ala heti hapettumaan.
     
  7. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ikävä kyllä ketään ei kiinnosta pinnoitella vanhoja kaasareita. Varsinkaan jos niitä on nyt kiillotettu ja kaikki huokoiset ja täynnä erinäköisiä epäpuhtauksia. Tonni on vielä pikkuraha kun yritys erehdys periaatteella aloitetaan kokeilemaan. Nykyajan automaattilinjoihin ei ihan mitä tahansa haluta laittaa. Pilaa prosessin ja rahan tulo katkeaa kokeilun vuoksi.

    Se alumiini on luultavasti niin seostettua, että osien anodisointi ei onnistu. Kokeilin kerran Ford Zetec köykämiinistä valmistetun venttiilikannen anodisointia mustaksi. Osa oli uudesta autosta. Lopputulos oli niin epämääräinen, että se lopulta pulverimaalattiin mustaksi. Muistaakseni kaikki oli hyvin loppumetreille asti kunnes lopussa kaikki epäpuhtaudet nousi pintaan.

    Ainut vaihtoehto olisi maalata ne, mutta silloin on valittava väri. Kromimaalit ei taida kestää bensaa vieläkään. Kiillotus ja kirkaslakka.

    Kemiallinen nikkelöinti voisi olla hyvä tapa saada koristeelliset kaasari. Mitään takuita ei ole tälläkään menetelmällä, pitäisi kumminkin onnistua. Kuka sen työn sitten ottaa tehdäkseen, en tiedä. Kääntyisin alussa oppilaitosten puoleen.
     
  8. Moi

    Kyllä kaasuttimen pinnoitus onnistuu. Laitan Kalu sinulle yhteystiedon yv:llä niin pääset eteenpäin.

    ECC
     
  9. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Pinnoitetuista kaasareista sitten kuvat näytille ennen ja jälkeen, sekä nämä yhteystiedot mieluusti kaikille jakoon. Kiitos. Muillakin on varmasti osia pinnoitettavaksi.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Nii. Tota. Joo. Mäkin voisin kyllä olla kiinnostunu noista yhteystiedoista, ei oo näkynnynnä. Mutta ei mulla kiirusta oo, vessa on varmaankin ajossa lumien tuloon asti...
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tyhjiömetallointia oon joskus käyttäny yhteen tuulilasinkehykseen, en oikee ees tiiä missä, turun liepeillä kait, tallikaveri hoiti..

    Niin, kaikki muut osat pysyy kiiltävinä, mut noi juottolat harmaantuu hyvinkin nopeasti, johtunee kait alumiinin seoksesta, eli niihin on saatava jokin sähkösesti hoidettava pinnoitus.

    Sinolia oon ite ruutannu osiin ja laittanu vielä autovahan päälle, en tiiä onko siitä vahasta mitää iloa... Helpoimmalla pääsis ku puhaltas kaikki lasikuulalla röpölöiseks mataks ja jarrukliinerillä vaa sen jälkee putsailis...
     

Kerro tästä muillekin!