Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Jännä kun itse kaasuautoilija niin taas aina on joku samaan aikaan tankilla ja kaikki kaasuautoilijat valittaa etteivät saa täyttä tankkia ja se johtuu ihan kulutuksesta ettei kompurat tuota tarpeeksi nykyiseen käyttöön. LCNG asemat erikseen niistä saa aina täyden tankin.


    Lopullinen isku tuli nimenomaan EU:lta ja liittyy päästömittauksiin. Sen takia auton valmistajat lopetti niiden kehittämisen. Auton valmistajat muistaakseni haluaisi käyttää biokaasua mittauksissa jolla co päästöt saataisiin alemmaksi nykyisestä, mutta se ei käynyt. Samoten on jännä että bensatankki pitää olla joku alle 15l jotta se katsottaisiin pelkäksi kaasuautoksi tai kuten vaginalla että ei pysty polttoainetta valitsemaan niin silloin saadaan se päästö mitattua pelkällä kaasulla. Muuten se mitataan molemmilla joka nostaa co päästöä pelkästä kaasusta.

    Sähköhybrideissä saa valita käyttääkö sähköä ollenkaan ja silti se sähkö on laskettu mukaan päästömittauksissa. On vissiin joku osannut lobata oikein.

    Tämäkin taisi tulla EU:lta että se verrokki eibsaa näkyä.

    Maakaasulla ja biokaasulla on noin 10 sentin ero. Riippuu vähän asemasta niin voi olla hieman pienempi. Jos välissä on joku toinen kaasunsiirtäjä kuin Gasum niin kaasu on kalliimpaa Gasumille joka näkyy taas kilohinnassa.

    Gasum kuitenkin rakentaa koko ajan asemia ettei se nyt ihan kuoleva bisnes ole. Tampereelle aukeaa lähiaikoina yksi asema lisää.

    Tosin LNG raskaassa liikenteessä taitaa olla se mihin satsataan tulevaisuudessa.
     
  2. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Biokaasu olisi lähes päästötöntä, mutta EU-direktiivi sorsii sitä – suomalaisten kaasuautoinnostus voi tyssätä päästöjen laskutapaan

    https://yle.fi/uutiset/3-11435301
     
    timopajala ja -chgr tykkäävät tästä.
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kävin tänään tankkaamassa Tattarisuolla Maakaasu €1,41/kg Biokaasu €1.43/kg

    Ongelma on se että päättäjät EU:ssa tai missään muuallakaan eivät edes halua tajuta että uusiutuva biokaasu on hiilineutraalia. Biokaasusta tuleva hiilidioksidi ei lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää kuin hetkellisesti kun taas fossiiliperäinen hiilidioksidi lisää kierrossa olevaa hiilidioksidimäärää pysyvästi. Öljy-yhtiöt lobbaavat omaa asiaansa joka puolella.
    :mad:
    - Jani -
     
    Beornegar ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    En vaan ymmärrä että samaan aikaan halutaan 2030 lopettaa polttomoottoriautot ja kuitenkin halutaan että silloin on oliko se 150t kaasuautoa. Annetaan EU tukia asemien rakentamiseen ja tukea kaasuautomuutoksiin, mutta silti halutaan kitkeä polttomoottori autot ja sähköautot tilalle. En vaan ymmärrä logiikkaa.

    Noi päättäjät jos olisi oikeassa yrityksessä johtajia niin aika nopeasti olisi kortistossa.
     
    Inlinee ja dart -66 tykkäävät tästä.
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ole pelkoa, koska kyseisillä idiooteilla on aina turvattu tulevaisuus Postin hallituksessa tai sen johtajina...siellä saa jatkaa mokailua loputtomiin ilman vastuuta tai pelkoa potkuista :rotfl:
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. fmila

    fmila Gearhead

    EU on kieltänyt kaiken polttoaineeksi kelpaavan viljelyn pelloilla koko EU:n alueella. Se estää "joutomailla" "ekoheinän" viljelyn, josta olisi helppoa ja edullista kompostoida biokaasua. Pohjanmaalla tekevät "sian paskasta" yms biokaasua, mutta eihän senkään tukeminen kelpaa vihreille.

    Öljy-yhtiöt ostivat aikanaan "akkuinnovaatioita" pois markkinoilta, nyt ne on suurelta osin heidän hallussa ja sen vuoksi on kaasuautoilu joutunut "sivuraiteelle", kun niistä ei tule öljybisnekseen tuloja. Tähän muottiin on koko EU:n poliitikkolauma lobattu/ostettu/hämätty ja se kytkös pitäisi jollain konstilla romuttaa. Kaasukonversio toimisi hyvin nykyiseen henkilöauto kantaan ja jos halua löytyisi, meillä voisi olla suuri kotimaisen polttoaineen tuotanto piankin mahdollinen. Päästörajat tulisi nopeasti ja helposti hoidettua liikenteen osalta ja miksei teollisuudenkin puolelta. Se toki vaatisi jo sitten suurempia satsauksia kaasun tuotantoon.

    t. AM
     
    klunssila, tooke, -chgr ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. impala67

    impala67 Gearhead

    Kaasuautoilu on ihan hyvä tapa kruisailla kohtuukustannuksin. Nyt tosin gasum oli päättänyt kaventaa biokaasun ja maakaasun hintaeroa-nostamalla maakaasu hinnan käytännössä samaksi kuin biokaasun!

    Pensa-autoa muuttaessa kaasun käytön mahdollistavaksi omasta mielestä kaiken olennaisinta on se, että pullot sopii jonnekin jömmaan-etteivät hankaloita suotta arkielämää.
    Maasturimalleissa on iso maavara ja tilaa runkoaisojen välissä. miksi niitä pulloja tungetaan tavaratilojen täytteeksi???
    Avolavojen lavat on houkuttelevia asennuspaikkoja mutta avolavan ideana onkait se aina mukana kulkeva lava jolla mahtuu ryönää kuskaamaan?
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaitpa niitä pullojen paikkoja löytyisi avolavan alta, mut vähänkö pelottaa rungon ulkopuolelle laittaa paineastiaa sivukolaria odottamaan? Lavalle ei kiitos. 8 jalan lava riittää mukavasti kuskattavalle. Moottoripyöräkauden pidennin tämä mulle on. Saan HD:n mökille mukaan varuilta, jos ajokeliä keväällä tai syksyllä pukkaa.
     
  11. impala67

    impala67 Gearhead

    Ei kun runkoaisojen väliin tietty; poikittain auton alle kuten bensatankit.
    Ja en olisi ollenkaan niin huolissani kaasupullojen kestävyydestä vs. Pierunkuoren ohuisiin pensatankkeihin, jotka on pahimmillaan suojattu vain takapuskurin ja tankin välisellä muovilevyllä (jota pintoon ei ollut varaa fomocolla asentaa)
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Koska se "hyvä paketoiminen" on työlästä.
    Yksi ehkä hienoimmista pullojen sijoittelusta mitä olen nähnyt.
    1987 Astro 4,3V6 TBI « CNG House Oy
    Ei missään nimessä sellainen, että kaupallisena suoritettuna joku olisi valmis todelliset kulut maksamaan.

    Tietysti voi käyttää tehtaan osia, jos samasta automallista on tehtaan kaasuversio.
    Tässä on tekeillä 2006 V70 T5 Bi-Fuel, koska tehtaalta jäi se tehokas kaasuauto tekemättä.[​IMG]
    Ei tästäkään kukaan hukkaamaani vapaa-aikaa suostu korvaamaan.

    Mielipiteeni on, että kaasumuutokset tulevat jäämään puuhasteluksi.
     
    impala67 tykkää tästä.
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eivät taida kaasupullot räjähtää kuin elokuvissa.asuntoautot/vaunut ,kaksi pulloa edessä/takana tai sivussa jopa 12mm vaneri ympärillä.venäjällä takseissa paljon kaasuvehkeitä,selkänojan takana,nillä ajotyyleillä luulisi pamahtelevan joka nurkassa.
     
    impala67 tykkää tästä.
  14. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Korotetun pickupin lavan alla olisi kohtuullisen hyvin tilaa. Ei välttämättä taloudellisesti järkevää mutta harrastuksen vuoksi ja henkilökohtaisena ekotekona alkoi kiinnostamaan 350 TBI:n konversio. Täytyypä selvitellä lisää. Marraskuun loppuun mennessä tehdystä muutoksesta saa ilmeisesti tonnin takaisin.
     
    impala67 tykkää tästä.
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Concarne tykkää tästä.
  16. impala67

    impala67 Gearhead

    ja jokaisen antiikkisen pre-90 takaveto peruslotjan taka-akselin päällä on sopiva paikka pullolle niin ettei se käytännössä vie tilaa kaljakoreilta. pari kaveria onkin siihen pulloja asentaneet- vaikka kiroavat toki sitä että eihän sitä parinkymmentä kiloa vetävällä pullolla pääse kuin 100km… niinpä; jos isolohko vie vakiokunnossa 15-20l/100km- se vie käytännössä vähintään samanverran kaasua!
    …(mutta kaasupullojen täyttö on puolet halvempaa kuin vastaavan etäisyyden jälkeen pensatankin täyttö)
     
    Concarne tykkää tästä.
  17. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Niin kuin Mud Max laittoi niin tonni tulee ainoastaan henkilöautoista. En tiedä miten siellä korotetun pikkiksen alla on yhtään sen enempää tilaa kuin madalletun versionkaan. Samat vehkeet siellä molemmissa on tilaa viemässä ja ne säiliön kun on karkeasti 25-40cm halkaisijaltaan ja se metrin verran pituutta. Siellä lavurin alustassa ihan oikeasti ei ole kauheasti tilaa tunkea säiliöitä.

    Vararenkaan tilalle saa jonkun
    50-60l säiliön ja jos pitkä malli niin saa ehkä 2 sellaista.

    Tuollaisen TBI:n kaasutus on aika helppo ja toimii hyvin. 4.3 TBI vehkeitä muutaman kaasuttanut.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Alkuperäsen tankin tilalle saa GM 88-> C/K pikkariin yhden pitkän kaasusäiliön pitkälavasessa ja lyhyessäkin kohtalaisen pitkän.
    Vararenkaan tilalle menisi pari kolme tai bensa tankki tai vaihtoehtosesti kaasusäiliöitä 1 - 2 sekä pieni bensatankki.
    Lavalle voisi rakentaa myös bensatankin vaikka etuseinää vasten...ei veisi paljon tilaa pituudesta, mutta tilavuus varsinkin fleetside lavalla olisi silti äkkiä samaa luokkaa kun vakiotankissa.
    Joillakin tiedän että on vain vanha 6kg sammutin konehuoneessa, joka on muutettu bensatankiksi ja siellä alkuperäinen tankkilaite pumppuineen :odwink:

    Paljonhan se riippuu siitä haluaako pitää alkuperäsen bensatankin vai riittääkö vähän pienempi ?
     
    Concarne ja impala67 tykkäävät tästä.
  19. impala67

    impala67 Gearhead

    Niinpä vaihtoehtoja kyllä keksii kun vain jaksaa pulloja sovitella-eikä niitä mikään hätäpakko ole sinne alustaankaan ylenmäärin saada; mikäli ajoneuvoon jää vakio bensatankki eikä arkiajot ole kaukana kaasuasemista.
    Bensatankin tilalle kyllä saa isohkon putelin, jos laitteessa on kunnolla maavaraa.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    88-98 C ja K pickuppien ero on se että K eli nelivetomalleissa on 2" korkeampi runko kuin C takavetomalleissa ja sinne saa 325 halkaisijalla olevan pullon mahtumaan niin että se on rungon alareunan yläpuolella kun hytin takaseinän alareunaa vähän muotoilee. Rungon poikkipalkki piti myös tehdä uusiksi. Työlästä on ja pullojen löytäminen on ehkä haastavinta...

    - Jani -
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!