Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    No juu noi koppiautot tukkii asemat. Omilla reitillä olevat asemat olleet aina hiljaisia ainakin mun käyttäminä aikoina vaikka joudunkin kulkemaan ihmistenaikoihin. Heikinlaakso, Tattis, Hertsika ja nykyään Järvenpää. Jpään aseman avauduttua en ole tainnut muualla tankata, paitsi kerran tuossa Tuusulassa.

    Toi Mäntsälän kaasu hinnoiteltiin ulos niin siitä haen vain tarpeeseen minimimäärän.
     
  2. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Itsellä oli farkku Aspenissa tällainen liinalla kiinni kontissa:
    [​IMG]

    Eikä leimallakaan ollut ikinä mitään ongelmia. Pullot tuli siis kontin pohjan alle siten, että leikattiin vanha vararenkaankotelo pois ja tehtiin uusi kantikas "kotelo" kolmelle pullolle.
     
  3. Concarne

    Concarne 2nd gear

    O.k. Saman verran taitaa tuo oma viedä 350:llä, en kyllä ole isommin seurannut. Ei haittaisi vaikka saisi vähän enemmän kaasua mukaan. Täytyy mittailla mitä sinne lavan alle saisi. Omassa kun on vielä korotusten lisäksi isot pyörät niin maavarasta ei aivan heti jää kiinni.

    Noinkohan joku suostuisi tekemään tuon luvanvaraisen kaasuasennuksen niin, että asennan pullot itse.
     
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tuohon Janin tekemään saa vielä yhden pullon taka-akselin taakse mutta jos haluat bensatankin säilyttää niin jäät tuosta yht. 160l.

    Toisaalta korotettuun saisi varmaan jonkun 90l sinne vararenkaan tilalle mutta paistaa kyllä taaksepäin aikalailla kun puskuri varmaan siirretty korin mukana ylöspäin?

    Voithan sä asentaa kaiken itse jos saat vaan jonkun tarkastamaan asennuksen ja laittamaan nimen todistukseen.

    Jani millä säätimillä olet nykyään tehnyt kun niitä mitä CNG housella oli aikanaan miksereille ei taida enää saada?
     
  5. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Juu ei haittaa tässä laitteessa vaikka säiliö jostain näkyykin. Bensatankinkin voi poistaa ja tehdä jonkun pienen tankin jonnekin. Jonkun pienen turvatankin kestäisi ehkä laittaa lavallekin jos ei alle mahdu.

    Siinä se isoin ongelma juuri taitaa olla, että saisi jonkun tarkastamaan ja kirjoittamaan todistuksen. Siitäkin saisi rahaa mutta suomalainen bisnesmalli yleensä on, että kun ei saa rahastaa kunnolla kaikesta niin jätetään se helppokin raha ottamatta. Sitten kun esittää koko projektin tähän tyyliin tehtäväksi niin sekään ei käy. En tosin ole edes kysynyt vielä mistään.
     
  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Suurin ongelma tulee olemaan ne säiliöt niin kuin Jani jo kerran sanoi.

    Tarkastaminen tuskin on ongelma jos kaikki on tehty asianmukaisesti.

    Kyllä tältäkin foorumilta saa apua ole huoletta. ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Niin, mikähän se ongelma niissä säiliöissä on, tai mitä en ymmärtänyt? Ne pitää ostaa, asentaa paikoilleen ja vaatii tukirakenteen. Profiiliputkea, rälläkkä ja mig. Normiharrastamista siis. Tuossahan oli kuvissa esitetty jo valmis malli eikä omiin silmiin mitenkään erityisen isolta hommalta vaikuta. Mikäli tarvitsee lujuuslaskelmia tehdä katsurille niin ne teen itse. Yv tulemaan jos joku pystyy tuon tarkastuksen tekemään. Heti huomenna tämä ei tule tapahtumaan mutta ehkä jo tulevan talven aikana.
     
    Muokattu: 25.9.2021
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ongelma säiliöissä on se ettei niitä tahdo olla ihan kaiken kokoisia tarjolla. Noita säiliöitä mitä Jani laittoi niin ei varmaa löydy suomesta samanlaisia.

    Kukaan ei pidä varastossa Suomessa kaikkia kokoja 250mm - 406mm ja siihen pituudet 600mm - 1500mm. Aikas iso skaala meinaan. 80 ja 90l 356mm halk. taitaa olla sellainen mitä menee perus autoon konttiin niin niitä varmaan löytyy. Kysy terragasilta myykö tai katso onko torissa joku kaasuauto purettu ja siitä jäänyt säiliöitä.

    Sulle varmaan menisi korotettuun noi isompi halkaisijat esim 356mm.
     
  9. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Jep, täytyy selvitellä ja muutenkin mitata vielä kunnolla mitä tuonne saa sovitettua. Se ei yllätä, että Suomesta ei jotain saa. Ehkä muualta Euroopasta saa paremmin.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo ja ei.
    Euroopassa ajetaan aika paljon nestekaasulla ja maakaasu ei monesakaan maassa ole se vallitseva. Toki tarjontaa on enemmän kuin Suomessa, mutta ei se minua koskaan määrällä päässyt yllättämään. Tässä tarkoitan hankintapaikkoja, joista kuluttaja voi ostaa uusia tai käytettyjä pulloja.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olen kolmesta pickupista jo raksinut myydessäni sarjat pois kun ostaja ei ole niitä halunnut ja mulle ne on arvokkaammat enkä viitsinyt antaa mukaan. OMVL säädin ja Powermixer on ihan paras yhdistelmä käytettynäkin toimii hyvin. Lamdasarjaa en laita ja vaihtokytkimellä ohjaan virrat joko TBI-suuttimille tai paineensäätimelle. Ennakonsäädönkin hoitaa kun kääntää jakajaan perusennakkoa tarpeeksi. Joskus väännöllä saattaa tulla MAP-koodi mutta häviää seuraavassa kiihdytyksessä.
    :cool:
    - Jani -
     
  12. Väpsy

    Väpsy 3rd gear

    Mitä toi käytännössä vaatis saada kaasarivehje kulkeen kaasulla? Entä paljonko järjestelmä eroaa ruiskun vastaavasta, jos päivittelis myöhemmin kaasarin ruiskuun, niin paljonko kaasujärjestelmästä menis uusiksi? Vai liekö järkevämpi ensin päivitellä bensan ohjaus ruiskule, ja sitten vasta kaasua niskaan? Jäi velipojan autosta pari kaasusäiliöö ylitte myydessä, tuli mieleen pitäskö niitä sovitella tohon olssiin...
     
  13. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Näyttäisi noita olevan ebayssa vaikka kuinka paljon ja etenkin Puolasta saa helposti vaikka mitä säiliöitä. Ei kai siinä pullossa eroa ole onko nestekaasua vai maakaasua tai pierukaasua kunhan täyttää painelaitedirektiivin.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

  15. impala-63

    impala-63 Gearhead

    On aika isokin ero niin kuin hai jo kertoi.

    Nestekaasupullot voi olla hitsattuja pulloja kun cng putelit on kuten asikka pullot eli saumattomia ja päät mankeloitu jos ne on teräspulloja.

    Ebaysta saksasta saa aina välillä cng pulloja olen huomannut.

    Kannattaa olla tarkkana jos ulkomailta ostat osia että tulee oikeata tavaraa.

    Kysy terragas:lta myykö se osia.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Täällähän onkin jo aihe. Kaasuasema olisi 3 kilsan päästä kotiovelta, työmatkaa 190km eestaas.

    Järjellä ajatellen ainut järkevä ratkaisu. Hmm..
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuollasella JLo:lla kun aloittelee laihialaisittain niin ei menetä hirveesti rahaa ja sitten vasta ajan kanssa muuttaa kaasulle sen mieliauton. https://autot.tori.fi/vaihtoautot/opel/astra/87917704

    :rolleyes:
    - Jani -
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kyllä se kaasarin ja ruiskun sarja on ihan erilainen.
     
  19. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Noita OMVL säätimiä ei vaan tahdo saada mistään enää. Joo toi lambda sarja on vähän siinä ja tässä onko siitä hyötyä kun sen mikserin saa säädettyä kunnolla niin se vetää sitä kaasua sopivan määrän koneeseen.

    Mulla ei ole ollut kuin kerran se ennakon säädin ja sen jälkeen aloin säätämään ennakkoa lisää suoraan jakajasta ja hyvin tuli vääntöä lisää noihin 4.3 tbi vehkeisiin. Yksi astro ei vaan kestänyt yhtään lisää ennakkoa kun alkoi heti bensalla kilisemään.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    OMVL lopetti niiden valmistuksen, jos olisin tiennyt olisin ostanut ison laatikon niitä jemmaan.

    Bensalla ne kilistääkin jos ei ennakkoa palauta mutta kenellä nyt on varaa ajaa enää bensalla?
     

Kerro tästä muillekin!