Kaasutin liian laihalla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Morbidelli, 4.9.2016.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Tuli hankkittua laajakaista lambada seosmittari, kun harrastevekottimen bensan kulutus tuntui liian pieneltä... (voi olla näinkin päin) 11 l/ 100 Km. Tekniikkana 305 originaali, Egr + saastelaitteet poistettu konehuoneen suursiivouksessa, takasin en laita! Kaasarina sähkötön 2 kurkkuinen rokkiorkesteri, tämä pitää säilyttää viranomaisten takia!

    AFR seosarvo kohdallaan 13,5 - 15.0 tyhjäkäynnillä, kiihdyttäessä ja kaasu pohjassa. Pintakaasulla matkavauhdissa AFR 16 - 17 . Nakutusta tai nykimistä en ole havainnu. Pieni "Ontto kohta" tuntuisi kaasutettaessa olevan, kun siirrytään tyhjäkäynniltä cruisingille. Tehoja löytyy se mikä (rakettimoottorista) olettaakin.

    Onko moottorin kannalta turmiollista ajaa AFR 16-17? Mielummin ostan bensaa kuin mäntiä.
    EGR poisto varmaan laihentaa seosta. Kaasaria yrittänyt säätää, mutta ei juurikaan vaikutusta.
    Olisko raadilla ehdotuksia?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko se kaasutin Q-jetistä kaksikurkkuiseksi typistetty Rochester:
    [​IMG]
    Vai vanhempi malli?

    Kuvan mallisessa välikaasu-seossäätöön on ruuvi rikastintornin etupuolella kaasarin kannen keskellä alumiinitulpan alla. Se tulppa jää osittain ilmanputsarin tiivisteen alle. Sen voi irrottaa kaasaria avaamatta niin että poraa tulppaan peltiruuville sopivan reiän ja vetää se peltiruuvilla ulos. Tulppa on jotain 6-7mm paksu, eli voi aika huoletta porata.

    Tulpan alla on säätöruuvitappi jonka yläpää on kahdelta sivulta viistetty. Siihen voi tehdä säätötyökaun vaikka jostain 6mm ruuvista tai tangosta silleen että sahaa tai rälläköi sen päähän sopivan hahlon.

    Tuolla säätimellä voi määritellä miten alas ensiösuuttimien neulat pääsee suuttimissa silloin kun moottorissa on alipaine, eli tyhjäkäynnillä ja välikaasulla. Täyskaasuseoksiin se ei juurikaan vaikuta. Kiertämällä säädintä kiinnipäin, neulta pääsee alemman ja moottori käy laihemmalla, aukipäin kiertäessä taas päinvastoin.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Juuri kuvan mukainen dualjet kaasari.
    Kyseistä ruuvia pyöritelyt, taitaa olla auki jo 5 kierrosta, Pitänee varmaan vielä kerran avata kaasari ja tarkistaa, että tulikohan neulojen jousi varmasti oikein " monttuihinsa" ettei kanita ja muuta jousivoimaa.
     
    Muokattu: 4.9.2016

Kerro tästä muillekin!