Kaasuttimen ilmanotto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 19.12.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    2.0 OHC kaasuttimen ilmanotossa on läppäventtiili, johon tulee imusarjasta alipaineletku, joka käy välillä ilmanpuhdistimen kopan alaosassa olevalla venttiilillä???. Kulkua haittaa nykiminen kylmällä ennen kuin kone lämpiää. Miten voi tarkistaa läppäventtiilin toiminnan ja näin varmistua siitä, että ilma otetaan kylmällä pakosarjan päältä?
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mikä auto, mikä kaasari, onko orkkiskaasari vai vaihto? Miten nykivästi käy?
    Kyllähän useimmat kaasariautot käyvät huonosti kylmänä, kun bensa pisaroituu eikä pala kunnolla. Mutta tuo ilmaletkutin ja sen läppä, oletko varma, että se toimii alipaineella. Alipainehan vaihtelee jo käynnistyshetkestä lähtien. Kurkkaanpas oma Riesaani.
     
  3. Kimi

    Kimi 1st gear

    Sierran kaikissa kaasutinmoottoreissa on ilmanpuhdistimen imuputkessa läppäventiili, joka ohjaa ottamaan imuilman pakosarjan päältä kylmällä säällä. Mallista rippuen läpän toimintaa ohjataan joko pelkän lämpötilan tai sekä lämpötilan että moottorin alipaineen avulla.

    Toiminnan kai voi testata kurkkaamalla, kumpaa kautta imuilma virtaa, ja sopiiko tämä vallitsevaan keliin...
     
  4. Lettu

    Lettu Gearhead

    Läpän toimivuutta voi testata polkupyörän pumpulla.
    Pumppua vaan pitää pikkusen twiikata.. =) tarvittavan imun saa aikaseksi ku kääntää pumpun sisällä olevan männän (kumin) toisinpäin.

    Ainakin letukassa tuohon ilmanputsarin torvessa olevaan läppähommaan(GM kutsuu thermaciksi..) menee yksi letku. Senku ottaa pois ja painaa pumpun thermaciin kiinni ja pumppailee.. läpän pitäisi liikkua kevyesti pumppaamalla ja pysyä paineen mukaisessa asennossa.

    Letkun toinen pää menee ilmanputsarin sisällä olevalle lämmön mukaan toimivalle venttiilille (toimivuuden voi testata vaikkapa laittamalla lunta/kuumaa vettä päälle). Venttiilistä lähtee vuorostaan letku kaasaariin..
     
  5. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    kannattaa rakentaa ram-air siihen, eli mieletön skuuppi pellille johon sitte vaijerilla läppä että voi ohjaamosta käsin kikkailla sen kanssa. oman versioni kanssa en viitsinyt käsivoimia tuhlata vaijerin kiskomiseen, vaan askelmoottori hoitaa homman :smile: ja siihen väliin kannatta laittaa jonkinlainen tiiviste patentti ja jotain suht tiuhaa verkkoa ettei käpyä isommat mene kaasariin :lol: sitten taas kannumainen pönttö kaasarin päälle, rakenna se vaikka vanhasta vaikoputsarista, ja konepellin ja putsarin väliin tiiviste. siitä on kiva kiskasta ahtoa kovassa vauhdissa. kannattaa tietenkin pitää mielessä että ylimääränen bensapumppu ja suhteellisen pieni suutin on järkevää värkätä kaasarin jälkeen, esim imusarjaan jokaseen putkeen vinosti venttiiliä kohti reikä, johon putki kierteellä kiinni ja sitte suutin päähän. ja letkulla gasoa ylim. pumpusta siihen, ja samasta napista toimimaan tietenki mistä luukkukin aukeaa. toimiva ja erittäin tehokas kun vain hakee sopivat suuttimet. ei ole onneks nii tarkkaa kuin kaasarin säätö. enpä sitten tiedä miten katsastuksessa moiseen suhtautuvat, katsotaanko se ahtamiseksi vai ruiskuksi vai mikskä, jos ny mitään siitä tajuavat..
     

Kerro tästä muillekin!