Kaasuttimen vaihto vakiomoottoriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dumb, 16.9.2004.

  1. dumb

    dumb Gearhead

    Noniin, eli pitää vähän punnita erilaisia vaihtoehtoja mitä moottorille tekisi piristämisen hyväksi.
    Eli moottori on ford 170cid kuutonen jossa vakiona siis yksikurkkuinen holley(en tiedä mallista tms.). ideana kävi että jos tuon paikalle hankkisi jonkin "oikean"kaasarin", ehkä hivenen suuremman. mutta ongelmallisin on imusarja, joka on kiinteä. eli jos kanavia yrittäisi parannella sylinteripäästä ja sitten tekisi uudelle kaasarille sopivan laipan ja tekisi imusarjan alusta sellaisen kartiomallisen, niin olisiko siitä käytänön hyötyä? Kaasarin uusimisella ajattelin havitella myös parempaa toimivuutta sekä pienempää kulutusta. pakopuolelle tulee peltisarja ja porttijakaja mut ei näillä näkymin muuta viritystä tule. ellei sitten innostu nokkaa vaihtamaan.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aika paha rasti. Jos imusarja on kiinteä yksikurkuinen, niin vaihtoehtoja ei ole kuin vaihtaa toinen yksikurkuinen aikaisemman tilalle. Isomman kaasuttimen hyöty tehojen kannalta tulee vasta esiin jos sen nykyisen virtaus loppuu kesken täysillä kierroksilla ajettaessa. Eli sen kaasuttimen cfm-arvo pitäisi tietää ihan ensin tai sitten alkaa kokeilemaan vaihtoja ja kiihdyttää kellon kanssa. (tunnettua cfm arvoa voi verrata 170cid max virtaustaulukkoon korjattuna volumetric efficiency arviolla joka on parhaimmilaan 95-100 täysin onnistuneella kisavirityksellä).
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    toi on ihan vaikea tapaus toi fordin 170-200 kutonen viilaus puolelta.kapee pitkä pikkanen ränni jonka keskellä on reikä yhdelle kaasarille.ei hirveesti auta vaikka laittasit siihen mitä.sinuna panostaisin pakopuoleen, siihen saa peltisarjan jostain firmasta.hämärä muistikuva olis että joku clifford tai jotain semmosta.paketti tuli kuitenkin australiasta?potku parani hivenen ja meteli myös.loppujen lopuksi tuli kuitenkin erinäisten viritys yritelmien jälkeen päädyttyä normaaliin eli kasi nokalle.sillähän 65 comet kulki paremmin kuin viilatulla kutosella.
     
  4. dumb

    dumb Gearhead

    peltisarja on jo hankittukin, mutta imupuolen muutoksilla voisi yrittää hankkia tehoa sen verran että 120hv menis rikki. eihän se paljoa ole sekään mutta enemmän kuin vaikiot 101...
     
  5. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Jos sitä kumminkin pitää porailla ja viilailla, niin miksei viilaisi kunnolla sitten. Eli voisko siihen laittaa 2 tai 3 Saab/Volvo mallista Zenith-Strömbergiä? Eli porattasi siihen imusarjan kylkeen reiät ja siihen pienet putkennatsat sähköliimalla kiinni joihin sitten laipat kaasuttimia varten. Eipä olis ainakaan naapurilla samanlaista.
    Tässä vaihtoehto sieltä hullummasta päästä.
     
  6. jyha

    jyha 1st gear

    kuulostaa komeelta viritykseltä, mutta onha noita nähty!
    eräs pienen kylän asentaja laitto ural merkkiseen mp:n c-kadetin kaasarin omatekemällä imusarjalla ja toimi hienosti. kulutuskin putos reilusti. vakiona niissä on molemmille pytyille oma kaasari. jos on aikaa ja tarvikkeita ni kokeile!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mustangi clubin jannut rakensivat kutosen hiperformancea silmällä pitäen. Pistähän musseclubin keskustelupalstalle kyssäri tuosta kutvosesta.
     

Kerro tästä muillekin!