Kadonneet ajovalot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Make.S, 22.3.2010.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Pakko pistää tänne kysymystä...
    Kaikki muut valot ja sähkölaitteet toimii autossa paitsi ajovalot ja pitkät.

    Lamput ehjät ja maadoitukset kunnossa, ehjät sulakkeet.

    Onko jossain rele? En löytänyt kuin vilkun ja töötin releen. :oops:
    Katkasija kaput? Kuitenkin parkit ja himmennin toimii... :odroll:
    Jos "varoitussummerit" ei ole kytkettynä, voiko tehdä häikkää valoihin? :eek:
    Auto on -77 nova.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    kattos ettei oo siitä pitkien vaihtajasta johto irti...
    tai fusible link palanut...
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Aikoinaan kun vanin myin niin jobbari oli koeajolla repinyt viiksestä kun luuli että pitäis olla kovempikin "naksaus". Oli sitten vääntänyt yli ja viiksi meni vaihtoon. Itse kokeilisin ensin viiksen vaihdolla (jos on rikki niin ei ole jämäkkä vaan sellainen veltto)
     
  4. jps

    jps 3rd gear

    Mulla hävisi omasta autosta kerran parkit ja jarruvalot (leimalla tietysti). Vika löytyi siitä liittimestä tulipellissä, minkä kautta sähköjohdot tulee kabiinista konehuoneeseen. Oli kosketushäikkää, kun liitintä paineli niin löyty valot.

    Kannattaa avata se ja putsailla kosketuspinnat ihan varuilta.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    rattiputken alaosassa,päällä on pitkien katkaisija 2 p kiinni.ota irti ja kytke hyppylangalla syttyykö valot.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    tälle ääni 8) ex-impalasta kans hävis etuvalot kerran...
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tahi sitten se valokatkaisija on antautunut, varsinkin jos H4 ilman releitä...
    Siellä kun on se sisäänrakennettu circuitbreaker.
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    77 novassa valojen vaihto tapahtuu jalkanapilla joten tosiaankin vika todnäk. on siinä lattialla olevassa vaihtonapissa. Tarkista se ja liitokset sieltä ekana.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Kävin eilen tallilla "tutkimassa", ei tulosta. :-?
    Sen jalkakäyttöisen pitkien kytkimen liitokset tarkistin, putsasin ja suhautin kontaktispraytä, ei auttanut.

    Sen vetonapilla toimivan valokatkasijan purin ja putsasin, ei auttanut. Siihen tulee kahteen napaan 12v seitsämästä, täsmääkö...Lampuille ei tule 12v missään asennossa. Oisko sittenkin vikaa katkasijassa vai tulipellin liittimessä...

    Siinä samalla vähän joka liittimeen ruiskin kontaktispraytä...

    Yritin purkaa sitä tulipellissä olevaa isoa liitintä, kaksi ruuvia auki, sulakkeet ja liitin heilu muttei irronnut. :odroll:
    Miksei tääkin oo kuin moparissa? Kolme liitintä moottorin puolelta simppeleillä liittimillä irrotti ja tätsit. Nyt revit perä pitkällä isoa liitintä ekä jarrutehostajan välistä tai mahalleen rötkötät autolattialla toivoen ihmettä, kele. Jatkan tänään tulipeltijumppaa ja jos ei auta tilaan uuden valokytkimen.
     
  10. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    2 simppeliä asiaa mitä jenkit ei autoihinsa ole osanneet rakentaa:
    - valot
    - jarrut
    (Molemmat sattumoisin melkoisia turvallisuustekijöitä, tuota listaa vois kyllä kenties jatkaakin ;) )

    Jos alkuperäisosien korvaaminen paremmilla ei ole poissuljettu vaihtoehto, voisin suositella sähkönjakelun uudelleentoteutusta valojen osalta. Uudet piuhat, RELEET, katkaisijat (ja sulakkeet).
    Nämä sulavat valokatkaisijat pimenneillä valoilla höystettyinä on valitettavan yleinen tarina jenkkiautoilijalta. En oikein käsitä mikä logiikka noissa on ollut kun se koko virta on pitänyt ajaa sen katkaisijan läpi...
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Aikamoinen yleistys tuo lista 8) . Tosin saattoi pitää paikkansa 80-luvulle asti muttei nykyään...
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tarkistitko tuleeko jalkakytkimelle virtaa? Ei se varmaan auta kun tutkia palikka kerrallaan ja mille välille virta jää... Tallikaverin Cadillac aiheutti jonkin verran ihmettelyä samasta syystä, lopulta vian aiheuttajaks paljastui riviliitin kick-panelin takaa joka oli saanut vettä ja hapettunut.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tarkistitko kuitenkin, että siihen tulee virta valojen ollessa päällä?
    Tarvikemalleissa virtaa tulee yleensä keskimmäiseen liittimeen. Jos ei tule virtaa, niin vika on joko varsinaisessa valokatkaisijassa tai sitten johdotuksessa siellä jossain välillä.

    Jos tulee virta siihen, niin sitten poljin vaihtoon.
    Helppo kokeilla, kun kiskot sen tulevan virran piuhan ja jommankumman (eli lyhkäisten tai pitkien) niistä kahdesta muusta piuhasta irti ja kytket ne suoraan. Sitten valot päälle.

    ja sen valokytkimen kontaktien putsauskaan ei auta, jos sieltä on sisältä "langat" poikki. Ainakin noissa 80-luvun vehkeissä se katkaisija on melko heppoinen.
     
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    Elikkä pitkien katkaisijalle ei tule virtaa, ilmeisesti valokytkin antautunnut.
     
  15. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    valot ilman releitä on aika tuikkuja (mut esim golfissakin pelataan ilman releitä :odroll: ) mutta ennemmin otan gm farkun jarrut kun esim volvon/mesen jossa makaa ainakin takajarrut päällä jollei ajeta tarpeeks paljon/kovaa

    :mad:
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Kyllä nuo jarrut on vaan parraasta päästä. vertas mihin maahan tahansa ja kun kerran laittaa kuntoon, niin saa usseemman vuojen päästellä ilmen jarruremppaa

    Valot nyt on , mitä on vaan pienellä työllä ovat korjattavissa meidä noloihin sipiviksi..
     
  17. barrell

    barrell 1st gear

    Valotehot häviävät, perusjuttuako????

    Voiko se nyt olla niin ettei valojen tehottomuus (ja valokatkaisijan temppuilu) ole muusta kiinni kuin siitä että virtaa kierrätetään pitkin autoa liian ohkaisilla johdoilla käyttämättä releitä lähellä polttimoita. Ainakin LeBaronin valokatkaisijan kaikki johdot ovat n.1 neliöisiä (tai alle)! Ei tosiaankaan riitä.
    Pitkät valot olen jo korjaillut ja nyt pitää vissiin lähivaloille tehdä sama remontti.
    Pikku juttu mutta ihmetyttää miksi h........ä systeemi on noin tehty, sikäli mikäli diagnoosini on oikea.
     
  18. Aako

    Aako 1st gear

    Re: Valotehot häviävät, perusjuttuako????

    Katoppa ku seo kustannustekijä, eihän se yhtä autoa kohden tee hittojakaan, vaan paappaa vaikka kymmeneen tuhanteen autoon ne releet ja paksummat piuhat, niin jopa tirehtöörin sikaari ohenee!
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    releistin lyhyet & pitkät ja tein systeemin 6mm2 johdoilla (kaikki tinattu), joten jopa tilavat h4-liittimet oli melko täynnä johtoa..
    [​IMG]
    jännitehäviö johdoissa on nyt 0-0,01V (ennen jotain toistavolttia tms.) ja nyt oikeasti näkee, vaikka umpiot on halki ja aivan mädäntyneitä, ei oo tarvinnu asentaa uusia helloja, jotka odottelee tallin lattialla :poff:
     
  20. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Yks helppo konstihan on, jos muuten systeemit pelittää, käyttää alkuperäisiä johtoja herätevirtana releelle lamppujen lähelle. Uus johdotus siis vain akku-rele-polttimo(t) sekä polttimoiden uusi maadoitus.
     

Kerro tästä muillekin!