Käynnistyy vaivoin, käy rikkaalla **VIKA LÖYTY**

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Markuk, 5.6.2012.

  1. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Nyt loppu minulta taidot vian etsimiseen :mad:

    Malibu säädettiin ja sytkät ym. kohdilleen tossa toukokuun puolivälissä, kaikki pelannut hienosti, mutta...

    Noin reilu viikko sitten huomasin, että Malibua saa startata normaalia kauemmin ennen kuin pärähtää käyntiin. Sitten tuli toinen vika päälle muutaman päivän päästä. Alkoi käydä huonosti tyhjänkäyntiä ja ei ottanut AINA kierroksia kunnolla, välillä röpötti ja välillä taas kävi aivan moitteetta.

    Bensaa saa hyvin ( Holleyn 650 DP )

    Muutama päivä sitten teki ripeän kiihdytyksen jälkeen, niin että sammui yhtäkkiä ja ei lähtenyt millään käyntiin, lopulta lähti rajusti röpöttäen, eikä ottanut kierroksia, sammui monta kertaa. Valtava bensan katku ja jätti asfalttiin mustat läikät nokea pakarien kohdille ( ulostulot suunnattu alas ).

    Eka diaknoosi oli, että puola kaput ? Vaihdoin puolan ja tulpat. Tulppien johdot tarkistin, että ovat OK. Edelleen sama vika, käy vain röpöttäen erittäin rikkaalla. Sain kuitenkin kaverin avulla tarkistettua ajoituslampulla, että sytkä on kohdillaan. Ja ÖLYNPAINE erittäin hyvä, kun röpöttäen käy, mutta en huomannut katsoa nousiko paineet startatessa ?

    Seuraavaksi epäilin Mallory 9000 jakajan optisen silmän hajoamista :mad:

    Kävin päivällä hakemassa kaverilta HEI Jakajan ( poistin tietty kaikki puolaan liittyvät johdot. ym ). Laitoin jakajan kiinni ja sitä ennen tarkistin, niin jakajalle tulevaan virtajohtoon virtojen ollessa päällä tuli yli 12v. Akkua sahattu jonkin verran. Kaikki kohdilleen ja VIDUT :mad: SAMA HOMMA, KÄY RÖPÖTTÄEN JA HIRVEÄ BENSAN KATKU JA SAVU TALLISSA...

    Otin vielä yhden pytyn tulpanjohdon irti ja laitoin tulpan siihen ja maihin ja starttasin. Ei näyttänyt kovin kummoselta kipinältä minkä tulppaan antoi, mutta kipinä ny kuiteskin :odroll:

    MITÄ SEURAAVAKSI, bensaa saa, starttaa hyvin, mutta sahata saa kauan, että lähtee röpöttäen käyntiin.

    Olix tuo HEI jakajakin paskana, vai mitä teen seuraavaksi.
     
  2. mxu

    mxu 3rd gear

    Kokeile toisella, varmasti kunnossa olevalla kaasarilla jos löytyy? Tulviiko kaasari? Voisko powervalven vuotaminen vetää noin rikkaalle?
     
  3. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Kaasari ei tulvi. Itsekin meinasin seuraavaksi kokeilla toista kaasaria, mutta sitä kun ei hyllyssä ole.

    Kerros tyhmälle tuosta power valvesta :odroll:

    Tuollainen mulla on kiinni, ryyppy läppä aukiasentoon nikkaroitu...

    http://www.speedwaymotors.com/holley-41 ... e,364.html
     
  4. mxu

    mxu 3rd gear

    Suutinrungon keskellä suuttimien yläpuolella oleva käikäle joka alipaineen tippuessa tietyn, eriarvoisella powervalvella säädettävän rajan alle aukeaa ja rikastaa seosta oliko nyt 8 vai 10 suuttimen pykälää. Jos toi on hajalla/vuotaa vastaa samaa kuin että sulla olisi 8/10 pykälää isommat suuttimet. Tossa sun kaasarissa on käsittääkseni sekä ensiö- että toisiopuolella nuo powervalvet.

    viisaammat korjatkaa jos meni jotain väärin.
     
  5. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Ensiö ja toisiopuolella omat suuttimet, jotka säädöissä laitettiin kohdilleen, oikean kokoiset cruisin ja ajoalueelle.

    Yuo-Tubesta äkkiseltään löysin tän. Voisi olla hyvinkin vika tuossa Powervalvessa...

    http://www.youtube.com/watch?v=6vKlAnKdcB4

    Powervalve taitaa olla vain ensiö puolella...
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos powervalven kalvo on puhki niin sitä bensaa menee kylle enemmän kuin jos olis 10numeroo isommat siittimet. Onkos kone aivastanut monta kertaa kaasariin?
     
  7. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Powervalve oli ehjä.

    Mutta syy mitä ilmeisemmin selvisi, saa nähdä illalla. Ajelin tuolla Malibulla aikas reipasta kyytiä motarilla pari viikkoa sitten :soosoo: ja oli bensiini aikas vähissä, kun pääsin huoltikselle ( itse asiassa jännitin, että pääsenkö bensikselle, ennen kun tarvii kaivaa kanisteria takakontista ).

    Avasin aamusella ensiöpuolen ( kun irroitin Powervalven ) ja oli jännä nähä, että kaasarissa oli hienoa ruskeaa mujua, eli ruostetta. Ruostehan menee bensa suodattimen läpi eikä jätä mitään mujua suodattimeen, ruostemuju jää sitten neulasuttimiin ja kaasarin kohokammioihin, ym...

    Oli tuossa "kovassa vedossa" lähteny paskat / ruosteet liikkeelle kovan paineen takia ja aihettanut mitä ilmeisemmin kyseisen vian, mitä etsittiin sähköpuolen vikana.

    Kävin ostaas öljynpolttimelle tarkoitetun suodattimen ( kuppi alaspäin ja tulo ja lähtö ylhäällä ) Tuo suodatin kerää kaiken ruosteen ja muun paskan jatkossa ja helppo putsata kun kiertää kupin auki ja paskat pois... Mutta illemmalla tiedän oliko vika kaasarin paskoissa :poff:
     
  8. Markuk

    Markuk 2nd gear

    EI OLLUT SÄHKÖVIKA :wink:

    Kaasarin purin osiin putsasin kaikki kanavat ja suuttimet ja pistin uutta letkunpätkää ja tuon öljypoltin suodattimen, sain sen nätisti konehuoneeseen, kun ei ole kahvikuppia isompi.

    Sitten jännityksellä pataa laittamaan käyntiin ( samalla, kun kaveri katsoi mahdollisia bensa vuotoja ). Kaasarin täytyttyä lähti nätisti käymään :D
    Ajoitukset kohdilleen ja kone kävi normaalisti :rotfl:

    Täytyypi kesälomilla irroitella tankki ja tyhjentää / pestä paskat pohjalta, sitä ennen ei piä antaa mennä ihan kuiviin...
     

Kerro tästä muillekin!