Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Lyö pahemman kerran tyhjää kun haussa 5-10 tonnin hintaluokkaan käyttöautoa ja jenkkiä tekisi mieli. Midsizeä tai miksei fullsizeäkin. Onko sellaisia enää olemassakaan?

    Jeepeistä löytyy, kunhan skippaa ne pienimmät, mutta muutoin on aika hiljaista.

    Mikäs on autojaan Chevrolet Malibu? Nimi on hieno, mutta mites nykyauto (tai se kymmenisen vuotta vanha, jota Suomessa kaupiteltiin)?

    Käyttökulut ei kiinnosta, kun kolmosautoksi olisi tulossa ja ehkä rapiat 5 tkm ajoa vuodessa. Pientä harrastehenkisyyttä autolta toivoisin, joten jenkkejä nyt pohdin. Ehkä Jaguar S-Type voisi olla myös ok. Sehän on sitäpaitsi FoMoCon sukua. Sukuvika sekä jenkit että britit.

    Piti tehdä uudet tunnarit kun vanhat kadonneet tietokoneiden vaihtuessa ja vuosien vieriessä. Ajoittain olen käynyt kyllä lukemassa palstaa.

    Edit: piti sanomani, että avolavat ym. voi unhoittaa kun pitää saada kolme lasta kyytiin ja vaimon B-kortilla ajettava. Eikä muutoinkaan ole lähellä sydäntäni.
     
    Muokattu: 2.1.2022
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Chrysler 300C ja Sisarmalli Dodge Magnum. Noita löytyy Hemeillä 6-10t € hintaluokassa. Niin pääsee ajelemaan laadukkaalla Mersulla, eiku siis Moparilla. :D
     
    Gary Grand, isalmela ja Peeaa tykkäävät tästä.
  3. -tl-

    -tl- Gearhead

  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mikä on sitten ns. oikea jenkki, on aika subjektiivinen asia. Erillisrunkoinen takavetoinen ja kasikoneinen? Fordin panther-alustaiset täyttää nuo kriteerit ja niitä saa tuohon rahaan. Eli Lincoln Towncar, Mercury Grand Marquis, Ford Crown Victoria.

    Sämpylämallin Capriceja saa tuohon rahaan valita niitä vähiä siistejä mitä vielä on. Sisarmallit tietysti myös, mutta ne on harvalukuisia. Buick Roadmaster LT1:llä ois aika makea peli mutta harvassa nekin on...
     
    Muokattu: 3.1.2022
    isalmela tykkää tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Höh en ehtiny mainita d-bodystä :p
     
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tila-autot ja Cadillacit. CTS tai Seville/STS.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Taurus/Sable, ne pienemmät Lincolnit.
    Buickit: Park Avenue jne.

    Sorry, nää tulee nyt vähän yskien. Oliko muita kriteerejä kun "jenkki"? Jos pitää olla veekasi, takaveto ja runko, niin välillä tulee vastaan japsituonti Toyota Crowneja.
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jotkut 2000-luvun Chevyt on jo vähän semmosia, mistä on vaikea sanoa onko korealaisia vai amerikkalaisia, onko se korealaisuus nyt varsinaisesti huonontava tekijä enää? Mikä se oli, jossa oli suora kutonen poikittain? Se vois olla mielenkiintoinen?
     
  9. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Noita rungollisia henkilöautoja en enää kaipaile. Menneitä ovat ne ajat kun niitä saattoi käyttiksiniä ajatella.

    Cadillacit ovat aitoja jenkkejä, BLS:ää lukuunottamatta. Tosin BLS:ssäkin olisi ihan jees kun Saabit ovat aina sympaattisia. Pitää vaan sitten aktiivisesti unohtaa GM:n juuret ja kaikenmaailman vectrat..

    Jeep Grand Cherokee tai Commander ovat mielestäni myös aitoja jenkkejä, vaikka kai Itävallassa koottuja ovatkin nämä suomi-jeepit. Molemmissa olisi oikeastaan ainoa oikea valikoima 5-10 tonnin hintaluokassa. Kaikki muut tuntuu olevan yksittäiskappaleita.

    CTS oli joltakin hyvä nosto, enkä ollut sellaista muistanutkaan.
     
    Muokattu: 3.1.2022
  10. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Paapan uutena Hämylinnan Nelipyörästä ostama ´68 Toyota Crown on tallessa, mutta eiköhän se riitä niistä. Eikä vaimo varmaankaan ole postiautoista innostunut.

    Ei tarvi kasia olla, mutta bensalla pitää kulkea.
     
  11. spike

    spike 3rd gear

    Mites chevy trailblazer? Tai sitten joku "täyskokoinen" kuten tahoe, suburban, explorer.... Toki on rungollinen mutta moni maasturi on sitä vielläkin että en välttämättä pitäisi poissulkevana kriteerinä jos nelivetoja miettii. Toki makuasioita.
     
    impala67 tykkää tästä.
  12. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Maasturin rungollisuus on ok, eikä tuossa hintaluokassa muita olekaan.

    90-luvun puolivälin Suburban on kuorma-autona tuttu peli ja olihan se ainakin silloin mahtava vehjes.

    Mites nuo pienemmät mallit meneekään? Onko Tahoe pykälää pienempi eli takaovesta on lovettu tilaa pyöränkaarelle? Suburbanissa takaovi on suora.

    Entäs Blazer ja Trailblazer?
     
  13. spike

    spike 3rd gear

    S10 blazer ja trailblazer ovat selvästi pienempiä. Ja isoimpana koneena 4.3 v6. Itsellä ollut juuri s10 blazer ja oli ihan pätevä peli mutta maavaran osalta ei kyllä metsään kannattanut yrittää, vaikka ihan oikea neliveto olikin. Koko suurinpiirtein kuin joku keskikokonen euro farkku. Kuitenkin ajotunutma enempi jenkki kuin mm jeep grand cherokee joka minulla oli sen jälkeen. Jeepit on aika euroopplaisia.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    LT1 roadmasteri oli muikea käyttis, ajelin noin 5v ja 160tkm ja hyvät, amerikkalaiset kyydit.
    Sen jälkeen ollut 05 grand chero hemillä ja kyyti on hyvä muttei samalla tavalla jenkin tuntuinen ollenkaan. Silläkin oon kohta ajanut tuon 100t mailia, mikä on itselleni asettama määrä minkä jälkeen on lupa kattella seuraavaa autoa. Ei vaan tiedä mihin vaihtais.
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/cadillac-cts.307667/
    Noista maastureistakin on oma ketjunsa täällä jossain.

    Jos on useampi penska/kaikkea kamaa roudattavana, eikä ulkonäkö haittaa, niin yksi tuttu on ainakin moparispäissään onnistuneesti käyttänyt Voyagereja kurakelillä. Jos viiden tonnin budjetista lohkaisee kakstonnia siistiin vojakeriin, niin sillä lopulla rahalla aika pitkään vaihtelee etupään niveliä ja remppaa automaattilaatikkoa, mitä näis nyt on. Kuitenkin riski veekutonen ja mukava pirssi (en ole koskaan ajanut).
     
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuota, pääosin ne ei ole rungollisia, paitsi taksimallit 130-sarjaiset, jota kai edelleen tehdään niillä kasarin muoteilla mutta 90-luvun alussa S14 polvesta eteenpäin itsekantavia, eli kuten JZS147 (=lexus gs300/toyota aristo hiukan eri ulkonäöllä).
     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Okei, nyt tiedän. Oon pitänyt sitä mallia "saarivaltion-crown-vickynä"
     
  18. impala67

    impala67 Gearhead

    trailblazer ja eka escalade on samaa koppaa, ja sisätiloiltaan selkeästi s10 blazeria isompia.
    suomeenkin maahantuotu perus (ei-jatkettu EXT) malli on oikeastaan just järkevän kokoinen. lapin keikalla mahtuu sukset sisään suorana, jos voi takapenkin osan kaataa... ja katolla on vakiona ihan pätevät kattotelineet, joihin saa boksin. itse asensin vain perinteiset kumilenkki viritykset pisimpiä suksia varten.
    koneena yleensä täysin riittävä Vortec kuutonen jossa 273hv, vie laitetta 0-100 tasan 9 sekunnissa, tosin kierroksista hakee voimansa. melko taloudellinenkin, reilun kympin satasella.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kuinkahan paska idis on noi 2006-2010 Dodget, Caliber, Avenger ja Nitro?

    Muistan kun ne tuli, mainoksissa näytettiin keskisormea ja oli olevinaan "asennetta", alkuun kait innostuttiinkin, mutta kiinnostus lopahti aika nopeasti ja hintakehitys oli kovin "ranskalainen" käytetyissä.

    Mutta onko nuo nyt muita samanikäisiä hirveesti paskempia?

    Caliberista ainakin oli se valmiiksi puberteettiviritteinen SRT. Oli kannettavaa ghettoblasteria takaluukussa ja turboskonetta.
     
  20. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mulla nyt käyttiksenä -91 Roadmaster 5.0 koneella , mukavaa kyytiä " pienellä kulutuksella"
     

Kerro tästä muillekin!