Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    Noi perässä roikkujat on kokeneet yllätyksiä roikkuessaan Rangen perässä, ei kans tarvi pomppuihin juurikaan jarrutella. Myös tien pintavaurioista voi ajella melko surutta tommosen nuijan liimaannuttua takapuskuriin...
    Parhaita ansoja on semmoiset kapeat ja kulmikkaat hidasteet, raideväli keijukaisessa on juuri sen verran leveämpi ettei rengas kulje kovinkaan korkealta hidasteen sivuilta, mutta se perässä tulija pikkuautollaan (ilman paikallistuntemusta) ajaa sitä sallittua 30-40 tommoseen.

    Kyllä, jos ajat luukussa kiinni niin olet ansainnut rangaistuksen.

    Nii tää oli OT liittyen tuohon ylempään Caddy ja Hoppa juttuun.
     
    viikinki75, Volvo_5.7 ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mukavuus juttuun täytyy lisätä ajatukseni vuodelta 1997.
    Vaihtoautorivistä otettu Citroen XM oli alla, ja sanoinkin silloin takapenkiltä, että mukavin auto, millä olen matkustanut.
    Ajoin sillä kyllä itsekin, mutta siitä ei niin vahvoja muistoja ole, kun takapenkiltä. Olin siis autoliikkeessä duunissa, ja joku vähän pidempi siirtymä hakemaan vehkeitä toisesta toimipisteestä.

    Tosin kosketus jenkkeihin oli hyvin ohkaista, jos ollenkaan siinä vaiheessa. Ehkä aika kultaa muistot, tai kun ei "paremmasta" ollut tietoa.;)
     
    Muokattu: 4.2.2023
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tutulla oli joskus farkku C5 ja jätkä lato takakonttiin viitisensataa kiloa parkettia...
    "Kato ny ku ei oo perä maassa!" "Eihän tää ny tervettä oo mut en ois Citikkaa muuten ostanukkaan."
    Itsellä ei ole kokemusta hydyhärveleistä mutta ovat oikein mukavia kaikkien muiden mielestä.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuota C5 sitikkaa meinasin itsekin ehdottaa, joskus oli ensimmäisen lähdön semmoinen. Oli vaan mopomoottorilla niin ei sytyttänyt. Isolla diisselillä ja automaatilla olis ollut varmaan eri peli.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    LS olisi tietysti iso leksa, ei kokemusta. Onhan GS myös aika iso mutta ei se voi pehmeäksi sanoa, hirveä jyrä ja luistonestosta huolimatta aika arvaamaton liukkaalla, siihen yhdistettynä jäykähkö ohjaus, niin suoranaisesti rasittava ajaa talvella. Linttaantunut lankkupenkki-caprice on paljon mukavampi, vie kyllä vähän enempi bensaa ja on suorituskyvyltään vaatimaton leksaan verrattuna.
    Siis GS300 lexus. Leksassa on vielä joku pörinäputki, niin karpaasi on mukavan hiljainenkin.
    Mutta saisi siinä 307:ssa olla sata heppaa enempi, ainakin...

    Sanoisin, että minun ajamana Caprice vie 12l/100 ja lexus 9l/100.
    Lexus painaa hiukan vajaat 1800kg omamassaltaan ja caprice ~2t. Leksassa vapari 2JZ 230heppaa (din) ja capricessa 140hv sae net.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tarkoitin LS:ää. Ja 430 tai uudempi. Niissä on jo pilvimäisen pehmeä kyyti ilmajousituksen ansiosta ja ohjaus pyörii jenkkityyliin yhdellä sormella. Hyvät jakkarat. Vajaa 300hp.
     
    viikinki75, toyopet ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mites 300M?
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ruma :D
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aerodynaaminen.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Muokkasin kysymystä jotta voisin vastata siihen. Syy että vaikka aina sanotaan että ei niitä autoja kukaan pihaan tuo, vaan ne on käytävä katsomassa vaikka siellä hornan kuusessa, niin taas eilen tuotiin. Mersumiehelle annettiin tehtävä tutustua kuolinpesän pirssiin ja etsiä ostaja. Koskaan edes kyydissä ollut, MB S350 4Matic bensakoneella aj 170t. Olipa pehmeä ilmajousitettu kyyti, ja noin 280hv oli riittävä normiajoon. Neliveto takaa etenemisen.

    Markkinahinta tuolle voidi olla n 19... 22k, hjalliksen vastaavasta dieselistä iltasanomien mukaan pyydetään 25k. Merkkiliike täällä ei ota sitä vaihdossa koska liian iso riski siihen että autoon tulee kallis vika! Antoivat neuvon että suoralla kaupalla n 18k kannattaa jo luopua. Lesken mukaan siitäkin vois vähän tinkiä.

    Jos olisin lämmenyt ns hellankoukkutasolle olisin voinut tarjota niin 13k, vaikka ei veekasi, käyttikseksi ois tullu. Mutta ei.

    Tarjosin yhdelle erikoisempiin suuntautuneelle tutulle käytettyjen autojen kauppiaalle niin hän sanoi että ko mallissa oltava se riskivara, ässämersussa ei toimintatonni riitä vaan se on kertaa kymmenen! Sanoi voivansa ostaa se 8 tonnilla. Toki hänellä on myyntikate.

    Tuossa on uudistettu jakopään käyttämä tasapanoakseli jo onneksi, mutta imusarjan läpät voi viottua, sekä etuvetarin läpiviennin laakeri öljypohjassa voi korkata irti. Etupään nivelet on kaikki erilaisia ja kalliimpia kuin takavedossa. Plus varmaan muuta.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tottakai jos täytyy varata rahaa korjaamaan jokaikinen vika, joka autoon voi vaan tulla niin kyllähän se kalliiksi tulee... Tietämätön auton myyjä tyytyy tappioonsa ja liike kietasee pullakahvin kautta 100% voittoa.
    Toki on noita liikkeitä jotka oikeestikin pistää rahaa niihin autoihinsa, joskus käytiin kattoo kaverille Cayennea ja myyjä ei jaksanu ees höpistä vaan totes että vuoden pihalla seisomisen aikana liike käyttäny lähemmäs kymppitonnin että pysyis edes myyntikuntoisena.

    Ässämersuja oon vähä itekki kattellu, mutta ainoastaan W220 on omassa hintahaarukassa, ja sittenkin ylläpito on mitä on. 20v saksalainen lippulaiva ja nii eespäi. Toki tohon korimalliin saa jo suht edullisia ilmatolppia ja DIY-ihmiset harrastanut näitä jo jonkun aikaa, niin kaikkiin vikoihin ei tarvitse "visit workshoppia". Kyllä ne "vanhat" ässät on kivoja ajaa mutta onko sitte kivoja omistaa...

    Tota mun sämpyläcapricee tarjosin yhteen liikkeen W211 Mersuun vaihdossa ja he "eivät halua tarjota rumasta tonnia tai kahta, he eivät yksinkertaisesti halua Capricea." Kaunis ele, kai.
     
    karra ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Kyllä tuo nykyinen chrysler neon on tarkoitus päivittää 300m malliin tulevaisuudessa kunhan valtio nostaa työttömyys päivärähää ylemmäksi..sitten vois jo käydä vaikka vesteråsissa kunnon jenkillä power meetissä.
     
  13. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ruma = Aerodynaaminen = nuorisoauto
     
  14. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Tässä cd .212 nuorisoauto, ei mielestäni mitenkään ruma.

    [​IMG]
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oi vitsi! Onko se Tatra?
    En tiedä päätyikö noita ikinä sosialistisen virkamieshallinnon käytöstä eläköityneenä paikallisen nuorison lauluautoiksi, mutta voi että, kun olis hienoa aiheuttaa pahennusta rebel-lippu hihassa samalla kun ilmajäähdytteinen veekasi hakkaa rytmiä selän takana!

    Noi näyttää sellaisille pikkukavereille, jotka vilistää piiloon öisin kylppärin lattialta, kun laittaa valot päälle.
     
    isalmela, Gary Grand, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. eriklills

    eriklills 1st gear

    Paljon juttua täällä aiheesta, ei jaksa kaikkea lukea läpi!

    Etsiskelin vastaavaa aihetta kysyä, onko kokeneemmilla suoraa mielipidettä millainen käyttöauto olisi 90-luvun Caprice tai Roadmaster (tai muu vastaava)?
    Tavoitteena olisi hommata seuraavaksi käyttöautoksi usalainen. Nuo 90-luvun värkit kiinnostaisi, kun olisi vielä kunnon pehmeä jousitus, 3+3 penkit, oikeasti laadukas sisusta ja V8, mutta myös ABS ja turvatyynyt. Ei haittaisi mikään 14l kulutus.

    85 Caprice on ollut muutaman vuoden kesät ajossa. On se niin mukavaa kyytiä, että en ikinä ymmärrä miten joku voisi olla sitä mieltä, että tuollaisessa olisi huono ajomukavuus? Mutta onhan tuo tekniikka kuitenkin "karu"... Toki omasta on lähes kaikki sähköinen moottorilta riisuttu jostain syystä (hyvä vai huono?), olisihan tuossakin alunperin ecm. En tosin ole varma, mitä kaikkea se ohjaisi. LG4-moottori Carter 9605S:llä nyt. Ovatko nuo seuraavat LT1-koneet millaisia verrattuna edeltäjään?

    Pahoittelut jos toistan jo ennestään vastattua aihetta jokusen vuoden myöhässä.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    30 vuotta ollu käyttöautona Caprice STW -81 on on ollu mukava taival, hyvää kyytiä, vähän vikoja ja tavaraa mahtuu kyytiin hyvin.
    On nämä niin pommin varmoja vehkeitä, yleensä viat ja ongelmat johtuu edellisten seppien sähellyksistä.
     
    leivonharri, P. Thornton ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  18. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Huutokaupasta tuli puolivahingossa avo Lebaron, ilmeisesti 141tkm menty, miksei tuollaisella ajaisi, jos katto olisi ehjä voisi kai talvellakin ajaa. Laadukas japanialainen Pajeron 3.0V6 141 hp, mikä voisi mennä pieleen? Älykäs ja oppiva A604 loota, jos työmatka olisi vähän pidempi ja kovempivauhtinen, olisi mahdollista päästä alle kympin kulutuksiin, nyt saan turbiinin lukkoon kolmeksi kilometriksi 10km kokonaismatkalla ja kulutus ollut 10,5.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mulla oli 95 caprice ympärivuotisena käyttiksenä pari vuotta. LT1 on enemmän verrattavisssa käytökseltään LS:ään tai muuhun modernimpaan kasiin, kun perusveekaseihin kasarilta ja vanhemmat. Hiljainen ja tasakäyntinen, paljon pirteämpi ja ottaa iloisesti kierroksia.

    LT1 ja aavikkoperä kuljetti yli kahden tonnin farmaria maantiellä 10-11L lukemiin ja rauhallisessa seka-ajossa ~13L. Hyvä auto talvella, vakaa ja lämmin. Oma oli suolassa uitettu ja paljon ajettu, joten pikkuvikaa oli silloin tällöin. Tekniikka ei kiukutellu kertaakaan.

    Oikeasti laadukasta sisustaa et ysärin letukasta löydä, sämpyläcapricen sisusta oli kyllä ämpärimuovia koko kojelauta ja ovipahvit. Roadmaster ja Fleetwood ovat ehkä aavistuksen parempia. Plyyssipenkit olivat ihanan pehmeät ja mukavat ja muovisuus ei haitannut kun laitoin huopanauhaa joka hiivatin muoviosan väliin että narinat loppu. Kasarivehkeiden sisusta vaikuttaa laadukkaammalta, vähemmän muovia, enemmän vinyyliä ynnä muuta.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  20. eriklills

    eriklills 1st gear

    Onko sämpylässä sisusta jo sitä natisevaa muovia? Luulin, ettei niissä olisi vielä menty pilaamaan sitä... Vastaako Roadmasterin tai Fleetwoodin sisusta yhtään 80-luvun sisustojen laatua?
     

Kerro tästä muillekin!