Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Minun 7000e käyttis "Jenkki";
    https://www.auto24.ee/soidukid/4083539

    Jos tuo olisi Eestin auto se voisi olla jo tontilla.... Latviasta en uskalla ostaa mitään.

    LS460 jakopää on ketjulla. Se oli se kallis sulake LS400'ssa ja muissa kun olivat remmillä.
    Tuo on myös takaveto, jolla voi vetää pitkää sladia, kun useimmat ovat 4x4.
    Isot Lexukset ovat kuin parhaat wanhat Cadillacit '50, '60, '70 luvulla.
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    En osaa sanoa , mutta '95:n Capricen muovi oli semmosta "hiacemuovia", ei ehkä pahin narisija, mutta kyrpi silti.
    Esimerkki: ysärivehkeissä on jo muovirunkoiset ovipahvit, jotka vedetään oveen kiinni klipsuilla ja parilla ruuvilla, joten koko ovipahvi lepattaa ja liikkuu ovea sulkiessa ja käsinojaan nojatessa, ja narisee. Vanhemmat ovipahvit on pahvia, ja siten niiden liikahtelu ei narise.

    Kannattaa varmaan käydä fiilistelemässä että voit miettiä mitä mieltä olla. Mun Capricessa ei mitään mieletöntä jenkkifiilistä sisustasta huokunu, iso ja löysä, mutta Buick tai Caddy nahkoineen ja listoineen voisi olla kyllä parempi. Plyyssipenkeistä tykkäsin, niinku sanoinkin, en halua nahkaa.
     
  3. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Aika pitkälti ne Roadmasterin ovipahvit on samoja kun capricessa , mutta ei ne kestävyydeltään kaikkein huonoipia ole
    Mulla oli muutaman vuoden -91 305 Roadmaster käyttiksenä , oli jopa suht taloudellinen, ei ollu mitään isompia vikoja, lähinnä ruosteongelmia , mutta olihan autolla ikää yli 30 v.
    Saattaisin ostaa vieläkin samanlaisen , jos hyvä löytyisi.
     
    Ismoskosmos tykkää tästä.
  4. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Ehtottomasti pisteet sämpylöille! Minä oon vajaassa parissa vuodessa kohta 20 000 km ajellu '94 Roadmaster farkulla isoimmitta ongelmitta ja onhan se niin tyylikäs, jotta osaltaan jopa hiipuneet haaveet vanhemmista harrastepeleistä. LT1 ja aavikkoperä takaa mukavat kyydit. Sisustus on kojelautoineen minusta tyylikkäämpi kuin Letukassa ja ei oo muovinkitinät haitannu. Valkea ruskeilla nahkapenkeillä on tämä minun yksilö. On nuhjua hieman pinnassa, mutta mikään ei estä roplaamasta kuntoon.
    Itse en oo kauhean huomionkipeä, mutta tuntuu herättävän enemmän kiinnostusta kadunkulkijoissa kuin aiemmat '50 ja '60 luvun kulkineeni.
     
    isalmela, eriklills, Arkkumies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. eriklills

    eriklills 1st gear

    Joo voi vitsi, sellaiset halppismuovit sisustassa on mun mielestä kyllä aivan noloja. Varsinkin, kun ihan tuoreissa "luxury"-autoissa on sellaisia, varmaankin kierrätys- ja säästösyistä. Sellaiset narisevat ja heikon tuntoiset muovit saa kyllä hyvänkin auton tuntumaan joltain kansanautolta.

    Pitää melkein kysyä joltain sämpylän omistajalta saako rattiin takana käydä, kun sellaisen seuraavan kerran näkee. Nyt kun miettii, niin ei noita kyllä usein ole tullut vastaan täällä päin. Joo, mulla sama mielipide noiden penkkien kanssa, ne näyttääkin usein mukavammilta.
     
  6. eriklills

    eriklills 1st gear

    Ei ole itselläkään aivan täysin poissuljettua, jos vain remppaisi tuon oman sellaiseen kuntoon, ettei siinä olisi kenenkään muun kädenjälkeä... Siihen ei kuitenkaan aika riitä tällä hetkellä, pitäisi ensinnäkin vetää kaikki johdot uusiksi. Niissä näkyy varmaan yli kymmenen eri omistajan jälkeä. Esimerkiksi viime viikolla rääkkä ei toiminut (joka ei sekään ratissa, vaan omalla napilla jaloissa), johtoja kun lähti seuraamaan, niin johto vaihtaa ainakin kolmesti väriä matkalla ja lopulta päätyy laturille. Siitä väliltä oli vain sulake vähän hapettunut, mutta mitähän siinäkin ollaan mietittyo_O
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tämä on kyllä paras taktiikka kun omistaa saman auton koko loppuelämän niin 30 vuoden aikana on kaikki yllätykset jo löytyny ja korjattu, tämäkin STW oli vasta 13 vuotias kun ostin ja meni 18vuotta kun löytyi kunnon räpellys kun meni öljypumpun akseli poikki niin jo joku oli kerinny ensimmäisten 13 vuoden aikana koneen avaamaan ja akselia oli itse hitsaamalla kötöstelty.
    Työn puolellakin törmää aina välillä näihin pellepelottoman virityksiin ja välillä saa nauraa oikeen kunnolla, mutta sitten kun osuu omalle kohdalle niinkuin tämä ettei korjaamolla oltu laitettu tiiviste rengasta automaattilaatikon suodattimen kaulalle niin siinä vaiheessa ei enään nauratakkaan.
     
    eriklills tykkää tästä.
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ei se räpellys ihan onneton ollut jos kesti 18 vuotta , harva nyky auto tai muu kulkine on enää liikenteessä 18v. iässä.
    Itse olen ajellut 2010 Chrysler 300 cdi aut. vasta kolmisen vuotta , mielestäni aika pommin varma kulkine .
     
    Bukero, mpower, Fuselage ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onhan se kieltämättä hyvin kestäny, mut mitä lie säädetty sen akselin kanssa kun saahan noita ihan uusiakin, uusi ei olis menny varmaan poikki edes 30 vuodessa.

    Niin juu vielä tästä pommin varmasta tekniikasta, mulla on tossa edelleen sama vesipumppu kuin oli 30 vuotta sitten ei pidä ääntä eikä vuoda ja ei oo välystä, tehneet jenkeissä ikuisen siitä.
     
    Muokattu: 28.8.2024
  10. mpower

    mpower Double Gearhead

    Johtunee sen aikaisesta Mersun ja Chryslerin avioliitosta! Katsokaas nääs kun Mersun tekniikka aika hyvää kuitenkin!:)
    Terv: W222 Ässäilijä:)
     
  11. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Mulla on Caprice 1996 ollut vuodesta 2011 lähtien nahkapenkeillä ja ovipahvit on tekonahjalla ,eivät natise yhtään. Pari vuotta ajoin talvisin ja nykyään ajan kesäsin ainona käyttöautona noin 8000 km.Toimii hyvin käyttöautona vaikka talvisin. Mulla on ollut myös Caprice 1991 ympärivuotisessa käytössä 2001-2010 ,toimi muuten mutta alkoi ruostua ,myin pois.Caprice 96 on selvästi parempi ajettava kun 91.
     
    Gary Grand ja eriklills tykkäävät tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tähän vähän viitaten...
    Entinen työkaveri aikanaan teki jollain sijoituksilla voittoa ja sen kunniaksi osti itselleen mersun, sitä ennen ajeli avensiksella.
    No nyt muutaman vuoden jälkeen näin sitä ja ajoi corollalla. :eek:
    Kertoi, että oli kyllästynyt remppauttamaan sitä mersua koko ajan ja osti sen takia taas toyotan, kuulemma on corolla ja avensis taas.

    Mersu oli farmari ja kuutosdieselillä vuosi, en tiedä mikä malli sen tarkemmin. Joku E-sarjalainen ja 2017 taisi sen ostaa.
     
    Muokattu: 3.9.2024
    Stang_81 tykkää tästä.
  13. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kyllä, kyllä! Toyota on keskimäärin ottaen luotettava kyllä, juu.
    Mutta on ne hirmuisia melumyllyjä. Itse en ole ajanut, mutta kaverin Avensis vm.2012 dieselin kyydissä olin Lohjalta Tampereelle ja takaisin.

    Olihan se melkoista kidutusta. Hän sanoikin ajavansa moottoritielläkin vain 110 mittarivauhtia, olisko sitten todellista 105? Aivan virheetön sekään ollut, starttimoottori ja takajarrusatula kuitenkin kuluvien osien lisäksi vaihdettu.

    Nyt osti faijaltaan 112tkm 2016 mallisen Volvo V40 dieselin. Kyselin sitten miten eroaa Toyotasta? Hiljaisempi ja menee paremmin kun tehoja 190 vs. Avensis 124 hv.

    Faija sitten jonkun Volvo XC 60 hybridin osti.

    Mulla tossa 2014 Ässässä kuluvien osien lisäksi ylimääräistä remppaa tuli etuvetoakseleiden vaihto. 287 tkm nyt ajettu.
    Melko halpaa kuitenkin kun tarviakselit yhteensä noin 310 euroa. Työt tein itse, ja helppo homma!


    ********Mersufoorumilta lainattua!********

    No niin! Molemmat etuvetoakselit nyt vaihdettu. Eilen vaihdoin vasemman ja tänään oikean puoleisen. Ei se niin paha homma ollut sitten kuitenkaan, hyvä kun en vienyt sinne ammattikouluun kun sitä silloin pelottelitte! Syksyllähän homma oli jo suunnitteilla, mutta sitten arktiset olosuhteet pakottivat lykkäämään hommaa!

    Pukeista tuli oikein hyvät, ristinkin ne Teemuiksi! Siis jalkapalloilija Teemu Pukin mukaan, jalkapallosta kun tykkään!
    Vasemman vetoakselin lukitus oli helppo nuijia irti, sen kun pikkasen pitkällä tuurnalla ja vasaralla. Hyvin lähti myös
    kaikki mutterit ja ruuvit auki.

    Oikean puoleista vetoakselia ei päässyt auton alta nuijimaan, niin paljon tavaraa edessä ja siellä piilossa! Mietinkin, saas nährä kuin äijän käy!? Aijai, jai sentään ja!® Noh, tänään aamulla sitten Motonettiin vaijeria ja vaijerilukkoja hakemaan!
    4 mm vaijeria arviolta 3 metriä hain ja siihen sopivia lukkoja. Motonetin kassaneiti ei oikein tykännyt kun olin vaijerin kiepille kelannut!

    Kassaneiti kyseli sitten, paljonko vaijeria on ja koodi. Koodin muistin kyllä! Sanoin sitten kassaneidille, sun pitää nyt mitata, ei maha mittään! Onneksi läheisellä nuorella Motonetin myyjäpojalla oli rullamitta! Hekoteltiin sitten pojan kanssa kassaneidin mittausta! Kolme metriä oli, aika tarkka silmä mulla!

    No juu, sitten oikean puoleisen akselin kimppuun! Purkaminen meni jo vanhasta tottumuksesta.Noo, sitten mää nyin akselia koko massiivisen ruhoni voimalla, ei mittään ei.Tupakkia oli välillä vedettävä ja huilattava. Uudestaan taas kuin espanjalainen tubettaja ja hauskuttaja "Didac Ribot"! Uno, dos, tres,quatro! Ei mittään liikettä ulospäin! Ootteko katsoneet? Hupiukko ja pokka pitää tosi hyvin! [​IMG]

    Kissanikin Molli-Kolli tuli siihen ihmettemään, päätään pudisteli, varmaan miettien, tosta taida mitään tulla, korkeintaan sanomista! No juu, luovutin sen nykimisen sitten, nyt on otettava John Waynen konstit käyttöön! Katsokaas nääs eikös länkkäreissä niitä sonneja ( lue lehmiä ) cowboyt lassonneet!? [​IMG]

    Sain nuijittua pitkällä ruuvimeisselillä vetoakselin vaihteiston puoleisen suojakumin siteen irti. Sitten jo loput vetoakselista irtosikin, se vaihteiston puoleinen mötikkä vielä kiinni! Hirmuiset rasvat tietysti, talouspaperia puoli rullaa meni putsaamiseen!

    No juu, sitten vaijeriin umpisolmu, pujotus mötikän ympärille, lukitus vaijerilukolla ettei pääse aukeamaan. Toiset päät vaijerista lenkiksi vaijerilukoilla jumittaen. Arviolta 5 kilon leka, lekan varren juuri vaijerilenkkiin, heilahdus lekalla arvioiden 3 metriä sekunnissa! Lekan kineettisen energian purkautuessa vaijeriin ja siten mötikkäänkin, ihmetykseni oli suuri! [​IMG]

    Plops ja kling kuului vain, vaihteiston puoleinen mötikkä irti! Mielessäni kävikin JESS, se on siinä! It is free! Noh, kasaaminen olikin sitten jo helppoa! [​IMG]

    Laitoin vielä kuvia.
    https://img.aijaa.com/b/00959/15244649.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00280/15244651.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00625/15244652.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00448/15244653.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00186/15244654.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00251/15244655.jpg
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eiköhän se ole vain 95 todellista.

    Joskus kännykän dB mittarilla testattiin, niin 1983 diesel hilux oli hiljaisempi kuin e Carina.

    Mutta kyllä nuo kasarin gm:t on myös hiljaisia, jos vaan on kaikki alkuperäiset sisustat äänieristeineen ja pakoputkisto alkuperäinen.

    Tuo lexus ei taas ole hiljainen sisältä eikä ulkoa, kun siihen on päässyt tuunarit väliin ja alkuperäinen putkisto hävitetty. Pienillä kierroksilla murisee ja isoilla ulvoo kuin moottoripyörä.
    Mutta halvalla ei saa hyvää.
     
    eeko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!