Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Yleensä Suomalainen ostaa yhden auton, jolla pitää ajella kaikki autoilutarpeet. Mökkitien huonoudesta riippuen se on joko farmari octavia RS tai farmari octavia neliveto. Siksi sähköauto ei yleisty, kun sillä samalla kauppakassilla pitää päästä Suomi päästä päähän.

    Itse olen "armadaa" koostaessa yleensä pyrkinyt eri autoilla eri käyttöä tai ainakin eri tunnelmaa. Pieni apinamaasturi kurakeleille, iso farmari tavaran ja kaverien siirtämiseen, yksi turmiollinen laite pikkutiellä liikenteenvaarantamiseen.

    No, ei se välttämättä täysin onneton vaihtoehto ole, jos aamulla pihalle hypätessä miettii, milläs Taunuksella tänään ajelis?
     
  2. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Nyt en kyllä tätä ymmärrä. Sehän on käyttöauto eikä mikään sukkasillaan ajettava cruisingvessa.

    Samoin itsellä kesäautona toimivalla DeSotolla ei todellakaan himmailla motarilla tai muuallakaan jos pitää pidempiä siirtymiä tehdä.
     
    Gary Grand, karra, faikku66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suosittelen kokeilemaan, hyvät on kyydit, tosin itte kokeilin oluen voimalla vaikka lonkeron ystävä olenkin.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On on, ei se siitä ole kiinni, vaan ennemminkin siitä että tuommosen kuutoskoneen käyttökelpoinen kierrosalue alkaa olemaan taputeltu siinä 3000rpm kohdalla... Slanttikoneisessa A-kopan Mopessa se 3000 alkaa olemaan taulussa 100-110km/h nopeudessa, sen nopeuden jälkeen ajaminen ei tosiaan ole enää mukavaa, varsinkaan melutason puolesta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eihän sen 60 luvun auton tarvii välttämättä olla 100% 60 luvun vakio tekniikalla. Jos vaikka loikkarilootan on päivittänyt sinne, niin motariajo helpottuu kummasti jos ne kierrokset häiritsee.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotkut on niin pilalle tottuneet noihin nykyajan vehkeisiin. Ylivaihteita, pyh. Valiantilla mentiin peräkkäisinä vuosina Saksan läpi eessuntaas motarilla, missä satasen köröttely ei vaan toimi. Käytännössä melkein pedaali metallissa, mikä tosin sai molempina vuosina slantin, joka oli jo pitkän palveluksen tekemään, vähän väsähtämään reissussa. Virkeällä moottorilla tuskin olisi ollut ongelmia.

    Aikasta vimmatusti esim 300 cid kutonen kiertää F-150 kopassa C6 vaihteistolla. Mutku menee satasen poimunopeuden yläpuolelle, niin pakoputken resonanssi vaimenee ja taas on mukava matkustaa. 120 ei o mikään ongelma. 153 on mitatut huiput.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Enivei, jos siis pihassa on vaikka upo-uusi työsuhde suhistin, 10 vuotias farkku toimittamassa mukularallia, niin kolmas auto vois olla vaikka joku hassu häristin, vastapainoa noille edellisille. Sen ei tarvitse olla hyvä moottoritievauhdeissa tai kuljettaa koko pesuetta toiselle puolelle Suomea sukuloimaan.

    Aloittajan jutuista päättelin, että joku isohko auto, jossa on herkkuja ja "näyttävyyttä".

    Mä menisin ehkä noilla maastureilla; luulisi olevan tarpeeksi erilaisia oletettuihin käyttiksiin.
     
  8. Tuosta tuli mieleen, että Mopareissa oli tämmöisiä välityksiä:

    [​IMG]
    Jos normikäyttöön suunnittelee, niin ei välttämättä hassumpi päivitys tuo uudempi laatikko.

    P.S. Ei kai tässä ole aihetta juputustopicciin?:cool:
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Lähes kaikessa on aihetta hieman juputtaa, monesti vähän enemmänkin!
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, kyllä sen ylivaihteen melkein kaipaisi että viitsisi kattonopeutta ajella, tai niin järkyttävän harvan perän että kiihtyvyys on sitten taas umpisurkea (kallistetulla haarukkatrukin moottorilla siinä ei oo muutenkaan kehumista:D ) Esim. sun Volvon tekniikalla varmaan jolkottelee komeasti
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    A-833 taas on mallia väkisinvaihdettava, jollaista mun kännikuski (=se nainen joka asuu meillä) ei suostu ajamaan :rotfl:
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toi viimeisin OD tuli tavattua 80-lukulaisessa Dodge pickupissa slantin perässä. Se vaikutti ihan ok välityspakkaukselta lyhyen koeajon aikana.

    Kuuskytlukulaisen slantti hlöauton ja seitkytlukulaisen slantti henkilöauton ero on iso. Mulle on osunut useampikin 60 lukuinen, jossa perä on 3,55 ja renkaat nykymitoissa 175-13. Sit jos on joku 75 laatikkodartti, missä on 2,73 ja tuumaa korkeammat renkaat, niin onhan se vähän vaisu varsinkin kun on lihonut alkuperäisestä parisataa kiloa.
     
    FuryIII '71 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Tuota jälkimmäistä vaille ollaan. Sokota ja Tojota ei jaksa innostaa. Voisi innostaa, mutta ei riitä kynnet Land Cruiser V8:iin.
     
  14. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ääni Lexus LS:lle. Vähän avensismainen sisältä mutta kulkupuoli kunnossa ja tilaakin riittävästi. Saa muokattua pappalookista ihan hyvännäköiseksi pienellä panostuksella vanteisiin. Ja osia saa ostaa rockautosta:)
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aika vähän mitään on juuri nyt saatavilla, olisin ehdottanut Buick Park Avenue. Niitä ei ollut, joten Nettiautosta pari poimintaa.

    Badge Engineeriä:
    https://www.nettiauto.com/oldsmobile/bravada/12439956
    https://www.nettiauto.com/mercury/mountaneer/12562947
    Bravada vaikuttaa ylihintaiselle ja toi Mercury on ollut jo vuosia samoilla kuvilla myynnissä, tuskin on paljoa ainakaan parantunut vuosien varrella. Tinkihousut/asennushaalarit jalkaan.

    https://www.nettiauto.com/mercury/sable/12021965
    Tää on kuvissa aika siisti.

    https://www.nettiauto.com/mercury/grand-marquis/12526985
    Yks elävä fossiili.

    Cadillacit on kivoja...
    https://www.nettiauto.com/cadillac/srx/12595206

    Mutta jos Lincolni olis hulppeampi.
    https://www.nettiauto.com/lincoln/town-car/12617783
    https://www.nettiauto.com/lincoln/navigator/12046517
    Noissa joutuu jo vähän tinkimään. Käteishinta?
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Toi oli taas virhe. Aivan asiallisesti itseltäni kyseenalaistaen: Miksi mä kiipeen päivittäin Suzukin aseman putkan kaltaiseen kabiiniin, kun voisin matkustaa esim täällä:
    [​IMG]
     
    Gary Grand, isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  17. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Amerikkalainen luksus, varsinkin semmoinen vähän vanhempi luksus on kerrassaan mainiota. Hiljaiseen ja mukavaan kyytiin osataan panostaa, mutta autot ovat suhteellisen yksinkertaisia eikä ylisuunniteltuja (lue: saksalaiset). Tosin amerikkalainen jättää luksuksesta ajo-ominaisuudet.
    Kyllä itselle kelpais käyttikseks kerrassaan mieluusti '90-'97 Town Car. 4.6 kasimotti on ymmärtääkseni ihan aika taloudellinen tuon kokoluokan malmilaivassa, ja ihan luotettava konekin. Kai miljoonat mailit taksi-, poliisi- ja limusiinikäytössä jotain kertovat.
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    En välttämättä vasenta kaistaa,kun mulla ei ole niin kiire.Mutta kyllä ajan rajoitusten mukaan myös motarilla.Mitäs ihmeellistä tuossa sitten pitäisi olla:D.
     
    Holley ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Juurikin näin!
     
  20. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Luulen että noita Vojan askeja on rikottu paljon väärillä tai liian vähillä öljyillä, se kai on erityisen tarkka öljylaadusta. Omat on ruostuneet tiehensä ennen laatikon hajoamista
     

Kerro tästä muillekin!