Käyttöautoksi Chevy Pick Up 80-87?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja VilleTre, 18.12.2017.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kokemuksia ja neuvoja mitä katsella ... Suunnitteilla ehkäpä moisen osto, bensa tai diesel..
     
    passerby tykkää tästä.
  2. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Itselläni oli 82 6.2d vuosia käyttöautona. Ei valittamista kulutus oli pieni ja talvella myös lämmin.
    Ruoste on näiden suurin ongelma monet on mätiä...
     
  3. country gt

    country gt 3rd gear

    Mulla oli ympärivuotisessa käytössä -81 C 10 likemmäs 10 vuotta. Tekniikkana 350 bensa ja 350 tai 700 laatikko,perä 3.4 välityksellä ilman lukkoa. Bensaa kulu himputisti mut kyllä liikkukin kivasti. Talvella tää oli pikkasen hankala mut laitoin lavan takakulmiin muutaman kymmenen kilon betonipainot ni juur tuli toimeen. Kannattaa panostaa kunnon nastarenkaisiin jos talvella ajaa.
    Kohtalaisen lujaa tekoa toi on mut toki ruoste jo vaivaa joten sitä kannattaa ainakin kattoa.
     
    passerby tykkää tästä.
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Viisi vuotta ajelin -82 C10 6.2D:llä, tykkäsin kyllä. Mutta piti sitä yksi talvi harrastaa tallissa ennen kuin siitä käyttöautoksi oli. Ja tämä tapahtui muistaakseni vuonna 1999. Viiden vuoden käytön jälkeen taas olisi tarvinnut huomiota yhden talven vapaa-aikojen verran. Vaihdoin 10 vuotta uudempaan Cummins-Ramiin, jota myöskin kyllä on joutunut harrastamaan ja sekin on jo eläkepäivien vietossa talviseisonnassa.

    Sillä tätä harrstuspuolta eli vanhan auton vaatimaa ylläpitoa tuon esiin, kun jos oikein muistan niin kysyjä jossain vaiheessa joutui harrasteautosta luopumaan muiden kiireiden vuoksi.
     
    VilleTre tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Liian vanhoja ovat. Tarkoitan sitä että jos eivät ole umpiruosteessa --- näähän on tosi herkkiä ruostumaan niinkun jo todettiin -- niin ovat keräilyautoina hinnoissaan ja vaikea löytää. Varsinkin nelivetona, kaksvedot on kesäautoja.
    Kattosin uudempaa.
     
    KajS ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    80-luvun puolvälin jälkeen oli jo paljon paremmat maalaukset. Jaa voihan nekin korjata, ja sit ajella, jos hennoo. Itte en kyllä takatuupparia ottas ainooks talviautoks. Vaikuttaa varmaan ku on nelikkoon tottunu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Itsellä oli takaveto 7v ei ongelmia vaikka samat renkaat ympäri vuode ja paljon madallettu. Pihaan saattoi jäädä joskus kiinni jos en ollut jaksanu tehä lumitöitä. Nastarenkailla tuskin mitään ongelmaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ihan käypänen talviauto takavetoisenakin kunnon nastarenkailla. Mulla oli lavan pohjaan pultattu 100 kg painava 8mm:n turkkipellin pala, lisäpainon lisäksi oli sekin hyöty että kesti heitellä lavalle vaikka kiviä. Kerran mm. hinasin kaverin moottorivikaisen Amazonin tänne landelle remonttiin vaikka lunta oli tiellä sen verran mitä Chevyssä maavaraa ja huomattavasti enemmän kuin Amazonissa.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toki löytyy näitä tarinoita suomalaisesta selviytyjästä, ja teema toistuu joka talvi. Olen joskus tehnyt niin että olen ajanut alkutalven takavetosella (F sarjasella), ja vaihtanut sitten keskitalveksi samat renkaat (Nokia Hakka LT nastoilla) nelivetoseen F sarjaseen. "Lievä" ero siinä mihin pääsee ja kuinka paljon joutuu ennakoimaan tilanteita, suunnittelemaan ajoreittejä ym kikkailua.

    Mutta tohon kysymykseen, lueskelin joskus vanhojen GM dieselien ostajan opasta, tais olla Diesel Power tai vastaava lehti, ja siinä ihan yksioikoisesti sanottiin että jos kone on sellaista vuosikertaa että ei ole vielä serpentiini hihnalla, niin lyö kansi kiinni, kiitä myyjää auton näyttämisestä, ja poistu paikalta pikimmiten. Sen tarkemmin ei asiaa (muistaakseni?) käsitelty ja olen aina hieman ihmetellyt mitä siinä on niin kamalaa, ei varmaankaan kiilahihnat itse vaan jokin muu seikka, mutta mikä???
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Aikoinaan mulla oli -84 6,2 lyhytlava nelikko. Hyvin pärjäsi samoilla renkailla ympäri vuoden. Takatuupparissa pitäis kyllä olla hyvät nastarenkaat tai kuskilla urheilumieltä.:D Lyhyen akselivälin takia meno oli jotenkin huojuvaa, alustan korotukset ei ainakaan paranna tilannetta. Taitaa olla sama ilmiö Blazerissa. Tuo seuraava korimalli ja "risukeula" on mielestäni huomattavasti parempi ajaa nelikkona.
    Kyllähän tuon ikäisen kulkineen pitäminen jokapäiväisessä liikenteessä, vaatii oikeanlaisen asenteen. Jos omaan käyttöön tulisi, niin pitäis käydä koko auto läpi ennen kun rohkenen jokapäiväiseen ajoon laittaa.
     
    Jussi289, passerby ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  11. passerby

    passerby Gearhead

    Jos on osaava (jenkki)auton tuntija niin rohkenen väittää että hyvin käy talvellekin. Takavetosella pärjää ainakin kaupungin suolatuilla väylillä? Auraamattomaan umpihankeen jää tietysti kiinni tai jos on tontilla paha ylämäki jne... Ja jonkinlainen tallitila jossa operoi mahdollisia vikatilanteita.
    Itellä juuri nyt 1980 Scottsdale takaveto käyttiksenä kun varsinainen käyttis joutui telakalle mittavien ruostevikojen takia.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. passerby

    passerby Gearhead

    Mutta jos haluaa juuri tuon koppasen :D Hyviä yksilöitä on mahdollista löytää ja omien taitojen mukaan ehostaa niitä. Se takavetoisuuskin riippuu millasessa ympäristössä ajaa, mäkinen hiekkatie umpijäässä vai paljas asvaltti kaupunkien liepeillä.
    Se auton vanhuuskaan ei haittaa jos tietää itse osaavansa pitää kunnossa. Ite tunnen läheltä tutun jolla on '64 käyttiksenä ja kaveri kaverin tuttu ainakin viime talvena ajoi n. '66 mallisella farkkumoparilla, nykytilannetta en tiedä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Joo........... Tää takaveto / nelikko keskustelu on käyty läpi joka talvi.

    Mä en osaa nelikkoa kaivata, kun semmoista ei ole koskaan ollut. Toki olen ajanut nelikolla , mutta en kauheesti lämmennyt ajatukseen, että tällaisella pitäisi suihkia moottoritie nopeuksia.

    Mut myönnetään nyt rehellisyyden nimissä, että vuosikymmenen vaihteen talvet oli sellaisia, että joskus tuli neliveto mieleen. ........ttu kun vanhan pikapin perä oli vielä sellainen, että lukko löi päälle vasta, kun toinen rengas oli ehtinyt sutia jo itsellensä kuopan!!!

    Mut joo......... 360 päivää vuodessa menee hienosti takatuupparilla ja sit jos keli pahenee, niin riittävä määrä hiekkasäkkejä lavalle painoksi, niin taas mennään.... :lol:
     
    KajS, Powerstroke ja passerby tykkäävät tästä.
  14. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    3 edellistä vuotta meni nelivedolla tosin sitä harvoin käytin. Kerran lapsetti vähä leikiin sillä silloin etukardaani laukes ja olikin vuoden ilman sitä. Nyt taas takaveto alla hyvin pärjää vaikka sivu kyläs asuu...

    Kuten useampi maininnut, suurin haaste voi olla löytää hyvä tuon ikäinen jolla tohtii päivittäin kulkea. Mutta jos on hyvä tekniikka ja ruosteeton kyllä tuolla ajelee jos ei uuden auton luksusta kaipaa...
     
    KajS, Powerstroke, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen ihan työkseni ajanut ympäri vuoden 70 luvun lopun ja -80 luvun pisckiksiä, nelivetoista 6,2, lyhyttä 350 bensa, pitkälavaisia 5,7 dieseliä ja bensaa, ja pitää sanoa, että hyviä muistoja on. Kaksivedolla pärjää ympäri vuoden, huonoilla renkailla eteminen epävakaata, jos hyvän yksilön löytää, niin pitkälavainen kaksivetoinen on koukuttavan kiva auto kaikinpuolin.
     
    KajS ja passerby tykkäävät tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kohta päästään määrittelemään "käyttöautoa" ja päästäänkin, koska mä olen ajatellut että yleensä puhdasrotuinen "käyttöauto" on sellainen mitä ei harrasteta. Istutaan sisään, käännetään avainta ja ajetaan pois, joka päivä. Välillä käytetään öljynvaihdossa ja taas ajetaan, eikä Katsastuksia tarvitse pelätä. 80-lukusta letukkaa ei ajeta joka päivä harrastamatta sitä vähintäänkin "käyttöharraste" tasolla. Mikä sisänsä on ihan ok, semmosia munkin romut on. Eli siitä vaan.
     
    Jussi289, KajS, rb ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä miten ajettavuus eroaa uudemmasta, mutta tuo 1991 (mikä tuskin hirveästi eroaa alustaltaan vanhemmista) on hyvillä nastoilla aivan täysi talvipeli.

    Tasaselle ja pieniin mäkiin ei jää kiinni. Sohjossa ja urissa menee hyvin, perä ei lähde vahingossa sivulle ja jarrut tasapainoiset.


    Välillä jopa harmittaa kun vaatii aika reilua kaasua että saa perän sivulle suoralla.
     
    passerby tykkää tästä.
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Ne hyvät yksilöt näyttää olevan hinnoissaan!!

    Vuosituhannen vaihteessa noita sai ostaa muutamalla tonnilla.

    Luvut on pysynyt samana....... Valuutta on tällä välillä vaan vaihtunut markasta euroon...
     
    Jussi289, passerby ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Näinhän se on.

    Käyttöauton tärkein tehtävä on viedä paikasta A paikkaan B luotettavasti ja mahdollisimman vähin ohjelmanumeroin.

    Toki pakolliset öljynvaihdot, jarrupalojen tarkistukset renkaan vaihdon yhteydessä ja joskus pestä enimmät kurat pois, piste!!!

    Mut sit jos se alkaa vaatia enempiä hoivia, niin sitten voidaan puhua jo harraste käyttöautosta, käyttöharrasteesta..... what ewer..
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos sisusta ei ole must ja budjetti alempi niin alottaja voi ostaa uudemman, tarjontaa erilailla. Saahan sen uudemman vanhennettua pienellä puhteella taka ja etuvaloistaan vanhemmaksi.
     

Kerro tästä muillekin!