Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Jos mielenkiintoa löytyy kaivaa se suojaläpyskä sieltä lumen alta niin olisi mukava juttu. Laita vaikka yv:tä niin sovitaan hinnasta paremmin.

    Nyt on autossa uusi akku. Ostin sen Euroglobe merkkisen. Pitäisi olla laadukas merkki. Se on kyllä totta ettei akusta kannata tinkiä. Vanha oli päässyt ilmeisesti jäätymään koska oli pullistunut kyljistä.
     
  2. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - Vaimo osti tojotan ja myyjä kehui mm. huoltokirjaa: totta se oli täytetty samanlaisella käsialalla ilmeisesti puolessa tunnissa...
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Motonetin akut ei ole sivunapamalleja vaikka nettikatalooki niin antaisi ymmärtää. Jaa mistäkö tiedän...
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    En usko että asentavat. Mutta myyvät toki edullisesti avaimen ja meisselin mitä tarvitsetkaan (en muista millä se irrotettava kurasuojamuovi oli kiinni mutta Vuppe muistaa). Rengasavain ja tunkki löytyneekin takaluukusta.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ilmeisesti se uusi akku on jo paikoillaan. Suoja akun eteen on alunperin neljällä klipsillä kiinni joita kierretään varttikierros jompaan kumpaan suuntaan riippuen siitä otetaanko sitä irti vai laitetaanko kiinni. Luonnollisesti. Omassa pulkassa ne on kyllä korvattu peltiruuveilla. Suojan asennusta helpottaa kun kääntää renkaan vasemmalle äärilaitaan.

    Niin ja vastaisen varalle; ne sivunapa-akun pultin kannat ei ole 8 milliset vaan 5/16". Jos on tiukassa niin saattaa 8mm hylsy pyörähtää. :oops:
     
  6. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, akku vaihdettiin uuteen eilen. Akku oli hiukan edullisempi kuin Virtasen moottorissa, mutta asennus maksoi jonkin verran. Soittimen muisti ei ollut tyhjentynyt, joten autoon oli kytketty jokin väliaikainen virtalähde kiinni vaihdon ajaksi. Olisin varmaan vaihtanut akun itse jos ei olisi tätä flunssaa, ja omistaisin työkaluja. Nyt en viitsi kykkiä tuolla pakkasessa yhtään. Eilen oli pakko hoitaa tuo akkuhomma pois että pääsen liikkeelle seuraavan kerran kun menen töihin.

    Yhdestä purkuautosta saisin ton kurasuojan hankittua. Kai siihen voisi virittää jonkin sopivan muovinpalasenkin. Pitää katsoa.

    Joo, luin tuon kommenttisi akun pulttien koosta myös toisaalta. Kiitos tiedosta kuitenkin. :) Vastaavanlainen tieto on aina tervetullutta.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Omassa autossa on vielä semmoinen ikävä ominaisuus että akku saattaa tyhjentyä parissa päivässä. Sitä on tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti ehkä pari kertaa vuodessa, alkuun oli peräluukku raollaan, karttavalo päällä ja muita omia mokia mutta esim viimeviikolla oli akku aamulla lähes tyhjä. Sormi osoittaa peräluukun katkaisijaan (ominaisuus avomallissa) tai keskuslukkoon. Joskus pimeässä huomaa kun laitan kakella ovet lukkoon niin sisävalo ei sammu heti vaan pitkällä viiveellä, joskus sammuu samantien. Aina muistaessani laitan ovet lukkoon avaimella. Tästä syystä Ctekki on käytössä ainakin pakkaspäivinä sen pari tuntia kun tolppaan virta tulee silloin kun en tarvi autoa päivittäin. Ei tee gudaa akulle jos se pääsee tyhjäksi parinkympin pakkasissa.
     
  8. sectoid

    sectoid Gearhead

    Mun pitää laittaa aina ovet lukkoon avaimella kun toi kaukosäädin ei toimi. Siitä on varmaan vaan patteri tyhjä. Ei haittaa koska olen tottunut avainta käyttämään. Yritin tarkistaa pari päivää sitten noita valojen päälle jäämisiä. Takaluukussa ei ollut valoa ollenkaan. Parempi niin, koska sit ei pääse ainakaan tyhjentämään akkua. Jotain muita virtavuotoja voi tietenkin vielä jossain olla.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos saat auton käyntiin ilman kaukosäätökalikkaa niin siitä on todennäköisesti poistettu ajonesto, orggistyyppiä se ei ainakaan ole. Sitä ei saa pois päältä ilman kalikkaa. Ei muuten ole välttämättä huono asia että se on poistettu, uudet kalikat on helevetin kalliita ja käytettyjä ei käytännössä löydä mistään. Muistaakseni tuon ikäisessä pitäisi kuitenkin pykälien mukaan ajonesto olla, ainakin se tuli pakolliseksi suunnilleen -97. Jos ei se haittaa niin on yksi murhe vähemmän, vaikka ei mulla ole ollut ajoneston kanssa mitään ongelmia. Kalikoita on riittävästi omaan käyttöön :wink:
     
  10. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tarvii kokeilla vielä se ajonestohomma. Teetin vara-avaimen, joten jos sillä käynnistyy ilman että on sitä mokkulaa mukana niin sitten ei ole ajonestoa? Olen käsittänyt niin, että se ajonesto on siinä samassa palikassa missä keskuslukon kaukosäätökin on? Pitääkö tämä wikipedian tieto paikkaansa? http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajonestolaite
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo ajonesto tuli "pakolliseksi" 1.10.98. Tämä katsastajan käsikirjasta.

    Ajonesto kyseisessä autossa toimii tosiaan niin että painetaan kalikasta ovet auki, samalla aukeaa ajonesto. Nappia pitää painaa kalikasta avattiin ovet ja rattilukko avaimella tai sorkkaraudalla, aina painallus kalikasta. Ja jos avaimet roikkuu virtalukossa niin ajonesto menee päälle ~5:n minuutin päästä jos ei ole virrat päällä.

    Edit: Alkuperäisen ajoneston valmistaja Rockwell meni konkkaan vuosia sitten ja tästä syystä merkkiliike myi vuosien varrella erityyppisiä ajonestoja. Yksi oli sellainen jossa oli erillinen mokkula jota käytettiin lähellä virtalukkoa olevaa tunnistinta. Yhdessä mallissa oli siru avaimessa. Näillä ei saanut keskuslukkoa auki kun eihän niissä ollut kauko-ohjaintakaan.Välillä myytiin eioota, ei siis ollut minkäänlaista ratkaisua jos ajonesto hajosi. Nyt saa korvaavia kalikoita alkuperäiseen ajonestoon mutta on kalliita. Myös ajonestoja saa.

    Sitten on sellaisia autoja josta ajonesto on poistettu kokonaan. Tätä ei osattu tehdä merkkiliikkeessä parisen vuotta sitten mutta niitä on ilmeisesti modattu jossain muualla.

    Jenkkimarkkinoilta ei kalikka apua saa koska käsittääkseni rysleri käytti Rockwellin ajonestoa vain vientimalleissa (1gen Neon, Stratus), niitten omat toimii eri taajuudella. Neoniin sai tietääkseni kokoajan korvaavia, ajonesto oli erilainen kuin Stratuksessa mutta kalikat oli koodattavissa keskenään vaikka ne oli eri varaosanumerolla. Hankalaa. :wink:
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Eikö se ajonesto kytkeydy pois avaimessa olevan vastuksen kautta? Olen luullut niin..
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös toi oo vaan GM:n viritys? Käsittääkseni rysyissä on ihan oma "fiksu" siru siinä avaimessa, mitä ei ihan tuosta vaan huijata...
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Hups. sekoilin jo autosta.. :eek:
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Olen lukenut täältä sekä eräältä toiselta foorumilta eri käyttäjien kommentteja Stratuksen kulutuksesta. Miten ihmeessä olette päässeet niin pienellä kulutuksella? :-? Itse en ole onnistunut pääsemään alta kympin satasella, en sitten mitenkään. Onko noi lukemat kesäajalta? Edellistä käyttistä suurempi kulutus ei tullut yllätyksenä, mutta todella optimistisilta joidenkin käyttäjien kulutuslukemat kuulostavat. Tarkoitukseni ei ole nillittää tai valittaa, olen vaan utelias.

    Ajo on maantie painotteista, joskin joudun taajamissa ja kaupungeissa pyörimään työmatkalla sekä muissakin ajoissa. (Marttila - Salo) Käsittääkseni on kuitenkin ihan normaaleja lukemia noi mun laskemat. Nämä tuimat pakkasetkin varmasti vaikuttavat jotain, varsinkin kun en saa autoa piuhaan kiinni. Vaihteisto sekä muut paikat ovat ihan kohmeessa.

    Muuten olen ollut hankintaani samaan aikaan tyytyväinen sekä en niin tyytyväinen. Ajaminen on mukavaa, mutta rahaa palaa jatkuvasti kaikenlaiseen pieneen. Tämäkään ei tullut yllätyksenä. En kuitenkaan aio vielä tässä vaiheessa luovuttaa ja vaihtaa taas autoa. Olen kuitenkin ehtinyt käyttää tohon rahaa sen verran ettei kannattaisikaan enää.
     
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllä mun ainakin meni reilusti alle kympillä. Talvellakin. Käytätkö 98:a? Kyllä näillä pakkasilla ainetta menee varsinkin jos ei lämmitä. Odotappa pari kuukautta niin menee se sunkin kraisu alle kympillä.
     
  17. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, olen tankannut pelkästään ysikasia. Tankkaan yleensä Tarvasjoen Seolta, vaikka tuskin niillä sen huonompaa bensaa on kuin muuallakaan. Corollakin vei webaston kanssa pahimmillaan 9,5L sadalla, ja oli muutenkin todella jähmeä näin kylmällä. Vaihteisto ja ohjaus varsinkin.

    Odotan kevättä jo kovasti. Alkaa nämä pakkaset jo riittämään. Tarvii selvitellä, että jos ton webaston saisi siirrettyä Stratukseen jotenkin. Konehuone on kyllä todella ahdas.
     
  18. dart

    dart Gearhead

    Laitoin omaan breezeen (Stratus) webaston etupuskurin taakse oikealle puolelle.
    Puskurin sisäpuolelta joutui ottamaan sellaisen sentin viipaleen pois mikä ei juurikaan näy päällepäin ja kiertovesipummpu oli helppo laittaa konehuoneen etuosaan heti syylärin taakse. Puhaltimelle vedetään vain webaston +12V piuha puhaltimen vihreän + johdon kylkeen.
     
  19. dart

    dart Gearhead

    Tankkia joutui hieman pudottamaan, että sain kierrettyä sellaisen imuputkilon tankin etureunaan. Tankkiin kun ei päässyt käsiksi yläkautta.
     
  20. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kuulostaa aika vaikealta toi webaston asennus. No, tarvii tutkia asiaa vielä.
     

Kerro tästä muillekin!