Käyttöauton sisusta homeessa kesän jäljiltä...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Tseiaar, 22.10.2017.

  1. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Kaverille sattui seuraavanlainen juttu...
    Hänen perheen käyttöauto laitettiin keväällä seisomaan harrastekaluston tieltä. Auto pestiin ulkoa ja sisältä, imuroitiin ja muiden kuin kangaspintojen pesu suoritettiin pesuaineella ja kuivaus puhtaalla pyyhkeellä. Pesun jälkeen auto kuivui auringossa jonka jälkeen se ajettiin pressutalliin säilytykseen.Tallista oviaukko oli auki koko kesän. Auton kaikki ikkunat oli raollaan ja sisällä kosteudenpoistajana sukat joissa oli kissanhiekkaa (uutta) .
    Nyt kun auto olisi otettu käyttöön, niin huomattiin että kaikki turvavyöt ja kaikki pinnat etupenkeistä taaksepäin ovat homeessa. Hometta on penkeissä runsaasti, jopa muovipinnalla ovipahveissa.
    Joten olisiko kellään ajatusta mistä tämä voi johtua? Autoja kun on ollut ennenkin samassa säilytyksessä ilman ongelmia.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Toiset materiaalit vaan ottaa herkemmin sen pintahomeen, varsinkin turvavöissä on itellä ollu jokaisen seisotuskauden jälkeen pinnassa vähän hometta mutta ihan on lähtenyt karhunkielellä ja määrästä riippuen sit pesuainetta tai ei. Jos on ihan ohuesti ollu ni oon vaan kastellu karhunkielen ja pyyhkässy sillä.

    Nyt talveksi mietinkin että pitäskö kokeilla letukan vöihin ja rattiin että "hukuttais" ne silikonisprayhin niinkun noi autofiksaamot tekee ja seurais vieläkö homehtuu o_O
     
    KajS tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Jos samassa säilytyksessä on ollut autoja ennenkin, niin outoa. Muuten olisin kysynyt, onko säilytyspaikka nurmikolla ja talon pohjoispäädyssä. Tuolla keinolla ruostutin ooppeleita 90-luvulla.

    Ehkä kissanhiekka ei olekaan niin tehokasta. Kävin tänään läpi kolmesta autosta Bolaseca-kuivaimet ja Granadaan vein uuden panoksen toiseen kuivaimeen. Ne panokset haihtuu täällä saariston ruostuttamossa 3-4 viikossa. Muttei mondeo oo vielä homeessa, seissyt sään armoilla runsaat kaksi kuukautta; ikkunat kiinni ja kuivain ollut pari viikkoa.

    Se sun kaverin auto on varmaan jäänyt märäksi. Kun talvella sisäänkannettu lumi sulaa ja imeytyy mattoihin, se kosteus ei ihan hevillä haihdu. Mua pidetään pöljänä, kun talvella otan ulos ja ravistelen kumimatot päivittäin (mulla ei oo kuramattoja, koska en suvaitse kuraa autossa).
     
  4. Packard/Merlin

    Packard/Merlin 1st gear

    Silikoni taitaa olla aika huono ratkaisu..Todella vastenmielinen aine kun tarttuu vaatteisiin ja käsiin..Joskus olen puhdistanut homeet turvavöistä laimentamattomalla lasinpesuaineella,toimii hyvin!Ilmeisesti sprii tappaa homekasvuston..Toinen aine jota voisi kokeilla olisi laudesuoja,eli saunan lauteiden käsittelyyn tarkoitettu neste.Veneen kuomujen kylläste voisi myös toimia?
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Nyt oli todellä kostea ja homeelle otollinen kesä, mullakin veti yks varaosiks hankittu auto tosi vahvasti homeeseen kesän aikana. Tosin ei ollu kosteudenpoistajia ja pressukin päällä suurimman osan ajasta kun on vaan tekniikan luovuttaja.

    Veikkaan kans että toi kissanhiekka ei oo kauheen tehokas kosteudenpoistaja, nää kaupalliset suolapussisysteemit on hyviä.
     
    valpas tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Meinasinkin silikoonilla sitä semmosta dry-lube tyyppistä kuivavoiteluainetta mikä on ihan tarkoitettu kaikkiin tommosiin kohteisiin mihin ei passaa jäädä mitään tahmaa tms. o_O
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Jos laudesuojalla ymmmärretään Saunasupia, sitää saa laimentaa ja pitää muistaa suojakäsineet.
     
  8. GMies

    GMies Gearhead

    Älkää hyvät ihmiset jättäkö niitä ikkunoita auki, koska silloin ulkona oleva kosteus pääsee vapaasti auton sisälle.

    Kesällä saattaa yökosteus olla hyvin korkea, puhumattakaan syksystä ja alkutalvesta, jolloin auto kyllä kastuu sisältä, vaikka se olisi täynnä silikageelia - kosteudenpoistajia.

    Maapallon ilmatilaa on aivan turha yrittää kuivattaa jollain kissanhiekkapussilla, koska ilma sisältää ”miljoonia tonneja” vesihöyryä.

    Siis kaikki reiät mahdollisimman hyvin suljettuna ja kosteuden poisto sisällä, niin auto pysyy sisältä kunnossa … fysiikan perusasioita.

    Muoviosat puhdistetaan muovinpuhdistusaineella, turvavyöt esim. pyykinpesuaineella, tekstiilit tekstiilien kuivapuhdistusaineilla, tai pyykinpesuaineen vaahdolla ... ei tarvita mitään hokkuspokkusaineita.

    Homeitiöitä on aivan turha yrittää tappaa. Likainen, mätänevä sisusta homehtuu herkästi.
     
    Saetkae, KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Veneen sisus pestään yleensä kloriitilla jos homessta halutaan eroon ja tätä olen tosi laimeana soveltanut myös autossa. Parhaiten lähti yhden epäonnisen talvisäilytyksen jälkeen homeet yms, kun vein auton höyrypesuun. Maksoiko vissiin 150€, jätkät teki varmaan 3h duunia ja ei ole hometta sen jälkeen näkynyt. Höyrypesussa lähti muutkin paskat ja auton ominaushaju muuttui selkeästi terveemmäksi.
     
    KajS, cdv70 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja jos ikkunat on auki ulkona, niin autoon kulkeutuu siitepölyä. Se on oiva kasvualusta homeelle.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Menneen kesän jäljiltä avoautoni katto kasvaa nyt jäkälää... Auto on ollut ajossa koko kesän. Tosin ei tarvinnut montaa kertaa ajaa katto auki. Olen aina tykännyt Suomen ilmastosta...
     
    passerby ja jpalvima tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Milläs muuten rättikatossa oleva elämä sammutetaan, homeet sunmuut itiöt.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    väittäsin että mieluummin ikkunat raolleen että talven (tai viime kesän) kylmä-kuuma-kylmä-kuuma- hikoilu tulis pois autosta.

    Mulla isoin ongelma ollu hullumainen kondensointi (erityisesti talvella, mut myös kesällä). Sillon myös erityisesti mikäli ei ole kotona putsaamassa aina lumia pois autojen päältä ja edes vähän sisällä vaihtuva ilma on auttanu siihen että se kondenssi kuivuisi.

    Tai noin olen itte havainnut.

    Oon itte putsannu kaikki tolulla, mäntysuovalla tai vastaavalla hajuttomalla aineella
     
    Muokattu: 23.10.2017
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos sitä kondenssivettä näkyy sisällä reilusti, niin että esim. lasit on märät sisältä, kun kelit vaihtelee, niin se auto vuotaa. Ei siinä silloin enää auta mitkään suolat, eikä kissanhiekat, sitä vettä tulee niin paljon. Sivuista ja päädyistä auki oleva katos on silloin melki ainoo järkevä, pressua ei voi päälle laittaa tiukasti.
     
    KajS ja GMies tykkäävät tästä.
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kaks autoo ollut homeessa, sisältä. Subaru ja saabbi!
    Toisessa oli jäänyt vahingossa ikkuna raolleen, toisessa ovi.
    Taivas alla, muut pysynyt ilman hometta!-esim sysleri, puoltoista vuotta seisonut pihalla! No pikku pojat välillä leikkinyt, et se on helikopteri, pyssyillä ampunut zombieita sivu ovista:eek:
    Et ite oisin kans, ikkunat ovet kiinni kannalla!:)

    Ps, tulkaa hakee voijjakkeri pois!
    250tkm ajettu kone, satasen lyhdyt paikallaan sinkitty kori ilmeisesti laatikko paskana. 200€
    Pari sanomista muutenkin mut muuten ihan kiva peli, jos liikkuis!:p
     
    KajS ja GMies tykkäävät tästä.
  16. miguelo

    miguelo Gearhead

  17. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo on totta. Kun kosteutta pitäisi poistaa desilitroja, niin kissanhiekka ei siihen pysty. Kalsium kloridi, eli se maantiesuola, valkoinen liuskeinen rae on ainoa, joka pystyy oikeanlaisessa rasiassa poistamaan kosteutta ilmasta.
    Tämä kesä oli sellainen, että tuuletuksella sai vain lisää kosteutta rakenteisiin. Tuuletus auttaavain silloin, kun tuuletetaan kuivaa ilmaa sisälle. Kuinka kuivaa ilma on? Kannattaa tutustua ilman suhteelliseen kosteuteen lämpötilan suhteen, niin homma kyllä aukeaa, mistä on kyse.
     
    KajS ja GMies tykkäävät tästä.
  18. GMies

    GMies Gearhead

    "... väittäsin että mieluummin ikkunat raolleen että talven (tai viime kesän) kylmä-kuuma-kylmä-kuuma- hikoilu tulis pois autosta."
    Kuten Valpaskin tuossa jo kirjoitti, että tuuletus auttaan vain silloin, kun ulkona oleva ilma on kuivempaa kuin auton sisällä ja niitä tilanteita on tosi harvoin , tammi - maaliskuussa saattaa ilman suhteellinen kosteus olla alhainen.
    Nämä monet fysiikan lait on keksitty jo "satoja" vuosia sitten, että ei kannata kovin paljon alkaa niitä keksimään ja kehittelemään, mutta opiskella ja tutustua niihin kyllä kannattaa.:)
     
  19. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kokeilepa Motonetin venepressun puhistusainetta. Omani hinkkasin kertaalleen sillä ja tuli ainaki kovasti eri näkönen! Oisin uusinu käsittelyn varmuudeksi vielä, mut eipä tää kesä paljo antanu hyviä kelejä kuivattaa rättiä pesun jälkeen auringossa..
     
    passerby ja Vuppe tykkäävät tästä.
  20. GMies

    GMies Gearhead

    Juu puhtaus pitää homerihmastot pois.
    Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, homeet lähtee ihan tavallisilla pesusysteemeillä, ei tarvita hokkuspokkusta, tosin joskus home saattaa jättää värivaurion, jonka poistaminen on joskus vaikeaa, mahdotonta.
    Höyrypesijän sen sijaan pitää tietää, mitä siellä verhoilun alla on ja kuinka kestää höyrypesun ja kemikaalit, muuten saattaa mennä "ojasta alikkoon" ja tulla ns. sutta.
    Autosi ja veneesi verhoilut kyllä homehtuu uudelleen heti, kun saavat sopivan kasvualustan, eli homeitiöt ovat siellä odottamassa vain tilaisuutta iskeä.:(
     

Kerro tästä muillekin!