Kahden akun kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja typewriter, 3.12.2007.

  1. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Releellä ilmeisesti järkevin toteuttaa? Diodeilla taitaa tulla jännitehäviötä?

    Tarkoitus siis olisi laittaa auton oman akun lisäksi "viihdeakku", josta saisi virran jenkkapelit ja sisävalot ym. Eli näitä käytettäessä purkaantuisi vaan tavaratilassa oleva akku, ja auton oma akku säästyisi käynnistykseen. Molemmat akut sitten latautuisivat ajossa.

    Miten tuo relekytkentä toteutetaan? Kuinka paksu kaapeli pitää vetää auton omalta akulta viihdeakulle?
     
  2. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Isolaattoria käyttämällä saa eristettyä akut toisistaan myös silloin, kun auto on käynnissä. Eli missään olosuhteissa ei poppiakku imaise tyhjäksi starttiakkua. Mutta ihan latausreleellä tommoiset useimmiten tehdään, pitää startata heti eikä jäädä miettimään virrat päällä mitä tekis jos poppiakku on tyhjä :poff:

    Releen tai isolaattorin virrankesto pitää olla vähän isompi kuin laturin virrantuotto, niin homma on ok. Poppiakun latauskaapeliin pitää sitten laittaa sulake molempiin päihin. Kaapelin paksuus riippuu laturin koosta ja pituudesta mutta useimmiten 4 AWG eli 20-25 mmq riittää.
     
  3. jublomb

    jublomb 1st gear

    Kahdella päävirtakytkimellähän toi nyt helpoin on toteuttaa,tai yhdellä "vene mallin" kytkimellä,josta voi valita käyttöön vaan toisen akuista/molemmat/ei kumpaakaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. Antti P

    Antti P Gearhead

    Ei kannata tosiaan alle 25mm kaapelia käyttää. Lämpenee muuten aika kovasti jos "viihdeakku" tyhjä alkaa laturin täyttä tehoa työntää. Myös kaapelin pituus aiheuttaa jännitehäviöö. Mä omiin vetänyt 35 tai 50 kaapelia. On se hyvä puoli että voi antaa vaikka apuvirtaa sitä pitkin.. Pimputtu muka joku valo muistutin ärsyttävästi ja nakkasin mäkeen kun en valoja muka jätä vahingossa päälle.. :D Oli sit oma akku tyhjä ja kaukokeskuslukkokaan ei toiminu siks sekä avain ei käyny oven lukkoon.. mut onneks avaututakaovet ja sai sieltä syötettyä virtaa että sai ovet auki.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse laittaisin oikein kunnollisen releen akkujen plusnapojen välille (esim. Fordin starttirele tai joku hehkurele). Ohjaus siten, että se kytkeytyy päälle kun moottori on käynnissä. Releen ohjauksen voi ottaa esim. sopivalta lisäkytkimellä varustetulta öljynpaineanturilta (Chevy), tai sitten latauksen, merkkivalolta diodiohjauksella. Eli siten, että kun latausvalo sammuu, niin releelle tulee 12V (pää-akun pussan ja merkkivalon välille).

    Kunnon rele siksi, että jos viihdeakku on täysin tyhjä ja kun rele menee päälle, niin täydestä pää-akusta ja auton laturista yhdessä löytyy aikahemmetinmonta amppeeria latausvirtaa sile tyhjälle akulle.

    Jos suurtehodiodin laittaa, niin täytyy olla molemmille akuille oma ja latauksen referenssijänite pitää ottaa niiden väliltä. Muuten alilataa (0,7V kynnysjännite diodilla).
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on paatissa toteutettu kahdella diodilla toi sydeemi ja hupiakut on tyhjentyny monta kertaa viimeiseen tippaan. Mitään pääkytkintä ei missään välissä ole ja silti starttaa aina!! En tiedä mistään kynnysjännästä mutta akut tulee kyllä täyteen kun lepojännite on 12.6 volttia. Laturi haistelee hupiakkujen tilannetta ja se tekee töitä aika kovin ja lykkää koko ajan melkein 16volttia??
     
  7. Pahis

    Pahis 1st gear

    Ja eikös tuo hitonmoinen virta kiehuta hupiakun äkkiä sököksi? Vaan eipä se taija tykätä aivan tyhjäksi purkamisestakaan.
    Laittaisin diodit niin että akkujen välillä ei kulje virtaa, ainoastaan laturilta akuille. Ja vaikka päävirtakytkin väliin jos jostakin syystä pitä saaja vitaa hupiakusta startille tai ladattua kummatki akut kerralla verkkolaturilla...

    Paljo on vaihtoehtoja :lol:
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    joo kyllä mä akut erottaisin ja lataus vaan samasta. Tai sitten kaksi niitäkin :D
     
  9. Romurauta

    Romurauta 1st gear

    Nostetaanpas vanhaa topiccia ylöspäin, nimittäin samaa hommaa tässä isse mietin. Pitäis saada poppiakku vanin takaboksiin, laitanko siis suoraan virrat laturilta menemään poppiakulle? Vai mitenkäkä? Mikä olis simppelein asennus?
     
  10. NymiS

    NymiS Gearhead

    Kaikkein helpoin tapa on laittaa automaatti akkurele.
    Kytket virtapiuhan etuakulta taakse ja siihen väliin automaattirele ja releelle vain miinus rungosta.
    Avot ei tarvii vetää kun yks kaapeli edestä taakse.

    Automaatti rele haistelee jännitettä molemmissa akuissa, kun toista akuista ladataan rele kytkeytyy 20sek. viiveellä ja kun lataus katkeaa, minuutin päästä rele aukeaa ja akut ovat irti toisistaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. Romurauta

    Romurauta 1st gear

    ISO kiitos NymiS, tuli selkeä neuvo. Näin toimin ja teen. :)
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Pikkasen vanhaa keskustelua nyt ylös nostan mutta tämmönen sattui haulla tulemaan.

    Ylläolevaan: mä laitoin joskus ex matkailuVaniin vaan päävirtakytkimen akkujen välille.
    Eli ajossa auki = lataa molempia akkuja, ja parkissa kiinni = käyttää vain hupiakkua.
    Opin kerrasta. Ryyppyillan jälkeen akut tyhjät. Poppivehkeet ja sisävalot kannattaa kytkeä hupiakkuun.

    Mutta asiaan. Toimiiko esim. keltainen Optima jonkun kuorma-auton akun kaverina?
    Pääsääntöhän on, että akkujen pitäisi olla samanlaisia, mutta ajatus nykyiseen vanin akkusysteemin muutokseen on vahva.
    Pellin alle ei mahdu, kun pieni akku, joten sen on oltava Optima. Lisäakku voisi olla minkäkokoinen vaan, kun ajattelin vetää kaapelit kuskin penkin taakse.

    Sisällä on ledejä yli 600kpl. Muta eniten vie virtaa 3 vahvaria.

    Laturi (lataussäädin) hajosi, ja ostin uuden laturin syksyllä us-partsista. Se toimi 2 viikkoa.:(
    Vani jäi seisomaan, enkä ole vieläkään saanut aikaiseksi kaivettua laturia irti.
    Takuuhan ei varmasti enää ole voimassa, kun niin pitkä aika, mutta onko noi nykyajan laturit noin paskoja? Onko se vanha käytetty tässäkin parempi?

    Niin, ja ei tarvitse tulla kommentoimaan, että olen tyhmä kun en heti vienyt takaisin. Tiedän sen ilman sanomistakin! Vitutti vaan niin kovasti, ja on muita autoja, niin toi jäi unholaan.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Aika harvoin jengi käyttää samanlaisia akkuja ,tosin kuorma-auton akku saattaa olla vähän liikaa kaveriks ,mut joku pienempi? Ja kyllä, latureita hajoaa uutena, faija just oliko viime/toissa kesänä gta:han vaihto laturin ja ensi startissa lens tavaraa pihalle?! Sano jotta ropina kävi ja muovia lens, meni takuuseen.
     
    viikinki75 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!