kaiuttimet autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja jukkanum, 24.3.2005.

  1. jukkanum

    jukkanum 1st gear

    Olis tarkoitus laittaa -55 cadin hattuhyllylle kaiuttimet .Mitä eroa on 2,3, tai 4-tie kaiuttimilla mitkä näistä olis järkevimmät jos laittaa pelkästään kaiuttimet taakse?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei niillä kuultavaa eroa ole mun mielest. mut tottakai jos enempi "teitä" eli elementtejä niin pitäishän äänialan olla laajempi.
    kyllä 6x9:t on aina hyvä vaihtoehto, kannattaa valkata muovikalvoiset jos auto sattuu vaikka saamaan kosteutta sisälle. jos painetta haluat niin lykkää 8 tuumaset
     
  3. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Laatu eikä määrä ratkaisee. Se on kuitenkin itsestään kiinni että huomaako eroa ns parempiin kaiuttimiin vaiko ei. Itselläni on yleensä radio kiinni ja kuuntelen 340n musisointia
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos laitat 6x9 niin 2- tai 3 tie! ei missään nimessä 4 tie!! ne ei toimi koskaan kunnolla, sanokoo joku ihan mitä tahansa niin tää on tosi :argue:
     
  5. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Mulla on puikissa edessä ja takana 6½" 2tie erillissarja + 10"subbari kontissa. Takakaiuttimien valinta tuli tehtyä "auton ehdoilla" eli varmaankin kaikki 6x9" olivat turhan syviä hattuhyllyasennukseen - magneetti olis ottanu kiinni takaluukun kevennystankoihin. Takaämyrit asensin hattuhyllyyn alapuolelta ja päälle hattuhyllyn levyinen reikälevy + penkkien verhoilukangasta. Lopputulos on sen näköinen, ettei sinne mitään nykypoppiksia olis laitettukaan. Sen verran kiero savolainen kuitenkin olen, että tikkuaskin kokoiset diskantit piti laittaa näkysälle, niin saa immeiset naureskella "valtavia" ghettoblastereita.
     
  6. jyha

    jyha 1st gear

    järkevin tapa MIELESTÄNI asentaa kaijuttimet on seuraavanlainen!
    Eteen erillissarjana (2-3-tie) tai miten ikinä se kirjotetaankin koaksiaalikajarit (2-tie). Bassoa jos meinasit niin sijoittelulla ei äänellisesti hirveesti väliä, mutta kontissa on yleensä tilaa! Takakajareilla pikkusen vaan tehostellaan keskiääniä(1-2-tie).
    Edessä diskantit rinnan/pään korkeudelle ja erillissarjan isoin(keskiääni/midbasso) ns.kickpaneliin jalkatilaan tai oviin!
    Varsin toimiva laitteisto syntyy laadukkaista etukajareista ja bassosta(ei tasot taivaissa).
    Yleensä kuuntelija istuu edessä, niin miksi sijoittaa kaijuttimet taakse?
    Ihmiskorva poimii ääniaallot parhaiten sivulta ja edestä.
    hyvää rakentelua!
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    ja jos tarkotuksena vaan ajoittainen musiikin kuuntelu niin mankan perään 6*9 hattuhyllylle. Jos ei siis tarkotus laittaa vahvareita tms. Ja 2-tie kaiuttimet on riittävät tollaseen tarkotukseen.
     
  8. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Jyha puhuu asiaa. Etupäähän panostettava. Rauhalliseen musiikin kuunteluun laadukas CD/(MP3)/Radio (= 200+ euroa) ja siihen mieluiten 6 1/2 tuumainen 2-tie erillissarja (= 150+ euroa) eteen tukevasti asennettuna.

    Jos tuota lähdetään täydentämään, niin mielestäni ei kannata harkita muuta kuin 3 tai 4 kanavaista vahvistinta, jolla ajetaan etupäätä ja 8-12 tuumaista bassoa suljetussa laatikossa. Yksinkertaista!

    Seuraavaksi harkitsisin 3-tie järjestelmän toteuttamista eteen joko passiivisena tai puoliaktiivisena (Midbassot erikseen jolloin tarvitaan kaksi vahvistin kanavaa lisää). Olisihan toki hauskaa toteuttaa yksinkertainen järjestelmä pelkällä etupäällä asentamalla subbari(t)kin eteen.

    Viimeiseksi miettisin, jos hattuhyllylle tai taakse (takaoviin) laittaisi kaiuttimia. Jos tekee vertailututkimuksen asentamalla kaiuttimet ensin taakse ja sitten samat kajarit eteen, niin sen jälkeen ei asenna enää ainoitakaan kaiuttimia taakse. En pilaile. Niin järkyttävä ero äänenlaadussa on.

    Alkuperäissisustuksen säilyttämiseksi voisi harkita soittimen asentamista hanskalokeroon ja sitten kaukosäädin vaikka rattiin tai etupaneli soittimesta häikäisysuojaan!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin ja jos sitä sisustaa vielä ajatellaan niin minne kannattaa ruveta kaiuttimia piilottamaan kun ei halua rikkoa 40 vuotta täyttäneitä ovi verhoiluja????
     
  10. jyha

    jyha 1st gear

    mutta nelkyt vuotta täyttänyt hattuhylly ollaan valmiita rikkomaan!?
     
  11. Comeetta

    Comeetta 1st gear

    Ihmiskorva ei kyllä kovin herkästi edes erota noitten 2, 3, ja 4-tie kaiuttimien eroa, mutta yleisimmin on varmaan käytetty takana 6½ tai 6x9 2-tai 3-tie kaiuttimia.

    Itse olen projektiini laittamassa 8 tuumaset 3-tie kaiuttimet hattuhyllylle, verhoilun alle. Cd/mp3 soitin hankalokeroon tai riittävän syvälle kojelaudan alle. Eteen 6½ erillissarja, kuskin ja apukuskin jalkatilaan ("kickpaneeliin" jonkinmoinen vaneri/kuitu kotelo) ja noita etu ja taka kajareita ruokkimaan vielä 4 kanavainen vahvistin. Kaikki nykyaikaset vehkeet siis piiloon verhoilun ym. alle piiloon. erillissarjan diskantit ajattelin kuitenkin sijoittaa kojelaudan päälle ja suunnata ne kohti kuuntelijoita.

    Niin ja projekti on 1962 mallinen Comet, eli voi niitä "tuuninki"-vehkeistä tuttuja juttuja asennella jenkkiinkin hyvällä maulla toteutettuna. :D
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo en kyllä ole sitä hattuhyllyäkään teurastamassa kaiuttimien takia. Pyrkimys onkin pitää verhoilu ehjänä ja keksiä kaiuttimille joku paikka jostain....
     
  13. jyha

    jyha 1st gear

  14. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Ilmeisestikään et ole mitään "hifi-autoa" rakentamassa, joten unohda erillissarjat.
    6x9" kaiuttimet ovat tavalliseen käyttöön ihan ok, pienempi määrä kaiuttimia on myös helpompi piilottaa. Kuinka monta tietä, sillä ei ole väliä. Mutta älä osta halvimpia!
     
  15. Havu

    Havu 1st gear

    Rakenna etujalkatilaan pienet kick-panelit ja niihin 5 1/4" laadukas erillissarja, ei tarvitse rikkoa sisustusta ja ääni tulee "oikeaoppisesti" edestä. Jos haluaa tukevoittaa bassotoistoa, niin tavaratilaan voi laittaa 10" subbarin pieneen suljettuun koteloon ja vahvistimeksi joku tunnettu 4*50w RMS, josta voi yhdet lähdöt siltakytkeä. Hyvälaatuista ääntä tulee riittävällä voimalla, eikä vaadi mitään "megabudjettia".. 8)
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Monestako tiestä ihminen kuulee ääntä? Vasen korva ja oikea korva, matalimmat bassot tuntee lähinnä rintakehässä. Kaksitie ratkaisu on helpompi toteuttaa laadukkaasti kuin kolmitie, koska kolmitiessä keskiäänikaiutin toistaa samoja taajuuksia basson sekä diskantin kanssa. Josta seuraa äänen puuroutuminen keskialueella, jota usein yritetään korjata korostamalla ala ja yläpäätä. Riittävän jyrkän ja tarkan suotimen toteuttaminen on äärimmäisen hankalaa. Kaksitie kaiuttimissa riittää usein tavallinen 6db suodin, ei silti mikään koaksiaalin kondensaattori. Erillinen subbari on autossa todella toimiva. Laitoin subbarin joskus repsikan penkin alle, oli siinä ihmettelemistä kun eräs tyttö sai orgasmin basson jytkeestä. Oli siitä sitten kiva jatkaa itse. Pyysi muuten soittamaan musaa useamminkin.
     
  17. jyha

    jyha 1st gear

    Käsittääkseni korvien lukumäärällä ei ole mitään tekemistä sen seikan kanssa, onko käytössä 2- vai 3-tie kajarit!
    Laatukajareita käytettäessä on aivan sama onko ne 2- vai 4-tie kajarit!
    Rintakehällä saati sitten orgasmilla ei myöskään ole tekemistä korvien lukumäärän, käytettävien kajareiden tai edes musiikinkuuntelun kanssa!
    P.S. pahvipuristekalvot löystyy ajan saatossa, kostea talvisäilytys ei myöskään tee hyvää!
     
  18. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu kivan näköisiä koteloita väänsi siinä mustangiin, ehkä sitä jotain tollaisia voisi vaikka suunnitella.
     
  19. Havu

    Havu 1st gear

    Jos meinaa rakentaa erilliskomponenteista on jyrkän passivijaon rakentaminen todella hankalaa, koska pitää ottaa huomioon myös vaihekäännöt, herkkyyksien tasaamiset ja impedanssit. Pääsee helpommalla, kun hommaa aktiivijaon. Haittapuolena on monta vahvistinta.. Tarkoitin sellaista 2tie erillissarjaa, jossa on sovitettu suodin valmiina. Esim Infinityn tai Boston Acoustics:in sarjat hyviä.. Kyllä puristettu pahvikartio kestää siinä, missä pinnotettukin, kunhan ei naarmuta pintaa, tärkeämpää mielestäni on se että ripustus on butyylikumia, eikä mitään vaahtomuoviseosta.. Juuri tuo kondensaattori diskanttielementin kanssa sarjassa on ns. ensinmäisen asteen suodin ( -6dB/ oktaavi) joten Vieras ei ihan täysin tiedä, mitä puhuu..
     
  20. jyha

    jyha 1st gear

    veikkaan jotta musiikkia kuunnellaan pääasiassa ajon aikana normaali ihmiskorvalla, eli laadukkaat kaijuttimen hyvään paikkaan ja unohda hifistely! säästyy hermot ja rahat! :wink:
    tarkoitus ei ollut vittuilla havun mielipiteestä!
     

Kerro tästä muillekin!