Kallistuksen vakaajan muokkaus/uudelleen taonta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Baxter, 9.9.2018.

  1. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Vakaajan päät ovat hieman liian pitkät ja ajattelin, että voisiko vakaajan päätä takoa kotikonstein uuteen muotoon? Siihen tarvitsee vain litistää tasainen osa johon porataan kiinnitysreikä koiranluulle. Onko jollain kokemusta toimenpiteestä? Meneekö vakaaja kelvottomaksi, jos sen lämmittää ja takoo alasinta vasten uuteen muotoon? Kyse on kuitenkin vain vakaajan päästä, joka ei varsinaisesti edes osallistu työhön kuin välillisesti. Eli materiaalin sisäisellä muuttumisella ei luulisi olevan vaikutusta? Tai niin noviisi sen itselleen uskottelee, mutta mitä mieltä metalligurut asiasta ovat?
     
  2. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Me isän kanssa tehtiin juuri tuo kyseinen toimenpide mun C-Kadettiin aikanaan, kun sovitettiin siihen B-Asconan etuvakaaja. Muokkauksen jälkeen päät vedettiin uudestaan punahehkuiseksi ja karkaistiin öljyssä pikaisesti. (en muista tehtiinkö erikseen päästö vai jätettiinkö karkaisu vähän vajaaksi) Vakaaja toimi hyvin, ei vääntynyt eikä katkennut tai murtunut ajossa.
     
  3. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Kiitti jätkät. Tiesin täältä saavan apuja asiaan. Hod rodin jutussa homma näytti helpolta, mutta siinäkin ilmeisesti tanko vietiin johonkin lopuksi käsiteltäväksi. Huomioitavaa kuitenkin oli, että tangon päät olivat vain koneistetut eikä taotut. Pitääpä tutkia tarkemmin riittäiskö pelkkä koneistus tankojen päihin. Aika ohkasilla koiranluun pulteilla hekin pelasivat, vaikka tangossa oli paksuutta ja autossa massaa.

    On tietysti karkaisuja ja sitten on karkaisuja. Meijä, joka ei juuri metallurgiasta mitään ymmärrä, ajattelee tietysti, että karkaisu kovettaa tangon ja se katkeaa silloin helpommin. Mutta mä oonkin mä ja totuus voi hyvinkin olla toinen.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mun mielestä, jos päästät sen aineen reilusti hehkuun, niin se on pilalla. Tai ainakin pehmee. Ja vaatii karkaisun ja päästön, mikä taas vaatii tarkan tiedon aineesta, eikä onnistu vaan pätkään. Mutta jos pitää sen lämmön sellasessa varovaisessa pikkupunastuksessa ja muokkaa siinä, niin saattaa selvitä ihan hienosti.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Miksi sitä ei voi vain katkaista, ja tehdä reikää koiranluulle. Koiranluita on monenlaisella kiinnityksellä. jos ei saa reikää aikaseks, niin vaikka tekis pannan, mihin kiinnittää koiranluun.
    Karkaisusta sen verran, että sillä korotetaan vain myötörajaa, eli se palaa suuremmasta muodonmuutoksesta takaisi alkuperäiseen asemaansa, kuten jousi. Karkaisemattomaan tulee vastaavalla muodonmuutoksella (taipumalla ) pysyvä muodon muutos (eli ei palaa taivutuksen jälkeen enää alkuperäiseen asemaan).
     
  6. Selailin tämmöistä englantilaista Avenger projektia- Siinä on hitsaamalla liitetty tumppi ja kiinnike vakaajaan. Taitaa suomalainen katsastusmies saada moisesta paskahalvauksen:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.9.2018
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Tekee hyvin ni kukaan ei tiedä et on hitsattu edes?
     
    KajS tykkää tästä.
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Itse olen muokannut vakaajanpäitä lämmöllä ja hitsaamalla. Kiertoliike kuitenkin kohdistuu poikittaisosioon ja pitkittäiset varret on vipuvartena.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, kyllä se keskiosan kiertoliike vähän saattaa häiriintyä, jos vipuvarsi on kovin meltona...
     
  10. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Katsoin taannoin autotehtaalle menevien vakaimien valmistusta, induktiosysteemillä punahehkuiseksi, muotoon taivutus ja perässä tuli vesisumu joka jäähdytti tangon tummaksi.
     
  11. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    eikö kutaan kiinnosta minkälaiseen käyttöön tässä ollaan vakaajaa tekemässä?
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onko sillä itse vakaajan kannalta mitään merkitystä?
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  14. atobee

    atobee Gearhead

  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei se osaa kirjottaa
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Koneista siihen ennemmin semmöinen tasainen osa, jos taottu pinta kelpaa, niin koneistus onnistunee rälläkällä.
     

Kerro tästä muillekin!