Kampiakselin kunto

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kantri kuusneljä, 3.3.2014.

  1. Koska en ole moottorin liikkuvia osia ainakaan omasta mielestäni tarvittavan usein hipelöinyt ja tutkinut niin heitetään otsikon kysymys...

    Tällä kertaa kyseessä Mopar 318 orkkis valuakseli. Olen sitä myymässä ja nyt iski epävarmuus, että kohtaako minun ja ostajan näkemys käyttökelpoisuudesta. :odroll:

    Kampura purettu muutaman vuoden seisoneesta koneesta ja moottorin seisomaan jäännin syy oli aikanaan pakkasen halkaisema lohko. Kampuran runkokaulat on koneistettu 010 alikokoon tai ainakin sellaiset laakerit olivat paikoillaan. Kauloissa ei tunnu sormin uria tai epätasaisuutta mutta ne eivät kiillä missään tapauksessa uutuuttaan. Kauloissa on paikka paikoin vähäistä mustumaa?? :eek:

    Voiko kyseisen kamppeen myydä huoletta käyttökelpoisena ja koneeseen tuollaisenaan asennettavaksi. Tietysti riippuu ostajasta ja tarpeesta mutta vastatkaa joku jotain... :D

    Mainitaan tähän vielä pyyntihinta 80€
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos se on purettu motista ja purettaessa laakerit olivat hyvässä kunnossa, niin en näe mitään syytä miksei vois.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Onko laakerit tallella? Kuvat niistä ja kauloista ostajalle.

    Toi mustuma kyllä viittaa siihen että olis jotain voitelu/välysvaivaa ollut laakereilla. Eli ei ihan timantti taida olla.

    Mutta laita vaikka tänne myös kuvia, niin ihmetellään yhdessä.
     
  4. BT-52

    BT-52 1st gear

    Musta voi olla myös syöpymää, eli kannattaisi tarkastus mitata ja kiillottaa
    Ja aina pidempään seisseet akselit kannattaa ainakin pestä, koska öljykanavissa voi olla vaikka mitä skeidaa joka sitten liukenee kiertoon jne...
    voihan tietty olla että pelaa hyvinkin, se on varmaan ostajan mietittävissä mitä tekee.. jos mitat on ok niin ei 80€ oo paha hinta
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    80€ ei ole sinänsä kova hinta, mutta tuntematta ostajan rahavarantoja ja mahdollista budjettimoottori-aietta saattaa tuonkin summan menetyksestä syntyä pahaa mieltä.Kampura koneistamoon joka tapauksessa ja olisiko hyväksi koettu "puolet-hinnasta-takaisin", mikäli koneistamon todistamana tuote ei vastaa käyttötarkoitusta ?
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    En tiedä onko yksioikoista ajattelua, mutta jos myyt käytettyä kampuraa josta et voi varmaksi sanoa onko mitoissa vai ei, ja tämän olet osatajalle kertonut, niin onhan se ostajan vastuulla tehdä päätös.
    Turha siitä on ostajan tapella että toleranssit ei täsmää. Ostaja mitoittaa budjettinsa sillä riskillä että kampura on OK tai sitten ei.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ja vaikka kampura olis sinänsä ehjä ja mitoissaan, niin kannattaa kaulat aina laakerien vaihdon yhteydessä kiilloittaa.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tee kuitti johon kirjoitat, että myydään korjattavaksi.

    Ja korostat myydessä, että et ole varma kunnosta niin ainakin ostajaa on varoitettu ja sellaisessa tapauksessa joku jolla on vilunki mielessä (korjuuttaa sen sun laskuun) saattaa jäädä nuolemaan näppejään
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mut jos ei kirjota kuittii lainkaan voi korjauttaa sen vaikka Paavin laskuun?
     
  10. Hai

    Hai Gearhead

    Mulle joku sano swapissä, että hän
    "panee aina auringon laskuun".
    Olikohan samasta asiasta kyse? :rotfl:
     
  11. Hienoja kommentteja. Varsinkin Paavin suhteen. Hää on mun suosikkihahmo entuudestaan varsinkin kun tarvitaan syyllisiä... Eihän tämä nyt ihan elämän ja kuoleman kysymyksiä ole kuitenkaan ja horjuva talous ei kaadu tuohon 80€. Kauppa saattaa olla edelleen tekeillä ja katsellaan mitä ostaja on mieltä viimeisimmät tiedot saatuaan. Halipazuippa...
     
  12. DX

    DX Gearhead

    kromitahnarättikiillotuksellahan sen aika piankin selvittää onko syöpymää vai ei, lähes olematon hologrammi ei kai kauheesti haittaa, selvää kuoppaa ei sais olla.
    tuolleen kiillottamalla estyy samointein kaulojen uudelleenruostuminen jos sitä nyt ei ihan vesisateessa säilytä,
    tavan tönärillä saa osviittaa veivikaulojen pyöreydestä, jos on,
    niin tuskin on kauheesti kuluneetkaan edellisestä koneistuksesta,
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    400:lla hiomanauhalla mä oon noita kylmästi kiillotellut. On ne sen reilu 1500 kaakkia kestänyt.
     
  14. DX

    DX Gearhead

    juu, niin minäkin, hyvä yleiskarkeus jarrusylkkyjen ja moponpyttyjenkin hoonaukseen,
    romitahnattu on vaan siitä kätevä että maholliset kuopat näkee hyvästi eikä ruostu pitkässäkään myynnissä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Omakohtainen kokemus kampiakselin myynnistä: Varaosamoottorin mukana minulle päätynyt Buickin isolohkon koneistettu kampiakseli. Sovittiin että tarkastutetaan se kuitenkin koneistamossa kun en sen historiasta itse tiedä. Niin toimittiin ja selvisi että yksi kaula oli täyttöhitsattu, lienee Amerikan-Joen tehdaskorjattu akseli. kauppoja ei tehty kun tuli virityskäyttöön.

    Eli jos sopii että ostaja hoitaa omalla kustannuksellaan tarkastuttamisen tai sitten asentaa suoraan käyttöön omalla vastuulla.
     
  16. DX

    DX Gearhead

    omakohtainen kokemus, ostin hyväkuntoisen oldsin stanuakselin jonka runkolaakerikaulat on viissatkua liian isot.
     

Kerro tästä muillekin!