Kampiakselin päittäisvälys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Alvari, 28.1.2005.

  1. Alvari

    Alvari Gearhead

    Elikkäs sbc 350 kulunut kampura ja liian suuri päittäisvälys!mitä haittaa??vai lyönkö vaan uusien laakereiden kans takas paikalleen?eihän se automaatin kanssa joudu rasitukselle???????vai pitääkö uusi kampura hommailla :cry:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhän se päittäisvälys yleensä tule juuri laakereiden kulumisesta.
     
  3. Alvari

    Alvari Gearhead

    Tässä tapauksessa oli kyllä myös kampura kulunu.
     
  4. sbc350

    sbc350 Gearhead

    eikös ylikoon laakereissa ole myös päittäisvälykseen lisää materiaalia? ainakin opelin koneessa oli kun joutui hiomaan pois vähän laakerin päästä jotta sai kampuran paikalleen ja pyörimään..
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Lainaanpa aihetta.

    Ponun 350 maamoottoria kasaan. Kampura koneistettu .010 alikokoon. Laakerit vastaavat alikoko laakerit. Runkolaakerien välykset ok.mitattu Plastigagella ja tulos 0.002"

    Päittäisvälystä kampikseliin saan 0.02 mm. Jos puristaa kampuraa pääsee sinne 0.10 mm. Mutta paineen hellittäessä välys jää siihen kahteen sataseen. Laakerit kuivat ja puhtaat. Moottorikirjan toletanssit 0.0762 - 0.2286 mm.

    Menikö laakerin hionnaksi ??
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos sulla on heittokello, katso sillä se päittäinen.

    Pukit momentissa kun mittaat päittäisen?

    Jos edelleen joustaa takas, koita kuivana pyöräyttää kampuraa ja samalla vääntää kampuraa päittäistä vasten.
    Jotta siihen laakeriin jäis jälki, mikä kohta ahistaa.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Heittokellolla on mitattu ja kello käytössä.
    Pukit on oikeassa momentissa eli tehtaan arvoissa ja momentilla kiristetty vaiheittain.
    Pukit "taputeltu" ennen kiristystä kuparivasaralla paikoilleen.

    Mites jos laittaisi öljyn muiden pukkien väliin pl. Päittäisvälyksen pukki ?
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Tuliko pukki oikeaan kohtaan ettei oo ristissä lohkossa olevaan laakeriin
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kaikki pukit merkitty toisesta päästä ennen purkua pistepuikolla ja pukeissa tehtaan numerointi. Eli pukit kiinni kuten tehdas ne asettanut.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Löysää se pukki jossa päittäislaakeri ja taputtele akselia edestakas, jolloin laakerit asettuvat paremmin linjaan toisiinsa nähden.
    Jos ei tällä asetu, niin olisko akseliin jätetty koneistaessa mahdollisimman paljon pyöristystä ja leveät vakiolaakerit kantaa hieman reunoilta pyöristykseen.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Irrotan kaikki laakerit ja pukit. Kokeillaan tuo Artsin konsti. Sen verran tsekkasin päittäisvälyksen laakeria, että pientä "iskettymää / painaumaa / naarmua" on kampuraa vasten tulevaan pintaan syntynyt. Tarjoan laakerille 1000 hiontaa öljyssä lasilevyä vasten. Poistetaan jäljet.
    Sitten uusi puhdistus tinnerillä kaikille laakereille ja pukeille + lohkolle ja asennus uudelleen. Katsotaan mitä sanoo.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Irrottelin kampuran ja tarkastin päittäisvälys laakerin tilan kampuran pyöristyksiin. Tilaa on kampuran pyöristyksien ja laakerin välillä runsaasti. Ei voi ottaa kiinni mitenkään.

    Mutta kun sovittaa laakeria "nurinpäin" kaulalle ahdistaa laakerin ulkosivut. Ei mene mitenkään helposti kohti kaulaa. Kampuraa irrotettaessakin molemmat puolikkaat tulivat kampuran mukana pois. Vaativat irrotuksen kampiakselilta pienellä meisselillä kampeamalla.
    Itse olen sitä mieltä, että laakeri on liian leveä kaulalle ja siitä on hiottava pois jotta päittäisvälys syntyy.
    Lienee mexikaanon toleranssi heittänyt.
    Laakerisarja on tämä:https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=209394&cc=1257072&jsn=452&jsn=452

    Ampukaa alas jos ajatuksen juoksu on väärä.
     
    Muokattu: 15.5.2019
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Omaa moottoria kasatessani ja mittaillessani sain kans vähän niukasti päittäistä, mut rohkenin tehdä niinkuin jotkut suosittelivat, eli lekalla kunnon mouku kampuran päähän (puukalikka välissä). Tällä konstilla noi liuskat asettui ja lukemat olikin sit ihan fine, heh...
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olen tuolle moukkua antanut painavalla kumivasaralla mittauksen yhteydessä. Ei muuttunut.
     
  15. TimoT

    TimoT 3rd gear

    On se liian tiukka, jos ei mene käsin normaalisti akselille, vähän kerrallaan hiomaan tavaraa pois ja testaa välillä, ettei tule liikaa välystä.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Näin vois tosiaan olla, eri säteellä se reuna.
    Sitähän voi tutkia sillainkin että työntää rakotulkkia sinne päittäisen väliin, että meneekö, ja jos ei mene niin sit pikkusen hioo siitä päittäispinnasta pois. Jos taas rakotulkki menee niin kantaa jostain muualta, ja vaikka tussia laakeriin ja pikkusen pyörittelemään kampea niin näkee mistä ahdistaa....
     
    Muokattu: 16.5.2019
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jaahas. Homma todennäköisesti selvisi. Seuraava jumppa oli tehtävä:

    1. ja 5. pukki kiinni pyörittelyä > toimii
    2. pukki kiinni> toimii
    3. pukki kiinni > toimii
    sitten 4. eli päittäislaakerin pukki kiinni > pyörii edelleen nätisti.
    Mutta ei välystä.
    4. kuiva muut öljyssä

    Taputtelua kolistelua jne. ei muutosta.
    Tarkastin .002" rakotulkilla. Menee väliin, mutta jumii n. pari senttiä ennen lohkon ja pukin saumaa. Mitä V--ua??

    Soitto Lahteen eräälle kokeneelle harrastajalle. Onks vinkkii?
    Tarkastin uudelleen laakerien "pituudet". Vaikutti että pientä iskettymää päissä puristuksesta. Hiukka hiontaa 320 märkähiomapaperilla öljyn kanssa sekä sivuilta että päistä lasilevyllä. Puhdistus ja tussilla liukupinnat väriin.
    Uusi asennus ja vika löytyi. Lohkon liuskasta lähti väri samoin pukin laakerista sen parin sentin matkalta sauman läheltä.
    Ruuvari väliin ja liikettä. Mitä ihmettä ei välystä. Pyöritin ja työnsin samalla akselin päästä en siis limpusta. Käteen tuntui välys ja heittokellokin näytti 4satasen välystä milleissä. Irti ja uusi hionta. 6 satkua. Siihen jätin ja herkästi pyörii. Suositushan oli sen 7 satkua minimi, mutta eipä tuolla 6000rpm kiekuta..
    Ainut mikä ihmetyttä miksi limpusta vääntämällä ei tullut välystä mutta ihan akselin päästä kadellä työntämällä välys löytyi ja kellokin sen kertoi.

    Aikanaan näkee miten kävi. Mä uskon että hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!