Kampiakselin vastapainojen jyrsintä (292 Chevrolet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Muki, 11.1.2007.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Vastapainoista....

    "With inline four and six cylinder engines, and flat horizontally opposed fours and sixes (like Porsche and Subaru), all pistons move back and forth in the same plane and are typically phased 180 degrees apart so crankshaft counterweights are not needed to balance the reciprocating components. Balance can be achieved by carefully weighing all the pistons, rods, wrist pins, rings and bearings, then equalizing them to the lightest weight.

    On V6, V8, V10 and V12 engines, it is a different story because the pistons are moving in different planes. This requires crankshaft counterweights to offset the reciprocating weight of the pistons, rings, wrist pins and upper half of the connecting rods." (nyysin tän webistä, tietty)

    Tuohon kampiakselin pituuteen sitten - enpä osaa sanoa juuta tahi jaata. Jotenkin käytännön tasolla kuitenkin rivikuutoset tuppaavat käymään tasaiseen, ja harvempi vinkkeli sitä oikeasti tekee. Edelleen muistelisin että nuo värinät rivikuutosessa on merkittäviä vasta täysin ylettömillä kierroksilla, mihin ei ole minkään valtakunnan pelkoa näillä omilla moottoreilla, eikä taida olla noillakaan mitä linkeissä on nähty.

    Kun en muista (enkä täysin ymmärrä aihepiiriä) niin joku ins. voisi valaista näitä harmonisten värähtelyjen ja kertaluokkien maailmaa, noin ikään kuin threadin kontekstiin ? Tarkennus: V8 versus inline six.

    Mun kampurat ei värise ollenkaan ; ne lepää hyllyssä.

    :rotfl:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Värinöillähän ei sinänsä oo tekemistä käynnin tasasuuden kanssa, vaan ne on kampuran "kiertymisen" aiheuttamia juttuja.
     
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Joo mä jatkan vielä tätä webbi - copy - paste juttua, kun tuli hyvä quotation:

    "The number of possible configurations with more than two cylinders is enormous. See articles on individual configurations listed in Category:piston engine configurations for detailed discussions of particular configurations.

    There are four different forces and moments of vibration that can occur in an engine design: free forces of the first order, free forces of the second order, free moments of the first order, and free moments of the second order. The straight-6, flat-6, and V12 designs have none of these forces or moments of vibration, and hence are the naturally smoothest engine designs. (See the Bosch Automotive Handbook, Sixth Edition, pages 459-463 for details.)

    Engines with particular balance advantages include:

    * Straight-6
    * Flat-6
    * Flat-12
    * V12

    Engines with characteristic problems include:

    * Flat-4 boxer and straight-4 have no better kinetic energy balance than a single, and require a relatively large flywheel.
    * Crossplane V8, which requires a very heavily weighted crankshaft, and has unbalanced firing between the cylinder banks (producing the distinctive and much-loved V8 "burble").
    * Flatplane (180° offset crankshaft) V8.

    In modern multi-cylinder engines, many inherent balance problems are addressed by use of balance shafts."

    Tossa on lihavoituna se minkä ympärillä mun ajatukset kiertää kehää. Akselin pituus toki tuo oman mausteensa, mutta taitaa edellyttää melko ärjyn moottorin ? Leon lehmä kyllä varmaan kvalifioi :rotfl:
     
  4. jarvay

    jarvay 1st gear

    Itsellä bokseri koneella tuo pirssi nii onkohan tuohon erikoisia niksejä, tai vastaavia operaatioon. Mites jos otan vastapainoista jokaisesta saman verran pois, voiko mennä pahasti epätasapainoon?
     

Kerro tästä muillekin!