Kampikammion tuuletuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja buick87gnbl, 4.6.2023.

  1. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Nyt on molemmissa venttiilikopissa K&N:n suodattimet kampikammion tuuletukseen. Mitenkä on, kestääkö kyseiset suodattimet moottoriöljyn huuruja miten pitkään? Tarkoitan sitä, että kun esimerkiksi vastaavan merkin ilmansuodattimien pesuun ja voiteluun tulisi käyttää vain valmistajan suosittelemia aineita, joita toki olen käyttänytkin kyseessä ollen ilmansuodatin.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kestää, siihenhän ne on tarkoitettukin...tosin raikkaan ilman pitäisi mennä sisään sen läpi, suodattua samalla epäpuhtauksista ja poistua imusarjaan poltettavaksi PCV:n kautta.
    Alkuperäisen öljynkäytöstä ohjeistetaan sen vuoksi ettei kukaan mene hölmöyksissään öljyämään suodatinta moottori- tai muulla öljyllä, koska suodatus-/virtaus kyky saattaa kärsiä siitä.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun voortissakin oli ulkoinen pikku putsari repsikan puolen venakopassa, pcv venttiili kuskinpuolen kopassa. Suti oli aina ihan paskanen, pölymagneetti. Kyl se varmaan työnsä teki mutta muutin sen niin että suti pois, tulppa tilalle ja siitä letku ilmanputsariin.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    PCV toisesta kopasta ja toisesta putki/letku ilmanputsariin on kyllä paras ratkasu ja vielä kun tähän putkeen tekee pienen alipaine imu haaran niin se siivoo sinne kulkeutuneet öljyt niin ilmanputsari ei sotkeudu yhtään sisäpuolelta.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos huohotinkorkki alkaa öljyyntyä, on se merkki, että kone puhaltaa höyryjä väärään suuntaan, eli se korkissa oleva karkea suodatin on sitä varten, ettei koneeseen mene hiekka, eli se imee sen kautta raikasta ilmaa sisäänsä, ja kampikammion höyryt puolestaan imetetään imusarjaan, jolloin ei kabiiniin tule höyryjä.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Se PCVhän ei pysty kaikkea huohotusta imemään kaasu pohjassa, joissain kaaviokuvissa onkin raikkaalla puolella nuolet kahteen suuntaan, siksi se raikkaan puolen linjakin öljyntyy ennemmin tai myöhemmin riippuen koneen kunnosta.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun tapauksessa suodatin oli noin 30mm reijässä, liikkuvat osat näky alapuolella, väitän että öljyä ei saa mitenkään pysymään pois suodattimesta. Jonkinverran roiskuu.

    Sanoisin että moottori on suht hyvässä kuosissa.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu alunperinhän siinä venakopassa tai heti sen päällä on sokkelikko separaattori joka estään suurimman osan öljystä kulkeutua eteenpäin ja valuvat takas koneeseen.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu jäi sanomatta että mulla on alukopat. Muistaakseni reijät puhkottiin asennusvaiheessa.
     
  10. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Venakoppiin saa myös noita pcv-venttiilin läpivientikumeja baffle versioina, niin ei ihan suoraan ime öljyä sisään.
     
  11. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos vastauksista kaikille! Sitä tosiaankin kysyin, miten K&N:n suodatin kestää moottoriöljyn huuruja, eli siis kestää. Tosin valmistaja väittää, että suodattimen puuvillakudos ei kestäisi ihan kaikkea tai miten se oli(jarrunestevoitelu ja väärät pesuaineet). No pesen ne, että kampikammion tuuletus toimii.

    Joo, tossa meidän pelissä menee orggis huohotus näin:

    Kuskin puolella venakopassa ehkä tiivis korkki, ainakin öljyn lisäystä varten. Apparin puolella imusarjassa PCV- venttiili, mistä letku läppäkammioon. Lisäksi apparin puolen venakopasta lähtee jonkinlaisen suodatinmokkulan kautta letku ahtimelle.

    Nyt on näin:

    Kuskin puolen venakopan korkin tilalla K&N. Apparin puolella venakopasta lähtevä letku/putki ei mene enää ahtimelle, vaan letkun/putken päässä K&N. Apparin puolen imusarjan PCV- venttiili paikoillaan, ja siitä lähtevä letku läppäkammioon on paikoillaan kuten siis orggissysteemissä.

    Tommosta.

    Mites on, toimivatko muunmerkkiset, varaosaliikkeistä saatavat vastaavat suodattimet hyvin?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei nuo K&N filsut mitään rakettitiedettä ole. Pesujen yhteydessä kannattaa katsoa, jos lähinäkö toimii, kuinka reikäinen itse suti on. Niissä on uutenakin neulan piston kokoisia reikiä. Ja se sutimateriaali huononee vanhetessaan.

    Vrt esim 2009 mallisen HD pestävän tehtaan tuottaman filtterin rinnalla K&N päästää aika isoja kokkareita läpi. HD pestävää ei öljytä.

    Yksi kiinalainen ”vastaava” katosi poislukien teräsverkko, kun mun 883/1200/turbo yskäisi startatessa imusarjaan. Kooetännästä en tiedä vielä, kuin käy, kunnei ole vielä sillälailla potkaissut takaisin. Kinuskin filtterimateriaali paloi liekittä pois.
     
  13. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Jep Slant,

    koitan katella suodattimien kunnon pesun jälkeen. Onko toi mainitsemasi HD filtteri siis Harrikan vai mikä ja löytyykö si myös isoja kokoja ilman suodatukseen?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Harrikanpa hyvinkin. Merkkikohtaisten suodattimien, menee laitteiden vakioihin putsarikoteloihin, K&N:llä on hyvä valikoima erilaisia yleismalleja. Niitä voi selata vaikka täältä:

    https://www.knfilters.com/dimsearch/
     
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mulla oli puikissa pieni suodatin oikeassa kopassa ja takaiskuventtiilli imemässä imusarjan alta koneeseen, Öljyntäyttökorkissa oli isompi kn tyyppinen. Heitin ne hittoon ja palautin orkkishuohotuksen https://gbodyparts.com/product_info.php?products_id=393

    Orkkis ruisku olettaa saavansa tietyn määrän korvausilmaa huohotinjärjestelmän kautta ja korvausilma imetään ilmamäärämittarin läpi.
     
    Muokattu: 9.6.2023
  16. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Nyt en ymmärtänyt ehkä kaikkea, mutta kerro lisää niin ymmärtäisin, miksi teit muutoksen orggikseen. No tossa meidän pelissä ei mennyt orggiksena ilmamäärämittarin kautta muuta kuin raitisilmaa koneeseen suodattimen kautta. Oikean puolen venakopasta meni siis jonkin suodatinmokkulan kautta tuuletus/imu ahtimen imupuolelle. Osat toki tallessa. Ks. yllä orggis- ja muutossysteemit.

    No nyt ei ole enää ilmamäärämittaria, kun on ollut joskus vaikea saada toimivaa semmosta(orggis meni rikki). Nyt ajetaan 3 barin MAP- sensorilla ja Translator Prolla, mikä ratkaisu korvaa ilmamäärämittarin.

    Eli jos noi suodattimet venakopissa ovat huono ratkaisu(likaa koneeseen), niin teen toisen ratkaisun. Uudessa ahtimessa ei ole enää pilliä, mihin liittää oikean puolen imusarjasta PCV- venttiilin kautta letku orggissuodattimen kautta(se musta pallo). Mutta sekin homma ahtimelle järjestyy, mikäli tarvetta on.

    Kiitokset etukäteen neuvoista!
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Siis orkkissysteemi imee/puhaltaa (huohotusmäärästä riippunen) oikeasta venttiilikopasta siihen turbon imupuolelle. Kampikammio imetään sitten tyhjäksi pvc venttiilin kautta imusarjan pohjasta (jos imusarja vakuumilla). Kaikki ilma on alkujaan mennyt mitattuna ilmamäärämittarin läpi.

    Jos järjestelmään laitetaan irtofiltterit niin pvc:n imemä korvausilma tulee ilmamäärämittarin ohi.

    Sinulla kun on tuo ilmamäärämittari poistettu niin oletettavasti järjestelmässä on säädettävyyttä sen verran ettei ilman ohivuoto haittaa?
     
  18. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Noin voisi tuumailla debltrbl. Tosiaan ei o enää MAF:ia, siis ilmamäärämittaria. Tosiaan koneen ohjauksessa on nyt Maf Translator Pro(ei enään myynnissä, vaikea ohjelmoitava, helpompia on jo olemassa) ECM:ään liitettynä. ja kyseistä asiaa varten on sitten laitettuna tuo 3 barin MAP eli alipainemittari, joka katselee imusarjan alipainetta ohjaten liikennettä ECM- lootaan.

    Tuo Pro -lisälaite on semmonen, jolla pystyy ohjelmoimaan mm. seokset eri tilanteissa, ahtopaineen alku, ahtopaineet jne.

    No hyvä, tää ratkaisu on ollut jo vuosikausia meidän pelissä ja homma pelaa, kuha jaksaa säädellä silloin tällöin.

    Alkuperäinen kysymys oli, että ovatko KN- suodattimet huonoa tavaraa venakopissa kampikammion tuuletukseen. Ne eivät toki häiritse seoksia, kuten itsekin arvailit jo kun kyseinen kombinaatio on kyseessä.

    Kiitos vinkeistä ja hyvää keskusteluahan tää!
     
  19. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jos tuohon alkuperäiskysymykseen vastaa niin eivät varmastiole huonoja kunhan pysyvät kosteina ja pitävät pölyn poissa mutta jos on mahdollista imeä se ilma varsinaisen ilmanputsarin kautta niin miksei niin tekisi? Noilla ei saa aikaiseksi alipainetta koneen sisään jolloin pvc:n kautta menee enemmän ilmaa imusarjaan kuin vakiossa. Omassa oli kaikenlaisia virityksiä edellisten omistajien tiimoilta, olen purkanut ne pois ja palauttanut alkuperäiseksi, isomman turbon jätin ja muutin etanolille TT lastulla ja 80 suuttimilla.
     
  20. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tämä koskien ainoastaan vapaasti hengittävää:
    Aika monesti näkee oldkool V kasi moottorissa että kummastakin venakopasta vedetty
    letkut auton alle. Mikä siinä on ettei tämä toimi, jos ei halua kierrättää sitä paska huohotin höyryä takaisin imusarjaan? Ei kai se kone ime letkuista ilmaa kuitenkaan sisäänpäin vaan puhaltaa huohotus/ohivuoto höyryjä ulospäin?
    Itse laitoin filtterit letkuihin ja rempattu kone, niin muutama kuukausi ja pienet filsut ihan öljyhöyryn kyllästämät. Heitin ne veke kun musta ahdistivat siinä.
     

Kerro tästä muillekin!