Kampikammion tuuletuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja buick87gnbl, 4.6.2023.

  1. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ei se ime takaisinpäin letkuista jos ei ole pvc:tä mutta tuolla "pakotetulla" tuuletuksella pvc venttiilin kautta imusarjaan saat imettyä kampikammion puhtaaksi palojäämistä eivätkä ne kerry silloin öljyn joukkoon (mm kosteus, rikki ym) öljy pysyy parempana, kone tykkää ja luontokin kiittää.

    Samoin kampikammion huurut aiheuttavat syöpää joten ei niitä ehdontahdoin kannata päästää ainakaan imeytymään takakontin kautta takaisin hyttiin. Kisavehkeet ja ne millä ei ajeta kilsoja tietty erikseen.

    Noi "paskahöyryt" on kierrätetty valmistajien toimesta jo 70 luvulla imusarjaan, ei sitä kannata pelätä.

    Mullakin on kyllä vuoden 69 museocorolla jossa on vielä mainitsemasi letku auton alle alkujaankin.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ensimmäiset oli jo "Vuonna 1961 Kalifornian määräykset vaativat, että kaikki uudet autot on myytävä PCV-järjestelmällä, mikä edustaa ensimmäistä ajoneuvojen päästöjenrajoituslaitteen käyttöönottoa . "
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Catch can kaasarin ja pcv:n väliin niin se voi napata ainakin osan kosteudesta ja öljyroiskeista.
     
  4. HT

    HT Gearhead

    Onko mitään väliä sbc:ssä onko pcv-venttiili, joka yhdistetty kaasariin, vasemmalla vai oikealla puolella konetta? Ja vastaavasti toiselle puolelle tulee breather, josta menee letku ilmanputsarin puhtaalle puolelle
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei toimintaan, miten vain letkut parhaiten sopii ettei hinkaa esim kaasuvivustoon.
     
    HT tykkää tästä.
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Moi, vanhaa juttua, mutta kysäisin tällaista vielä kerran, eli miten laittaisin kuskin puolen venakopan huohotuksen elikö siitä filtteri pois ja orggis öljyntäyttökorkki paikalleen?

    Ja sitten apparin puolen venakoppa, siitäkö filtteri pois myös ja letku sen orggis-karkeasuodattimen kautta ilmansuodattimen puhtaalle puolelle imemään höyryjä ahtimelle?

    Eli miten hoitaisit asian, kun ei ole ahtimessa enää letkuliitintä, kuten aikaisemmin kerroin. Ilmansuodattimesta(KN) lähtee alsaputki ahtimelle kera silikoniletkukäyrien.

    Nää kysymykset siksi, että voisin heittää pois KN- suodattimet.

    Kiitos etukäteen!
     
  7. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Kuskinpuolen "k&n" suodattimen tilalle laitoin putken ja sen päähän täyttökorkin.

    Apparinpuolelle "k&n" suodattimen tilalle karkeasuodattimen ja siitä kohti turbon "imukartiota". Minulla oli isommassa ahtimessa isompi kartio jossa ei liityntää huohotinletkulle joten vaihdoin orkkisahtimen pienemmän kartion tilalle että sain letkun liitettyä (ei ideaali mutta toimii noinkin).

    Tuohan pääosin imee ilmaa kampikammioon päin siitä turbon juuresta ja pvc-venttiilin kautta sitten imusarjaan. Ahtojen noustessa sitten puhaltaa ahtimen suuntaan.
     
  8. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Ok eli sinun autossa kuskin puolen venttiilikopasta ei enään letkuja minnekään?

    Joo ja sitten tuo apparin puolen venakopan kautta tuuletus; tosiaankin voisin kattoa vanhan ahtimen imuilmakartiota, jossa liitin letkulle ja josko se sopisi uuteen ahtimeen, olin unohtanut tuon vaihtoehdon eli kiitos!
     
  9. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joo, kuskinpuolelta ei mene letkuja. Jos et välitä orkkisluukista voinet hitsauttaa nykyiseen kartioon nipan huohotinliitäntää varten.
     
  10. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear


    Moi, joo voin toki hitsauttaa pillin uuden ahtimen imukartioon tai sitten alsaputkeen, joka kulkee kuskin puolen valonheittimen takana olevasta ilmansuodattimesta ahtimeen. Täytyy vielä kattoa vanhan ahtimen kartion sopivuutta uuteen.

    Kiitokset avusta, näillä mennään taas eteen päin!
     

Kerro tästä muillekin!