Kannattaa välttää autovaraosat24.fi ja Autodoc firman palveluita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja karivanner1, 12.7.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä ne kivijalkakaupat lähti ennen kuin netti ne tappoi. Isot toimijat pistivät AD-autopaikka ja Motonet -ketjua, josssa raossa ei pieni varaosakauppias enää pärjännyt. Toki netilläkin on osuutensa asiaan.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  2. Laszlo

    Laszlo 1st gear

    Itse tilannut sekä netistä että käyttänyt varaosa liikkeitä. Ja selkeä etu ollut liikkeissä se että osat on saanu heti hyllystä tai tilattuna seuraavana päivänä. Joskus hinta erokin ollut hyvin pieni. Ja etenkin USA vehkeeseen kun on katellu osia niin positiivisesti monta kertaa yllättynyt Lahdessa sijaitsevaan osa liikkeen tarjontaa. Kaikki jotka liikkeessä asioinut tietää varmaan paikan. Yllättävän paljon tavaraa valmiiksi hyllyssä. Unohtuukin välillä jenkeistä tilanteessa että , ai niin kannattaisko kysyä ensin paikallisesta . Juu jenkeissä hinnat halvemmat, mutta tullit ja rahti kun lasketaan päälle niin eipä välttämättä olekaan hinnoissa enää paljoa eroa. Toki speciaali osat täytyy jenkkilästä tilailla ja tulee edukkaammaksi.
    Täytyy vaan toivoo ettei nää Härmän varaosa liikkeet täysin katoa. Ja pitää vaan ittekin pitää mielessä et kysynpä ensin tosta läheltä ennenkuin tilailen kauempaa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Alkaa vaan ne tavallisen "harakirin" osaavat ja kaiken tietävät varaosamyyjät olemaaan eläkkeellä tai hautuumaalla.

    Nykyiset tietokoneen naputtajat eivät välttämättä tiedä edes mitä myyvät, vain sen mitä siellä näytöllä lukee kun sinne on ensin syötetty auton rekisterinumero...pelkällä osan nimellä tai auton mallilla menee heti vaikeaksi.

    Vuosikymmen eteen päin, jos roskahallituksemme haaveilemat skenaariot toteutuvat, niin nämä varaosaliikkeet katoavat tyystin lukemattomien autokorjaamojen ohella...Testikkeleihin sun muihin sähkövatkaimiin ei myydä enää sytytystulppia, eikä niitä korjailla pikkupajoilla.

    Tosin siinä vaiheessa tulee asioitua enää lähinnä polkupyöräliikkeessä...
     
    c.kassu tykkää tästä.
  4. tapsah

    tapsah 2nd gear

    kama on paketissa hyllyissä ja vain tietsikka tietää missä hyllyssä se paketti on ja tietsikka tuntee vain numerot siinä syy pääpiirteissään, pelkillä numerosarjoilla nykyjään pelataan varaosamyynnissäkin; myyjä varsinaista osaa harvoin edes näkee, se näkee vaan lootan tai kääreen missä on se kaivattu numerosarja...
     
  5. kalervo1

    kalervo1 1st gear

    Juu pitää muistaa että aina häviät lähetys kulut jos joutuu palauttamaan osat , itselle kävi näin
    pyörännavan kanssa .
     
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear


    Ite sain nekin takaisin kun otin yhteyttä kuluttajasuojaviranomaisiin. Suomen lakien mukaan mennään.

    Edit. Siis jos sivut on suomen kielellä. Esim autodoc.
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaveri on Motönetissa töissä ja saa kuulla pomoltaan vittuilua, kun "käyttää liikaa aikaa" löytääkseen asiakkaalle oikeat osat. Itse pitää asianaan hoitaa hommat niin, että asiakas tuntee saaneensa hyvää palvelua ja asioi myöhemminkin liikkeessä.
    Jos mulla olis firma, niin tällaisen tyypin ottaisin töihin.

    Motönetista kuulemma saa työpaikan, vaikkei tietäisi autoista mitään.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onhan Motonetissa muutakin. Varaosatiskillä kieltämäti joskus pännii, kun ei meinaa saada sitä tiskin takana olijaa hakemaan osia näytille. Siis kun niillä on kuvat ”suuntaa antavia”.

    Vielä huonommin perehdytettyjä löytää Bauhaus rautakaupasta. Kysyin joskus ”puutarhaosaston sijaintia”, niin firman vaatteissa pyörivä hyllyttäjä soitti jollekin ja kysyi. Ja sit kun niiden viivakoodit ei toimi itsepalvelukassalla, se avustaja sanoo ”teidän kannattaisi hakea sieltä hyllystä toinen ja kokeilla sitä”. Asiakasantipalvelua.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tarina Suomenojan Bauhaussista viime kesältä: etsin kierrenauloja, en löytänyt, kysyin myyjältä joka oman sanomansa mukaan oli ruuviasiantuntija siinä kaupassa. No ei ollu. Etsi kierrenauloja ja tarjos mulle ankkurinauloja, että näissä on kierre. Totesin että ei oo kierre, on venäläinen pystykierre. Vieressä seisonut tuntematon asiakas räjähti nauramaan, kuunteli sivukorvalla meidän tarinointia. Loppujen lopuksia ajoin K-rautaan ja ostin sieltä ruuveja. Kotoa löysin kierrenauloja, ajattelin viedä Bauhaussin myyjälle niitä malliksi, mutta en sitten koskaan jaksanut uudestaan ajaa Suomenojalle...
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paikallinen K-rauta, tuo tuossa lähellä, Oulunkylän, on palannut toisen kerran ruuvien "pusseittain" hinnoitteluun. Mä olisin tarvinnut M10x80 pultin. Yksi kappale eilen tekemääni laturin pukkiin akseliksi. Toiseksi pienin minigrip -tyylinen pussi oli hinnoiteltu 3,90 euron arvoiseksi. Siis yksi pultti kolme euroa ja yhdeksänkymmentä senttiä. En ostanut, enkä osta sieltä enää muutakaan. Makitan 10 mm HSS terän ostin. Se on isompi kuin se pultti, jalompaa ainettakin. Se maksoi myös jotakin 3,90.

    Niitä kauppoja, joissa on oikeasti hyvä kiinnikevalikoima ja kilohinnat, kannattaa suosia ja vaikka kehua vielä hlökunnalle kauppaa. Paskat kaupat boikottiin.

    Tosin mulla loppuu kohta liikkeet, kun on jo Kärkkäinen ja K-rauta sulkulistalla ja vauhti kiihtyy.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuu hakee, saat ihan ilmaiseksi M10x100 kokokierteellisen ruuvin... Jaa ei taida kannattaa ajaa tänne, kun se alle neljän euron ruuvi on sitten jo halvempi...
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on liian pitkä. Mä olin tallilla illalla kahden vaiheilla jotta lähdenkö kotia katsomaan huonoja elokuvia vai modaanko pultin katkaisemalla ja hitsaamalla poratun mutterin uudeksi pääksi. Leffa voitti.

    Mä käyn vkl Keuruulla Megamarketissa. Sit mulla on taas pultteja tarpeeksi. Wurthin hylly, mutta päinvastoin kuin Tokmanneissa, laatikot on järjestyksessä ja kaikkia kokoja on.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Siksi mulla on täyskierteellisenä noita, saa lyhennettyy sopivaksi...
     
    musta pässi tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laturin pultin tapauksessa kierteellinen akselina on osoittautunut vasta toiseksi parhaaksi sileän jälkeen. Jostakin syystä slantin kyljessä laturi kuskin puolella lyhyessä hihnassa joku värinä koettelee laitosta ja mainittu akseli aika ajoin katkeaa. Sileän pultin tapauksessa vaihtoväli on pidempi.

    Oli taas semmonen 0.01 eurosentin offtopik tämä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos ruuvi on tiukassa, se ei elä mihinkään. Löysä ruuvi kalvaa ja tärisee poikki...
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantti ravisti kuskin puolelle lyhyeen remmiin laitettua laturia miten kuten tahtoi. Sehän on ajan kysymys, jolloin laturin korvien helat on 10um lyhyemmäksi hinkatut ja taas lähtee. Se on varmaan se pitkän kampiaxelin dampperin ulkokehä, joka hihnapyörän hommaa evaluoi, pitkän kampiaxelin kiertosuuntainen värähtely, laturin pyörivien massa ja lyhyt hihna plus 50% nostettu kierrosalue vrt vakio, mikä noita pulttiloita katkoi. Nyt on erilainen setti, mutta toisaalta uusia sulakkeitakin on lisätty.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Värähtelyvammat on metkoja. Joskus Turun satamassa olin jonossa jonkun toisen HD:n perässä, jolla rekisterikilven pidin oli paitsi omaa tekoa, myös massiivinen ja jäykkä. Totesin, ettei kestä kovin kauaa hajoamatta. Syksyllä joku vastaava etsi foorumilta uutta ehjää lokaria ja mä siihen, että ”ootko se, joka oli nnn turun satamassa…”. Oli sama.

    Mä aiemmin kokeilin tehdä kilventaustan hiilikuitulevystä. Repi kiinnikkeet irti lokarista.
     
    White Elemant ja JAMANT tykkäävät tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sit taas niistä joissa on ”tyhjää” kannan alla eli ovat osakierteellisiä voi tehdä vaikka pinnapultteja. Tein kerran täyden setin 440 pakosarjojen pinnapultteja kun valmiit tuntu köyhästä kalliilta. Eikä menny montaa kierrettä vinoon vaikka ruustuukki oli nurmikolla ja shortseissa polvillaan väänsin ja sahasin että kohtuullisen hyvä onnistumisprosentti.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Sparetolta tilasin vahingossa väärät navat, oma vika, sain vaihdettua oikeat ilman lisäkuluja.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    M10x80 vajaakierteinen maksoi yksin kappalein 0,47€ Keuruun Megamarketissa. Piti erikseen punnita. Pultit oli 5,90 kilo ja niitä lähti erilaisina lajitelmina mukaan 71 eurolla. Reitiltä poikkeamisen bensat tuli kompensoitua.

    Ja sit pitääkin ostella jostakin F-150 takaiskarit. Ne on molemmat menneet kerralla ihan toimettomiksi. Oli aika metka ajeltava tänään. Pompun jälkeen oli jopa viisi virtuaalipomppua auton omin toimin. Lehtijouset on takapuolelta ilman siteitä, eli löysät pakat, jonka vuoksi ne ei pahemmin vaimentele.

    En tiedä, miten ne noin meni. Tulee tosin ajeltua kanttareiden ja liikenneympyröiden yli ja läpi ... että ehkä ne vaan kyllästyivät hommiinsa. Rockauto, kohta tulee tilaus.
     

Kerro tästä muillekin!