Kannen kanavien pinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rinnewood, 15.2.2008.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei se pinnan kiillotus tosiaankan vaikuta mihinkään tiivistymiseen tms. Mitä kiiltävämpi pinta niin sen parempi. Mutta ero kiillotetun ja mattapinnan välillä häviävän pieni.
     
  2. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    oisko noissa AFR:n kanavissa taikaa,ainakin tuttu kansispecialisti puhuu noitten kanavien puolesta,käsittääkseni noissa on se "kierteytys" tekniikkainen kanavan pinta,joka on tietty helpoin toteuttaa jälkikäteen vain pyöreisiin kanaviin.aika makeet lukemat ahdetusta "pikkulohkosta".



    434ci Chevy Dyno Packages Power at Flywheel
    RPM Torque H.P.
    5000
    5200
    5400
    5600
    5800
    6000
    6200
    6400
    6600
    6800
    7000 752
    766
    776
    778
    786
    780
    781
    776
    766
    759
    751
    716
    758
    798
    830
    868
    891
    922
    946
    963
    983
    1,001
    Dyno Test Criteria
    Horsepower:
    Engine:
    Heads:
    Compression:
    Cam:
    Other Specs: 1,001 HP
    434ci Blown ATI 0-2
    AFR 210cc Cylinder Heads
    10.1
    Comp Cams Solid Roller
    ATI Supercharger 14psi Peak Boost.
    This package is available through Vrbancic
    Bros. Racing. Ontario CA.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Hyvä et jollain on asiasta kunnon tietoa, mun tiedot kun perustuu pelkästään kirjoista luettuun, vaikka täytyy kyl sanoo et -70 luvulla ne kirjoittajatkin oli vielä kovasti samaa mieltä Mopuristin kans, en tiedä sit minkä takia ne on sitten myöhemmin muuttanu mieltään.
    Ja mä tyhmä olen vielä uskonu niiden kirjotuksia...no onneks täällä tiedetään...
     
  6. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Eikös virtauspenkissä kuitenkin mitata vain kuiva virtausta ja märkää se on oikeasti?
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Duunikaverilla just työn alla BA(E?) CNC-koneistetut funnycarin kannet,ja niissä on myös kuvaamani "kierteytykset" imukanavissa,ei siis sileetä pintaa,mut voihan se olla,et ne on tehty ihan turhaan,kun kaikki ammatilaiset täällä niin ajattelee.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuskin ne "kierteitykset" sinne turhaan on tehty,mut niitähän näkee vaan kait noissa cnc-koneistetuissa kansissa(hankala tehdäkään jälkeen päin...) ja sitten noissa käsityönä tehdyissä kilpakansissa mitä olen nähnyt(niitä ei montaa kantta ole :oops: ) on aina ollut "CHEVY HESSUN" linkittämien Brodiksien kaltainen imukanavan pinta,tosin tuosta on paha sanoa millä tuo pinta on tehty,näyttäis ihan vingun jäljeltä mut voinee olla puhallettukin pinta?
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olin ajatellut että "kierteinen" jälki tulee valmistustyylistä eli ns. pallopäinen jyrsimen terä siirtyy aina pätkän eteenpäin ja tekee kanavan mallisen kierroksen ja näin syntyy kanavan malli. Ajattelin vielä siihen perään että ovatten todenneet että tuosta hienompi pinta ei auta mitään, ehkä jopa päinvastoin?
    Asiasta en todellakaan tiedä mitään mutta jälki sai aikaan tälläisen mietelmän kerta monissa muissakin koneistetuissa aisoissa joissa ei ole pinnanlaadullisesti merkitystä nin kys. jälki toistuu kolmen koneen akselin yhtäaikaa liikkuessa :eek:
     
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kyllä se on käsin viimeistelty.
    CNC kansissa se pinta on tuollainen, koska se on terän jäljiltä ja ei ole kustannustehokasta alkaa siistimään käsin jos tuo riittää.

    Jos poikki pinta-ala on oikea, niin ei sieltä mitattavasti löydy tehoeroja ja virtauksessakin eroa oikein karkealla ja sileällä voi olla joku 1% sileän eduksi.. sekin riippuu tietysti kanavan mallista ja koneistuksen karkeudesta että paljonko on seinämää verrattuna kanavan pinta-alaan.

    Osakaasulla bensiini höyrystyy ilmaan paljon paremmin ja yleensä ongelma onkin silloin kun painetaan kaasu pohjaan => polttoaine pisaroituu ja tippuu pitkin seiniä.. tällöin karkealla pinnan laadulla voidaan korjata liian isoa kanavaa suhteessa kierroksiin, tai sitten vaan nostetaan kierroksia ja ongelma poistuu =)
    Monipiste ruisku vehkeissä näitä ongelmia ei polttoaineen pisaroitumisen osalta ole.

    Pakopuolella on selkeämpää etua että pinta on tasainen, koska silloin on vähemmän pinta-alaa josta lämpö johtuu kanteen.
     

Kerro tästä muillekin!