Kansien vaihdon jälkeenkin vellit ja puurot sekasin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja itkonen, 21.11.2007.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Pari viikkoa sitten vaihdettiin kannet -88 pikkariin ja ainakin tehoa ja vääntöä tuli persdynolla selvästi lisää kun kannet ovat nyt oikean kokoisilla palotiloilla. Eli osa remontista onnistui loistavasti. Kone myös käy hienosti, todella nätisti ja tasaisesti. Toimii sekä kylmänä että lämpimänä hienosti ja käynnistyy pakkasellakin nätisti. Vähän aikaa olo oli jo kuin oravalla talvipesässä. :lol:

    Sitten huonot uutiset. Edelleen menee puurot ja vellit sekaisin eli pikkuhiljaa jäähdytinneste vähenee ja venakopan korkista löytyy beigenväristä puuroa. :cry: Remontissa käytettiin uutta FelPron tiivistesatsia, kaikki tasopinnat putsattiin huolella ja hiottiin vesihiomapaperilla ja suoralla tukilla puhtaiksi niin hyvin kuin osattiin. Kannen pultit ovat uudet ja kiristys tehtiin taiteen sääntöjen mukaan hyvällä momenttiavaimella.

    Tähän mennessä yksi asia on tullut mieleen mikä voisi olla pielessä sen perusteella mitä olen foorumilta lukenut ja kommenttia muutamilta kysellyt. Imusarjan tiivisteet asennettiin "kuivina" eli niihin ei laitettu mitään silikonia asennusvaiheessa. Joidenkin mielestä ei väliä, joidenkin mielestä varma vikapaikka? :eek: Uudet tiivisteet silikooneineen on tulossa huomenna ja viikonloppuna olisi tarkoitus ottaa imusarja pois ja vaihtaa tiiviste silikoonin kanssa.

    Tässä vaiheessa olisi helkkarin kiva kuulla kokemuksia, kommentteja siitä, mikä muu voisi olla pielessä tai mitä kannattaisi tutkia tarkkaan/kiinnittää erityistä huomiota.

    Lähdetään siitä olettamuksesta, että kannentiivisteet ovat ehjät ja hyvät... Ainakin kokeillaan ensin yläpuolella olevia juttuja. Ovat helpompia/halvempia/vähemmän pattiin ottavia purkaa ja kasata :poff: Toivottavasti se ei ole ongelma, että kannet ovat Marine-kannet? Se olisi jo liian julmaa....
     
  2. WTF

    WTF Gearhead

    Onks ne koeponnistettu....? Onko ne ollut merivesi käytössä...? Suorat...?
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Jos on ollut lurut sekasi enne remonttia, niin tuliko puhdistettua järjestelmä kunnolla, ettei vain ole vanhoja peruja ja jossain muualla nestevuoto(ulospäin)? Eikai muilla ku mulla voi olla niin huono tuuri että vaihdettu kansi olisi halki

    Näkyykö myös öljytikussa sitä puuroa, korkissa sen näkyminen ei välttämättä kerro mistään mitään, ns. kylmälimaa, jota erityisesti kostealla ilmalla muodostuu korkkiin helposti, vaikka kaikki olis ok
     
  4. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Kai muistit laittaa kannenpulttien kierteisiin liimaa?
     
  5. ramair4

    ramair4 1st gear

    kansi halki yläpuolelta eli siis vesitilasta venttiilikopan puolelle.halkeama ilmestyy esiin vasta kiriessä momenttiin ja vesivaahto kasautuu täyttökorkkiin ja venakoppiin.pari kertaa omalle kohdalle osunut.
     
  6. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kannenpulttien kierteisiin liimaa? :eek: Nope, ei oo tommosta tehty. Onko tää oikeesti välttämätöntä, en oo ikinä kuullukkaan että kannepultit pitää liimata kiinni?

    Tuota puuroa tosiaan ei todellakaan ole tullut paljoa, mutta tänään muuten yksi pieni lisähuomio tuli tähän hommaan: Lämpimänä tyhjäkäynti oli yhtäkkiä 1400 kun se on ennen ollut 750. Tätä noin 10 minuutin ajon ajan. Puolen tunnin parkissa olon jälkeen siirsin autoa eri paikkaan niin silloin tyhjäkäynti oli taas ihan oikea. Viittaisiko tämä sinne imusarjavuodon puolelle?
     
  7. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    SBC:n kannenpulttien kierteisiin täytyy laittaa liimaa koska ne menee vesitilaan,muuten vesi nousee kierrettä pitkin öljyn sekaan.
     
  8. tooke

    tooke Gearhead

    Oereijen perusteella nimenommaan imusatsin ilimavuoto.
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei tiivisteiden kanssa tarvitse käyttää mitään tiivisteliimoja/silikooneja. Siksihän niitä sanotaan TIIVISTEIKSI. :rotfl:

    En oo ikinä laittanut mitään tököttiä sbc:n imusarjan tiivareiden kanssa ja aina on pitänyt.
     
  10. idiot

    idiot Gearhead

    aika jännä, kun korjausoppaassa ei tästä mainita mitään :eek:
    kierteiden puhtautta painostetaan, että momentti ei vääristy.
     
  11. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Niin se vaan on.Ei märkä liima välissä vääristä momenttia.
     
  12. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Vedet ja öljyt sekaisin

    Ainakin mulle on vauhtiputkasta aina (Felpro)tiivistesatsin mukaan tyrkytetty sitä "kierreliimaa"... Hylomaria(sinistä räkää) jotkut laittaa imusatsin tiivisteisiin vesireiän reunoille, varmuuden vuoksi... Hylomar ei suuria rakoja tiivistä, jäähdytysjärjestelmässä kun on kuumana noin 1bar paine.

    Toinen asia: Jos 90°V8 kansia on laskettu "plaanattu" paljon, niin vastaavasti imukannen tasoista(kaikista3:sta) pitäisi työstää jollain suhteella myös, muuten ne ei istu toisiinsa hyvin. Koneistamossa osaavat laskea imukannen työstömäärät, jos vain on tiedossa paljonko kansista on höylätty.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    kansien ja imusarjan pultteihin ARP:n kierretiivistettä(räkää) joka ei kovetu ja näin voit kirrata imusarjan pultit edelleen.
    ei missään tapauksessa näihin kohteisiin silikoonia.
    imusarjan tiivisteisiin kyllä kannattaa laittaa vesikierron kohdalle silikoonia.
     
  14. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    pulttien kierteitä pitkin vaikuttaa tulevan,hylomaria sekaan niin vaivat ohi
     
  15. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Huoh.... Jos nyt löysään kannenpultit irti sitä varten, että laitan pultteihin liimaa, niin täytyykö kannet nostaa pois ja tiivisteetkin vaihtaa taas kerran? Vai voiko pultit vaan löysätä ja tehdä momenttiinkiristyksen uudestaan kierreliiman kanssa jos kansia ei käytä pois paikoiltaan. Uusilla tiivisteillä ei oo ajettu kuin 100 mailia niin ei innostaisi alkaa koko sotaa puhdistuksineen kaikkineen tekemään uudestaan jos ei ole ihan pakko. Onko se välttämätöntä.

    Petohan se neste on tulemaan pienestäkin reiästä, mutta jotenkin tuo silti kuulostaa hurjalta että nousisi momenttiin kiristetyn pultin reiästä jos kierre ja pultti ovat puhtaat? Onko joku saanut nesteet pysymään omissa järjestelmissään laittamatta liimaa kannenpultteihin?
     
  16. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    ota pelkät kannenpultit irti ja anna kansien olla paikallaan. Pultteihin tiiviste tökötti ja takaisin kiristysohjeiden mukaan. :wink:
     
  17. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Imusarajan tiivisteisiin ei kannata(saa) laittaa silikonia vaan tiivisteen kanssa käytettäväksi tarkoitettua tasotiivistettä(ainakin imuaukkojen ympärille). Esim. loctitelta löytyy pikku purkissa jossa on kannessa pensseli kiinni. Muuten olen samaa mieltä chevy 59:n kanssa siitä, että kannenpultit täytyy tiivistää niihin tarkoitetulla liimalla/tiivisteellä.Löytyy kyllä maininta asiasta korjaus-oppaistakin. ARP:n kovettumattomasta töhnästä imusarjan pulteissa on ainakin itellä semmoset kokemukset, että neste oli noussut sen "rään" läpi. Hyvin toimii esim. tf teippi ohuena kerroksena, eikä kyllä vääristä momenttia nimeksikään.
     
  18. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

     
  19. itkonen

    itkonen 3rd gear

    US Centeristä toimitettiin mulle pari putkiloa Permatexin valmistamaa UltraBlack Gasket Maker-ainetta. Tätä suosittelivat laittamaan tiivisteeseen ja sama kama käy myös pultteihin kuulemma oikein hyvin.

    Eli pultti kerrallaan käyn kannenpultitkin läpi tuon mäskin kanssa, sen jälkeen sitten imusarja paikoilleen mäskillä tuhratun tiivisteen kanssa. Pääsee taas säätämään keinuvipuja :poff: :poff: :poff:

    Sitten pieni toivomus jonnekin yläilmoihin että antais nyt sen veden jo pysyä siellä vesitilassa..... Tahtoo ajaakin välillä :mad:

    Nimim. Vasta kaikki iskarit ja takavalonpohjat tällä viikolla uusittu. Eilen pari kertaa neliveto hävisi kesken ajon, tuli kyllä sitten takaisinkin. Pitää siihen paneutua kun kone taas pelaa. :rotfl: Tähän asti auton alla ja konetilassa on kulutettu oikeesti ainakin sata kertaa enemmän aikaa kuin ratin ja penkin välissä. Ja piti olla loivasti näppäiltävä "käyttöauto" alunperin kyseessä. Mopo on jo niin pitkälle karannut ettei sitä saa enää kiinni ikinä.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Astrossa jäi laittamatta ja ei se ole vuotanut. Imusarjan tiiviste kanssa ilman liimaa ja ilman ongelmia. Kun pinnat on kunnossa, niin ei ne pitäisi liimoja tarvita.

    On tullut vastaan itse hioittuja kansia, joista on hiottu nurkat pyöreiksi. Oiskohan tässä käynyt sama homma... :-?
     

Kerro tästä muillekin!